• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vrachtschip vastgelopen met 1.400 Rollsen, Bentleys etc

Auteur: sir_smokalot, gepost 5 januari 2015 om 15:19 – 61 Reacties

Hoegh Osaka ligt scheef - Foto: BBC


Ergens op een zandbank voor Engeland ligt een enorm vrachtschip boordevol dure wagens. De kapitein schijnt hem er overigens expres opgestuurd te hebben, om erger te voorkomen.

We hebben het over de Hoegh Osaka, een vrachtschip van zo’n 180 meter lang dat geregistreerd is in Singapore. Het was met zijn dure lading op weg naar de Duitse Bremerhaven, toen het om nog onverklaarbare reden slagzij begon te maken. De kapitein vreesde dat het schip volledig zou kapseizen, en heeft hem daarom maar snel op de Bramble Bank-zandbank bij Southampton gedirigeerd, aldus de meest recente berichten. Hier ligt het sinds zaterdag in een hoek van 50 graden van het uitzicht te genieten.

Hoe de auto’s aan boord er aan toe zijn weten we niet, maar we hopen dat alles goed vastgezet is, anders gaan er aardig wat manuurtjes verloren, aannemende dat er ook wel wat Bespoke-spul aan boord is. Misschien kan Graziano Pelle er even wat nieuws uitzoeken ter vervanging van zijn Ferrari FF?

UPDATE: een woordvoerder van Jaguar Land-Rover heeft aan de BBC gemeld dat waarschijnlijk zo’n 1200 van de 1400 auto’s aan boord uit hun fabrieken afkomstig waren. De rest waren Mini’s, enkele Bentley’s en Rolls-Royce’s en nog 105 graafmachines en bulldozers van JCB. Volgens een deskundige op het gebied van scheepsongevallen moeten we niet raar opkijken als veel van de auto’s onherstelbaar zijn beschadigd.

Foto credit: Twitterfeed BBC

Ook interessant!

  • Speciale Rollsen
    Speciale Rollsen zijn speciaal (en bijzonder)
  • Colors of Cullinan Collection
    Rolls-Royce geeft de Cullinan kekke kleurtjes
  • Rolls-Royce geeft 11-jarige een 'auto' cadeau
  • Rolls-Royce Cullinan eindigt in sloot in Achterhoek

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, boten, Rolls-Royce, schade

Vorig bericht: « Ex-F1 piloot Nigel Mansell verkoopt tegenwoordig Mitsubishi’s
Volgend bericht: Douchebag in S-Klasse: ‘kijk mama, zonder handen!’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. celicatwincam zegt

    5 januari 2015 om 15:21

    als ik een somalische piraat zou zijn zou ik daarheen varen:)

    Login om te reageren
    • malefunk zegt

      5 januari 2015 om 15:40

      @celicatwincam: En Bentley mee terug op je rubberboot?

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        5 januari 2015 om 15:52

        @malefunk: op je skiffie Hahaha

        Login om te reageren
        • malefunk zegt

          5 januari 2015 om 20:41

          @rolov: Veel gele balkjes… Doet me deugd jongens! Daar wordt ik vrolijk van…

          Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      5 januari 2015 om 15:41

      @celicatwincam: 2 maanden vanuit somalie naar engeland varen om een gedeukte roller in je dingy te zeulen en er dan na 2 minuten achter komen dat je boot te klein is. Ik gok dat er makkelijkere manieren zijn om geld te verdienen.

      Login om te reageren
      • Arvado zegt

        5 januari 2015 om 15:44

        @MrSkyline: Volgens mij bedoelde hij het niet serieus :D

        Login om te reageren
    • motiondrive zegt

      5 januari 2015 om 17:03

      @celicatwincam: Om een gekreukte Rolls mee te nemen? Ik zou toch voor een iets minder op zijn kant getiefte autotransportboot vol met Rollsen gaan :D

      Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    5 januari 2015 om 15:23

    Ik denk dat je er wel van uit kunt gaan dat alle Rollsen en Bentleys nu op een hoop liggen aan stuurboordzijde.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      5 januari 2015 om 17:03

      @trustmeiamanengineer: Ik heb eens gezien hoe ze de auto’s vast zetten op zo’n schip. De meeste auto’s zij aan zij en met vier spanbanden, de Rolls Royce’s met acht spanbanden en op minimaal anderhalve meter afstand van elkaar. Dikke kans dat die wagens dus nog gewoon intact zijn.

