Toen PSA (Peugeot en Citroën) en Mitsubishi gingen samenwerken aan een elektrische auto hadden ze vast niet verwacht dat er 13.000 euro verschil zou zitten tussen de vraagprijzen van de verschillende auto’s. Toch lijkt het erop dat dit nu het geval is.
Mitsubishi zegt dat de i-MiEV een vanaf-prijs van 48.000 euro krijgt in Duitsland als deze eind dit jaar op de markt komt. Echter, PSA gaat er vanuit dat ze hun op de i-MiEV gebaseerde Citroën C-Zero en Peugeot iOn kunnen gaan verkopen voor 35.000 euro in Frankrijk. En dat is nog exclusief een korting van 5000 euro die je van de Franse overheid kunt terug verwachten.
Alle drie de auto’s worden gebouwd in de fabriek van Mitsubishi in Mizushima, Japan. Daar kan het verschil dus niet ontstaan. De grootste verschillen zitten in het uiterlijk, interieur en de rij-eigenschappen. Allemaal zaken die voor elk merk ongeveer even veel investering zouden moeten kosten. Men heeft het er echter over dat Mitsubishi zelfs met een mindere standaarduitrusting op de markt zou kunnen komen.
Zowel PSA als Mitsubishi willen geen uitspraak doen over de oorzaak van dit enorme prijsverschil. Wellicht dat dit ook één van de redenen is waarom de relatie tussen de beide concerns wat bekoeld lijkt te zijn. Eerder deze maand kondigden ze namelijk aan dat ze zijn gestopt met overleggen die moesten leiden tot een wereldwijd samenwerkingsverband.
Laurens zegt
Moeilijk kiezen wordt dat, of toch: laat maar.
Kuukske zegt
€35000 is nog veel voor zo’n auto…
Svenska Aeroplan AB zegt
Zal vallen of staan met de subsidies die de overheden eraan hangen…
FM3'er zegt
waarom zullen ze uberhaupt met zn drieen een auto gaan ontwikkelen, ze kunnen toch ook een eigen auto ontwikkelen en produceren. Dit zorgt bijna voor onoverwinbare concurrentie en hoort dus niet!
Citrofiel zegt
@FM3′er: Hoort niet? Onoverwinbare concurrentie, volgens mij is dat juist waar elk bedrijf naar streeft. Hoort niet… :roll:
Mao zegt
48.000 Eu voor een 4-deurs smart, holy crap, doe maar niet :)
BaySideBlueBoy zegt
In Duitsland is het in het algemeen wat kouder dan in Frankrijk. Misschien moeten ze in duitse exemplaren een heel ingewikkeld verwarmingselement inbouwen. Want het is algemeen bekend dat Li-ion accupakketen niet van kou houden. http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/24/nieuwe-porsche-accu-veel-goedkoper-dan-liposuctie
L-Fred zegt
Als je zo veel geld moet uitgeven voor een elektrieke auto moet je ervan uit gaan dat je er een lange tijd in gaat rijden. Dan mag een auto niet modegevoelig zijn! Over 5 of zelfs 10 jaar wil je hier echt niet in gezien worden. Trouwens, het is nu al niet moeders mooiste.
JoepeN zegt
Beide zijn natuurlijk even duur om te produceren, en (voorlopig) veel duurder dan €50k per stuk. Dus zowel PSA als Mitsubishi leggen er een flink bedrag op toe per verkocht exemplaar. PSA alleen nog meer dan de Japanners.
mclarenf1lm zegt
Voor 48.000 euro zal ik wel een ander auto kopen.
Of heeft hij soms een speciaal interieur ofzo?
SHFT zegt
48.000 EURO, daar koop ik toch wel iets leukers mee…
Een 2de hands BMW M3 of de Merc C63…
Lucb zegt
voor dat geld heb je een leuke insignia sports tourer
Jipp zegt
35000 euro voor een auto waar je om de 5 jaar nieuwe batterijen in moet gaan hangen van duizenden euro
s… dan gewoon een leuk polotje bleu motion met meer ruimte of iets anders leuks!
Edge zegt
En zo blijkt maar weer; Mitsubishi voelt zich meer Premium dan Citroën of Peugeot
svenni zegt
35000 voor een koekenblik met een grasmaaiermotor int vooronder, nee bedankt, doe mij liever iets anders
mc zegt
Ik denk dat de uiteindelijke kosten nog meevallen van zo’n apparaat. Je hoeft geen wegenbelasting te betalen en het ’tanken’ is veel voordeliger.
