In de formule 1 rijden ze alweer jarenlang op gegroevde banden, maar in de transportsector zijn slicks nog helemaal tha bomb. Als we tenminste Rijkswaterstaat mogen geloven. Die hebben namelijk in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoek gedaan naar de redenen waarom trucks stranden en daaruit bleek dat het afgelopen jaar minimaal 122 files veroorzaakt waren door lekke banden. Maar hoe komt het dan dat trucks zo vaak een lekke band hebben, heel simpel de banden van vrachtwagens hoeven geen minimale profieldiepte te hebben!
De banden onder je personenauto moeten voor de APK een minimale profieldiepte hebben van 1,6 millimeter, maar vrachtwagens mogen dus gewoon legaal op slicks rond rijden! Vindt je het gek dat er zoveel een lekke band hebben of dat er weer eens een vrachtwagen kantelt. Een bizar voorbeeld is bijvoorbeeld een Mercedes Sprinter die leverbaar is met een laadvermogen van 3500 kilo en 5000 kilo. De lichte variant valt onder de regels voor personenwagens en moet wel aan allerlei bandeneisen voldoen. De zware variant weer niet (via: telegraaf.nl).
Citrofiel zegt
:o Hoe kan dat nou nog in het regeltjesland Nederland?! Hoe lang zou het duren voordat hier een (terechte) regel op volgt?
Stephan zegt
Komt door de hoge massa. Die drukt al het water toch weg, en daarom is profiel overbodig.
VonStroke zegt
Ongelofelijk wat een hiaat in in het reglement, hopelijk veranderd daar snel iets aan. Ik ben benieuwd hoe het zit bij ons in België.
W1ck3D zegt
De waarheid is gewoon dat onderhoud voor de meeste transporteurs laag op hun prioriteiten lijst staat. Onderhoud kost geld, rijden op de weg brengt geld op. Daardoor dat de meeste opleggers te kampen hebben met achterstallig onderhoud. Als dan de vrachtwagen of oplegger al eens in de garage belandt, moet die eerder gisteren dan vandaag gerepareerd worden en weer (te) vroeg de baan op. Ik weet er alles van, werk voor Belgisch grootste transporteur.
Mariette zegt
Gewoon nu een wet maken dat alle vrachtwagens net zoveel profiel moeten hebben als gewone auto’s. Misschien zijn er dan, gedurende de tijd dat ze al die banden moeten wisselen, minder files :)
Heb zowiezo een hekel aan vrachtauto’s…
sjonny zegt
@ mariette, weleens af gevraagd hoe de supers aan hun waar komen?
heidekonijn zegt
Hoofdreden voor al die flarden rubber langs de weg is overigens dat de vrachtwagens ook ‘opgelegde’ banden mogen hebben (personenwagens terecht niet) ; dit zijn versleten karkassen die van een nieuwe toplaag worden voorzien. Als de toplaag (lekker goedkoop) onvoldoende gehecht wordt slingert er dus eea in het rond.
Maar een kniesoor die daar op let natuurlijk, de automobilist is nu eenmaal satan voor de wetgever (en vindt het blijkbaar nog leuk ook).
Y. zegt
Rijkswaterstaat onderzoekt ‘in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat’? RWS is Verkeer en Waterstaat. V&W heeft het dus gewoon zelf onderzocht.
snelste zegt
Stephan, er zijn zelfs vrachtwagenchaufeurs die denken dat ze geen last van glasdeid hebben omdat het gewicht er wel doorheen drukt.
Laat me niet lachen.
johan zegt
lekker fijn….zo een tientonner die met regen achter je rijdt op de snelweg en je plots vol in de remmen moet….
dat zal wat worden als hij met min of meer slicks rondrijdt ;-(
AMG zegt
Adriaan zegt
Er bestaan nog geen regels omtrent de profieldiepte voor vrachtwagens, dat heeft grotendeels te maken met de Europese richtlijnen. In veel landen bestaan ook geen regels voor de profieldiepte van vrachtwagens.
