En dat is goed nieuws. Want zo blijven er meer fossiele brandstoffen over voor ons!
Groot nieuws vandaag bij Nu.nl. De wereldwijde vraag naar fossiele brandstoffen lijkt vrijwel niet meer te stijgen. Dat komt door onder meer de windmolens, zonnepanelen en elektrische auto’s. Daardoor is er minder olie, gas en kolen nodig. En deze daling is opmerkelijk te noemen, exact een jaar geleden werd nog gevreesd voor een grote stijging.
Toen viel Rusland namelijk Oekraïne binnen en dacht iedereen dat we het gemis van Russische olie en gas massaal zouden gaan (over) compenseren met steenkolen en ander vervuilend materiaal, Maar hoe anders bleek het in de praktijk, we zetten nog altijd vol in op groene energie.
We willen minder fossiele brandstoffen
Wel is het belangrijk om te weten dat dit niet betekent dat we nu MINDER fossiele brandstoffen gebruiken. Want dat is nu nog niet het geval. Met het huidige beleid zou je pas over een jaar of twee een daling moeten gaan zien.
En ook betekent dit niet dat we inmiddels al bijna net zoveel energie opwekken op de groene manier, want ook dat is niet het geval. Het overgrote deel is nog altijd fossiel en met het huidige beleid blijft dat ook de komende 30 + jaren zo.
Pas als de wereldleiders besluiten om er écht keihard bovenop te gaan zitten, zal het ergens rond 2030 pas 50/50 zijn voor wat betreft de verdeling tussen fossiele brandstoffen en groene energie.
Wat betekent dit voor de autoliefhebber?
Wij willen natuurlijk weten wat dit betekent voor ons als autoliefhebber. Nou, eigenlijk voorlopig nog niet zoveel. Met het huidige beleid zie je namelijk dat oliebedrijven als Shell en BP miljarden extra investeren om naar olie te boren. Het levert immers nog veel meer op.
Pas als de overheden hun beleid aanpassen, zullen we merken dat er minder olie wordt opgepompt en dat gaan we merken aan de pomp. Lager aanbod is hogere prijs. Maar voorlopig is er nog genoeg brandstof te krijgen voor de rechtgeaarde petrolhead.
En als het eenmaal zo ver is dat er geen benzine meer te krijgen is, kopen we toch gewoon een tweedehands EV’tje?
Net zo makkelijk.
steephh zegt
Voor de echte petrolhead is een hoge kwaliteit synthetische brandstof een méér dan prima alternatief.
En als we nu echt zo ambiteus te werk gaan en zo snel als mogelijk elektrificeren voor iedereen die het aan zijn reet kan roesten wat voor type aandrijving de auto heeft, dan is er wellicht nog hoop dat er in de toekomst weer ruimte komt voor (kleinschalige) productie van koolwaterstof ICE voertuigen voor de ECHTE petrolheads die liever dood gaan dan in een (FC/B)EV of H2ICE gevonden worden. :)
Onehp zegt
Of je doet er zelf aan mee. BEV voor transport in heerlijk comfort en gemak, en een leuk en licht (USP) ICE autootje erbij voor de fun…
steephh zegt
@onehp Voor nu leg ik met de auto echt véél te weinig af om BEV te gaan rijden. De kilometers die ik al wél elektrisch af leg doe ik voornamelijk per trein. :-)
Richmond zegt
Waarom zeg jij steeds dat ice met synthetische brandstof of waterstof de oplossing is? Hoe denk jij dat er gezorgd wordt dat er geen enkele schadelijke uitstoot uit de uitlaat komt, terwijl je wel een verbranding hebt?
steephh zegt
@benja01
Niet voor onze maatschappij, wél specifiek voor de petrolhead. Grootschalig synthetisch of op waterstof is natuurlijk absoluut geen oplossing voor de uitstoot en milieu/klimaatschade die het huidige massale gebruik van ons huidige wagenpark met ons meebrengt. Koolwaterstof-ICE kent gewoon de normale lokale uitstoot, in het geval van synthetische brandstof vervalt daarmee het CO2 component, maar kost dan weer enorm veel elektriciteit om te maken. Ik probeer in dit soort stukjes vooral even mee te denken in het hoofd van een petrolhead.
Maak de synthetische brandstof daarom duur genoeg, of belast het genoeg zodat alleen de echte petrolheads die het er voor over hebben dat willen tanken, daarmee motiveer je ook om “de gewone mens” meer richting EV te laten bewegen.
Hoe meer mensen aan de EV gaan, hoe meer fossiel brandstofauto’s er te koop komen. En dat biedt de petrolhead weer mooi de gelegenheid om een aantal auto’s aan te schaffen en op te slaan (inclusief onderdelen) zodat ie de rest van zijn leven kan blijven genieten!
H2ICE is vooral heel inefficiënt (aka nóg meer elektriciteitsverbruik) en kent een kleine lokale uitstoot. Das een mooie optie voor degene die wel een auto wil die gromt en trilt, maar de geur van benzine in de ochtend wat minder belangrijk vind. Mag ook gewoon nog na 2035!
Daarnaast: gaan we allemaal met de hakken in het zand de transitie tegen proberen te houden dan wordt die datum straks nog naar voren gehaald omdat er te lang uitstoot blijft. Juist die petrolhead kan beter de introductie van de EV aanmoedigen, hoe eerder iedereen die het niet boeit daar aan zit, hoe groter de kans is dat er in de toekomst toch nog (een kleine) ruimte komt qua wetgeving voor de petrolhead om toch nog (in kleine oplage) een nieuwe ICE te kopen.
