Vorig jaar konden de Amerikanen nog juichen voor landgenoot Alexander Rossi, maar dit jaar moeten ze een andere favoriet uitzoeken om voor te cheeren.
Amerika-liefhebber Lewis Hamilton zal waarschijnlijk hopen dat de fans voor hem naar het circuit komen. LH44 probeert al jaren lang voet aan de grond te krijgen in ‘Murica, waar een groot deel van zijn bekende vrinden resideert. Hij begon het weekend in ieder geval lekker, want in de eerste vrije training zette hij de beste tijd neer met een 1.37,428.
Teamgenoot Nico Rosberg volgde op toch wel redelijk gepaste afstand met een 1.37,743. Rosberg weet dat hij in principe niet meer hoeft te winnen dit jaar om kampioen te worden, maar zal waarschijnlijk toch graag wat dichter in de buurt van zijn teamgenoot gezeten hebben.
Best of the rest was…drumroll…oh de titel gaf het al weg. Inderdaad, ook onze Max begint vrij lekker aan zijn Amerikaanse weekend en pakt de positie van ‘best of the rest’. De afstand tot de Mercedes bolides is echter wel schrikbarend groot. Max geeft op een haar na twee seconden toe op Hamilton met een 1.39,379. En dat terwijl we de laatste races juist een beetje hoop hadden gekregen dat Red Bull en Ferrari wat winst hadden gepakt ten opzichte van de Silberpfeile. Max was wel een pak sneller dan teamgenoot Daniel Ricciardo die zevende tijd neerzet met een 1.39,963. Echter daarbij moet aangetekend worden dat het team heeft aangegeven dat Daniel met een andere setup van de motor reed.
Raikkonen zet ondertussen zijn goede vorm van de laatste races door met een vierde plaats, een halve seconde vóór teamgenoot en vermaard bromsnor Sebastian Vettel die met zijn tijd op P8 terecht komt. De andere auto’s in de top 10 zijn nieuwe Renault aanwinst Hulkenberg, Valtteri Bottas en verrassend genoeg de beide STR coureurs Kvyat en Sainz. Kvyat was trouwens de iets snellere van de twee STR-mannen. Mogelijk is zijn mentale gesteldheid wat verbetert nu de kansen dat zijn F1 carrière alsnog een vervolg krijgt aanzienlijk gegroeid lijken te zijn.
Nu we het toch hebben over Force India: achter in het veld vinden we twee frisse gezichten terug. Alfonso Celis mocht de sessie weer eens rijden voor Force India en Jordan King maakte zijn eerste F1-meters tijdens een race-weekend voor Manor Racing. Hoewel Celis 17de werd en King 20ste deed de laatste het eigenlijk beter: hij eindigde namelijk voor zijn gelegenheidsteamgenoot Ocon, terwijl Celis ver achter Hulkenberg zat.
Dadelijk wordt nog VT2 verreden en morgen en overmorgen komen de coureurs ook weer in actie. Uiteraard gaan we je weer op de hoogte houden van wat er zoal gebeurt op het Circuit Of The Americas. De race van vorig jaar was in ieder geval het aankijken zeker waard (verslag).
viezefreddyw zegt
Was het niet zo dat Max zijn snelste tijd neer had gezet met mediums? Dan is het een best knappe tijd nog..
aapuitdemouw zegt
Zet er dan ook bij dat Max op medium banden reed, terwijl de tijden van de Mercs op zachtere banden zijn gezet.
Erik zegt
@aapuitdemouw: verschil soft en medium ongeveer 1 seconde. Blijft er nog bijna 1 seconde verschil over.
jaapiyo zegt
@erik2907: ja precies. Max kan daar verder natuurlijk weinig aan doen, het lijkt gewoon weer zo’n baan waar de Mercs oppermachtig zijn.
HZW zegt
De Merc’s weer een klasse apart, van de tijden uit gaande, ook al gebruikten ze zachtere banden.
gjvp zegt
Direct weer zo negatief hier. In plaats van naar de Mercs ge kijken moet je eens achteruit kijken. Raikkonen zet de 4e tijd neer op softs terwijl max zijn 3e tijd op mediums neerzet.
Kortom FP1 zegt helemaal niks! Ik zeg je dat de RB’s binnen 4 tienden komen op de COTA track van de Merc’s
Tonnie zegt
Ik ben benieuwd of Jordan King ooit de f1 gaat halen. Wat een fantastische naam heeft die vent, en vind ‘m vrij volwassen rijden in de lagere klassen en eigenlijk altijd wel snel. Maarja nu moeten er kampioenschappen gewonnen worden voor een superlicentie volgens mij(?).
radeox zegt
Een eerste vrije training natuurlijk niet zoveel, toch lijkt het me voor het gevoel heel prettig om het raceweekend met een sterke eerste training te beginnen. Mooi resultaat!
