Doordat vrachtwagens tegenwoordig veel zwaarder zijn dan vroeger en omdat er veel meer van die krengen rondrijden kunnen er gevaarlijk situaties onstaan bij betonnen bruggen welke gebouwd zijn in de periode 1960-1980. Dat zegt althans prof.ir. Leo Wagemans van de TU Delft, volgens hem zijn er ernstige rekenfouten gemaakt bij de aanleg van de bruggen.
En als gevolg hiervan kunnen asfaltlagen plotseling verpulveren en in levensgevaarlijke kraterlandschappen veranderen. Dit kwam voor het eerst aan het licht bij de “Hollandse Brug” in de A6 over het Gooimeer. Inmiddels is deze brug verboden gebied voor vrachtwagens en is Rijkswaterstaat bezig met het zoeken van een oplossing.
Maar vrachtwagenchauffeurs hebben momenteel wel meer aan hun hoofd, sinds gister zijn ze namelijk begonnen met acties voor een betere CAO. Aangezien de onderhandelingen zijn vastgelopen zijn ze begonnen met prikacties zoals langzaam in colonne rijden tot aan de snelweg, extra rondjes rijden op rotondes en acties op industrieterreinen. Als er op 12 mei nog geen accoord is dan komen er serieuzere acties, als we de chauffeurs mogen geloven.
arjan zegt
het is dat nederland niet zonder kan..
maar van mij mogen die vrachtwagens ook wel van de weg af..
en dat ze het asvalt gaar maken wist iedereen al of niet dan..
Ewout zegt
1 groot feest vol ergernissen dus
AlexZjuH zegt
Inderdaad. maar wel continue motorcontrole bij de A6 vanochtend werden er weer een paar vrachtwagens aan de kant gezet. Leuk als je weer eens stil staat in de file :D
SugarFree zegt
Vind het weinig interessant nieuws.
Fijn dat iemand dit probleem (op tijd) ziet. Conclusie: Rijkswaterstaat (of iemand anders) moet eens goed onderzoek naar het probleem doen.
En de aangekondigde acties: vind actievoeren waarbij anderen de l*l zijn nooit echt vriendelijk. Zeg maar: gewoon asociaal.
Olleh zegt
Doe eens andere baan zoeken….
Alsof ze de mensen nog niet genoeg irriteren op de (snel)weg.. Als ze dan ook nog eens de wegen gaan blokkeren mogen de KLPD voertuigen daar wel eens wat aan doen, i.p.v. al die lieve Gumballers op te pakken…
mark zegt
In het frequentiedomein bezweikt hij onder invloed van dynamische trillingen waarschijnlijk
autoblogger zegt
Trucks? Zijn die dingen nu nog steeds niet uitgefaseerd?
SugarFree zegt
@ autoblogger
Fulmineren op trucks terwijl we ze gewoon allemaal nodig hebben.
Beetje vreemd, niet?
Jan zegt
Het spijt me maar dit soort reacties zijn zo dom! Truckers zijn over het algemeen betere chauffeurs.
Dat ze elkaar inhalen met 1 km/u verschil heeft te maken met dat hun bazen dat vragen. Als je op het lange transport zit en je blijft de hele dag door planken dan maakt dat een uur verschil uit. Niet dat ik het goed vind, maar begrijpen doe ik het wel.
Blijft ook nog over dat trucks belangrijk zijn voor de NL economie; hoe wil jij bij de supermarkt je brood halen of bij de pomp je benzine tanken?
roel zegt
1. Ze vernieuwen alle bruggen.
2. Ze zoeken een alternatief voor vrachtwagens
Wat zou nou een mooi alternatief zijn voor vrachtwagens? Treinen? Vliegtuigen? Zeppelins?
toch maar nieuwe bruggen dan…
roel zegt
beschouw truckers als mensen die onze maatschappij draaiende houden! :)
Restec-
p for truckiedrivahs!
autoblogger zegt
@SugarFree: nee joh, dat is een hoax!
SugarFree zegt
@ autoblogger
Een hoax dat we ze nodig hebben?
Misschien in de verre verre toekomst niet, maar nu wel.
Zie de post van Jan.
Enneh, jouw nieuwe auto komt meestal per truck/oplegger bij de dealer aan, tenzij je een Lamborghini/Ferrari/Phantom/weetikwat hebt besteld.
Robin zegt
Zal eens gewoon goed zijn
autoblogger zegt
@SugarFree: geen Ferrari in ieder geval, dat weet je toch ;)
lincoln zegt
ja ja .. prof.ing. Paardekudt kon dit al precies voorspellen .. het heeft niets met de Hollandse brug van doen .. nee hoor hij wist dit allang .. maar wou de bevolking niet bang maken .. lintje voor prf.ing. Paardekudt
SugarFree zegt
@ autoblogger
Oja, stom van me :)
Jouw LP640 komt natuurlijk niet per truck, maar per LM002 autoambulance :) :)
Rick dos zegt
JC! Je begint je echt af te vragen of er IETS in Nederland WEL goed gebouwd is.
