Tesla voelt de pijn, geeft korting en ziet dat de aandelenprijs andermaal onderuit gaat.
De aandacht van Elon Musk en naar Elon Musk heeft dezer dagen vooral te maken met Twitter. Maar wij autoliefhebbers, vinden het natuurlijk veel interessanter om te kijken wat er met Tesla gebeurt. Nu zijn de twee zaken niet helemaal los van elkaar te zien. Zo wijten sommigen de recente achteruitgang van Tesla op de beurs aan Elons preoccupatie met Twitter.
Wokies
Niet alleen is de Muskias nogal veel bezig met het medium, het is ook wát hij daar uitspookt. Zo stuit hij met zijn acties nogal veel D66-ers en andersoortige wokies tegen de borst. Bijvoorbeeld door Donald Trump weer toe te laten op het medium, enkele linksleunende journalisten juist te weren en enkele (zeer) licht kritische opmerkingen te maken over de LHBTI gemeenschap.
Tanende vraag
Al dit soort dingen, schrikt juist dat gedeelte van de bevolking af, dat misschien een in de markt is voor een Tesla. Dat menen althans critici. Of dat nu zo is of niet, valt moeilijk te meten zonder een diepgravende meta-analyse te doen van data. Data die alleen media zoals Twitter die tot hun beschikking hebben. Duidelijk is dat Tesla nog altijd tot de verbeelding spreekt. Zo schreven we vanochtend nog over de populariteit van de Tesla Roadster op Google. Maar dat de vraag naar gewone, bestaande Tesla’s toch enigszins tanende is, wordt eigenlijk duidelijk gesignaleerd doordat Tesla korting geeft.
7.500 Dollar
Jawel! Het afgelopen jaar gingen prijzen bijna wekelijks (letterlijk soms) omhoog. Nu geeft Tesla in Amerika mensen echter korting als ze nog snel even een Tesla op de kop tikken. Die korting was eerst 3.750 Dollar, maar is afgelopen donderdag verhoogd tot 7.500 Dollar. Laten we wel zijn: fabrikanten geven geen korting als het niet hoeft. Analist Gordon Johnson meent dan ook dat de vraag naar Tesla’s in de Verenigde Staten compleet is ingezakt. Voor het derde kwartaal op rij zal Tesla meer auto’s bouwen dan verkopen volgens Gordon. Voorheen was dat bij Tesla eigenlijk bijna altijd andersom.
Klappen op de beurs
De dag dat de extra korting is aangekondigd, beleefde Tesla op de beurs haar derde slechtste dag sinds de beursgang van het bedrijf. Tegelijkertijd beloofde Elon Musk dat hij voorlopig geen Tesla aandelen meer gaat verkopen. Nu deed Elon dat in april ook al…en sindsdien heeft hij dit jaar nog voor 14,4 miljard Dollar aan aandelen verkocht.
Einde van de teruggang in zicht, of begin van teloorgang in zicht?
Of de pijn nu voorbij is, dat is echter maar helemaal de vraag. Tesla is nog steeds het hoogst gewaardeerde ‘autobedrijf’ ter wereld. Ironisch genoeg had het qua omzet en afzet afgelopen jaar eigenlijk ook ‘een goed jaar’. Desalniettemin is er verder niet echt iets tastbaars dat de waardering ‘logisch’ maakt, behalve het geloof in Elon. Nu die laatste steeds meer in opspraak raakt, is het misschien wel wachten op de echt grote klap.
RutgerK zegt
De meeste berichten over de model ontwikelingen gaan over kostenbesparing vannde productie. Ik denk echter dat Tesla er goed aan zou doen om maar naar de kwaliteit te gaan kijken om hun andere voorsprong beter uit te nutten.
