Wordt er al gesproken over afgelasten? De al gladde baan in Turkije kampte tijdens de derde vrije training ook nog eens met regenval. Een ijsbaan gunt nog meer grip. Voor wat betreft de tijden scoorde Max Verstappen lekker.
Vrije trainingen zijn meestal een bron van ‘speculatief’. Dit keer was het een bron van interessante rijomstandigheden. De gladheid van de baan in Turkije was al bekend, maar Moeder Natuur besloot nog eens extra roet in het eten te gooien door lekker te gaan sproeien in Istanbul.
IJsbaan
Het zorgde voor een groep extreem behouden rijders. We hebben de glibberpartijen tijdens droog weer gezien, regen maakt het niet veel beter. Desondanks durfden de meeste van de coureurs wel de baan op.
Geen crashes
Gelukkig was niemand overmoedig of een pechvogel en bleef de derde vrije training in Turkije bespaard van ongelukken. Het leek even slecht nieuws te zijn voor Alfa Romeo toen Antonio Giovinazzi eraf gleed in de tweede bocht. Maar het viel mee en ook Alfa Romeo komt er zonder kleerscheuren vanaf.
Full Wets
We horen je denken: er zijn toch banden voor dit soort omstandigheden? En ja, een hoop coureurs wisselden om naar Full Wets. Om zo de kansen op grip zo veel mogelijk te vergroten. Het was tevergeefs voor de meesten. De baan is nat en glad en elke poging om de banden op te warmen wordt bestraft met een slippartij.
Overigens wisten een hoop Twitteraars ook de humoristische kant te vinden van de spekgladde baan:
Tijden
Even concreet: los van alle gladde ongein zijn er wel tijden neergezet tijdens de derde vrije training in Turkije. Max Verstappen wist de snelste/minst langzame tijd neer te zetten: 1:48.485. Op gepaste afstand volgden Charles Leclerc, Alexander Albon, Esteban Ocon, Lando Norris en Sebastian Vettel. Let wel dat de verschillen erg groot waren: tussen Verstappen en Vettel zit zes seconden. De minst snelle getimede ronde kwam van Daniil Kvyat die ruim 20 seconden onder de tijd van Verstappen zat. Kvyat gebruikte de perfecte metafoor om te beschrijven waarom hij de AlphaTauri niet kon pushen: “ik heb meer grip op ijs”.
Beide Williams-coureurs zijn de baan nauwelijks op geweest en zetten geen tijd neer. Datzelfde geldt voor Lewis Hamilton. Die reed drie rondjes op full wets voordat hij verdween in de pits voor de rest van de training.
Kwalificatie
Om 13:00 Nederlandse tijd vindt de kwalificatie plaats, tenminste, zo lijkt het. Met commentaar van bijna alle coureurs en geroezemoes in de wandelgangen, moet er even kritisch gekeken worden naar de mogelijkheden voor de kwalificatie. Het lijkt bijna compleet onverantwoord om representatieve tijden neer te zetten onder deze omstandigheden.
SpeedGeek zegt
Wat een gezever van de rijders zeg. Oké het is glad en de omstandigheden zijn eens niet ideaal voorbereid maar als er geen aquaplaning is, de medische helikopter nog kan vliegen en de rijders wat kunnen zien dan zie ik geen enkele reden om het uit te stellen.
Is het glad en ben je bang er vanaf te gaan, dan rij je maar langzamer. Het limiet ligt lager en die moet je zien op te zoeken, net als in het droog.
Dit zijn toch de 20 beste rijders van de wereld?
simonferrari zegt
@SpeedGeek: Precies! En ik kijk juist uit naar een race met veel gladheid, regen en spektakel. Voor de verandering wel eens leuk.
SpeedGeek zegt
Exact. De F1 is al perfect genoeg. Alles wordt gereguleerd en suf geanalyseerd. Nu komt het meer op de rijder aan.
Bij de 24H Nürburgring zijn ze jaloers op dit weer. F1 rijders lijken wel mietjes vergeleken met wat ze in de regen, in het donker op de Nordschleife laten zien.
Aad zegt
Verstappen zoals altijd 3e in kwali en race. Mits zn zeepkist er niet mee ophoudt.
kevindb zegt
Opvallend dat Albon al heel het weekend er wel goed bijzit. Wellicht krijgen we (eindelijk) te zien wat hij echt kan als voor alle coureurs de omstandigheden nieuw zijn. Zo’n baan scheid wel het kaf van het koren.
VeniVidiVici zegt
@kevindb: Race is morgen en dan hobbelt Albon weer rond op plek 11 a 12.
maferick74 zegt
@kevindb: ja handig…. maar als de rest van het jaar niet zo glibberig is, blijft het nog steeds bagger…. natuurlijk kan Albon best n beetje sturen en hij mag best langzamer zijn dan Max, maar dan moet ie gewoon elke race als 4de of als 5de eindigen.
Robert zegt
Kwalificatie gestopt met 6:56 op de klok. Op F1TV wordt verklaard dat als de kwalificatie niet wordt herstart, de huidige stand wel eens de startgrid van morgen kan opleveren. Met MV33 op P15…