Je hebt toch een vrachtwagenrijbewijs voor elektrische bedrijfswagens nodig.
Nou, daar sta je dan met je goede gedrag. Heb je net je wagenpark aan bedrijfswagens aangepast (allemaal elektrisch), krijg je te maken met een nieuw probleem. Alle chauffeurs moeten namelijk een vrachtwagenrijbewijs gaan halen.
Nu is het niet zo dat het beloofd is dat dat niet nodig zou zijn, maar wellicht wel een flinke tegenvaller. De overheid zit een beetje met meerdere issues in zijn maag. Ten eerste wil het graag dat de dieselbusjes gaan verdwijnen ten faveure van elektrische bedrijfswagens.
Het nadeel van een elektrische bedrijfswagen is doorgaans de erg kleine range. Je hebt dus een enorme accu nodig om in de buurt te komen van een conventionele bedrijfswagen. Accu’s hebben een hele slechte energiedichtheid vergeleken met een litertje diesel. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat de elektrische bedrijfswagen extreem zwaar is.
Vrachtwagenrijbewijs voor elektrische bedrijfswagen
In sommige – zeker niet alle – configuraties kan dit betekenen dat de bedrijfswagen met volle belading boven de 3.500 kg komt. Vroeger was het altijd de regel dat alles boven de 3.500 kg bestuurd dient te worden door een chauffeur met een groot rijbewijs. Voor nu is er een soort gedoogregeling, tot 4.250 kg. Officieel heb je volgens de letter van de wet nog altijd een vrachtwagenrijbewijs nodig, maar vanwege een gedoogregeling zijn er omstandigheden waarin je toch kunt rijden met een zware elektrische bedrijfswagen.
Nou, daar komt een einde aan. Demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur heeft dat laten weten. Dit betekent dat de bijzondere positie waarin we ons nu bevinden, komt te vervallen. Dat zal niet direct zijn of per ingang van het nieuwe jaar.
Nee, de regeling c.q. uitzondering blijft nog een half jaar van kracht. Vanaf 1 juli 2024 is het de bedoeling dat alles boven de 3.500 kg bestuurd dient te worden door mensen met een vrachtwagenrijbewijs.
Op zich ook wel logisch, toch?
Er zijn overigens meerere soorten vrachtwagenrijbewijzen. Voor de meeste elektrische bedrijfswagens is rijbewijs C1 al voldoende. Dat is voor 3.501 tot 7.500 kg.
Mark Harbers (hij keert niet terug dit kabinet) vindt het heel vervelend dat de ondernemers nu op kosten gejaagd worden. Eerst moesten bedrijven investeren in elektrische bedrijfswagens, nu moeten de chauffeurs ook een nieuwe rijbewijs gaan halen.
Het grote probleem is dat er nu een juridisch onwenselijke situatie is ontstaan. Daarnaast is Harbers het eens met de reden waarom bestuurders van zware bedrijfswagens vrachtwagenrijbewijs nodig hebben. De bestuurders van zwaardere voertuigen moeten daar ook rijvaardig voor zijn. Dat klinkt op zich best logisch, toch?
Fotocredit: Hummer H1 EV in zijn natuurlijke habitat door @RubenPriest via Autoblog Spots.
kniesoor zegt
Benieuwd hoe het CBR deze nieuwe toestroom van examinandi gaat verwerken, het huidige aanbod laat de boel al bijna koppie onder gaan . . .
peekaas zegt
Dat wordt dan de kids gelijk na de geboorte aanmelden bij het CBR zodat ze voor hun 25e mogen afrijden 🙈
lekkerlinksrijden zegt
De overheid, lekker duidelijk met een lange termijn visie voor ondernemers. Zelfde voor de boeren en dan raar vinden dat er protesten komen, stelletje narigheid daar.
Dutchdriftking zegt
Zo gek is dit toch niet? als jij met je elektrische voertuig van dik 4 ton rijdt dan hoort daar een bepaalde verantwoording bij, en dus zal de chauffeur een extra rijopleiding moeten krijgen. Dit lijkt mij meer dan wenselijk voor de verkeersveiligheid. Dat men hierdoor nog even snel een aantal diesels koopt hoort er nu eenmaal bij. Je kunt aan een aantal knoppen draaien om er voor te zorgen dat men milieubewustere keuzes maakt op gebied van vervoer, maar die hebben altijd effect op kosten en veiligheid. Alle drie tegelijkertijd verbeteren gaat helaas niet.
