Een vrachtwagen negeert een rood kruis, de gevolgen laten zich raden.
Ok, kleine bekentenis van ondergetekende. Ik heb geen probleem met verkeershufters. Mensen die 150 willen rijden waar 100 is toegestaan? Ga er maar langs. Mensen die snel voor de rotonde voordringen maar dermate snel dat ik niet hoef af te remmen? Prima joh. Een assertieve, actieve automobilist vind ik geen probleem. Het ergste in Nederland zijn mensen die niet opletten. Dat is echt eng en irritant. Nou, daar zijn wij dus niet de enige in, want dat vindt Rijkswaterstaat ook!
Dat laat Michèle Blom weten via Twitter! Wat is er gebeurd. Nou, dat gaan wij je vertellen. Er is vannacht weer eens een ongeluk gebeurd dat voorkomen had kunnen worden. Dat gebeurde op de A27. Daar waren wegwerkzaamheden bezig. Middels een rood kruis werd de weg afgesloten.
Vrachtwagen negeert rood kruis
Voor de zoveelste keer bleek dat niet voldoende. Ondanks dat er weinig gebeurde op de A27, was een vrachtwagenchauffeur niet bij machte om dat rode kruis te signaleren en er naar te handelen. Daardoor knalde hij omstreeks 01:30 op twee werktuigen. Deze stonden geheel niet verscholen op het zichtbaar afgezette stuk snelweg.
De vluchtstrook werd op de A27 schoongemaakt om de de veiligheid van de werknemers te kunnen waarborgen, werd de meest rechter rijstrook afgesloten. Voor heel erg koppige bestuurders is er een ‘pijlwagen’. Dat is een rijdend brevet van onvermogen voor mensen die ertegenaan rijden. Het is in in principe een aanhangwagen met een enorme pijl en een zogenaamde ‘botsarbsorber’. Dat is eigenlijk nog wel het ergste, men is al voorbereid op het feit dat men niet oplet.
Rijkswaterstaat not amused
De vrachtwagen knalde dus tegen deze pijlwagen aan en de schoonmaakauto. Het hele zooitje belande uiteindelijk in de berm. Twee mensen raakten gewond en moesten naar het ziekenhuis worden gebracht. Er was gelukkig geen alcohol in het spel. De topvrouw van Rijkswaterstaat is not amused:
Ik ben echt razend. De zoveelste keer dat rode kruizen worden genegeerd. Nu met gewonde wegwerkers en ziekenhuisopname van hen tot gevolg. Wat moet er gebeuren om dit onaanvaardbare gedrag te stoppen?
Michèle Blom, Rijkswaterstaat, via Twitter
Uiteraard zijn er op Twitter een hoop reaguurders die meteen met allerlei vingertjes wijzen (dat men op die digitale varkenstrog). Echter, dit is dit jaar al het vierentwintigste ongeluk waarbij men rode kruizen negeert. Sowieso, als je al zo’n kruis negeert, dan zie je toch stilstaande voortuigen voor je op een gegeven moment?
Via: Algemeen Dagblad
toniominestrone zegt
Het valt mij op dat het in veel gevallen een voertuig betreft met een buitenlands (voormalig oostblok), zelf sta ik dagelijk in de file voor de Velsertunnel doordat zo’n voertuig (meerdere) rode kruizen genegeerd heeft, je zou toch anders mogen verwachten voor beroepschauffeurs.
lekkerlinksrijden zegt
Rijbewijs innemen, totaal ongeschikt
crashingduke zegt
Poging tot doodslag?
anthwan zegt
Dat zou de enige goede straf zijn!.
Die camera’s boven de weg kunnen gewoon kentekens scannen toch?
katoenboer zegt
Ik denk dat als ze even in de berm zoeken ze ook het kentekenplaatje nog kunnen vinden.
petroldrinker zegt
En toch blijft het achterlijk dat er een rijbaan word afgesloten voor werk op de vluchtstrook, als je zo bang voor je leven bent neem een andere baan dan langs de weg te werken. Je weet toch dat je op snelwegen etc te staan komt, nou is dit tijdstip nie erg, maar net als pech gevallen overdag en dan een rijbaan afsluiten, compleet geschift
pomoek zegt
@petroldrinker: meen je dat serieus?
kniesoor zegt
Ik vrees van wel, gezien eerdere plemps . . .
