Vanochtend vroeg was er flink wat Loos op knooppunt Amstel, op de verbinding tussen de A2 en de A10. Een vrachtwagen botste in zware regen met een auto, en schoof dwars door de vangrail van de fly-over af.
Wonder boven wonder waren er ‘slechts’ 2 gewonden, het had een stuk slechter kunnen aflopen als je de foto’s van de truck bekijkt. De auto waar de vrachtwagen voorlangs schampte is zijn neus kwijt, zoals te zien op deze foto.
De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval, waarbij het scenario dat de vrachtwagen is gaan glijden en hierbij de links van hem rijdende auto heeft geraakt goed mogelijk is. De berg- en herstelwerkzaamheden nemen naar verwachting nog een groot deel van de dag in beslag. P.S.: dit is er over van de truck.
Foto credit: VID
norge zegt
Vliegende vrachtwagens, cool
w0o0dy zegt
Maar gelukkig is de overheid zo intelligent om de vangrails sterker te maken… Oh nee dat gaan werken niet doen. Die paar doden per jaar doordat er een vrachtwagen door de middenberm heen rijdt zijn natuurlijk niet de moeite.. Man man man…
Arnoud zegt
@w0o0dy:
In Nederland is het maximum toegestane voertuiggewicht voor vrachtwagens 50 ton. Je wilt serieus geleiderails die 50 ton met een snelheid van zo’n 80km/h kunnen opvangen?
w0o0dy zegt
@Original_Arnoud: het percentage vrachtwagens van 50 ton is marginaal en als je naar de beladingsgraad kijkt is het spul in de praktijk helemaal niet zo zwaar. Als twee vangrails samen zo’n 25 ton bij een snelheid van 70kunnen opvangen de zal dat in de praktijk vrijwel altijd genoeg zijn.. En ja als er dan in een jaar 1 of twee keer eentje doorheen komt dan nog valt de klap mee.
gregorius zegt
@w0o0dy: Klink wel erg Nederlands. We investeren 4 miljard voor de vangrails zodat deze een vrachtwagen tot 25 ton moeten kunnen opvangen. We doen dit op de gevaarlijke plekken. Te zware vrachtwagens hebben pech en moeten tegenwoordig, voordat ze de weg op mogen, ondertekenen dat ze dit verstaan.
Overigens hebben we 200 miljoen uitgegeven aan PWC en ook 200 miljoen aan Toilette and Douche (whahaha), zodat ze allebei een analyse kunnen maken welke vangrails waar vervangen moeten worden.
In 2024 hebben we dan kamervragen waarom die project 8 miljard heeft gekost, terwijl we gemiddeld 1 vrachtwagen per jaar minder door een vangrail hebben gehad en in 5 jaar 1 dode minder hebben gehad.
w0o0dy zegt
@gregorius: kijk voor de grap even naar het aantal keren dat er afgelopen jaar eentje door de middenberm vloog… Die onzin die er nu staat is echt meer voor de sier dan voor de veiligheid.
w0o0dy zegt
@gregorius: let wel.. De overheid legt de lat dus nu NOG lager dan in de door mij aangevoerde verbetering en legt doodleuk nieuwe vangrails aan volgens de normen uit de jaren 50 (oid)…
phaeton zegt
@w0o0dy: Je hebt gelijk dat vangrails waarschijnlijk gebaseerd zijn op het soort impact van, zeg, drie decennia geleden. Maar ook toen wogen vrachtwagens al vele tonnen. In een personenauto moet je het sowieso heel bont maken wil een vangrail niet voldoende energie absorberen. Het valt dus wel mee met hoe slecht het gesteld is en hoeveel er verbeterd zou moeten worden. Zoals met zoveel zaken in dit land.
audirijder zegt
@gregorius: Het Nederlands onderwijs is niet aan jou besteed zo te lezen.
gregorius zegt
@audirijder: want?
gregorius zegt
@audirijder: ah, zitten wat taalfoutjes in. Niet nog een keer doorgelezen. Had eventjes geen tijd. C’est la vie.
vondudenstein zegt
@gregorius: waar is die ‘bewerk’ knop als je hem nodig hebt….. over uit de jaren 50 gesproken.
silenro zegt
@gregorius: En als we dan toch al voor 8mld gaan investeren in nieuwe vangrails, kunnen we misschien ook voor 16 mld elke Nederlander eens op cursus sturen “hoe om te gaan met vrachtwagens in het verkeer”.
MAB zegt
@w0o0dy: ik hoop dat je sarcastisch bent..
Carreza zegt
Insaaaane stunt booonus!
rdamnn zegt
@Carreza: Insane stunt failed
rotterdam zegt
@w0o0dy: overheid moet technologie stimuleren om vrachtwagens veiliger te maken. Adaptieve cc, emergency stop, lane departure, zelf rijdende voertuigen
krantenbak zegt
@w0o0dy: een vangrail die deze trucks tegenhoudt is dodelijk stijf voor personenauto’s…
w0o0dy zegt
@krantenbak: als jij denkt dat de huidige vangrails een soort extra kreukelzone zijn dan ga je er op pijnlijke wijze achter komen dat ze met een auto er tegenaan echt niet meegeven.
krantenbak zegt
@w0o0dy: zeker wel
xyrrath zegt
Er is wat Loos met Simon zo te zien!
biohazardracer zegt
Simon Loos Probeert nieuw soort laagvliegend transport uit!
Megakix zegt
Wel blijven posten hoor, dat De Telegraaf nieuws…
redneckdarian zegt
RTLz heeft het over 10 meter vallen.
Denk dat je het dan niet overleeft…
phaeton zegt
@redneckdarian: De NOS ook. Maar bekijk de foto’s eens? Gewoon een standaard viaduct, wat circa 4 meter hoog is.
redneckdarian zegt
@phaeton: klopt. Denk dat zij het verhaal even lekker aandikken
krantenbak zegt
@phaeton: zeg maar 7 a 8 meter
philipf zegt
Da’s een beste klap
mrrallycross zegt
Die is mooi kapot. Vroeg mij altijd al af wat zo een vangrail doet met een vrachtwagen