Tussen januari en april zou de filedruk in Nederland met 5,6 procent zijn afgenomen maar is dat eigenlijk wel zo? Wij hebben een paar vraagtekens.
Mooie cijfers weer voor mevrouw Schultz van Haegen: de filedruk is 5,6 procent afgenomen, of zoals het in officiële termen gaat: “de filezwaarte is met 5,6 procent gedaald tot 8,3 miljoen kilometerminuten op jaarbasis”. Dat komt voornamelijk door de aanpak van belangrijke knelpunten en het betere gebruik van spitsstroken. Daarnaast zal het ook geholpen hebben dat er 0,5 procent minder kilometers (op jaarbasis zouden we 64,4 miljard kilometers hebben afgelegd) werden gereden op ons wegennet maar dat is bijzaak, aldus de Publieksrapportage Rijkswegennet.
Persoonlijk kreeg ik een vreemd gevoel bij de cijfers uit dit rapport. Niet dat ik niet geloof dat de filedruk gedaald is maar ik vraag me wel af hoe betrouwbaar de metingen en cijfers zijn. Navraag op de redactie leert dat ik niet de enige ben: valt er een vlokje sneeuw in Nederland dan is de opgave van userbased verkeersinformatie zoals die van TomTom HD Traffic vaak vele malen hoger dan de informatie die we van de VID (VerkeersInformatieDienst) krijgen, iets wat deels te wijten is aan het niet meerekenen van lokale wegen door de VID. En hoe vaak gebeurt het ons niet dat we in files terechtkomen die helemaal niet gemeld worden door de VID? Regelmatig gebeurt het me dat ik ergens stilsta terwijl daar niets over gemeld wordt op de radio of op de site van de VID. De VID neemt alleen files mee die langer dan 2 kilometer zijn, maar waarom eigenlijk? Hoe betrouwbaar zijn de verkeerscijfers die de overheid publiceert eigenlijk? En is het meten met lussen in het wegdek en camera’s wel waterdicht en nog van deze tijd?
Niet voor niets vertrouwen steeds meer mensen op de info van userbased file-informatie op hun smartphone of navigatiesysteem. En daarover gesproken: new kid on the block Waze wordt waarschijnlijk overgenomen door Google. Er zit in de laatste versie van Google Maps al een functie die de verkeersdoorstroming weergeeft en met de overname van social navigatietool Waze zet Google opnieuw een stapje richting dominantie in de navigatiemarkt. Net als TomTom HD Traffic herkent Waze namelijk op basis van gps gegevens van gebruikers of er opstoppingen zijn en kan het alternatieve routes bedenken. Het grote verschil met TomTom: de dienst van Waze is gratis. Facebook en zeker Apple zullen stilletjes huilen nu ze achter het net gevist hebben bij de overname.
Maar goed, terug naar de kern van het verhaal: er zijn dus minder files en op zich is dat hartstikke fijn. Ook het aanpakken van grote knelpunten juichen wij hier op de redactie uiteraard toe. De opmerking dat spitsstroken beter gebruikt worden vinden wij wat twijfelachtig, in de praktijk blijkt namelijk dat er nog altijd héél veel mensen in de weg rijden terwijl spitsstroken leeg blijven. Met name hybrides en bijtellingsgunstige auto’s storen ons daarbij overigens, aangezien ze geen of minder belasting betaald hebben dan onze redactiebolides en wij dus meer recht hebben op dat asfalt. En nee, daar gaan we niet over in discussie, we tonen u wel nog een keer onze handleiding rijbaangebruik voor uw én ons gemak. Maar goed zonder gekheid, het gevoel dat bij ons blijft knagen: klopt het wel? Zijn die cijfers van de VID wel correct of moet de Nederlandse overheid misschien wat meer kijken naar moderne technieken en userbased informatie om een reëel(er) beeld te krijgen van de fileproblematiek in ons land? Wij vinden van wel en totdat het zover is zeggen rapportages als deze ons eigenlijk heel weinig.
stefstuntpiloot zegt
Tja de vraag of je een reëel beeld hebt van het aantal files hangt ook af van hoe je een file definieert. Als de VID pas bij een hogere concentratie auto’s van een file spreekt, zijn de cijfers niet onwaar, maar geven gewoon een ander beeld. De relatieve afname zou dan echter nog steeds kunnen kloppen.
Hubert zegt
@stefstuntpiloot:
Het is hier op AB gewoon not done om besluiten van de overheid positief te benaderen.
Of het nu gaat om maatregelen om de filedruk af te laten nemen of het verhogen van de wegenbelasting voor oude auto’s.
civic1990 zegt
@Hubert: +1
bartteeuwen zegt
@Hubert:
+1 voor autoblog dus?
