Het seizoen is al bepaald, maar kan Red Bull nu achterover leunen op Circuit of the Americas? De vrije trainingen geven een kleine indicatie.
Wie een spannende titelstrijd wil in de Formule 1, komt van een koude kermis thuis. Dit seizoen begon erg spannend met Ferrari als rasechte uitdager van Red Bull en Mercedes verrassend genoeg iets meer in de middenmoot. De balans is hersteld en dankzij een hele periode barslechte resultaten van Ferrari en een Mercedes dat zichzelf herpakte, is het nu vooral spannend wie in het coureurskampioenschap plek 2 pakt. Is het Perez, de teamgenoot van Max die de auto in ieder geval mee heeft? Kan Charles Leclerc zijn eer toch een beetje herstellen? Of is het George Russell, die een aardig consequent seizoen heeft gereden? Er is nog best veel om te vechten, ware het niet dat de eerste plek al bemachtigd is.
Vrije trainingen
Normaliter zijn de vrije trainingen avondkost, maar vanwege het tijdsverschil in Austin werd het nachtwerk. Vandaar dat we de boel even bundelen en alles overzichtelijk hier te vinden is voor zowel vrije training 1 als vrije training 2.
Pirelli
Wat al gelijk afweek in de tweede vrije training is de tijd. Normaal gesproken mogen de coureurs maximaal zestig minuten de baan op. Dat werd negentig minuten in VT2. Dit omdat de coureurs voor het eerst mochten rijden met de nieuwe Pirelli banden die vanaf 2023 gebruikt gaan worden. Voor de bestuurders is dit verder niet zo boeiend, het was vooral voor Pirelli en de andere leveranciers een mooie praktijktest voor het nieuw te gebruiken rubber.
Penalties
Voor twee coureurs wordt de kwalificatie later vandaag (ook vannacht) eentje met een handicap. Het gaat dan om Sergio Perez en Zhou Guanyu. De coureurs wisselen beide hun motor en beide hebben ze al hun toegestane motoren zonder penalty al gebruikt. Red Bull zet dus nog even alles op alles om de laatste paar puntjes binnen te sprokkelen voor Perez. Ook zit Red Bull bijna aan hun taks qua uitlaten, omdat zowel Perez als Verstappen hun zevende uitlaat hebben gekregen. Vanaf de achtste geldt ook daar een penalty als deze nogmaals gewisseld moet worden. Russell en Albon hebben hun vierde en laatste versnellingsbak gekregen. Dat het seizoen bijna afgelopen is betekent niet dat de strijdlust verdwenen is.
Nieuwe namen
Goed, tijden van de vrije trainingen. Wat we misschien eerst even moeten uitleggen is dat tijdens VT1 een hoop teams hun verplichte sessie met een testcoureur hebben verzilverd. De enige naam van iemand die al in de F1 heeft gereden is Antonio Giovinazzi, die voor Haas reed. Zijn sessie eindigde trouwens vrij vroeg dankzij een crash. Namen die je wellicht minder goed kent zijn Robert Shwartzman (Ferrari), Alex Palou (McLaren), Theo Pourchaire (Alfa Romeo) en Logan Sargeant (Williams). Dan verrast het je niet wanneer we die tijden op het bord zetten. Respectievelijk Leclerc, Ricciardo, Bottas, Latifi en Magnussen bleven hierdoor tijdens VT1 op de bank zitten.
Tijden VT1:
1. Sainz (Ferrari): 1:36,857
2. VERSTAPPEN (Red Bull): +0,224
3. Hamilton (Mercedes): +0,475
4. Stroll (Aston Martin): +0,603
5. Perez (Red Bull): +0,658
6. Alonso (Alpine): +0,856
7. Russell (Mercedes): +0,945
8. Gasly (AlphaTauri): +0,953
9. Norris (McLaren): +0,999
10. Vettel (Aston Martin): +1,184
11. Ocon (Alpine): +1,245
12. Zhou (Alfa Romeo): +1,419
13. Albon (Williams): +1,565
14. Tsunoda (AlphaTauri): +2,041
15. Schumacher (Haas): +2,065
16. Shwartzman (Ferrari): +2,094
17. Palou (McLaren): +3,054
18. Pourchaire (Alfa Romeo): +3,318
19. Sargeant (Williams): +3,468
20. Giovinazzi (Haas): +6,206
De nieuwe jongens maakten de eerste vrije training ietwat onconventioneel, maar dankzij de Pirelli-test was de tweede vrije training ook niet uiterst representatief. Daar mocht overigens wel iedereen weer in zijn eigen auto stappen. De top 10 voor VT2 ziet eruit als volgt:
1. Leclerc (Ferrari): 1:36,810
2. Bottas (Alfa Romeo): 1:37,525
3. Ricciardo (McLaren): 1:37,627
4. Sainz (Ferrari): 1:38,232
5. Schumacher (Haas): 1:39,507
6. Norris (McLaren): 1:39,547
7. VERSTAPPEN (Red Bull): 1:39,575
8. Hamilton (Mercedes): 1:39,698
9. Gasly (AlphaTauri): 1:39,840
10. Perez (Red Bull): 1:39,852
Vanavond om 21:00 vindt VT3 nog plaats en om middernacht is het tijd voor de kwalificatie. De race kijken kan vanaf 21:00 morgenavond. Alle andere zaken die je moet weten kun je uiteraard vinden in ons Tijden en wat je moet weten-artikel.
flyerbunch zegt
Ook interessant nieuws blijft de RB – FIA soap update ivm de straf die RB zou krijgen. 25% Minder windtunnel tijd, maar een andere bron zegt dat RB er vanaf gaat komen met een procedurele overtreding. https://www.gpblog.com/nl/nieuws/148833/dit-is-de-straf-die-fia-voorstelde-red-bull-is-het-er-niet-mee-eens.html
Richmond zegt
Maar alleen icm een schuldbekentenis. Het is een schikking voorstel, ze mogen het ook afwijzen en hun zaak verdedigen voor een jury. En dan eventueel geen straf of mogelijk hogere straf.
CYBRTRK zegt
Nu wordt het volgende ook aangegeven als deel van de overtreding:
“RacingNews365.com also understands that a chunk of the overspend was caused by spare parts and a rules re-classification on them.
Parts designed for the 2021-spec of cars that could not be carried over to the new breed were previously exempt, but in June of this year, the rule was changed so these parts were included in the budget total.”
sportevo zegt
Toch vreemd dat Red Bull dan de enige is met die problemen en anderen blijkbaar de zeilen hebben bijgezet en binnen het budget hebben kunnen blijven.
En waar die fout/verkeerde interpretatie/of wat de reden dan ook is of vandaan komt, je hebt daarmee meer middelen tot je beschikking gehad dan een ander.
Het maakt daarbij niet uit of het expres of per ongeluk is, je hebt een voordeel gehad.
BMW 2275199 zegt
Elke testrijder zit er iets van 2 secs achter. Heeft Nyck het best goed gedaan tot nu toe 😀
flyerbunch zegt
On topic en al vele uren geleden bekend.. Logan Sargeant krijgt het Williams zitje: https://www.formula1.com/en/latest/article.breaking-williams-boss-capito-says-logan-sargeant-will-race-for-williams-in.6JzURIiDAfCjEwuSPVBO9D.html