      Login om te reageren
    • wheelzzz zegt

      5 januari 2015 om 18:30

      @trustmeiamanengineer: sorry, don’t trust you

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        5 januari 2015 om 18:46

        @wheelzzz: better trust him, hij heeft gelijk, was een tijdje terug op Discovery.

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 januari 2015 om 18:35

      @trustmeiamanengineer: stuurboord en bakboord, ik blijf het raar vinden dat ze op zee niet gewoon links en rechts zetten

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        5 januari 2015 om 18:41

        @Edge: Eigenwijze lui. ;-) Niet alleen stuurboord / bakboord, maar ook afstanden in zeemijlen en snelheid in knopen.

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          5 januari 2015 om 21:00

          @donvincenzo: of zijn wij eigenwijs? Toen de zeemijlen en knopen werden gebruikt gooide iedereen in NL nog zijn stront op straat, was Rembrandt nog een kleuter en was bruin worden in de zon iets voor het gepeupel.

          Login om te reageren
    • pand zegt

      5 januari 2015 om 19:44

      @trustmeiamanengineer: dat zou je idd verwachten als je dit zo ziet. Maar als de spanbanden het houden en goed zijn gezekerd valt het denk ik wel mee.

      Ook wil ik even opmerken dat 1400 rollsen in 1 schip (1/3 van de jaarproductie) toch wel erg veel vind.

      Login om te reageren
      • Junior540 zegt

        5 januari 2015 om 21:59

        @pand: zijn ook Bentleys en andere Engelse auto’s

        Login om te reageren
  3. rb26dett zegt

    5 januari 2015 om 15:23

    Ongelofelijk, ik ben erg benieuwd hoe die auto’s hier uit gaan komen

    Login om te reageren
    • rb26dett zegt

      5 januari 2015 om 15:24

      @rb26dett: Ongelofelijk Zonde bedoel ik

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      5 januari 2015 om 15:25

      @rb26dett:
      Zal ik eens een wilde gok doen…?

      Stuk….

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        5 januari 2015 om 16:58

        @jrk68: zou je best eens gelijk in kunnen hebben.

        Login om te reageren
  4. reinoutgtr zegt

    5 januari 2015 om 15:24

    RO RO schepen he, slechte stabiliteit

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      5 januari 2015 om 15:30

      @reinoutgtr:
      Omdat?

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        5 januari 2015 om 15:53

        @Original_Arnoud: alles heen en weer rolt;)

        Login om te reageren
      • reinoutgtr zegt

        5 januari 2015 om 16:16

        @Original_Arnoud: omdat het zwaartepunt hoog ligt bij dit soort schepen

        Login om te reageren
        • pesu zegt

          5 januari 2015 om 16:41

          @reinoutgtr: Met de balasttanks goed gevuld valt dat wel mee.

          Login om te reageren
          • reinoutgtr zegt

            5 januari 2015 om 17:29

            @pesu: dat klopt ook wel maar nog steeds hebben deze schepen over het algemeen een slechtere stabiliteit

            Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          5 januari 2015 om 17:36

          @reinoutgtr:
          Jij hebt de stabiliteitsgegevens van dit schip?

          De opbouw van dit schip is niets meer dan een soort schuur van plaatstaal en wat dekken ertussen. Auto’s zijn relatief licht als scheepslading. Een auto neemt zeker 2/3e van het oppervlak van een container in terwijl deze hetzelfde weegt als een lege container. Dus 1/20e van de gemiddelde beladen container.
          De dubbele bodem van een schip is waar veel meer staal inzit. Plus alle brandstof en eventueel ballastwater. De bodem is dus zo zwaar dat je alsnog een fatsoenlijke ligging van het zwaartepunt hebt.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            5 januari 2015 om 18:57

            @Original_Arnoud: ro ro schepen hebben meestal niet de beste stabiliteit, net als bij cruiseschepen wel voldoende maar moet daar wel moeite voor gedaan worden. Bij containerschepen kunnen de zware containers nog onderop staan. Bovendien loopt bij containerschepen het model door tot boven waar een ro ro schip vlak boven water al helemaal vierkant wordt voor maximaal rendement. Dit heeft ook een nadelige invloed op de stabiliteit bij zware zeegang, niet dat dit hier aan de orde is. Dit kan van alles zijn.