Hubert zegt
@bartteeuwen:
Wat jij wil.
Ik lig er niet wakker van.
lemans96 zegt
@Hubert: Kennelijk wel, anders zou je niet zo’n onzinstelling poneren…
Hubert zegt
@lemans96:
Dan heb jij de afgelopen jaren zitten slapen.
Maar het is gewoon heel gemakkelijk om overal tegen aan te schoppen zonder er zelf iets aan te doen.
Dus een positief bericht dat de files afnemen is van harte welkom.
lemans96 zegt
@Hubert: LOL, ik ben enkel blij met die afname. Dankzij o.a. Camiel Eurlings is er eindelijk een grootst project in gang gezet om ons wegennet eens flink te updaten en dat was hard nodig. Sinds eind jaren ’60, begin ’70, is er nagenoeg niets meer van de dikke, vette autobelastingen in ons wegennet geïnvesteerd maar is gemiddeld 90 a 95% daarvan gebruikt om van alles en nog wat mee te financiëren, behalve ons wegennet!
Ik ben dus ook heel tevreden met deze minister van Heagen en haar vastberadenheid om dit megaproject zo goed als mogelijk af te ronden.
Verders is natuurlijk zonneklaar dat bij een stagnerende autoverkoop en afnemend autogebruik, samen met flink meer asfalt, het aantal files natuurlijk flink daalt…
phaeton zegt
@stefstuntpiloot: Precies. In het verleden werd rekenmethode A gebruikt en je kunt nu rekenmethode B los laten op de nieuwe situatie, maar als de files in de nieuwe situatie volgens rekenmethode A zijn afgenomen… Dan zijn de files dus afgenomen.
Files <2km of op N-wegen werden vroeger ook niet meegenomen, dus dan moeten we dat nu ook niet ineens willen doen. Ja of TomTom moet personeel over hebben en oude Traffic gegevens van 5 jaar geleden boven water halen. Dan kan er een nieuw vergelijk worden gemaakt. Voor zover zulke gegevens ergens worden bewaard.
hammerman zegt
CasperH schrijft: “Met name hybrides en bijtellingsgunstige auto’s storen ons daarbij overigens, aangezien ze geen of minder belasting betaald hebben dan onze redactiebolides en wij dus meer recht hebben op dat asfalt.”
Weer zo’n kansloze puberale opmerking. een redacteur onwaardig! En dan ook nog erbij schrijven dat ‘we’ hierover niet in discussie gaan… zielig figuur!
E34M5Touring zegt
@hammerman: Vooral als je de text zo edit dat het zinnetje wat dit ontkracht toevallig weg blijft….. Staat toch achter zonder gekheid, als in geintje, doe niet zo gefrustreerd man. T’is nog maar Maandag.
Pordon zegt
@hammerman: U rijdt zelf hybride? Gewoon een beetje humor in het artikel, gebeurt vaker. Ik kreeg er in ieder geval een glimlach van.
roller zegt
@hammerman: haha je bent gefopt.
kaasboerin zegt
@hammerman: Nee hoor die belastingheffingen zijn hartstikke eerlijk..
Zo eerlijk dat zelfs onze sociale EU dit te ver vind gaan.
flippert zegt
@hammerman: optiefuh naar rechts met je bejaarden-hiebriede!
lemans96 zegt
@flippert: xD
jokkems zegt
@hammerman: Weer zo’n kansloze “milieuvriendelijke” hybride rijder die zicht snel op zen teentjes getrapt voelt
jrk68 zegt
En dan vooral niet meewegen dat er bijna 700000 mensen thuis zitten en dus niet meer in de spits naar hun werk hoeven. Het is immers al vaker aangetoond dat het verschil tussen file en geen file slechts een paar procent in het verkeersaanbod is.
Politici zijn meesters in zichzelf rijk rekenen….
towi1989 zegt
De dagelijkse file op de a2 tussen weert en eindhoven wordt vrijwel nooit genoemd. Vanochtend toevallig wel, terwijl het niet drukker was dan op een gemiddelde dag.
HDM zegt
Het is dat de A50 tussen Grijsoord en Ewijk pas in mei of zo open ging, anders kon ik de cijfers wel begrijpen, een wereld van verschil. Sinds de opening van de nieuwe brug maar 1 file gehad, door een ongeval. Stroomt geweldig door, en dan is de ”oude brug nog afgesloten voor herstel.
Hubert zegt
@HDM:
Heb dezelfde ervaring.
Geen files meer. Hooguit af en toe wat langzamer rijden.
(Behalve afgelopen vrijdagmiddag : vrachtwagen met klapband midden op de brug…)
jolig zegt
Sterk staaltje onderzoeksjournalistiek weer. ‘Misschien is het wel niet zo..’
