Vergelijkingstests met het liefst zo duur en krachtig mogelijke auto’s zijn populair en deze komen hier dan ook regelmatig voorbij. Dit leidt eigenlijk altijd wel tot felle discussies onder de fanboys van de verschillende kampen, maar ook vaak tot twijfels aan de rijderskwaliteiten van bestuurders en de vraag ‘of die bestuurder nu wel voluit ging‘.
Een ander probleem is dat je bij circuittests tussen 2 of meer auto’s nooit dezelfde lijnen kunt rijden als de auto’s dicht op elkaar zitten. Dit kan je bijvoorbeeld hieronder zien, een race tussen de BMW Z4 M en een Dodge Viper in Jeremy Clarkson’s laatste anti-Amerikaanse vehikel The good, the Bad and the Ugly. Krom vergelijkingsmateriaal dus.
Het bedrijf Mechanical Simulation omzeilt dit probleem door, in samenwerking met Motor Trend, computersimulaties te maken van verschillende auto’s die ze zelf ooit getest hebben.
De leukste is de vergelijking tussen de crème-de-la-crème op supercargebied: de McLaren F1, Bugatti Veyron, Porsche Carrera GT, Ford GT en de Ferrari Enzo worden op een virtuele 1/4 mile gezet. De afloop laat zich wel raden, maar bekijk de simulatie en je ziet bijvoorbeeld dat de Enzo een vlotte starter is, maar daarna wordt gepwned door de McLaren.
Als je het vanuit alle hoeken wilt bekijken en andere vergelijkingen wilt zien, kan je eea via deze pagina binnenhalen.
Met dank aan Johan voor de tip!
Ilquadrifoglio zegt
Ik weet niet of we dit wel serieus kunnen nemen…
JPM zegt
Ik vertrouw er eigenlijk wel op, precies de uislag die ik verwachtte!
Deon zegt
ok… dit mist dus écht iets
ten eerste, geluid
ten tweede, mooi beeld
en ten derde: subjectiviteit!
Wat is er nou leuk aan een computertest van welke auto het snelste is?
Waar moeten wij het dan nog over hebben? Het mooiste van de discussie is jouw mening opdringen aan iemand anders die eerst een andere mening had. Factoren als het weer, de coureur en het aantal vogeltjes in de lucht moeten meespelen over wáárom juist die auto de rest verslagen heeft, niet een “objectieve” computersimulatie.
Ik vind dit net als leren zwemmen op het droge:
Het ziet er niet uit…en wat is daar nou leuk aan?
Daarom vind ik eigenlijk dat deze simulaties pertinent verboden moeten worden.
Afschaffen die hap, en opdoeken die site! :P
Pieliej zegt
Ik denk dat die Carrera GT de Ford GT er toch wel wat harder uit zal trekken hoor…
MiuRa zegt
@ pieliej
dat heb je dan helemaal mis
JurryZ zegt
“maar daarna wordt gepwned door de McLaren.” en op zijn beurt gepwned door de bugatti!
KVK zegt
@ Deon : amen!
Citrofiel zegt
Clarkson over de Viper:
“How could they say this is more civilised! More civilised then what!? A plane crash!?”
LOL! :D
En over die animatie: wat moet je ermee. Er is helemaal niets leuk aan. Ik ga mee met Deon.
olibier zegt
jaja die viper is echte porno :D :p
Jan zegt
Op de site kan je een survey invullen wat je vindt van die virtuele tests.
djgarcia zegt
BORING
mark zegt
mclaren blijft de bruuste
Seb zegt
ziet er leuk uit(A)
Mareno zegt
de driver van de carrera gt start duidelijk te laat, logisch dat die verliest.
de bugatti staat op slicks, logisch dat die wint
de mclaren startte vanuit z’n 2 dus wederom een slechte driver.
kortom ik geloof er niks van.. de ford gt wint dit normaal gezien met ogen dicht.. wederom een initiatief betaald door europeanen, waarin ze de waarheid zo ver verdraaien dat het amerikaanse product die in elke reeele test met ogen dicht zou winnen verliest.
schande!
J. zegt
Dit soort tests kunnen zeer realistisch zijn. Ik vind echter wel dat de broncode opensource moet zijn van dit soort dingen.
Ben je het net als Mareno niet eens met de test? Vind je de test oneerlijk, programmeer hem zelf dan beter, en zet een nieuwe gecompilede versie online, zodat iedereen jou versie kan bekijken.
