Het koude weer heeft nu al gezorgd voor de nodige hoofdbrekens, want mensen konden vanochtend niet in hun auto komen of deze van hun plek krijgen. Ook is er een nieuw fenomeen: bevroren laadkabels.
Het is een beetje een koude dag en heel Nederland ondervindt daar hinder van. Nu viel het qua files heel erg mee vandaag. Sterker nog, het was relatief rustig. Ondergetekende kon zo in één ruk naar Berkel en Rodenrijs pendelen zonder de cruise control van 104 km/u te halen (dat is namelijk precies 100 op de GPS).
Bevroren laadkabels
Nee, het gaat in dit geval om die lui die vanochtend al telefoontjes pleegden naar de wegenwacht. Hun auto functioneerde niet meer naar behoren vanwege de kou. Nu was het ook niet zó koud, maar bij diverse auto’s waren de deuren of handremmen vast gevroren.
Bij elektrische auto’s waren er mensen die last hadden van vastgevroren laadkabels. Dat is natuurlijk een duurzaam doch ironisch fenomeen. Je rijdt elektrisch om de opwarming van de aarde tegen te gaan en vervolgens is je laadkabel vastgevroren!
Ook waren er de nodige accuproblemen. Dat kwam met name voor bij auto’s die in verband met de kerstvakantie nauwelijks gereden en hebben en nu ineens te koud zijn. Om hoeveel aantallen gaat het eigenlijk?
Maar liefst 6.000 meldingen vandaag
Nou, dat zocht het team van nu.nl uit bij de ANWB. Een woordvoerder laat aan de nieuwspublicatie weten dat er zo’n 6.000 meldingen vandaag binnen zullen komen. De meeste daarvan hebben te maken met het koude weer.
Kortom, het koude weer is weer begonnen. Deze zal nog wel eventjes aanhouden, sowieso tot en met donderdag. Dan zal schommelen de temperaturen tussen de -6 (in de nacht) en +1 (overdag), afhankelijk van de locatie, uiteraard. Pas in het weekend komt het kwik ook in de nacht boven het vriespunt.
Via: NU.nl
Fotocredit: Tesla Model X aan de laadpaal in de winter door @jokkebrok via Autoblog Spots.
DeWitteCondor zegt
Uit pure interesse (ik ben geen EV rijder): wat kun je doen aan een vastgevroren laadkabel? het lijkt me wat leip om met warm water of een föhn aan de gang te gaan …
pramm zegt
Eigenlijk is het een ontwerpfout van veel merken. Je ziet nog vrij veel merken met de aansluiting aan de voorzijde van de auto. Dus wanneer je rijdt en het vriest zie je dat de laadklep vaak vast vriest, waardoor je op bestemming niet kan opladen. Maar ook na een nacht laden gebeurt het regelmatig dat een kabel aan de auto vast vriest.
De meest ideale oplossing is de oplossing zoals die door Tesla is gerealiseerd. De aansluiting aan de achterkant van de auto, met daarin een “uitlaat” voor de lucht uit de cabine. Wanneer je rijdt en je hebt de auto warm, dan stroomt er altijd warme lucht de auto uit aan de achterzijde van de auto. Dus het laadklepje blijft automatisch ontdooit wanneer je met de auto rijdt. Wanneer je na een nacht laden wilt vertrekken en je hebt de auto vooraf verwarmd, is er ook al genoeg lucht vanuit de cabine langs de stekker gegaan, waardoor je daar niet snel last van hebt bij een Tesla.
kas_par zegt
Dat het gebeurt is duidelijk. Maar regelmatig? Ik heb het nog nooit gehad en behalve bij ijzel kan ik het me ook niet echt voorstellen hoe de boel ernstig vast zou vriezen…
Flutterbear zegt
Zoiezo is de laadkabel voor bedacht die iemand die niet kan autorijden of vooruitdenken. Vooruit inparkeren is het eerste teken van een slechte chauffeur, tenzij je anders niet bij de kofferbak kan.
kas_par zegt
Auto opwarmen, of inderdaad föhn of warm water. In veel gevallen zal gewoon wat harder trekken echter al voldoende zijn. Maar dat durft niet iedereen… kan echt geen kwaad, je trekt de boel niet zomaar stuk.
utregcity zegt
Er overheen plassen 😇
jippie zegt
Kabel doorknippen.