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wordt ook meegerekend dat met al die kleine muesli gebakjes de file’s automatisch veel korter worden?
bempi zegt
Yeah right ? Mensen pakken eerder de auto waardoor er meer files ontstaan en de overheid en autodealers helpen daaraan mee, omdat ze van die kleine wegenbelasting vrije eco budget auto’s ( peugeot 107 ) maken want dat verkoopt snel en lekker.
Als ik een retourtje neem van Amsterdam naar Den haag dan ben ik 50 euro kwijt. Dat is 1 volle tank waar ik dezelfde afstand een hele week kan rijden. OV goedkoper ik dacht het niet. Daarom zie je meer auto’s en meer files en dat blijft altijd zo. Klaar. Het bestaat niet dat er dalende filecijfers zijn etc… alleen stijgend.
lemans96 zegt
@bempi: Right indeed. Volgens jouw idee zou ons wegennet dus in no time volledig dichtslibben want steeds meer auto’s(dat de autoverkoop al een paar jaar keldert reken je dan gemakshalve ff niet mee) betekend dus steeds meer files. Het flink toegenomen oppervlakte snelwegasfalt heeft dus volgens jou ook geen invloed?
Ik weet niet waar jij woont en of je wel ‘ns buiten een straal van 25km daar vandaan komt, maar als ik zo het huidige verkeer bekijk, zijn er weldegelijk flink minder files. Voorbeelden te over…
bempi zegt
@lemans96:
Ja en jij zit zeker met een enkelbandje thuis voor je raam naar buiten te kijken naar je auto ? Dat er sprake is van een dalende verkoop van auto’s is bekend, dat wil nog niet zeggen dat men hun auto volledig weg doet of verkoopt en verder gaat op ov. De top tien file plaatsen zitten er nog steeds in ondanks de toename van asfaltering / wegen net.
mpwpeter zegt
Het blijft lastig: het enige wat telt is of we minder lang stilstaan met z’n allen.
Lengte in kilomters laten afnemen en dan roepen dat je succes hebt, is te gemakkelijk: Een file die eerst op twee banen 20 kilometer lang was, is 8 kilometer lang op 5 banen.
Dat scheelt 12 km in lengte, maar als we met z’n allen nog steeds die enkelbaans binnenstad in moeten gaat er nog evenveel verkeer door de bottleneck…
Wat zegt de userbased info daarover?
lemans96 zegt
@mpwpeter: “Een file die eerst op twee banen 20 kilometer lang was, is 8 kilometer lang op 5 banen.”
Zo’n berekening is toch echt iets te kort door de bocht. Het ontstaan van files en de werking van de hoeveelheid auto’s daarop(type auto’s, vrachtverkeer, weer, etc.) maken het tot een zeer complex geheel om te kunnen voorspellen.
stijnn zegt
Extra wegen helpt maar we zijn pas net begonnen. Ik heb juist het idee dat het in de regio Amsterdam het weer drukker is geworden in het laatste half jaar. A10 met aansluiting A1 en A2. Maar ook A9 is elke dag ’s ochtends en ’s avonds langzaam tot stil.
lemans96 zegt
@stijnn: Eeh, vertaling? Ondertiteling?
lemans96 zegt
@lemans96: Oops, bedoelt voor @RutgerK ;-)
RutgerK zegt
@lemans96: Een systeem van kilometerheffing op basis van GPS (portalen) heeft bij V&W wel op de plank gelegen.
lemans96 zegt
@RutgerK: Gezien de zeer slodige omgang met privacy ben ik blij dat dat verhaal van tafel is geveegd.
RutgerK zegt
Aan de overheid heeft het niet gelegen om tot UBI te komen. We accepteerden echter geen verplicht gps kastje in het dashboard waarmee veel functionaliteit zouden hebben waar we nu kennelijk om zitten te springen. ;-)
fconderkantlat zegt
@casperH Ik heb ook altijd mijn twijfels, mijn gevoel zegt totaal niet dat de filedruk verminderd is, en daarom dacht ik niet of het niet een idee is om bijvoorbeeld snelwegregels helemaal om gooien en onderzoek doen hoe filedruk verminderd kan worden als bestuurders zich aan een bepaald rijstijl. Denk bijvoorbeeld aan het hele systeem van “op de snelweg rijden” veranderen ( denk aan snelheid, gebruik van rijstroken, altijd rechts rijden en het een en ander ) of interactieve matrix borden die een mogelijke file kunnen herkennen en de bestuurders een bepaalde code van rijgedrag bevel geeft zodat het ontstaan van een mogelijke file kan worden vermeden?