De strijd is gestreden.
Het F1-seizoen 2018 is zeven races oud en tot nu toe is het een mixed bag geweest, zoals engelstaligen zouden zeggen. We hebben een aantal hele mooie races gezien met verschillende winnaars, maar de laatste drie weekenden waren stiekem best saai. In Monaco weten we dat inhalen moeilijk is, maar ook de Grand Prix van Canada was dit keer ontluisterend uneventful, om in Britse sferen te blijven.
Voor de teams komt er nu een zeer belangrijke periode aan. In zes weken staan er maar liefst vijf races op de kalender, allemaal in Europa. Het is dus crunchtime. Deze zomerperiode lijkt een Vorentscheidung te worden voor de titel. Zodoende zal iedereen scherp kijken naar de krachtsverhoudingen tussen de teams dit weekend. Kan Ferrari net als in Canada de strijd aangaan met Mercedes, of pakken de Silberpfeile met hun nieuwe motor toch weer dik het voordeel?
VT1
Dit weekend markeert de eerste F1-race in Frankrijk sinds 2008 en de weergoden doen hun best om er een feestje van te maken. Althans, voor het publiek langs de baan. De koperen ploert overgiet het circuit in het Zuiden van Frankrijk met zonnestralen. Voor de sessie maakt Mercedes bekend dat al hun rijders (dus ook die van Williams en Force India) voorzien zijn van een nieuwe motor. Aanvankelijk doen ze er echter schimmig over of het de geupdate krachtbron betreft, of exemplaren met de oude spec. Het is een ietwat overbodig spelletje, want tijdens VT2 doet Niki Lauda gewoon uit te doeken dat het inderdaad de motor met upgrade betreft.
De (al dan niet) nieuwe Mercedes motoren zetten vanaf ‘moment nul’ de toon voor de dag. Hoe snel is Mercedes met de update? Dat weten we over 1,5 uur. In eerste instantie is het namelijk het Scandinavische duo bestaande uit Magnussen en Ericsson die de baan opzoeken. Over het algemeen wordt verwacht dat het circuit van Paul Ricard geen al te grote uitdagingen voor de coureurs vormt. De uitloopzones zijn namelijk enorm te noemen en bestaan niet uit grind, maar uit (blauw, rood en wit geverfd) asfalt.
Toch of misschien juist hierom zijn er behoorlijk wat incidenten in VT1. Hartley spint, Vandoorne en Hamilton zitten elkaar in de weg, Raikkonen spint, Ocon spint, het is een heus spin-bonanza in Frankrijk. Misschien proberen de coureurs op deze manier de limiet te vinden, wetende dat ze in tegenstelling tot bij de vorige twee races wat marge hebben voor foutjes. Verstappen en Hartley beleven een spannend momentje als VER opeens voor de Kiwi opduikt, tijdens het uitrijden van de pits:
Ericsson maakt het pas echt bont. Bij het insturen van een snelle rechter verliest zijn Alfa Romeo Sauber de grip. De auto van de Zweed schuift ondanks de flinke uitloopzone toch nog vrij hard de boarding in en vliegt daarna in de hens. Een slecht begin van het weekend voor Ericsson, die toch al onder druk staat vanwege de goede prestaties van Leclerc.
De sessie stopt door het ongeluk onder code rood. Als we een blik op de tijden werpen zien we een zorgwekkend plaatje voor iedereen die niet van zilver houdt. Hamilton en Bottas gaan namelijk fier op kop. Ricciardo is de enige die in de buurt blijft van de Mercs op drie tienden van Hamilton. Kimi en Sebbie geven respectievelijk al zeven en acht tienden toe en Max zelfs een volle seconde. De Nederlander staat zelfs achter Grosjean die in eigen land het gaspedaal direct hard naar de vloer trapt. Hierbij moeten we overigens aantekenen dat Max’ team tijdens de sessie even flink in de weer was met de RB14, wat natuurlijk nooit helpt. De Nederlander was aan het einde van de sessie tevens bezig aan een sneller rondje, maar toen ging Ericsson kablabber. Verder opvallend: de Macca’s zitten er wederom totaal niet bij.
1. Hamilton (Ultrasoft)
2. Bottas (Ultrasoft)
3. Ricciardo (Ultrasoft)
4. Raikkonen (Ultrasoft)
5. Vettel (Ultrasoft)
6. Grosjean (Ultrasoft)
7. Verstappen (Ultrasoft)
8. Gasly (Supersoft)
9. Perez (Supersoft)
10. Magnussen (Ultrasoft)
11. Sainz (Ultrasoft)
12. Ocon (Supersoft)
13. Leclerc (Ultrasoft)
14. Ericsson (Ultrasoft)
15. Hartley (Supersoft)
16. Alonso (Supersoft)
17. Stroll (Ultrasoft)
18. Hulkenberg (Ultrasoft)
19. Vandoorne (Ultrasoft)
20. Sirotkin (Ultrasoft)
VT2
VT2 begint zonder Marcus Ericsson. De auto van de Zweed is te erg beschadigd. Het team van Haas F1 heeft er het meeste zin in om weer los te gaan, beide auto’s komen als eerste de baan op. Toro Rosso is intussen op de vingers getikt. In de eerste sessie reed Gasly iets meer dan 42 minuten op dezelfde set banden. De FIA had bepaald dat dit maximaal 40 minuten mocht zijn. Foei toch! Gasly had echter problemen met zijn radio en komt weg met een ‘voorwaardelijke boete’ van tien ruggen. Daar ligt niemand wakker van in de F1.