Pino zegt
Ik weet niet wat ik lees…. Hoe ongelooflijk f#$%@&g kortzichtig.
steephh zegt
@petroldrinker
Helaas is niet iedereen zo’n geweldige topchauffeur als jij, dat is de reden dat rijbanen worden afgesloten om de veiligheid te garanderen van hen die daar werken. Misschien vragen of je eens een dagje mee mag lopen met een van de diensten op weg, dan praat je wel anders. ;-)
maussieknip zegt
Je zou verbannen moeten worden hier als reaguurder en ook van de weg!
mashell zegt
Ik ga er helemaal in mee dat men te gretig is met afkruizen van rijstroken, zaken als openingstijden, slecht camera zicht, pappa dag van de opzichter, zou geen reden voor een rood kruis mogen zijn. Maar veiligheid van wegwerkers, bergers en hulpdiensten is juist wel een goede reden tot afkruizen.
Robert zegt
Zolang er nog zoveel malloten op de weg zitten die denken dat die rode kruisen niet voor hen gelden, zullen ze eerder strenger dan soepeler worden ingezet.
Persoonlijk zou ik die botsabsorbers vervangen door een container gevuld met schroot. Wie niet luisteren wil moet maar voelen.
Flutterbear zegt
Sluit de weg maar volledig af. Het zijn altijd de mislukte alpha mannetjes die zich op de weg opeens koning van het land voelen, waarschijnlijk omdat ze thuis niets te vertellen hebben.
Redrum zegt
😂 het moet zoiets zijn…
CYBRTRK zegt
Jij mag mag je rijbewijs inruilen voor een ov-kaart. Als je dit soort dingen zegt ben je je rijbewijs totaal niet waard en heb je het echt niet begrepen
Dieseltor zegt
Jij bent geschift! Buiten het feit dat bestuurders rode kruizen negeren, bestaat er ook nog zoiets als alcohol/drugs in het spel of onwel worden van iemand.
Een brandweerman geen pak, een agent geen kogelvrije vest en een duiker geen zuurstof/perslucht, als ze bang zijn voor hun leven, moeten ze ander werk gaan doen.
Hubert zegt
@Petroldrinker
Te veel aan de petrol gezeten?
Robert zegt
@petroldrinker: met die mentaliteit mogen ze jou ook wel eens aanmelden voor een nader onderzoek bij het CBR, of je ze wel allemaal voldoende op een rijtje hebt om dat roze kaartje te mogen behouden…
87sandyd zegt
Na deze opmerking verdien jij 1000 uur taakstraf. Je moet onderhoudswerkzaamheden uitvoeren op de snelweg en er worden geen naastgelegen rijbanen afgesloten
werf76 zegt
Jezus zeg. Ga jij eens met de punten van je schoenen op de witte lijn staan. Dan zal ik er met 100kmu vlak voor je langs rijden. Dan zal je zien hoe hard dat is. Waarom zou er geen marge mogen zijn in het voordeel van die werklui?
Zelfs die marge is nog niet genoeg zo te lezen. En dan kom jij met zo’n opmerking.
gekketurbo zegt
Misschien iets ruimer afzetten met spike strips 1 km voor de pijlwagen. Dan komt de boel wel vanzelf tot stilstand en worden de rode kruis overschrijders vanzelf gestraft…
porker zegt
In de f1 krijgen ze een lampje op Dashboard (geel, rood), op Flitsmeister staat het ook al. Gewoon verplicht inbouwen in voertuigen. Met fijne audio alert.
katoenboer zegt
Nee je moet gewoon met je ogen op de weg zijn, niks lampje op je dashboard. Moet niet gekker worden.
Hubert zegt
Als ze een groot flikkerend kruis al niet zien, waarom zouden ze dan wel een lampje op het dashboard zien?
Dutchdriftking zegt
Wat voor kleur had de kentekenplaat van de vrachtwagen?
tmenges zegt
Ja die Duitsers, Belgen, Noren Zweden,denen e.d ook altijd!!
smijsie zegt
De brutaliteit en onkunde is soms echt niet te bevatten. Dat gezegd hebbende, stroken snelweg zijn ook belachelijk vaak onnodig afgekruist. Vooral gesloten spitsstroken zijn moeilijk te verteren op een overvolle snelweg. Ik vrees dat de ernst/noodzaak van een rood kruis hierdoor bij sommigen steeds vaker onderschat wordt. Daar heeft Rijkswaterstaat zelf ook huiswerk te doen.