Na een weekje met vorst en ijzel blijkt een Tesla toch aardig wat problemen met kouder weer te heben. Voor mij voldoende om de gedachten naar de BMW i4 te verleggen als opvolger van.de Model 3. Spiegels, deuren ramen, ruitenwissers. Alles had veel moeite om te functioneren met de beperkte kou.
banderas zegt
Opvolger van de 3, dus je hebt waarschijnlijk 1 van de 1e 4%-auto’s. Kwaliteit is sindsdien flink verbeterd.
awesome zegt
Die 4% auto’s gaan straks de particuliere markt op.
Dat zal een lekkere eerste ervaring worden voor veel autobezitters.
Robert zegt
Geloof me maar, ook het gros van die 4% bijtellers zal aan het einde van de leaseperiode weer rechtstreeks de exportmarkt ingeschoven worden. Er zitten namelijk ook genoeg modellen tussen waar geen hond op zit te wachten.
Een weeffoutje in de regelgeving waarover geen politicus zich nog druk maakt. Want al genoeg èchte crisis’s te tackelen.
none1234 zegt
Daar hebben we dit soort sites toch voor ;)
RutgerK zegt
Die deurhendels zijn er niet beter op geworden na 2019.
Ik ben een tevreden rijder verder maar een auto moet wel gewoon open kunnen met een beetje ijzel of vorst. Zeker na 20 minuten ontdooi stand Ik heb dus liever dat ze zich op dat aspect focussen.
CYBRTRK zegt
Bij de model 3 kun je de bestuurdersdeur open maken met de app in zo’n geval
none1234 zegt
??? jij begrijpt het echt niet. Waarom denk je dat ze dingen als comfort acces hebben uitgevonden, omdat mensen willen typen op een telefoon voordat ze de deur openen?
RutgerK zegt
En dan komen bij jou de deurhendels automatisch naar buiten om vervolgens de deur te kunnen openen?
none1234 zegt
Wat maakt dat uit? Alsof je dan niet dit soort basis dingen mag verwachten. Ik zie al dat jij iets als een chirurg bent, sorry verkeerde been afgezet, maar eh ik ben pas net afgestudeerd over 4 jaar doe ik dit niet meer.
camber24 zegt
Tevreden i4 rijder hier! Proef gereden met een Model 3, vond dat zo enorm teleurstellend dat ik blind een i4 heb besteld. Geen seconde spijt gehad!
fanboy zegt
Van een einde is geen sprake, maar wel van een realistischere prijs
banderas zegt
Ze stunten wel vaker met prijzen, dan wel flink omhoog, dan wel omlaag.
sanderkomnogeensergens zegt
Wow even gekeken naar de koers van het aandeel. Gaat sneller dan een tesla berg af.
gamma81 zegt
Aandeel Volkswagen is in ruim een jaar ook meer dan gehalveerd, maar daar worden geen artikelen aan gewijd, juist de laatste week behoorlijk onderuit gegaan, geen analyse of analist gehoord of gezien.
camber24 zegt
Tesla YTD is -69%. Volkswagen YTD is -36%. Toch wel een wezenlijk verschil.
coupedriver zegt
Een realistische koers is eerder 12-13 dollar ipv de 123 nu…. Nog steeds 10 maal overgewaardeerd dus en zelfs dan zou het nog optimistisch zijn.
CYBRTRK zegt
En waar heb je dat op gebaseerd?
none1234 zegt
Ik gok op de bedrijfsprestaties en niet de gebakken lucht. ;)
Paul58 zegt
Ik hou alleen al van Tesla door de ‘overwaardering’ op de beurs. Het heeft veel gebracht;) Nu is wederom een perfect moment om te kopen let maar op. Tesla is ondanks de kritiek (ja ze zijn zeker niet foutloos) flink stappen aan het maken met productieprocessen. Waar andere fabrikanten het moeilijker mee hebben. Dit gaat de komende tijd wel een rol spelen. Het aandeel was zeker overgewaardeerd maar je kunt nu al verwachten dat dit over 6-12 maanden weer op 300-400 zit. Mark my words
none1234 zegt
Al dat gerommel met die co2 rechten etc is einde verhaal, subsidies voor overgewaardeerde auto’s zijn weg, ze moeten het doen met minder marge op hun meest verkopende model, moeten voor het eerst concurreren. Ik zie niet even waar je waardering 3x vandaan komt.
