Voor een trucker kan het drukke Nederlandse snelwegnet een flinke kopzorg zijn. De bestuurder van bovenstaand model wilde meer ruimte, trok de stoute schoenen aan, en pakte het spoornet. D-FENS!
Even voor 07:00 uur is op de A4 ter hoogte van Amsterdam-Sloten is een vrachtwagen van de weg geraakt na een ongeluk. Deze kwam vervolgens recht op het treinspoor te staan, zoals je op de live-camerabeelden van de VID kunt zien, en zit nu hopeloos vast. Dit is een tafereel dat je niet elke dag ziet.
De truck blokkeert nu het spoor tussen Amsterdam Lelylaan en Schiphol, dus rezigers die zometeen een vliegtuig moeten pakken hebben een probleem. Ongetwijfeld wordt er z.s.m. een berger bijgehaald, waarbij het nog een aardige operatie kan worden de vrachtwagen weg te krijgen. Sowieso moet het verkeer op de A4 en op de A9 met hinder rekening houden, zoals je ziet is de snelweg rechts van de ongevalslocatie volledig afgesloten.
Rijkswaterstaat geeft aan dat verkeer van Den Haag richting Amsterdam via Utrecht moet omrijden (A12/A2).
Update 1: de weg is nog afgesloten, hulpdiensten inventariseren
Update 2: groene schermen zijn geplaatst, en het verkeer kan weer (beperkt) rijden
Update 3: er is een kraan gearriveerd:
Update 4: kraan heeft vrachtwagen weggetakeld
viezefreddyw zegt
Da’s pech, vliegtuig weg.
bmw1m zegt
@viezefreddyw: das bale nieuwe halen!
xiran zegt
@bmw1m: dure grap voor de ns als iedereen verzekerd is.
hammerman zegt
@xiran: En op wie doet de NS alles verhalen denk je? Juist…
faster zegt
Die is het spoor bijster!
werf76 zegt
De vrachtwagen chauffeur moest uitwijken voor een ongeluk voor hem. Hierdoor kwam hij uiteindelijk op het spoor terecht.
parker zegt
@werf76: ja, hij zat net een adult videootje te kijken en koffie te zetten, hij kan immers geen drie dingen tegelijk..
schuimbekje3 zegt
@parker: of Breaky breaky.. file op de A2… ohnee, op het spoorlijntje ernaast (kggchhh)… 10-4
porsche928 zegt
Beter op het spoor dan op een voorligger, goed dat er geen trein aankwam, anders waren de gevolgen niet te overzien.
Alfarobert zegt
Lesje voor vrachtwagenchauffeurs;U staat hier geparkeerd,mag dat?Haha
gertjano zegt
Gelukkig kan hij nog op de fiets thuiskomen :)
Design_Driven zegt
Wordt dat eigenlijk gelijk gedetecteerd of gezien door camera’s of dendert er gelijk een trein met 140km op af?
Design_Driven zegt
@sketcher: Had het stukje met live camera beelden ff gemist. Toch vraag je je dan af hoe snel de spoorwegen dan gewaarschuwd kunnen worden om dat deel spoor op rood te zetten.
sir_smokalot zegt
@sketcher: Voor zoiets zijn er treinverkeersleiders, die in verbinding staan met de machinisten. De hulpdiensten nemen onmiddellijk contact met hen op, waarop vervolgens direct actie wordt ondernomen op het spoor.
biohazardracer zegt
kedekedeng kedekedeng kedekedeng…….toet toet
drivingpleasure zegt
Oke dit duurt echt schandalig lang! om 7:00 stond dat ding al op het spoor en ze zijn tot vanmiddag weet ik hoe laat bezig die vrachtwagen weg te halen. Dit moet toch veel sneller kunnen dan 8 uur, zo niet langer…
sir_smokalot zegt
@drivingpleasure: Inderdaad! Paar staven dynamiet onder die truck, opblazen, even aanvegen, en door!
Zoiets?
erwh zegt
Kijk, die heeft het begrepen! Vrachtvervoer zoveel mogelijk over het spoor en water, zodat er meer ruimte is voor de groep weggebruikers die de weg heeft betaald.
bullzeyersn zegt
@erwh: wat is dat een loze en ongegronde reactie als ik zo vrij mag zijn
erwh zegt
@bullzeyersn: op het eerste gezicht lijkt mijn reactie misschien ongegrond, maar zodra je de achtergrond kent ziet het er opeens een stuk anders uit: een vrachtauto betaalt net zoveel wegenbelasting als een kleine middenklasser op benzine. Als je echter naar het verschil in gewicht kijkt en vooral wat dat verschil aan meerkosten in de aanleg (zwaarder talud, bruggen etc) en onderhoud (slijtage loopt kwadratisch op met de toename van het gewicht) veroorzaakt, dan is de wegenbelasting die vrachtauto’s betalen totaal niet in verhouding. Sterker nog, via deze zeer lage wegenbelasting wordt het transport over de weg sterk gesubsidieerd en daar betalen wij dan weer voor. Ondertussen worden we door de vrachtwagenlobby stilgehouden en gelooft elke Nederlander dat er geen goedkoop en efficiënt alternatief is voor het transport met vrachtauto’s (“Anders worden onze producten duurder!”). En dat klopt deels, want door dit systeem maken alternatieven ook maar weinig kans.
Hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft over mijn loze en ongegronde reactie.
twansmeenk zegt
@erwh: En dan wil je naar iedere supermarkt, winkel, horeca gelegenheid of bouwplaats een kanaal graven, een spoorweg aanleggen of ga je dat laatste stuk alle goederen vervoeren met honderden busjes?
Wanneer je de belastingtarieven voor goederentransport over de weg (vrachtverkeer) verhoogd, wie denk je wie het dan moet betalen? Inderdaad ook gewoon de consument. Dan betaal je het alleen niet via je inkomstenbelasting, maar worden de prijzen van producten verhoogd omdat het transportbedrijf die deze producten naar de winkel heeft gebracht ook zijn verhoogde belastingkosten graag terug wil verdienen.
Ga er maar vanuit dat ze in Nederland echt wel hebben nagedacht over dit soort kwesties. Trouwens in Nederland is de Modal Shift al zeer goed verdeeld, kijk maar eens naar de volgende weergave: (inmiddels alwel enige jaren oud, maar het is nog wel representatief.)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Goederenvervoer#mediaviewer/Bestand:Goederenvervoer.PNG
erwh zegt
@twansmeenk: 80% van het transport vindt plaats tussen bedrijven of DC’s. Dat transport kan je veel beter bundelen en met een andere modaliteit vervoeren dan over de weg, iets wat momenteel maar zeer mondjesmaat gebeurt.
De transporten die je noemt (vooral naar de eindgebruiker/consument) nemen maar een relatief klein aandeel voor hun rekening en moet je ook gewoon over de weg blijven vervoeren omdat wegvervoer vooral heel sterk is in het transport van weinig spullen naar veel verschillende klanten op veel locaties.
Over de kosten: ten eerste is het aandeel van de transportkosten op de productprijs gering (gemiddeld ca. 5%) dus zelfs een verdubbeling heeft een relatief laag prijseffect en bovendien zou het een stuk eerlijker zijn als die kosten bij de daadwerkelijke gebruiker/afnemer komen te liggen ipv het over alle belastingbetalers uit te smeren.
twansmeenk zegt
@erwh: De genoemde percentages ben ik nog niet eerder tegengekomen, misschien heb ik wat gemist of zo…
De genoemde 80% vindt plaats tussen DC’s en bedrijven? Is dit nationaal of internationaal en is dit 80% van de gehele goederenvervoer? Tjah als je het mij vraag is dit lichtelijk incomplete informatie maar naar mijn mening heb je of enige verstand van zaken of snel wezen googlen.
Om even terug te komen op de modal shift van Nederland. De nationale modal shift kent inderdaad een groter aandeel vrachtverkeer over de weg, namelijk 46,2%. Daarentegen is het vervoer via binnenwateren ook niet verkeerd hoor, deze staat namelijk op 35,7%. Het vervoer via spoor staat op 5,6% en via pijpleiding 12,5%. Nogmaals dit is voor binnenlands vervoer, groot aandeel binnenvaart dus.
Om het internationale vervoer uit te drukken in percentages heb ik de volgende gegevens even opgezocht op het CROW. Maar 25% van al het vrachtverkeer op de Nederlandse wegen is internationaal vervoer. Ongeveer 65% van al het binnenvaart is ook grensoverschrijdend vervoer. 80% van alle goederentreinen die je ziet rijden is ook internationaal vervoer. Dan heb je nog de overige modaliteiten als zeevracht, pijpleiding en luchtvracht.
Door het gemiddelde van de percentages te nemen komt uit het voorbeeld van CROW dat 65% van de goederenvervoer/goederenverplaatsingen in Nederland, internationaal vervoer is. De overige 35% is nationaal vervoer.
Dus kort samengevat, de modal shift van Nederland is al heel erg op de binnenwateren en de Noordzee gericht. Tuurlijk zijn er altijd verbeteringen mogelijk en hoe meer er als ”bundels” wordt vervoer hoe beter.
Houdt er alleen wel rekening mee dat ook veel goederen/producten van het binnenlands vervoer, die dus niet per boot of ander zuinige vervoersmiddel vervoerd wordt, niet lang houdbaar zijn. Het internationale vervoer daarentegen kent zijn keerzijde vandaar ook deels de modal shift verschuiving. En zoals eerder gezegd gewoon de bereikbaarheidsproblematiek van binnenvaart voor de nationale goederenvervoer.
parker zegt
@twansmeenk: mmmh… jaaaaaja…
twansmeenk zegt
@parker: Zeg het is ”Parker”, alle tegen argumenten zijn welkom. Deze nutteloze bijdrage zonder enige argumenten hebben wij niks aan.
newguy92 zegt
@erwh: denk je dat bedrijven geen wegenbelasting betalen? Ben vaak zat van de weg gehaald omdat een klojo van een baas de wegenbelasting niet betaald heeft.
potver7 zegt
Een vrachtwagen vol fietsen op het spoor vlakbij een vliegveld. Tsja, dat wordt lopen…
taxitom zegt
Er rijden geen treinen op dat traject, NS zet vrachtwagens in ;-)