Snelheidsduivels kennen we allemaal, maar te langzaam rijden mag ook niet. Een vrachtwagenchauffeur op de A1 kwam daar op de moeilijke manier achter.
In de zomer van 1999 verbleef een jonge @jaapiyo in Frankrijk om de zonsverduistering te aanschouwen. Ook in aanwezigheid; @jaapiyo de tweede, oftwel mijn opa. Met de Caravan in touw was hij nog een keer afgereisd naar La Douce France om het fenomeen te aanschouwen. Want ja, dat doe je als je arts en wetenschapper bent. Ook als je 85 bent. Ik vond het machtig mooi.
Totdat we op de terugweg de combinatie voorbij bliezen. En dat had niet zozeer met de snelheid van mijn ouders te maken, want die hebben niet echt een loden voet. Wel met het feit dat wijlen opa, misschien 70 reed op de snelweg. Hijzelf besloot dan ook maar achteraf dat het zijn laatste buitenlandse trip was met de auto.
Ik moet altijd denken aan dat moment als iemand extreem traag rijdt. Maar een Roemeense vrachtwagenchauffeur op de A1, heeft het wel extra bont gemaakt, zoals de Andrelon reclame zou zeggen. Hij werd van de weg gehaald, omdat hij met 20 kilometer per uur over de A1 sukkelde. Verschillende medeweggebruikers hadden kennelijk melding gedaan nadat ze bijna achterop klapten.
De chauffeur reed kilometers lang door met deze slakkengang totdat hij eindelijk stopte bij een tankstation. Maar daar was de politie inmiddels ook bij betrokken. Er is proces verbaal opgemaakt en de Roemeense beroepschauffeur wordt een ‘artikel 5’ aangemeten. Zijn rijbewijs werd ingevorderd. Maar, wat was nu de reden van deze bizarre actie?
Wel…de AdBlue was op. Extreem begaan met het milieu als Roemeense vrachtwagenchauffeurs kennelijk zijn, is hij daarom erg traag gaan rijden totdat hij het goedje bij kon vullen. Wetende wat Adblue is, had hij misschien beter in de tank kunnen urineren. Maar soit. Grandma was slow…But she was old…
Rijd jij wel eens minder hard dan toegestaan? Laat het weten, in de comments!
kniesoor zegt
Dat laatste gebeurt inderdaad nogal eens, een soort onbedoelde solidariteit met Henk Wijngaard & friends. Het oude beestje snort nou eenmaal het lekkerst met rond de 90 km/u op de cruise control op de teller. Waar dat wenselijk/nodig is, geef ik dan even wat gas bij om de medeweggebruikers niet onnodig in de weg te zitten.
bietje zegt
“Rijd jij wel eens minder hard dan toegestaan?”
“Rijd jij wel eens minder hard dan toegestaan?”
“Rijd jij wel eens minder hard dan toegestaan?”
🤣👍🏻
jaapiyo zegt
Dit herinnert mij aan die keer dat een mattie thee van shrooms had gemaakt en helemaal stuk ging bij het kijken van Shaolin Soccer.
panam1 zegt
Ok – dus iemand rijdt langzaam en z’n rijbewijs wordt ingenomen plus wagen (zonder alcohol etc) , maar 500 ongeschoren linkse nietsnutten mogen wekelijks snelwegen afzetten zonder (straf) rechterlijke consequenties…..ik walg van Nederland en ben blij dat ik weg ben. Succes daar in die bananenrepubliek – want dat is t langzaamaan echt aan t worden.
baardmijt zegt
20 km/u rijden op een snelweg is levensgevaarlijk. Absoluut een goede reden voor inname rijbewijs op basis van artikel 5. Ik zou het heel raar vinden als daar anders tegen opgetreden zou zijn.
Die snelwegblokkades zijn vast heel hinderlijk, maar die worden aangekondigd en de matrixborden doen hun werk, dus je wordt niet verrast door een plotseling opdoemend vrijwel geparkeerd voertuig dat niet meegeeft. Prima dat het je frustreert en ook prima als je het ergens anders beter naar je zin hebt. Maar deze vergelijking slaat helemaal nergens op.
Dutchdriftking zegt
@jaapiyo, met een lege add blue tank wordt het vermogen begrenst, hij kon niet harder. Er bij plassen of water in de tank doen werkt helaas niet. Dat hebben de sensoren door..
potver7 zegt
Een fabrikant die het vermogen dusdanig begrenst dat de combinatie niet harder dan 20 km/u kan, moet stante pede de typegoedkeuring inleveren wat mij betreft.
kuip zegt
Het is niet zo dat de chauffeur dit niet zag aankomen. Zit gewoon een meter in met hoeveel ad blue je nog hebt. Plus de auto geeft zodra je ad blue dreigt op te raken de melding dat je moet bijvullen voordat je vermogen beperkt wordt.
Als het vermogen niet beperkt zou worden vult er nooit meer iemand zijn ad blue tank in de vrachtwagen. Wat dus wel verplicht is, want anders economisch delict meen ik.
Dutchdriftking zegt
Adblue is net als diesel. Het is de taak van de chauffeur om te zorgen dat je nooit zonder zit. Niet meer dan logisch lijkt mij.
pietertje123 zegt
EDIT: fixed
dailydriver zegt
Dan heeft de chauffeur elke vorm van waarschuwing in display en akoetisch meldings signaal genegeerd. Over X honderden kilometers lang.
Adblue melding al bij kwart vol plus actieradius.
Daarna gaat het over adblue NU tanken. Bij elke start van de motor en tijdens rijden.
kniesoor zegt
Kortom, terecht dat-ie een Artikeltje 5 aan de broek heeft gekregen.
slowland zegt
100% Terecht!
Hier in Canada (en de US) heet het goedje DEF (Diesel Exhaust Fluid)
Ik heb aan mijn auto 2 x 120 Gallon brandstoof tanks, dat is dus zo’n 920 Liter voor diesel, daarnaast heb ik een 80 liter DEF tank. Gemiddeld tank ik DEF elke 4e keer dat ik Diesel tank. Ik heb ook gewoon een meter in de dash voor DEF, deze gaat bij 25% al piepen en knipperen, want als je tank leeg is gaat je motor in ‘regeneration’, en valt je vermogen terug naar ongeveer 15km/h.
Geen DEF meer in je tank is hier, volgens de BC Road Safety Code, een misdrijf waar zelfs inbeslagname en in het uiterste geval, zelfs een celstraf op staat!
Naast mijn DEF tank, heb ik een jug met DEF op voorraad, voor het geval dat. Elke beroepschauffeur weet dit. Ook in Europa…