Omdat het raar zou zijn dat bijvoorbeeld een Spanjool speciaal voor ritten naar het buitenland (hier dus Nederland) zijn profiel moet controleren of nieuwe banden aan moet schaffen, is in Nederland tot nog toe afgezien van een wettelijke verplichting.
Maar het is natuurlijk wel te verwachten dat in de toekomst wel het een en ander geregeld gaat worden, beter zou zijn als het voor heel Europa zou gelden.
(hoe ik dit weet? heb nog niet zo lang mijn “groot” rijbewijs gehaald, en had tijdens het examen met mijn examinator over deze ‘kwestie’)
W!d zegt
Het rubber op de band moet van voldoende dikte zijn. Als het profiel is weggesleten worden vrachtwagenbanden ingesneden, op deze manier kun je 2x zo lang met een band doen.. snijden kost ongeveer 50 euro.. een nieuwe band 500.. dat bedrijven gewoon doorrijden is wellicht dom van hunzelf. Ik heb bij een groot transportbedrijf gewerkt (+/- 1000 eenheden) en daar geldt zeker ook wat W1ck3D zegt, maar tegenwoordig strenge controles op APK en omdat het transportbedrijf een eigen garage heeft waar de wagens werden gecontroleerd heb ik dit weinig meegemaakt.
Een nieuwe toplaag op een karkas heb ik zelf nog nooit gezien, oude karkassen worden wel verkocht en zijn veel geld waard!
Het is een domme opmerking om te zeggen dat je vrachtwagens haat! Welk ander flexibel transport van deur tot deur is er dan mogelijk voor dezelfde prijs?
Ook is het niet logisch dat vrachtwagens aan dezelfde regels moeten voldoen als luxe wagens.. ze zijn zowiezo van een heel ander soort rubber gemaakt en hebben hele andere eigenschappen.. neemt niet weg dat er zeker naar gekeken moet worden en dat er wellicht een keurmerk moet komen, met controle waaraan karkassen moeten voldoen.
RRPhantom zegt
Bij mij in de buurt is een transport centrum waar veel vrachtwagens komen en ik zie dagelijks van de logge karren met heel weinig profiel, vind je het gek dat er hier in twee jaar tijd éém iemand is dood gereden door een vrachtwagen en iemand anders eronder is gekomen (ik heb haar zien liggen) maar diegene leeft nog steeds en is aan het revalideren, het is nu 2 jaar later.
Van mij mag er dus best een profiel diepte ingesteld worden.
Citrofiel evil twin zegt
Hah en dan verschieten ze dat ze klapband hebben tsss… :D
Juppe zegt
Bron: Telegraaf…. Dat verklaart een hoop.
Sinds wanneer moeten banden van vrachtwagens geen minimaal profieldiepte hebben? Zover ik weet moeten ze dat wel degelijk, alleen getrokken voertuigen (aanhangers, opleggers) niet. Dat Sprinter verhaal gaat niet op.
Daar hebben ze bij het instellen van de regels wel naar gekeken. Aquaplaning treedt ook veel minder snel op door de lagere snelheid en (idd) het gewicht. Het is onzin om te zeggen dat een vrachtwagen niet kan aquaplaneren, maar wel veel minder makkelijk dan een auto.
Dat banden lek gaan door gebrek aan profiel lijkt me ook onzin. Die gaan pas lek als het karkas er doorheen komt, en met die banden mogen ze niet rijden. Lekke banden komt eerder door verkeerde spanning of overbelading ed.
Dus nogmaals: Vrachtwagens mogen helemaal niet met gladde banden rijden. Als dat wel gebeurt moeten ze daar op controleren, ipv weer regeltjes instellen.