Barry330cd zegt
Mareno: Denk je nu echt dat een GT40 sneller kan optrekken dan de Veyron? Dat kun je niet serieus menen. De specs zijn helder genoeg toch, dus gewoon ff normaal doen en je verstand laten spreken boven je hart ok.
Klassiekerrally zegt
Ik verraad misschien enigszins mijn zeer hoge leeftijd ;) maar…
… wat is gepwned???
Barry330cd zegt
dat hij wordt verslagen
autoblogger zegt
@Klassiekerrally: http://en.wikipedia.org/wiki/Pwn ;)
Junior (BMW Liefhebber) zegt
100% realistisch!
TomRS6 zegt
Update de site eens ;)
wacht op nieuw nieuws
Dink zegt
Dat is waarom ik vindt dat een W’mann aan een 6-pitter ruim voldoende heeft . . .
Alfaxa zegt
Ik mis de Koenigsegg :(
Turbopaultje zegt
Ach, bewijs wat de kenners al lang weten.
De Viper is een showcar en al zelfs de Z4M niet de baas op een circuit…………laat staan al het echt heftig spul uit Europa.
Rick dos zegt
Kreg naw wat! Maakt Jeremy daar nou een quasi compliment naar een BMW?! Vindt hij dit nou nóg beter dan de Z06 op een circuit?! Zien we hier nou een Christmas miracle?
Wat betreft de dragrace.
Ik blijf er bij, dat ik de McLaren een véél betere prestatie vind dan de Veyron. Laten we niet vergeten dat ding 12 jaar oud is, achterwielaandrijving heeft, een V12 heeft, een handbak, geen turbo´s etc. etc.
En na 12 jaar kan de Veyron alleen maar 0,4 sec de McLaren voor blijven………..chapeau voor McLaren en Murray hoor!
ruben zegt
lang leve europa! zolang ze mij geen degelijke amerikaanse super car laten zien blijf ik er bij dat de echte goeie sport wagens uit europa komen.
MartijnGizmo zegt
Net zo spannend als kijken naar een simulatie van de coïtus. :P
///M FOR LIFE!!! zegt
Ik ben verwonderd van die Z4 M, ik dacht wat gaan ze nu vergelijken maar potvolkoffie, hij doet het verdomme goed.
Die dragrace was duidelijk wie er ging winnen.
Heyhuub zegt
Dit hebben ze overigens niet zomaar uit de mouw geschud,
dit is allemaal volgens data van tests die ze met de echte auto’s hebben gedaan en NIET door een computer laten berekenen.
Nick zegt
@Rick dos: Ik vind 0,4 s best veel hoor in 12 jaar tijd.
Dat is toch een flinke 1,479 m/s² sneller! ;)
En een McLaren F1 (laat staan zijn raceversies) is een vreselijke auto om in te rijden, hij skit als een gek en maakt bizar veel herrie.
De Bugatti Veyron is een comfortable cruizer (hoewel ik helaas bij deze auto niet van ervaring spreek) en is een heel stuk rustiger vanwege o.a. lager toerental, betere vering, wegligging in het algemeen, etc.
En een McLaren F1 gaat niet zo lang mee, een Bugatti Veyron daarintegen is heel wat meer slijtbestendig.
Misschien een zwaargewicht, maar toch een goed gebalanceerde auto, misschien wel de best gebalanceerde auto.
Rick dos zegt
@Nick
“En een McLaren F1 (laat staan zijn raceversies) is een vreselijke auto om in te rijden, hij skit als een gek en maakt bizar veel herrie.”
Huh?!
“En een McLaren F1 gaat niet zo lang mee, een Bugatti Veyron daarintegen is heel wat meer slijtbestendig.”
Wat?!
Laat maar het is nog te vroeg om hier op te reageren. Ga eerst ff een bak koffie naar binnen gieten! ;)
Jan zegt
Klassiekerrally: nog een voorbeeld van pwned
Kijk naar dit filmpje, gewoon te gek!
http://www.pwned.nl/
mashell zegt
Misschien heeft Nick wel een punt. Ik herinner me nog van vroeger dat Klaus Ludwig (der DTM meister) in een verslag van autobild aangaf moeite te hebben om met een McLaren F1 normaal weg te rijden. De F1 is dan ook meer een “kijk wij bouwen de snelste auto ter wereld” auto dan een echte supercar. Tegenwoordig kan ook een dom blondje in een SLR of desnoods Veyron zonder problemen wegrijden. Techniek staat niet stil.
Mareno zegt
@Barry330cd
ooit van sarcasme gehoord?