Het gegeven dat het importverbod voor auto’s op Cuba opgeheven wordt was hoopgevend voor de locals met hun houtje-touwtje zevendehands jaren ’50-Amerikanen met Russische onderdelen, maar hoeveel mensen profiteren er echt van het vrijmaken van de Cubaanse automarkt?
Voorlopig zijn dit alleen mensen met een flinke stapel geld binnen handbereik. Mocht je een welvarend en vrijgevig familielid in de VS hebben, dan kan er misschien nog een tweedehands Seatje van af, maar voor de doorsnee Cubaan met een maandsalaris van 20 USD blijft het bij ‘kijken kijken, niet kopen.’
Er gaan verhalen over een Peugeot 4008 die voor 239.500 dollar weg mag, terwijl de cataloguswaarde hier een fractie van is. Een modaal tweedehandsje doet al snel 40.000 USD, een beetje een D-segmenter enkele tienduizenden dollars meer. Ook zagen we een Suzuki Jimny uit 2008 voor $70.000 in de lijst staan. Hieronder de prijs voor een Hyundai i10 uit 2010, bijna 30.000 USD (de Cubaanse Peso en de US Dollar verhouden zich 1:1):
De reden van deze astronomische prijzen ligt in hoge importbelastingen die op auto’s worden geheven, aldus de BBC, die er dit item maakte. Vooralsnog lijkt het openbreken van Cuba’s automarkt dus een wassen neus, maar we zullen zien of dit in de toekomst nog gaat veranderen.
Mocht de staat wel wat verkopen voor deze bedragen, dan gaan de opbrengsten in het verbeteren van het OV op het eiland.
sacha zegt
Een bubbel!
RazorHead zegt
Er zijn 2 munteenheden in cuba, de cuc en de cup, niet zeker hoe het zit maar ik dacht dat je als toerist enkel met de cuc mag betalen (=USD) en de inwoners enkel met de CUP, die is zo een 20x minder waard. Dus vrij raar dat de auto’s te koop zijn in CUC? Iemand meer info over dit ?
escort77 zegt
@RazorHead: niet-essentiële goederen en levensmiddelen zijn vrijwel altijd alleen met convertible peso’s verkrijgbaar. Degenen die over dit soort bedragen aan cuc’s beschikten konden in de praktijk al een auto kopen, maar nu kan het dus ook legaal. Zie het als weer een kleine stap naar een meer kapitalistische samenleving, niet meer en niet minder.
ohoogeveen zegt
Voor een Lada betaal je zo’n EUR 10-15k op Cuba. Sparen duurt wel ff met een gemiddeld maandsalaris van 15 CUC
jaguarjunk zegt
Peugeot 4008?
dragspert zegt
@jaguarjunk: Zo’n Mitsubishi ASX met een Peugeot logo erop;)
gtwillem zegt
@jaguarjunk: jazeker. Een Peugeot 4008 is een Mitsubishi ASX van Peugeot. Net zo als de 5008 een Peugeot derivaat was van de (vorige) Mitsubishi Outlander. De Citroën versie van de ASX is in Nederland gewoon leverbaar.
Esprit_de_Flandre zegt
@gtwillem: 4007 bedoel je ipv 5008. 5008 is monovolume…
jasperjvr zegt
Wat een idioot bestuur maarja wat wil je van een (ex) communistisch eiland
O plaat zegt
@jasperjvr:
niet dat ik een communisme liefhebber ben maar, Cuba had nooit zo “arm” geweest indien er geen handels embargo (dank zij de VS) op bestond. Overig vind ik ons eruopees kapitalistisch systeem minstens even idioot en corrupt als het communisme het zelfde geld voor alle rechts aanhangers en hun droom van een fascistisch systeem.
rikkon zegt
Iemand nog zeuren over de BPM in NL?
enricoleerdam zegt
@rikkon: plus 1
lambo4all zegt
@enricoleerdam: nee min honderd, dit is een gestoord communistisch land. dat ze je hier in nederland zo leeg schudden onder het mom van “bezuinigen” is om te janken.