Mikeee zegt
Lijkt de USA wel met die regels :-D
Daar vallen vrachtwagen on zeer lakse (of helemaal geen) regels omtrent bep. eigenschappen zoals draagvermogen en uitstoot.
mart(w)in zegt
storm in een glas water dit bericht…..
afin,mijn werkgever heeft voor alle wagens winterbanden van michelin (XDN2) die ook in de zomer niet gewisseld hoeven te worden,aangezien we 300.000 km per jaar maken is een dag in de garage te lang want ze gaan al elke 45.000 km voor een beurtje,voor banden worden op 250.000 km gewisseld,dan zijn ze nog niet op,nog lang niet,maar meer profiel is beter en wij de chauffeurs geven aan wanneer het tijd is om te wisselen,ik rij liever veilig dan glad.
kees temmink zegt
zoveel reactie’s en maar 1 die weet hoe het zit, dus wel verpilcht profiel voor banden van het trekkend vertuig.
Dus niet alles zomaar geloven wat er gezegt word …
Onehp zegt
@snelste: stephan heeft wel een punt hoor. De druk op een vrachtwagenband is 4x hoger dan een personenwagenband. Een koersfiets met bandjes op 8bar zal niet snel aquaplanen zelfs al heeft de band geen profiel; idem met vrachtwagenband. Ook daarom zie je geen V-profiel op vrachtwagenbanden.
Maar profiel heeft wel andere functies natuurlijk!!
Arie Nap zegt
Pas reed er nog een truck op een tankstation:
http://www.nu.nl/news/1340041/10/rss/Vrachtwagen_botst_op_tankstation.html
Was ook veroorzaakt door een klapband…
Koen Bongers zegt
@ Juppe
Vrachtwagens mogen wel zonder profiel rijden. Dit wordt gewoon uitgelegt bij de techniekcursus voor je chauffeursdiploma (wat ik paar maanden terug gehaald heb)
Enige wat niet mag is rijden terwijl het canvas eruit komt, daar kun je bekeurd voor worden maar gewoon profielloos rijden is legaal.
Filip zegt
dat een vrachtwagen minder last heeft van aquaplanning door het hogere gewicht op de band klopt volledig.
zo zijn de auto’s van tegenwoordig veel gevoeliger voor aquaplanning geworden omdat op een E-klasse van Mercedes sloffen liggen die minstens 215 breed zijn en optioneel zelfs 245. onze mercedes vroeger had 185 :)
nadeel was wel dat je niet zoveel grip had ;) alles is een afweging! maar slicks…
Juppe zegt
@Koen Bongers,
Oh? Ik dacht dat dit alleen voor aanhangers etc. was?
De banden op de stuuras mogen ook glad zijn? (Schreef iemand iets over in de comments bij het Telegraaf artikel)
jimmy zegt
vindt je?==> vind je
Mustang zegt
Nounou; waarom hebben ze daar niet eerder aan gedacht om de vrachtwagens een minimaal profiel diepte te geven? Vind het maar slordig!
Koen Bongers zegt
@ Juppe
Jup, die mogen gewoon kaal zijn. Maakt allemaal niet uit.
Of het fijn rijd is dan een tweede, maar het mag iig wel.
Martijn zegt
Banden van trucks zwaarder dan 3500 kilo mogen inderdaad helemaal glad zijn. Dit is vreemd maar tot op heden niet anders. Het grootste probleem dat er echter met banden optreedt is niet doordat er ongevallen gebeuren door die gladde banden. Zoals al eerder genoemd hier zorgt het gewicht van de voertuigen voor voldoende grip en door het grotere aantal banden en het verschil in slijtagesnelheid op verschillende posities zullen nooit alle banden helemaal glad zijn (hoewel een uitzondering de regel kan bevestigen natuurlijk….). De voornaamste reden waarbij banden de oorzaak zijn van een ongeval is wanneer er met een veel te lage spanning gereden wordt, hierdoor wordt een band veel te warm en kan hij uiteindelijk het gewicht van het voertuig niet meer dragen. Een stukje preventief onderhoud op het gebied van de spanningen is dus veel effectiever naar de verkeersveiligheid toe. Alhoewel banden met profiel altijd veiliger zijn dan banden zonder of met weinig profiel. Maar dit geldt net zo goed voor personenauto’s natuurlijk!
Martijn
medewerker groot bandenmerk
RenesisHP zegt
Nee, ik voel me al zo lekker veilig tussen al die vrachtwagens, aangezien zo’n band bijna net zo hoog als de mazda is. Dan hebben ze nog geen grip ook!