Flutterbear zegt
‘S ochtend je EV voorverwarmen zodat er een beetje stroom doorheen gaat en weer ontdooit. Scheelt ook als je gepland op het laatste moment laat laden. In mijn Golfje geef je de vertrektijd aan en dan laad die zo laag mogelijk (rekening houdend met daltarief) en verwarmd die hem.
MarcoM zegt
Tja, een beetje onderhoud is natuurlijk nodig, deurrubbers droog maken en een beetje talkpoeder, dat geldt ook voor de klep waar de laadkabel,in moet, even een keer schoon maken bijvoorbeeld. Tja mensen, hoe moeilijk kan het zijn.
kas_par zegt
Laadkleppen hebben veelal geen rubbers, er valt ook weinig schoon te maken… dus geloof niet dat dit hier aan de orde is
MarcoM zegt
@kas_par: klopt, de Hyundai Kona tot modeljaar 2023 daarbij wil de laadklep soms niet open na een nachtje vriezen.
potver7 zegt
6000 meldingen zeggen niet zoveel natuurlijk, als je niet weet wat het normale aantal is. Welnu, volgens hetzelfde artikel op nu.nl heeft de ANWB zo’n 4000 pechhulpverzoeken ‘op een normale dag’. Het zijn er nu dus 2000 extra, en eigenlijk vind ik dat nog wel meevallen.
anthwan zegt
Ik snap dat ‘zeiken’ bij de anwb niet dat je snoertje vast zit. Tip van mij (helemaal gratis) warm water er over. En nee! je krijgt geen schok.
Die 6000 mensen, mogen die ook stemmen?
Volgende week: automobilisten die klagen dat de benzine slag te koud is om vast tehouden bij de pomp.
ouwedibbes83 zegt
Tja, 50% meer en geconcentreerd in de ochtend is toch best even aanpoten voor die jongens natuurlijk.
Flutterbear zegt
Koud water werkt ook prima.
kas_par zegt
Ik denk dat het veel onwetendheid is… de kabel zit soms ook echt vast door een storing, in een uitzonderlijk geval krijg je die dan niet zomaar los. Als je even niet doorhebt dat de kabel vastgevroren zit en denkt dat het een dergelijke uitzonderlijke storing in auto of laadpaal is snap ik het telefoontje wel. Snap ook wel dat veel mensen toch wat huiverig zijn wat betreft stroom en water. Natuurlijk kan het gewoon! Bij een regenbui staat ook de boel niet onder stroom, maar het voelt toch tegennatuurlijk
moveyourmind zegt
De ANWB zal binnenkort wel met Human Nature jassen komen voor de laadkabel.
Staat wel gezellig, jij, je vrouw én de laadkabel in dezelfde ANWB outfit.
bleermoel zegt
Nog nooit last van gehad!
Gewoon alles goed in de WD40 spuiten.
Dat drijft vocht af en zorgt er zo voor dat er niks vastvriest.
Tevens gaat het stekkertje er fijner in en uit!
Maar ja, men is bang voor vieze handjes tegenwoordig en de ANWB bellen is makkelijker he’.
406_v6 zegt
Hoeveel zou de range van de EV’s in bijv Noorwegen zijn afgenomen met de extreme koude van de afgelopen week?
Onehp zegt
Valt mee.
Vooral in het nieuws hier in Zweden: Opiniestukjes in de grote kranten van bekenden/experts die duiden dat een EV een veel betere winterauto is, start altijd en lekker warm, en bericht van bergers die overbeladen zijn met platte batterijen van ICE auto’s en vele diesels die weigeren te starten.
thjvanvlerken zegt
Wel weer sensatie in de titel. Een bevroren laadkabel en een vastgevroren laad kabel zijn twee verschillende zaken. Maar goed, ik vindt het wel altijd leuk dat in Nederland dit eenngroter probleem “lijkt” te zijn dan in bijvoorbeeld noorwegen.