Rick-dos zegt
Een rood kruis heeft voor iedereen een andere betekenis. Zo is een rood kruis bij een vrouw een ander teken dan een rood kruis boven de weg. Het maakt het allemaal verwarrend en niet overzichtelijk.
Ik ben er eigenlijk ook wel voor om spijkermatten neer te leggen in plaats van alleen een pijlwagen. Zo’n pijlwagen met bufferzone is al veel stappen te laat. Laat de overtreders maar de enige zijn met gevolgen van niet opletten, slapen of eigenwijs zijn.
Rick-dos zegt
Sta ik toevallig op een zwarte lijst of zo waardoor mijn comments hier gemodereerd moeten worden? Zo ja, laat het me dan even weten dan weet ik ook dat ik geen moeite hier meer hoef te doen om te reageren.
kniesoor zegt
Kom kom, niet zo hysterisch. We krijgen er zo af en toe allemaal een keertje mee te maken. Paar dagen terug longtime premium reaguurder @viezefreddyw, ik ben ook met een zekere regelmaat aan de beurt. En ik ben toch echt een toonbeeld van redelijkheid en beschaafd taalgebruik 😇 Je zou kunnen zeggen, dat de moderatie-algoritmen misschien wat ‘strak’ afgesteld staan. Maar om daar nou een halszaak van te maken is wel érg drastisch.
willeme zegt
@rick-dos:
Nee, je staat niet op de modlist. We werken wel met en filter dat zoveel mogelijk scheldwoorden, ziekteverwensingen en andere nare uitingen tegen houdt. Dat is niet een filter wij waar invloed op hebben (ik kan niet woordjes toevoegen of eraf halen zeg maar).
Dit heeft als voordeel dat er enorm veel troep wordt tegengehouden voordat het de commentsectie in komt. Het is echter niet feilloos. Soms komt er alsnog een woord doorheen dat niet had gemogen (andere spelling, nieuwe type scheldwoord, woorden aan elkaar). Soms zijn er ook comments die prima doorgelaten hadden mogen worden.
Deze WORDEN ook daadwerkelijk doorgelaten. Als het gewoon OK is, kunnen we de comment gewoon doorlaten. Dat doen we ook. Over het algemeen checken we dat elk uur overdag. Mocht het het om een of andere reden langer duren, stuur even een PM, dan kan ik ervoor naar je kijken. Ben in principe altijd wel online ;-)
viezefreddyw zegt
@willeme:
Dat filter zal voor jullie ongetwijfeld heel veel werk overnemen en het is daarom ook nog wel te begrijpen. Maar het haalt wel heel veel plezier van het reageren weg. Het is voor mij in ieder geval een reden om minder actief te zijn dan voorheen. Mijn reacties blijken nogal met enige regelmaat ‘niet door het filter te komen’.
willeme zegt
@viezefreddyw:
Het filter is exact hetzelfde als toen ik hier op Autoblog begon. Is volgens mij een tool van WP, niet iets dat wij hebben ‘aangezet’ of waaraan we dingen kunnen veranderen. Alle reacties worden gewoon doorgelaten. Mocht het te lang duren, stuur even een PM’tje, dan kan ik het altijd nog handmatig doen.
Ik zal het uiteraard ook even aan de TD melden, alhoewel wij (zoals gezegd) niet echt veel met het filter kunnen. Misschien hebben zij een oplossing (nieuw account aanmaken, ander IP-adres of zo. Ik ben nu eventjes zelf aan het gokken ;-)).
rollingstoned zegt
Als je de edit-functie gebruikt om b.v. een typo te verbeteren of wat toe te voegen aan je reactie, dan krijg je ALTIJD de melding dat je reactie eerst gemod moet worden. Dit lijkt me ook niet helemaal goed/wenselijk. Wellicht kun je dit ook doorgeven aan de TD? Thanks! :-)
steephh zegt
@viezefreddyw
Dat valt reuze mee. Zolang je post een beetje voldoet aan de huisregels dan komen ze echt wel door. Ik spreek uit ervaring. En ik hou mij absoluut niet in om mensen van kritiek te voorzien, zowel in de reacties als op de scribenten van AB zelf.