Ik tank nu voor zo’n €2000 per jaar en nog eens wegenbelasting ongeveer 1100 euro per jaar. Als ik aanneem dat ik voor €200 kan opladen (wat volgens mij een erg hoog bedrag is) dat heb ik jaarlijks een voordeel van €2900,-
En dan tel ik het verschil in afschrijving niet mee, dus ik denk dat het financieel best aantrekkelijk kan zijn om in zo’n gedrocht te rijden.. Zeker als de dieselprijs nog verder stijgt.
lincoln zegt
betekent dat .. dat 1 van de auto,s boven de 13.000 euro moet gaan kosten ??
mc zegt
Heb net even in excel zitten klooien:
Stel mijn huidige auto schrijft 5000 euro af in 5 jaar (in my dreams!) en die Miev 15000 euro in 5 jaar.
Ondanks de hogere afschrijving van die electrowaggie is hij wel voordeliger met mijn kilometers per jaar.
In totaal zou dat electrodingesgeval 16000 euro kosten om 5 jaar te rijden (waarvan 15K afschrijving) en mijn huidige auto 20500 voor 5 jaar rijden (5000 afschrijving, 5500 MRB en 10.000 voor diesel). Dus zelfs als ik mijn huidige auto heel optimistisch inschat (dieselprijs en afschrijving) is zo’n electrobak wel voordelig in de portomonnee… Maar toch denk ik dat ik nog even doorrij met mijn eigen bak.
spaak zegt
In dat geval zou ik de i-MiEV uit de VS importeren, want daar kost ie iets van $48.000 (ongeveer 84 euro). Godsallemachtig wat een geld.
robbie zegt
Ik ga voor de Mitsubishi i MiEV hoor, zelfs Job Cohen heeft er eentje ;) Toch een stuk milieuvriendelijker dan die S600 Guard van JPB.
http://www.autojunk.nl/2009/04/burgemeester-cohen-rijdt-de-mitsubishi-i-miev
Sorcerer zegt
Over alle ‘elektrowaggie’-zeikerds: de technologie staat nog in de kinderschoenen. Tuurlijk is een verbrandingsmotor nu nog beter. Maar over een jaar of 10? …
En mensen die nu dagelijks vaste middellange afstanden rijden, bijv. elke dag 150 km ofzo… dan is elektrisch rijden wel flink voordelig. Zeker als je op je werk kunt opladen. Kost echt geen drol dan. Voor op vakantie hou je een tweede benzine-auto ernaast (of straks elektrisch met range-extender zodat accu met benzine-aggregaat wordt bijgeladen).
Nu blijft het nog even suf en onlogisch, maar over een paar jaar is dat echt anders :)
six-trey zegt
een elektrische Tata Nano of een Chevy Camaro SS met alle opties voor het zelfde bedrag….. lastige keuze :roll:
janmetdepet zegt
Als dit pas bij veel kilometers rendabel is dan heb je er dus nog niets aan. Aangezien dit vooral geschikt is voor korte(re) ritjes in en om de stad (lees huismoeders)
killioq zegt
die citroen ziet er goed uit!!! XD
allemaal lelijk en verschil tussen weggedrag met zo’n ding? het is moeilijk om daar een fatsoenlijk weggedrag uit te halen
BJ zegt
Euhm… no way dat dit veel goedkoper gaat zijn. Zag een sommetje hierboven met een afschrijving van 15k in 5 jaar op een auto van 50k. Ik denk dat dat wel een stukje meer is; je mag volgens mij blij zijn als ie nog de helft van de waarde heeft.
Daarbij; wat een belangrijk issue is, zijn de houdbaarheid van de accu’s. Een goede laptop of telefoon accu gaat ongeveer tussen de 500 en 1000 keer opladen mee. Bij dagelijks opladen (en dat moet je met zo’n waggie) zijn na ca 3 jaar je batterijen signifcant slechter geworden. Daar hoor je fabrikanten weinig over, maar het zijn uiteindelijk dezelfde batterijen dus reken er op dat dit gaat gebeuren. Dus die accu’s moeten vervangen worden en laat dat nu juist by far het duurste onderdeel van die auto’s zijn. En die kosten komen er dus bovenop, of geven nog meer afschrijving.