            Login om te reageren
          • super zegt

            5 januari 2015 om 21:53

            @Original_Arnoud:
            grote stabiliteit = hoge versnellingen = onwenselijk bij ro-ro schepen (en cruise-schepen)

            Login om te reageren
            • Arnoud zegt

              5 januari 2015 om 22:42

              @super:
              Kijk. Iemand met verstand van zaken. Grote versnellingen zijn niet leuk voor de passagiers. En ook niet voor vastgesjorde lading.
              Bulk carriers en ulcc’s hebben ook een grote stabiliteit. Voor hen is vast water aan dek het grootste risico.

              Login om te reageren
              • reinoutgtr zegt

                6 januari 2015 om 16:05

                @Original_Arnoud: we spreken in de zeevaart van een hoog of een laag zwaartepunt (GM), en niet van een grote of een kleine

              • Arnoud zegt

                6 januari 2015 om 23:33

                @reinoutgtr:
                Dan weet je ook dat een scheepsbouwer zelf min of meer de KM kan bepalen door de carene anders te modelleren. Geen enkele scheepsbouwer ontwerpt een schip dat van nature een slechte aanvangsstabiliteit heeft. Dus ook een RO-RO schip heeft geen slechte stabiliteit.

              • reinoutgtr zegt

                7 januari 2015 om 14:42

                @Original_Arnoud: tuurlijk, dat zou ook en beetje raar zijn ja, maar ik probeerde alleen te zeggen dat een RO RO schip een slechtere stabiliteit heeft dan veel andere schepen. Het zou natuurlijk apart zijn als ze schepen zouden maken met een dermate slechte stabiliteit dat ze zomaar kantelen.

  5. paddoswam zegt

    5 januari 2015 om 15:24

    Onverklaarbare reden? Gezien het model van de boot verbaasd het me dat het niet eerder is gebeurt!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      5 januari 2015 om 15:31

      @paddoswam:
      Is ook al vaker gebeurd, http://www.autoblog.nl/boot-vol-autos-gaat-kopje-onder-in-de-noordzee
      Dit was 2 jaar geleden en als je even googled vind je er zo nog een stuk of drie die bodemonderzoek zijn gaan doen….

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      5 januari 2015 om 15:48

      @paddoswam: Er varen een heleboel van dit soort schepen rond – en anders moet je eens kijken hoe een gemiddeld containerschip of groot cruiseschip eruit ziet. En toch kapseizen ze niet bij bosjes. Bij dit schip is er dus óf iets fout gegaan bij het laden (hij was niet uit een haven vertrokken), óf het systeem met de ballasttanks werkte niet goed, óf het schip heeft een te scherpe bocht gemaakt.

      Login om te reageren
    • E550 zegt

      5 januari 2015 om 19:31

      @paddoswam: Zoiets was al een keer eerder gebeurt in 2002 met Volvo’s, Saabs en BMW’s aan boord t.w.v. $100 miljoen.

      [url=http://postimage.org/][img]http://s24.postimg.org/l1o22qm9x/18n92ggam1nmqjpg.jpg[/img][/url]

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        5 januari 2015 om 19:46

        @e550:

        Binnenkort te koop, go-cart met bentley W12.

        Login om te reageren
      • Junior540 zegt

        5 januari 2015 om 22:15

        @e550: maar die lagen onder water…

        Login om te reageren
  6. lekkaah zegt

    5 januari 2015 om 15:33

    Die heeft een andere cursus gevolgd dan kapitein Schettino.

    Login om te reageren
  7. dwersbongel zegt

    5 januari 2015 om 15:36

    Ook nog een drone filmpje gevonden in die feed: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150105_01457779

    In een andere update worden weer andere merken genoemd: “UPDATE: Land Rovers, Jaguars, Minis and JCB machinery on board “

    Login om te reageren
  8. sydney zegt

    5 januari 2015 om 15:38

    Dit gebeurde in 2004 als eens met een boot vol Santa Fe’s en Sorento’s waar een hele hoop auto’s voor ons bestemd op stonden.Dat waren een paar weken met heel gezellige telefoontjes naar klanten.Een paar jaar later kan ik me nog een schip vol Volvo’s (voornamelijk XC90’s)herinneren.Dat was ook zo lekker voor de levertijden.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      5 januari 2015 om 16:57

      @sydney: daar voer die Turkse boot toen op of niet? Zaten toch ook Mercedessen in toch?