Recentelijk is er één reactie niet doorgelaten, waar ik toch wel erg op de man speelde. Achteraf daarop terug gekeken, ook terecht niet door gelaten. Heb je terechte vragen over het modbeleid worden deze ook gewoon toegelicht, waarvoor dank nog @nicolasr
steephh zegt
Excuus, bedoel uiteraard @michaelras en niet Nicolas :D
porker zegt
Das mooi -edit- ‘naar’ zeg!
Rick-dos zegt
@willeme Bedankt voor de toelichting en heb er echt wel begrip voor echter is het me nu al een paar keer overkomen waarvan ik niet kan verklaren waardoor het tegengehouden wordt. Laatst ook onder het topic van 5 auto’s in je garage, ik heb daar wat auto namen en types neergezet en die moest ook gemodereerd worden en hier nu weer. Vandaar dus dat ik begon te twijfelen.
Vreemde is juist dat als je er een opmerking over maakt dat die wel doorkomt dus ik had feitelijk mijn antwoord al.
Bedankt voor het aanbod in ieder geval. ;)
shizzle zegt
Natuurlijk moet je altijd goed opletten en heb je als chauffeur van een groot zwaar voertuig een nog grotere verantwoordelijkheid.
Ik snap dat dit een gevoelige vraag kan zijn, maar kan het zijn dat de impact van een rood kruis boven de snelweg is afgenomen omdat deze vaak is ingezet zonder voor de gemiddelde Nederlander logische en verklaarbare redenen?
Dan heb ik het met name over rijbanen die zijn afgesloten met een rood kruis terwijl er niets aan de hand is en er bijvoorbeeld geen werkzaamheden zijn?
Erg frustrerend als je naast zo’n onnodig afgekruiste rijbaan te maken hebt met langzaamrijdend of stilstaand verkeer….
chrisvis zegt
Bij ons in Sint Niklaas (België) is een bedrijf waar zulke vrachtwagens met botskussens hersteld worden. Het verbaasd mij elke keer als ik er langs rijd hoeveel er eigenlijk staan te wachten op herstelling. Een ongeval is snel gebeurd maar aan de schade te zien zijn het toch dikwijls ongevallen met vrachtwagens die gewoon niet remmen…
flow82 zegt
Ik vraag mij oprecht af wat er door het hoofd van deze bestuurders gaat, in de tijd tussen het eerste rode kruis en de pijlwagen. Er zit m.i. een behoorlijke afstand tussen het eerste moment van waarschuwen en de plek van het ongeval.
Overigens in Indonesië, waar ik woon, hier geeft men het c.a. 10 meter van te voren aan, middels een led lichtslang als je mazzel hebt (geen grap). Vaker nog is het een of andere pipo die met een zwak zaklampje staat te zwaaien. Dus succes als je met 80 km/h komt aan tuffen. In het donker is dat zelfs met die snelheid nog erg schrikken. Hoeft verder ook geen uitleg dat er heel vaak ongelukken gebeuren bij wegwerkzaamheden.
ronnys zegt
Er staat ook op jijbuis een dashcam film van een NL-er volgens mij een Amsterdammer of zo. Die wil de snelweg op, goh rode kuizen staan aan, verder is de snelweg leeg, maar er staan geen borden of zo dus het zal wel storing zijn. Dus ik kan gewoon de weg op.
Even verder is de brandweer een middenberm aan het blussen en staat de snelweg vol met brandweer auto’s.
Met andere woorden daar hoef je helemaal geen oostblokker voor te zijn om dit soort gedrag te vertonen.
Gewoon kansloos. Rood is Rood!
smijsie zegt
Klopt helemaal en je bent een rund als je dan toch de snelweg opgaat. Toch kan ik me de gedachte wel voorstellen. Hoe vaak die kruizen wel niet op het verkeerde moment en/of op de verkeerde plek branden, geeft mij ook haast dagelijks de indruk dat er storingen zijn. Het werkt in elk geval niet zoals het moet en dat werkt nonchalance in de hand
Redrum zegt
Nonchalance, mja, er zit toch veel verkapt volk op de baan hoor, als je ziet wat men soms doet om in de file iets sneller vooruit te komen: benzinestations oprijden, pechstroken nemen, als een tierelier laveren van links naar rechts,…. Helden genoeg op de baan die denken dat ze goed bezig zijn en door dit gedrag denken blijk te geven van hun coureur skills.