Bovendien, als je kijkt naar de ontwikkeling van accu prijzen vs capaciteit, dan gaat dat maar heel langzaam naar beneden en als het gebeurd is dat vaak wegens een echte doorbraak (bv van lood zink naar Li-ion). Alle fabrikanten zetten de komende jaren in op Li-ion dus een doorbraak is niet te verwachten. Dus die auto’s blijven duur en ook de vervanging van de accu’s. Het argument dat een sterk toenemende vraag de prijzen druk lijkt mij niet geldig hier. Sterker nog, het zou mij niet verbazen als de prijzen van telefoon en laptop accu’s zelfs gaan stijgen bij toenemende vraag.
In mijn ogen is het een illusie om te denken dat volledig electrische auto’s het helemaal gaan worden, over een jaar of 10 zijn er veel betere, efficientere en goedkopere alternatieven.
BJ zegt
Bovendien is het natuurlijk gewoon een raar gedrocht, je kan voor dat geld ook een dikke BMW, Focus RS of what so ever rijden… :-) Dat is dan voor mij weer een belangrijke reden om niet in te stappen :-)
Bakpouwww zegt
boeije . ik ga toch geen van beide kopen
rotorhead zegt
Toen ik 13k verschil las, dacht ik dat een van de beide fabrikanten dat hok op de markt wilde zetten voor 3k…
Leek me nog redelijk, 16k max. Nog steeds teveel voor zo’n blik op wielen natuurlijk, maar dat geldt voor alle blik waar geen vis in zit.
NovaStar zegt
Kom op zeg zie die prijzen! Een prius is goedkoper, zelfs een tesla is in verhouding nog goedkoper!
Doe dan maar een polo bluemotion en een caterham super seven.
Co-Driver zegt
Ik zou nog een jaartje of 2 wachten tot er elektriek machien met een Lotus Range Extender op de markt komt!
nokiaaaaa zegt
48000 hahahaha :D
Ford Focus Rsje dan maar ^^
timberleek zegt
ben benieuwd wanneer we het eerste geval krijgen van geëxplodeerde garage doordat er de lader een fout had en de accu’s per ongeluk werden overladen.
Something zegt
36 of 48 maakt niet uit, beide bedragen zijn veel te hoog voor zo een winkelwagen.
Dimglor zegt
Euhm is dit mijn gedacht of is dat wel heel duur voor zo’n lelijke auto’s..
Komaan zeg nooit gehoord van vraag en aanbod ;)
Dit gaan ze toch niet kunnen verkopen voor zoveel…
Gezondverstand zegt
Als elektrisch rijden zo ooit populair moet worden.
Ga toch geen fortuin betalen voor zo’n scootmobiel
Er lijkt wel een wetmatigheid te ontstaan:
Hybride = lelijk
Elektrisch = lelijk in het kwadraat
fab zegt
tesla model s kost 50 000 dollar wie geeft er nu meer geld uit aan dit gedrocht dat in 30 sec ofzo naar 100 gaat als je met minder geld een tesla model s kan kopen
timberleek zegt
@fab
kost de model s $50000? lijkt me een beetje weinig. de roadster kost al 84000 (volgens de tesla site). en de model s moet nog uitkomen. en ziet er imo wat duurder uit
sjazz zegt
ehm caspar: ik moet je toch even verbeteren.
Mitsubishi Motors Corporation en PSA hebben besloten af te zien van een wederzijdse capital tie-up. Met andere woorden ze kopen niet elkaars aandelen. De ingezette samenwerkingstrajecten gaan gewoon door.
Ik vind het ook raar dat MMC de MIeV hoger prijst dan PSA, maar wellicht zijn de uitgangspunten nog dat de ontwikkelingskosten alleen geamortiseerd worden over de MIeV. Wellicht inmiddels achterhaald. In ieder geval niet erg lekker afgestemd tussen MMC en PSA.
mc zegt
Ik denk dat het sneller voordelig is om over te schakelen op electrisch dan we nu denken. Onze economie lijkt weer een beetje aan te trekken en de benzine en dieselprijs gaan weer steeds sneller omhoog. Als je over een tijdje €2 voor benzine per liter betaald en €1,60 voor diesel wordt het vast wel aantrekkelijk. Nu is het alleen nog wachten op een aantrekkelijke electrische auto.
sven2 zegt
Bye bye i-MIEV, welcome iOn/C-Zero, want als dit waar is, zal niemand de i-Miev kopen!
Esprit_de_Flandre zegt
Idd vreemd, zo’n groot verschil. Wil Mitsu profiteren van een mogelijke hype, en gooit PSA roet in het eten?
Cantago zegt
HOEVEEEL KOST ZO’N AUTO?! Nou, ik kan voor 48.000 euro, en ook voor 35.000 euro op zijn minst 100 andere opties bedenken van auto’s die ik liever heb!