Hoeveel % sta je nu in de plus met je Tesla aandelen?
hehe zegt
Musk heeft veel Tesla aandelen moeten verkopen om zijn Twitter avontuur te bekostigen. Dat is één van de grote redenen dat de koers onderuit is gegaan.
Ik vraag me af of er niet langzamerhand een balans ontstaat waarbij iedereen die in de markt was voor een Tesla er nu wel één heeft.
Aangezien ze uiterlijk weinig wijzigen en er minder slijtage onderdelen aan zitten dan een ICE is de reden om in te ruilen voor een nieuwere niet groot.
Ik zou ook willen dat ze meer haast maken met een model onder de 3.
Die Cybertruck en Roadster zijn heel leuk, maar ook heel expliciet voor de grote massa.
mashell zegt
Klopt. Maar doordat in April de man nog gezegd had geen aandelen te verkopen geeft hem dat wel een onbetrouwbaar imago. Tesla is flink overgewaardeerd op de beurs, dat betekent ook dat het snel flink kan dalen. Die overwaardering heeft ook voordelen, je kunt nieuwe aandelen uitgeven voor veel geld (heeft Tesla gedaan) of je kunt verkopen voor veel geld (doet Musk nu vanwege Twitter).
Hoe kleiner en goedkoper het model, des te kleiner de marges. Daarom is een topmodel als de Cybertruck interessanter dan een Model 2. Voor Tesla zou en Model S en een Model 3 opvolger (dus echt nieuwe modellen) veel strategischer zijn dan een Model 2.
hehe zegt
Ok, met je eens.
Maar aangezien er helemaal geen tekenen zijn dat er een opvolger van de Model S of 3 komen, vraag ik me toch af wat hun toekomstvisie is.
En ook ik heb aandelen Tesla.
Ik dacht altijd dat ze op een gegeven moment hun batterijtechnologie en supercharger netwerk zouden verkopen aan één van de grote autoconcerns of misschien toeleverancier zouden worden.
Maar ook dat lijkt niet de strategie te zijn.
none1234 zegt
“batterijtechnologie ” dat komt allemaal van toeleveranciers zo ver ik weet, en gokken op de verkoop van een “supercharger netwerk” zie ik ook niet. Ik denk dat vroeg of laat er gewoon regelgeving komt zoals die bestaat voor de telefoonie/internet, waarbij infrastructuur opengesteld moet worden.
wimof zegt
Aandeel van Colruyt gaat onderuit omdat ze teveel aan hun klanten “schenken”
Zegt uitzonderlijk veel over het hedendaags denken.
Stefje zegt
Tesla is om te begginen geen autobouwer maar een techbedrijf die auto’s bouwt. Net als alle andere techbedrijven was Tesla zwaar overgewaardeerd. Daar is nu lucht uit. Maar de cijfers zijn nog steeds goed. Dus als de, vokgens Musk, huidige recessie voorbij is gaan we weer stijgen. Prima moment om te beginnen met Dollar Cost Averaging nu.
mashell zegt
Hoezo is de lucht er al uit? Er kan nog heel veel meer lucht uit. Bovendien is Tesla natuurlijk gewoon een autofabrikant. Ze bouwen gewoon auto’s, de software is goed maar verre van revolutionair. Ze zijn zelfs meer een laadnetwerk exploitant dan een autofabrikant of techbedrijf.
CYBRTRK zegt
Hij zegt toch ook niet dat alle lucht er al uit is. En dat over dat Tesla als techbedrijf gezien wordt is vooral iets op de beurs, omdat Tesla daar vaak met techbedrijven vergeleken wordt
hehe zegt
Heeft er denk ik ook mee te maken dat de hoge aandelenkoers voor een groot deel te maken heeft met de hoop op Full Self Driving (=software).