Het spinfestijn zwakt iets af, maar is nog niet voorbij. Raikkonen gaat nog een keer in de rondte. Na veertig minuten in de sessie staat opeens de Force India van Perez op een rare manier naast de baan. Tevens zien we een losse band over het circuit stuiteren. De twee zaken blijken met elkaar te maken te hebben, het wiel is zomaar losgeraakt van Checo’s VJM11. Dat mag eigenlijk niet gebeuren. De FIA gooit er maar een rood vlagje tegenaan.
Als de sessie weer hervat wordt, komt de pechduivel nog even om de hoek kijken. Eerst is Bottas de klos. Zijn nieuwe Mercedes-motor raakt oververhit en de Fin meldt zich in de pits. Na wat onderzoek blijkt het een lekkende radiator te zijn. Dit slordigheidje kost de balende Valtteri de rest van zijn sessie. Even later geeft ook Brendon Hartley’s Honda er de brui aan. Red Bull zal hopen dat dat soort dingen volgend jaar niet meer gebeuren.
Helemaal aan het einde van de sessie doet Alonso nog een keer zijn best een puike tijd neer te zetten. De kersvers Le Mans-winnaar gaat iets te enthousiast de baan over en is de laatste van de dag die spint. Kort hierna komt de sessie tot een einde. Lewis Hamilton staat een straatlengte voor zijn naaste belager Daniel Ricciardo. Het verschil is maar liefst zeven tienden van een seconde. De rest van het veld is gewaarschuwd: Mercedes is opgehouden met ronddollen. Dat gezegd hebbende: hun vier klanten staan, van de coureurs die in actie kwamen, op de vier laatste plaatsen (weliswaar op de hardere band in het geval van de Force India’s)…
1. Hamilton (Ultrasoft)
2. Ricciardo (Ultrasoft)
3. Verstappen (Ultrasoft)
4. Raikkonen (Ultrasoft)
5. Vettel (Ultrasoft)
6. Grosjean (Ultrasoft)
7. Bottas (Soft)
8. Alonso (Ultrasoft)
9. Magnussen (Ultrasoft)
10. Gasly (Ultrasoft)
11. Hulkenberg (Ultrasoft)
12. Sainz (Ultrasoft)
13. Vandoorne (Ultrasoft)
14. Leclerc (Ultrasoft)
15. Hartley (Ultrasoft)
16. Ocon (Soft)
17. Stroll (Ultrasoft)
18. Sirotkin (Ultrasoft)
19. Perez (Soft)
DNS
Ericsson
rvm1200s zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ben benieuwd wat de Franse GP in petto heeft. Hopelijk geen ‘walk in the park’ voor Mercedes. Tijd zal het leren, ik zit iig klaar
escort77 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ben benieuwd naar de race zondag, ziet er naar uit dat ik weer eens rustig kan kijken.
Vriendelijk verzoek: kap eens met die banden onzin met al die kleuren en namen. Gewoon hard-medium-zacht, of desnoods hardheid 1 (zacht) tot en met 10 (keihard), dan is het voor de kijkers beter te volgen.
2wheeler zegt
@escort77: het is niet echt moeilijk toch? Denk dat we de F1 niet nog verder moeten versimpelen.
volvonerdy70 zegt
@escort77: gaat gebeuren per volgend jaar als ik het goed heb begrepen!
racerx zegt
Het zegt misschien nog niet zoveel, maar Gasly is lekker aan het doorpoken in de TR!
trustmeiamanengineer zegt
Fijn ook, die rondetijden erbij in het lijstje….