Nu ff serieus. Ik vermoed dat in Nederland de kwaliteit van vrachtwagens best hoog is, daarbij komt dat vrachtwagenchauffeurs niet achterlijk zijn, ook die zitten niet te wachten op een geplette voorganger.
W!d zegt
@Martijn, je hebt gelijk over de bandenspanning! Ik denk dat dit nogal wordt nagelaten om dit regelmatig te checken! Ik denk dat de profieldiepte weinig invloed heeft op het afnemen van de ongelukken! Een vrachtwagenband kan opnieuw uitgesneden worden en een band zonder profiel wil niet zeggen dat hij helemaal versleten is, dit is pas wanneer het canvas zichtbaar is.
GoldenSample zegt
@Arie Nap
geen argument hè
de drogreden van het deel en het geheel
omdat 1x A zus en zo is A altijd zus en zo!
en daarnaast wie zegt dat die trucker geen profiel meer had? een klapband krijg je juist door een te lage spanning en dus een te warme band als ik me vergis
Franky zegt
@GoldenSample,
Idd. heeft een te lage spanning ermee te maken. Immers raken de wangen elkaar bij dubbellucht (op de achteras) en dat geeft een verschrikkelijke wrijving!!! Hoe heet denk je dat zoiets wordt?!?
Enne, vrachtwagens haten?!?
Haal dan lekker je zeep, waspoeder en je brood op bij een fabrikant! Ik snap die totale gebrek aan respect niet!!! (Marieke moet wel blond zijn!)
BTW, ik rij MB Actros 1831…
tekkie zegt
van de telegraaf moet je het hebben:D
Leeuw zegt
@franky , Ik denk ook niet dat Mariette vrachtwagens haat maar de soms asociale idioten die de cabines bevolken in deze vrachtwagens , inhalen met 1 tot 10 km/pu verschil, DWAZEN !alleen al deze onzin veroorzaakt files !en dan nog t snijden ,blokrijden ,colones van honderden meters waardoor je niet kunt invoegen op de snelweg
en dan de transportbazen laten de vrachtwagens zo ver overbeladen dat het soms wel 10 minuten kost om tot de 80 km/pu te komen of deze snelheid niet eens halen ,dat dan weer wel bij overwegend regionaal transport waar toch niet gecontroleerd word ,grondverzet e.d.
…Vrachtwagen voor aan in de rij bij een stoplicht stoplicht op groen en voor de vrachtwagen eindelijk eens met zn achterste setje wielen over de stopstreep is staat t stoplicht alweer op rood , en je stond al 5 minuten voor t stoplicht te wachten ,DAAR WORD JE TOCH OOK ZIEK VAN
jan zegt
dit klopt niet want ook vrachtwagens moeten aan een minimaale profiel diepten voldoen.
heidekonijn zegt
@w!d
Reden waarom je geld krijgt voor oude karkassen, is dat deze gebruikt worden voor de opleg. Afhankelijk van de kwaliteit van het karkas, kan een “band” zo’n vier keer “gerecycleerd” worden. En toevallig of niet, maar de stukken rubber die je langs de weg vindt, zijn steevast zo’n opgelegde toplaag. Dat is dus rubber met staaldraad doorheen gevlochten, die je liever niet tegen hoge snelheid richting je cabriotje wil zien vliegen.
Juppe zegt
@Leeuw,
Nou, dat is ook wel weer wat overdreven. Dat inhalen heb ik ook een hekel aan, maar als het rustig is vind ik dat ook prima. Wanneer het druk is (vrijdagmiddag op de A1 bv), dan krijg je wel van die gigantische colonnes door inhalende vrachtwagens. Das wel irritant.
Af en toe heb je wel eens een vrachtwagen die lekker naar links slingert terwijl je er naast rijdt. Ook minder fijn. Met de auto heb je ook wel eens een onoplettend moment, maar met tig ton in je handen is dat toch net ff wat anders. Maargoed, dat zijn er af en toe een paar. De meeste chauffeurs doen dat niet, maar die vallen dan ook niet op.