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        5 januari 2015 om 18:16

        @rolov: Ik geval van de boot met Kia’s was het door heel slecht weer geloof ik.Die met Volvo’s zou zo maar kunnen.Maar ik vrees dat het nautische gedeelte van mijn geheugen me ook even in de steek kan laten.

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          5 januari 2015 om 19:14

          @sydney: nee toen hij al gezonken Was. Was in het kanaal dacht ik. Tussen engeland en Frankrijk

          Login om te reageren
  9. yupyup zegt

    5 januari 2015 om 15:41

    Straks goedkope Rolls roycen en Bentleys met lichte gebruikersschade? Ik heb wel interesse als de prijs goed is:)

    Login om te reageren
  10. Rob zegt

    5 januari 2015 om 15:50

    Gewoon verkeerd ingeladen.

    Ik vermoed dat de Bentleys en Rollers (aka obesitassloepen) aan de rechterkant zijn gezet en de Aygo’s en Twingo’s aan de linkerkant. Dat is vragen om problemen natuurlijk ;-)

    Login om te reageren
  11. ronaldddvos zegt

    5 januari 2015 om 15:50

    Binnenkort bij jetcars: groot partij met rollsen benlteys en meer!
    Velgen op meerprijs

    Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    5 januari 2015 om 16:50

    Auto’s starten en naar de andere kant rijden. Opgelost. Graag gedaan.

    Login om te reageren
  13. mrrallycross zegt

    5 januari 2015 om 16:57

    Iemand nog een Rolls met waterschade kopen?

    Login om te reageren
    • gop1 zegt

      5 januari 2015 om 18:09

      @mrrallycross: welke waterschade

      Login om te reageren
  14. motiondrive zegt

    5 januari 2015 om 17:02

    Neeeee! Ik moest al huilen toen een tijdje terug een boot met Volvo’s over de kop was gevlogen, maar dit is helemaal dramatisch…

    Login om te reageren
  15. mercedesbenz63 zegt

    5 januari 2015 om 17:21

    Wat hebben ze toch met die schepen…. Moeten ze maar leren varen…

    Login om te reageren
  16. autofanaat11 zegt

    5 januari 2015 om 17:33

    Haha op Autovisie zit ie vol met jaguars en land rovers, hier met Rolls en bentleys :/

    Login om te reageren
    • motiondrive zegt

      5 januari 2015 om 18:00

      @autofanaat11: Tja, autovisie is een iets minder premium bron… Bij de lokale omroep van Lelystad blijkt deze sloep vol met Dacia Dusters te zitten ;)

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        5 januari 2015 om 18:20

        @motiondrive: Automanagement en andere media hebben het ook over allerlei andere merken.Ik heb zo het idee dat het hele Rolls Royce en Bentley verhaal een beetje vergezocht is.

        Login om te reageren
  17. pimt5r zegt

    5 januari 2015 om 19:41

    Dit schip de Hoegh Osaka is bij the Isle of wight aan de grond gelopen. Dus geen spannende verhalen over de stabiliteit van ro/ro schepen. Voor de stabiliteit zijn duidelijke eisen, en zonder aan deze eisen te voldoen wordt er geen tros los gegooid.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      5 januari 2015 om 22:01

      @pimt5r: aan de grond gezet, iets anders dan aan de grond gelopen. Dit omdat het schip scheef was gevallen. Wel ben ik met je eens dat dit scheefvallen niks met de stabiliteit te maken heeft, al is die bij dit soort schepen niet overdreven goed. De oorzaak zal denk ik gezocht moeten worden bij schuivende lading of een lek ergens.

      Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    5 januari 2015 om 19:49

    Wat de oorzaak is zullen we ooit wel op national geographic of discovery zien.
    Maar de vraag blijft hoe zijn de wagens vast gemaakt?

    De ene hierboven beweert dat ze vastgesjord zijn, en op die foto met volvo’s is wel iets anders te zien.

    Anders zouden er binnenkort wel eens een heleboel leuke motoren voor een prijsje te koop zijn.

    Login om te reageren
  19. rob5nismo zegt

    5 januari 2015 om 19:58

    Aan de rollsen zijn we niks kwijt
    Voor de bentleys vind ik het jammer

    Login om te reageren
  20. Stijnson zegt

    5 januari 2015 om 21:58

    Volgens de Telegraaf staan er 1200 Jaguars / Land Rovers op. 65 Mini’s, 80 bulldozers en een aantal Bentleys en Rolls Royces

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North