Robert zegt
Wat ik uit de berichtgeving begreep die vanochtend op Radio 1 werd toegelicht (en in het bovenstaande nieuwsbericht volledig is weggelaten, maar dat terzijde), is dat de EU bezig is de richtlijnen van de ‘gedoogregeling’ aan te passen en om te zetten in een definitieve wetgeving, juist om situaties zoals deze nu door Minister Harbers worden gecreëerd, te voorkomen. Het punt is alleen, dat de besluitvorming hierover al meermaals is vertraagd.
Typisch gevalletje weer van een Nederlandse politicus die ‘voor de troepen uitlopen’ en ‘het braafste jongetje van de klas willen zijn’ weer met verve voor het voetlicht gooit, als je het mij vraagt.
cossiekiller zegt
Gedoogregeling… Je kan het gewoon zelf niet verzinnen.
pomoek zegt
Even afgezien van de opmerking van @robert hierboven, wat, als ik het goed begrijp, zou inhouden dat het rijden met een zware EV bus in de toekomst wel mogelijk zou moeten zijn zonder vrachtwagenbewijs, ben ik er niet eens zo op tegen dat er er zwaardere eisen worden gesteld aan het rijden met een busje.
Vroegah waren busjes, om wat voor reden dan ook, vrijwel alleen te vinden op de rechterbaan van de snelweg. Tegenwoordig kijk ik er allang niet meer vanop als een busje met 150km/h aan mijn bumper kleeft op de linkerbaan.
theghost zegt
Vroeger? 20 jaar geleden reden die dingen al volop links met verhoogde snelheid…
Hans zegt
Toyota Hi Ace 1986. Fluitend naar de 160, je stoel vóór de voorwielen, matige remmen, wegligging hopeloos, achterop klappen ‘standaard fataal.’.
pomoek zegt
@theghost: ja, ik ben oud…
V8Vantage zegt
Misschien is het handiger en economischer om een extra mogelijkheid te geven. Namelijk diesel busjes van na 2015 toe te staan mits ze op circulaire brandstof rijden. Valt administratief goed te toetsen en bij de APK en ieder garagebezoek ook laten controleren op aanwezigheid en werking van de nodige roetfilters (waarvan ik het idee heb dat steeds meer mensen die eruit slopen) en andere toepassingen om uitlaatgassen te filteren.
Eigenlijk zou je denken dat juist voor busjes een hybride uitvoering ideaal zou zijn.
Joris24 zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
sportevo zegt
Maar als die elektrische busjes dus boven de 3500kg uitkomen, en dus als een lichte vrachtwagen gezien worden, moeten ze dan ook niet begrensd worden op 80km/u en een tachograaf krijgen?
Ik ben daar niet zo in thuis, misschien dat iemand weet hoe dat zit?
sizedoesmatter zegt
Idd begrenzen die lichte vrachtwagens!
Nog niemand het voordeel gezien; mrb is op kilobasis voor vrachtauto’s veel lager.
Als mkb-er zou ik dus in C1-rijbewijs investeren en dit terugverdienen in de lagere mrb. Kun je ineens ook weer wel voor een diesel kiezen ;-)
Stijnson zegt
Als ik kijk naar de E Transits van DHL zijn die begrensd op 80 (althans er zit een sticker achterop met 80)
werf76 zegt
Waar logica stopt, begint de overheid.
Hey het klopt weer :)
sabrerator zegt
Volgens mij komen er nog meer kosten bij:
Als je onder de transport-CAO valt, zit je met een C-rijbewijs in een hogere loonschaal. Ook ben je nascholingsplichtig (Code 95), dus elke 5 jaar 35 uur opleiding volgen.
Dat zijn ook kosten.
Ook is C best wel wat ingewikkelder dan B, dus een aantal chauffeurs zullen het niet gaan halen. En een “echte” vrachtwagenchauffeur op een busje zetten…. Die neemt meteen ontslag en gaat naar een ander. Werk zat!
haroldv zegt
Ja ik ben blond, maar mis echt een plan om voldoende stroom te genereren. Bedrijven en huizen krijgen al geen stroomaansluiting meer, voor de komende 5-10 jaar(!), hoe moet je dan die auto’s, bussen of zelfs vrachtwagens ooit opladen? Met een generator?