Zal wel heel spijtig zijn als Mercedes met het nieuwe torretje meteen weer een gat geslagen heeft met Ferrari…
ikleesookoverautos zegt
@trustmeiamanengineer: indd fijn van die rondetijden.
racenderechter zegt
Zo’n kaasverhaal en geen enkele rondetijd. Bedankt voor de info.
jaapiyo zegt
@racenderechter: https://i.imgflip.com/21qna5.jpg
joortje2 zegt
@jaapiyo: doe gewoon een normale titel man. Nergens voor nodig. Mensen lezen het of niet, maar zet gewoon feiten neer.
jaapiyo zegt
@joortje2: https://i.ytimg.com/vi/dbSfwGyXM70/maxresdefault.jpg
joortje2 zegt
@jaapiyo: je kan toch gewoon normaal reageren. Of zeg iig waarom je telkens van die clickbaits doet. Ik lees je artikels met erg veel plezier maar je hebt het niet nodig van die misleidende titels te plaatsen?
jaapiyo zegt
@joortje2: ik vond dit zelf geen klikbeet. Dit was gewoon het eerste wat bij me opkwam bij het zien van de trèning. Ik had het er ook nog even over met collega @willeme. Zo van ‘nee hè, daar gaan we weer’. Ik denk dat ekte kenners ergens in hun achterhoofd al vrezen dat Mercedes de tweede helft van het seizoen weer gaat domineren. Niet dat ik wat tegen Merc heb, ze doen het gewoon goed. Maar het is wel weer erg veel van hetzelfde geweest de afgelopen jaren.
Verder is ‘clickbait’ in het algemeen een in mijn ogen enigszins overgebruikte modeterm. Niet dat het ‘jullie’ eigenlijk wat aangaat, maar bij AB krijgen wij reguliere bloggers ook niet betaald per klikje. Dat je als schrijver een artikel desalniettemin een tot de verbeelding sprekende kop wil geven, lijkt mij evident.
racenderechter zegt
@jaapiyo: opstandige bui? Clickbait is een over gebruikte modeterm? dat is geen toeval. Zustersite apparata kan er ook wat van. Waar bijna elke titel wel klikbeet is. Overigens zeggen resultaten van vrije trainingen vrij weinig. Jij zegt dat de race al gewonnen is.
willeme zegt
@racenderechter: Mwah. Ik vind het nogal veel consternatie om niets, eigenlijk. De strekking van de titel klopt gewoon als je de trainingen gezien hebt,en dat heeft Jaap gedaan.
Het viel mij ook op hoe makkelijk die Mercedessen naar voren kwamen, wetende dat zij nog een reserve hebben op die 3 enorm lange rechte stukken. Ook met de circuits die er nog aan komen, lijkt het erop dat Mercedes hier weer het e.e.a. naar zich toe kan trekken. In dit geval de titel. Daarbij heeft Mercedes ook twee coureurs die nu de kar trekken, niet eentje zoals bij Ferrari.
Bij Autoblog proberen we het nieuws altijd met een beetje sjeu te brengen. Dat betekent een aansprekende titel, een grappige hoofdafbeelding en een smeuïger geschreven tekst. Ik denk dat @Jaapiyo goed aan die omschrijving voldoet.
Dat eeuwige gezeur om clickbait vindt ik ook een beetje overtrokken. Ja, de complete informatie staat niet in de titel, dat lijkt mij vrij logisch. Dat past nu eenmaal niet. Een kop moet zorgen dat mensen het willen lezen en dat de lezer weet welke kant het opgaat. Gezien het feit dat Mercedes nu al zo veel voorsprong heeft, vind ik de titel eigenlijk wel prima.
hape zegt
@willeme:
Dat Mercedes dit weekend weer een voordeel heeft, net als in Barcelona, heeft meer met de speciale banden van Pirelli te maken dan het feit dat Mercedes sneller zou ontwikkelen.
Barcelona , Paul Ricard en Silverstone worden, vanwege safety concerns aangewakkerd door Mercedes tijdens de testruns begin vh jaar, aangepaste banden toegepast.
En laten die banden toevallig vooral de Mercedes perfect op het lijf geschreven zijn, Red Bull en met name Ferrari minder. Dat verklaarde dat de Barcelona race een walk in the park was voor de Mercedessen.
dsdh zegt
Ferrari speelt altijd verstoppertje tijdens de trainingen imo. Ik zie Vettel gewoon weer pole pakken straks en grazzi grazzi roepen op zondag…..
kle500 zegt
Domme vraag maar een nieuwe PU, is toch gewoon een zooi strafplekken voor mercedes?
harrie zegt
@kle500: je mag er ongestraft 3 gebruiken per jaar, dit is pas nr 2.
M240i zegt
Domme vraag misschien, maar is de foto bij het artikel echt of fotoshop?
jaapiyo zegt
@c63s: echt.
M240i zegt
@jaapiyo: verschrikkelijk dit
jaapiyo zegt
@c63s: yep het is echt een parkeerplaats van zo’n hypermarché waar ze een baantje op getekend hebben.
gwnbmw zegt
@c63s: echt, zo ziet bekant het hele circuit eruit.
VeniVidiVici zegt
@c63s: Nee, wel knap dat ze niet de verkeerde afslag nemen zo haha.
M240i zegt
@venividivici: idd, 5x nadenken welke apex je gaat pakken..
sportevo zegt
@venividivici: dat overkwam Vettel in het begin van de training zowat.