Niet kunnen invoegen op de snelweg? Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Dat van die stoplichten ligt natuurlijk ook niet aan de vrachtwagens, maar aan de stoplichten. Of minirotondes etc. Soms schiet het niet op nee, nou jammer dan. Ik heb absoluut niets tegen vrachtwagens, maar als het kan haal ik ze wel in :)
epo zegt
Die mensen doen gewoon hun werk, dus ‘haten’ kan ik ze niet. Het ontgaat me echter een beetje waarom een trucker niet een seconde z’n gas of cruisecontrol kan loslaten als-ie wordt ingehaald. Dan kan de inhalende truck er véél sneller voorbij en weer naar rechts, scheelt enorm veel ergernis bij het overige verkeer. En de ingehaalde chauffeur is hooguit een paar seconden later op de plaats van bestemming.
Waar ik me wél alle kleuren van de regenboog aan erger: mensen die twee meter achter een vrachtwagen rijden en zonder kijken ineens naar links zwaaien om er met 91 km/u voorbij te kruipen. Levensgevaarlijk. Leer eens spiegels gebruiken en verkeer inschatten!
Rick dos zegt
Is dat gewoon legaal?
Ik stond er altijd al van te kijken als ik vrachtwagens zag met meer dan discutabele banden. Ik dacht altijd, als het mij opvalt dan moet het een agent ook wel opvallen. Maar het kan dus gewoon…..vreemd hoor.
Rene zegt
Let op mensen, er zijn verschillen tussen politieregels en apk regels he. Voor de apk zijn 0mm banden goedkeur, mits ze niet te beschadigd zijn en er geen karkas zichtbaar is.
Roy zegt
Geen band die meer grip heeft op de weg dan een band zonder profiel lijkt mij zo, ze hebben toch niet voor niks slicks in de racerij?
Een heel zware vrachtwagen met alleen maar ‘slicks’ zou dan als het goed is zelfs harder afremmen dan 1 met allemaal 8 mm profielbanden.
heidekonijn zegt
@Roy
Geniaal jongen, vertel eens, waarom rijden we niet allemaal op slicks?
RDS zegt
@leeuw
als je de begrenser van moderne vrachtwagens haalt gaan ze dus allemaal 120, die 80 halen ze dus echtwel of het is een oldtimer
Nick zegt
@Roy: Dit gaat niet op als de weg nat en/of glad is.
mashell zegt
10 punten voor Citrofiel evil twin! Geweldig plaatje.
Jan C. zegt
Kennelijk mag het.
Overigens zijn er niet veel ongelukken toe te schrijven aan banden. Het probleem is meestal dat op een truck je tegenwoordig niet “voelt” wat er gebeurt. Doordat de wielen, cabine en stoel geveerd zijn verneem je vaak te laat dat de truck aan het kantelen is.
Pim Brussee zegt
Wel eens een remtest gedaan met een vrachtwagen met gladde banden t.o.v. een met goede banden. Je schrikt je rot van het resultaat. Dat vrachtwagens hier in ons land met gladde banden mogen rijden is bedacht door ambtenaren die zelf nog nooit in een vrachtwagen hebben gereden. Zo zijn er nog een groot aantal regels die kant nog wal slaan. Over het algemeen zijn de ambtenaren vandaag de dag bezig met het modefenomeen “milieu” en stellen regels op die zelfs milieubelastend zijn. Denk maar aan de LZV die nu niet meer dan 50ton terreingewicht mag hebben. Milieu is het gouden wapen, maar voorlopig knallen we op 31 december weer tonnen aan milieu belastende rotzooi in de kucht.
Jan C. zegt
@Pim Brusse: Inderdaad, dat heb ik ook al vaker gezegd. Je bent trouwens een van de weinige mensen die dit durft te zeggen op internet… “hoort er bij” krijg je vaak te horen…
gladde banden hoeven niet slechter te remmen, maar ik neem aan dat het op een natte weg was?