Het feit dat Tesla dat zonder Lidar probeert te bereiken, maar de meeste anderen naar Lidar lijken te gaan geeft twijfels = lagere koers.
none1234 zegt
tech bedrijf? :D Omdat ze een tablet op het dashboard plakken?? En omdat ze zo op de kosten besparen dat ze geen knopjes willen maken?? Ze kunnen niet eens autonoom rijden voor elkaar krijgen.
kas_par zegt
Roep het al zeker 3 jaar dat Tesla ergens onderuit moet gaan. Altijd door de Tesla fanboys voor gek verklaard…. Told you so.
En heus: dit gaat nog jaren duren voordat de verkopen écht onderuit gaan en in die tijd kan Tesla het tij nog keren door betere auto’s te gaan maken. Maar doen ze dat niet, dan houdt het een keer op met Tesla. Het zijn overhypte, te dure, matige kwaliteit, saaie wagens met wel nog altijd de beste accu techniek én de beste software in de autoindustrie (maar laten we eerlijk zijn: dat laatste is niet héél moeilijk…. in het land der blinden…?).
Heb zelf de Tesla geen seconde overwogen en ben daar nog altijd erg blij mee! Als ik op het werk weer die 12 Tesla’s op een rijtje zie moet ik er om lachen dat ik tenminste niet de dertiende in het dozijn ben. En vervolgens bij de koffieautomaat alle klachten aanhoren over wat er mis is met de Tesla doorcde Tesla-rijders, om vervolgens weer te switchen naar fanboy gedrag en de Tesla de hemel in te prijzen en andere EV’s met de grond gelijk te maken… Een cult is er niks bij!
dutchneon zegt
Inderdaad, als je 3 jaar vol blijft houden dat het onderuit moet gaan (sinds die tijd zijn er ongeveer 8 koers explosies geweest) gebeurt het vast wel een keer…
De koers is de laatste 5 maanden ruim gehalveerd, in lijn met de rest van de gehele markt.
Daarnaast als je 3 jaar geleden (2019) voor 25.000 aandelen had gekocht stond je heden ten dagen op 110k winst…
Maar blijf vooral luisteren naar de gebreken ;)
none1234 zegt
En? Hetzelfde patroon vindt je terug bij roulette. Het verloop van dit aandeel heeft alleen te maken met wat men denkt de domme massa gaat doen met dit aandaal.
none1234 zegt
3 jaar pas? Ik wist het al toen ik de model s zag en de prijs van ~100k
Habanero zegt
Ik had het al eerder geschreven. Met inflatie is overal een prijshoogte opgezocht, die zelfs een betere middenklasse niet meer kan of wil betalen. Nu volgt de implosie die recessie noemt. En die zal mild zijn volgens sommige analisten maar verwacht je maar aan een stevige deflatie annex werkloosheid.
Hawkeye72 zegt
Iets met wet, remmende en voorsprong…. Er is nu voor het eerst voldoende keuze aan electrische auto’s waarvan de bouwer zowel het autobouwen als het electrische deel op orde hebben, dan is Tesla opeens een stuk minder aantrekkelijk….
snelheidisrelatief zegt
Merk dat ik helemaal klaar ben met Elon en onze Tesla. Hierna wat mij betreft geen Tesla en geen Musk meer. Gewoon weer iets met fysieke knoppen (net als in de bmw i3 die nog super steeds bevalt) en geen Tesla over the air updates meer waarbij ‘mijn’ bedieningsknoppen alweer zijn verplaatst of onleesbaar klein (ja, ik ben 50+ met leesbril) zijn geworden. Fuckit! Blijf met je poten van mijn auto af!
none1234 zegt
Ik snap niet dat ze dit updaten niet opnemen in Europese regelgeving. Op zerohedge hadden zelfs een artikel over dat ze je met een update je minder range geven tegen het einde van je garantie, wanneer ze verwachten dat je accu het dreigt te begeven tijdens die garantie.