Wellicht is het ook wel geneuzel van Prof. Barabas. Ik bedoel, de bruggen zijn circa 30 tot 50 jaar geleden gebouwd. En nu pas komen we erachter dat we ze verkeerd hebben gebouwd? I doubt it.
mart(w)in zegt
dacht dat dat asfalt door vrachtwagens aangeleverd werd waar we allemaal op reden…..kan me vergissen…
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Volgens mij voldeden ze destijds, maar nu niet meer, met zwaardere en meer trucks. Daar hadden ze blijkbaar niet op gerekend…
Rick dos zegt
@Citrofiel
Voor die tijd voldeden ze prima en zeker ook wel 30 tot 50 jaar na dato, want anders hadden we veel meer verhalen gehoord.
nu roept deze heer het volgende: “volgens hem zijn er ernstige rekenfouten gemaakt bij de aanleg van de bruggen.”
Dan denk ik: Nee, wij onderkennen nu pas dat de bruggen en infrastructuur niet meer up to date zijn en dus achterstallig onderhoud hebben. En dus schuiven we het dan maar gauw af op rekenfouten uit het verleden.
Ik weet niet, maar dat is mij te gemakkelijk en dat gaat er bij mij dus niet in.
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Ik begrijp het, en ik ben het er mee eens. Nederland en infrastructuur, het wordt nooit wat… :( Ze proberen tekortkomingen gewoon zo lang mogelijk verborgen te houden om er maar geen geld aan uit te hoeven geven, volgens mij.
mashell zegt
Tja, vrachtwagens zijn steeds groter en zwaarder geworden en het zijn er helaas ook steeds meer geworden (wat nou “kwartje van kok kost ons de kop”? Kan er nog een kwartje van Bos, of een Eurlings Euro voor vrachtwagens komen aub?) dus dat het op een gegeven moment teveel zou worden was te verwachten. Dat het plotseling zou gebeuren, dat was ook te verwachten al was het maar omdat er dan veel gemakkelijker geld komt voor de oplossing.
Ik heb net even naar de buitenlamp gekeken (de dichtsbijzijnde glazen bol) en voorspel binnen 3 jaar: opeens blijkt de zeespiegel te stijgen en de dijken aan de lage en zwakke kant te zijn en moet er een deltaplan komen.
Mijn suggestie, vrachtwagens van de brug, de vracht er onderdoor (binnenscheepvaart ole!) en het laatste stukje in een T5, Transit of Vito.
mark zegt
@rickdos en citrofiel
rekenfouten zijn altijd mogelijk onafhankelijk van de tijd.
Wist je dat er een raket ingestort was omwille van redeneringsfouten tussen een europees- en een amerikaans bedrijf gewoon omwille van het feit dat het ene bedrijf in amerikaanse eenheden dacht en het andere in europese (mm,m versus inch, feet etc.)
Je moet ook weten dat de technologie niet stil staat en dat bepaalde invloeden in die tijd niet onderzocht waren. Vandaag wordt het numeriek berekenen van een brug een fluitje van een cent (met manier van spreken) in tegenstelling tov 50 jaar terug.
Ik denk niet dat de prof spreekt van rekenfouten omdat de onderhoud van de infrastructuur verwaarloosd werd en/of omdat vrachtwagens zwaarder geworden zijn. Er zullen wel degelijk rekenfouten gemaakt zijn die bleken uit een herberekening van de brug.
renebmw zegt
aleemaal specialisten hier lees ik wel…
waarom rijden er zoveel vrachtwagens rond? om aan jullie ontzettende behoefte aan heel veel spullen en natuurlijk zo snel mogelijk. transport met vrachtwagen is en blieft de meest efficiente manier van transport. anders mogen jullie heel wat langer wachten op je spulletjes en er een stuk meer voor betalen. sta er eens bij stil dat in de vrachtwagen die voor je rijd je nieuwe koelkast staan waar je op wacht en de chauffeur doet zn best om dat spul op tijd af te leveren.
en die lui die zeuren dat vrachtwagens de boel kapotrijden moeten nergens over zeuren, er word ontzettend veel wegenbelasting betald voor vrachtwagens en bovendien in de benelux nog een Eurovignet, verplicht voor vrachtwgens met een mtm van +12 ton. er word dus betaald (en grof ook) om gebruik te maken van de weg. en de weg incl bruggen kunnen met dat geld gemakkelijk de wegen en bruggen verstevigen. maar dat geld word gebruikt om spoorlijnen aan te leggen!! sukkeltjes die alleen op zichzelf letten en die schijt hebben aan alle anderen op de weg, zoals de meesten hier, zullen dit niet echt snappen. maar probeer het toch maar. wij chauffeurs kunnen wel zonder managers, boekhouders en andere lui die denken dat ze balangrijk zijn voor de “normale”mens, maar zonder een vrachtwagenchauffeur staat de auto wel stil en komt je ochtendkrantje niet aan, sta er maar eens bij stil.
renebmw zegt
trouwens ook in mijn behoefte…
zelf ook chauffeur vandaar…
even ander vraagje, wat is de oplossing voor het file probleem?
ik denk dat iedereen die in de spits (van 7 tot 10 ofzo) met de auto (en geen vrachtwagen) gewoon even flink extra mag betalen, eurovignet voor personenauto’s ofzo. en hoe dikker de auto, hoe meer betalen natuurlijk. en niet op kenteken, maar op naam van de bestuurder. probleem opgelost, lekker rustig op de weg