Offtopic: Over het grote aantal nieuwe kijkers/liefhebbers van de Formule1 lees ik vaak negatieve reacties op Autoblog en andere sites, met name dat het successupporters zouden zijn. Ook ik ben vorig – intrede Max Verstappen – seizoen begonnen met het volgen van het Kampioenschap.
Van veel sporten ben ik een liefhebber, onder andere van wielrennen. Vaak hoor ik van andere mensen dat ze niet begrijpen dat ik uren naar fietsende, magere dopinggebruikende mannen kan gaan zitten kijken. Wielrennen is een sport die ontzettend saai is om te kijken als je het niet volgt, het spel erachter niet kent en onbekend bent met verschillende typen wedstrijden (bergetappes, vlakke ritten, klassiekers). Wannneer je het volgt is het mooi om te zien en is het vaak ontettend spannend.
De Formule1/autoracen in het algemeen was voor mij als leek een beetje vergelijkbaar. Kzag een aantal auto’s achter elkaar rijden, af en toe iemand voorbij rijden en op ’t eind kreeg iemand een grote fles Champagne en een verschrikkelijke bokaal.
Sinds vorig jaar staat er een Nederlander aan de start.
(Ik breng even een nieuwtje, pas in het volgende nummer van de storig te lezen)
Er was iemand om voor te zijn. Voor mij maakt dit elke sport mooi om voor een keer te kijken, zelfs als ik de sport an sich totaal niet interessant vind (bv Olympische spelen 2008 waterpolo dames) kan ik ik ontzettend spannend vinden.
Door racen te gaan kijken ben ik erachter gekomen dat het een schitterende sport is, kben het zelfs (een beetje) gaan begrijpen. Nu kijk ik veel van de races helemal, ook die waarin onze Max slecht rijd en/of uitvalt. Het is gewoon verschrikkelijk mooi om te zien.
Ook wanneer Max volgend jaar zou stoppen omdat hij de K2 of Everest beklimmen toch een mooiere uitdaging vind, blijf ik Formule1 kijken. Dit omdat ik ontdekt heb wat een prachtige sport het is.
Ik vind het een mooie sport om te zien doordat er een Nederlander mee ging doen en dus NIET omdat er een Nederlander meedoet! Ik denk velen met mij.
radeox zegt
@radeox:
Excuses voor de taalfoutjes.
van de storig te lezen * van de Story te lezen
onze Max slecht rijd * onze Max slecht rijdt
Er zullen er vast nog een paar instaan.
Kben overigens geen fan van wielrenclubje ‘De Krasse Knarren’ dat ieder weekend de wegen (niet de fietspaden, dat is te min) inneemt op een manier waar de Occupy beweging nog jaloers op zou zijn.
sportstand zegt
@radeox: Nou inderdaad! Ik heb ook gemerkt hoeveel goed commentaar helpt om de strategie van een team te snappen. Daarom kijk ik ook altijd Skysports!
pomoek zegt
Ik hoop toch dat op dit moment een Mercedes ingenieur een waanzinnige rekenfout maakt. Voor een cruciaal onderdeel van het chassis. Waar ze pas aan het einde van het seizoen, of over 4 jaar, achter komen. En 2017 een prachtig kampioenschap oplevert voor een ander team. Rood of blauw, maakt mij niet uit. Geel vond ik ook goed.
basv zegt
@pomoek: Dat lijkt mij ook weer niet de bedoeling… Ik hoop op een mooi volgend seizoen waarbij er een boel teams(sowieso de grote 3) dicht bij elkaar liggen zodat we een boel mooie gevechten te zien gaan krijgen en de beste coureur uiteindelijk wint, en of dat Max is, of iemand anders maakt mij dan vrij weinig uit. Het zou jammer zijn als er een herhaling volgt van de afgelopen seizoenen waarbij 1 team domineert en de andere teams er wat achteraan rijden.
cthijs zegt
Kan me nog steeds niet voorstellen dat mercedes helemaal eerlijk speel want je kan toch niet steeds de snelste blijven
lucw zegt
Eerste 2 VT’s zegt nog weinig, er wordt veel getest op long runs om te kijken hoe de bandenslijtage is bij welke setup. Pas in de slotfase van de 3e VT wordt op kwalificatie settings gereden, daar kan je voorzichtig je conclusies trekken.