Richmond zegt
OK maar dit zou alleen een optie zijn als A de petrolhead een erkende doelgroep is vanuit de overheid (wat het niet is) en B als er een punt komt dat het rijdende wagenpark ook van de benzine / diesel / lpg af moet. Maar het zou een beetje tegenstrijdig zijn om te zeggen alle nieuwe auto’s mogen geen uitstoot hebben en bij het rijdende wagenpark gaan we de ICE nog in stand houden dmv pleisters als synthetische brandstoffen.
steephh zegt
@benja01
Toch wordt een soortgelijk dergelijk onderscheid nu wel gemaakt, namelijk de vrijstelling van MRB op oldtimers.
toniominestrone zegt
Bron? Vorige week heeft het agentschap van energie berekend dat om de hele energie transitie te voltooien er de komende jaren juist meer olie nodig is.
CYBRTRK zegt
In Europa is er in 2022 meer elektriciteit opgewekt door wind en zon samen dan door gas en steenkool, dus hier gaat het al de goede kant op
https://pbs.twimg.com/media/FnzkU5cXEAEIC1h?format=jpg&name=4096×4096
steephh zegt
@toniominestrone You sure? Benieuwd waar je dat hebt gelezen dan, ik kan er zo namelijk niets over vinden. :)
“In de komende jaren zal ook de uitstoot door ons gebruik van olie, kolen en gas langzaam maar gestaag gaan dalen. Dat blijkt uit rapporten van onder meer het Internationaal Energieagentschap (IEA), oliegigant BP en databedrijf Rystad Energy.”
Bron: https://www.nu.nl/klimaat/6251393/belangrijk-moment-voor-klimaat-fossiele-brandstoffen-bijna-over-piek.html
joejojo2012 zegt
Stel, op een (winterse) dag (in december) is het bewolkt en windstil…. waar halen we onze energie vandaan?
Ik zal er verder niets meer aan toevoegen. Laat Brussel en Den Haag maar lekker verdere groene dromen dromen….
steephh zegt
@joejojo2012
Is het slechts één dag dan is dat prima op te vangen. Denk aan accu’s en andere vormen van lokale energieopslag. Gaat het om een langdurige periode dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Ook daarvoor zijn echter oplossingen te bedenken. Een mooi beschouwing daarop is toch wel deze:
https://www.wattisduurzaam.nl/15737/energie-opslaan/doet-u-ook-geen-oog-meer-dicht-sinds-u-weet-van-de-dunkelflaute/
De samenvatting: Voor een langdurige echte dunkelflaute zou de oplossing kunnen zijn om de elektriciteit die we tekort komen in een dergelijke periode te produceren met behulp van een noodvooraad groen gas en/of waterstof, welke verbrand wordt in gascentrales. In het artikel zelf vind je hier ook een berekening van.
CYBRTRK zegt
‘The primary solution to a sustainable energy future is solar/wind with batteries for when sun doesn’t shine or wind doesn’t blow, interconnected with conventional high voltage lines. No unknown technology is needed!’
kerre zegt
Uit een groot stuwmeer. O, wacht 🤔 Dat wordt dan duur inkopen uit landen die dat wel hebben. Als ze een overschot hebben.
Misschien eens een project starten met turbines in water zoals de Maas, Rijn, Waal of de zee. Is niet zo dat daar geen mogelijkheden in zijn.
Of aan elke windmolen in de Noordzee een turbine onder water die op de zee stroming werkt.
steephh zegt
@kerre
Je hoeft natuurlijk niet het gehele jaar door stroom vanuit het buitenland in te kopen, maar alleen voor die paar dagen dat het windstil én bewolkt is. Dat is – over het gehele jaar gezien – dus best wel goed te overzien.
berlinetta zegt
Goed verhaal man. We konden 50 jaar geleden al wel mensen op de maan zetten, maar hier kunnen we geen oplossing voor bedenken?
hondafiel zegt
Mogelijk, na het Apollo programma is het niet meer gelukt om een mens op de maan te krijgen. Het Space Shuttle programma kon niet echt succesvol worden genoemd.
steephh zegt
@hondafiel
Niet meer gelukt impliceert dat het wel geprobeerd is. En laat dat nu net niet het geval zijn.
Dat is hetzelfde als ik zeg dat het jou niet gelukt is om een meerderheidsbelang in Honda te verkrijgen. Een vreemde uitspraak van mij, want je hebt het natuurlijk niet geprobeerd!
maotje zegt
In de wintermaanden leveren zonnenpanelen zeer weinig op. Nog geen 10% van de top zomermaand in juni. Maar het is nooit zo dat het niks oplevert. Behalve snachts. Het voordeel van wintersemaanden is dan alleen dat er vaak onstuimiger weer is en over t algemeen dus meer wind. Zeker op zee waar veel windmolens staan staat binna altijd wel wat wind, zeker in de winter, de kans dat ze in de winter op zee niet draaien is zeer gering.
Richmond zegt
Ik geniet van een benzine motor als elk ander. Maar waarom is benzine, diesel en lpg per definitie voor auto liefhebbers en elke andere vorm van aandrijving niet? Waarom kan iemand die ev rijdt of een Benz stoom auto heeft geen auto liefhebber zijn?
steephh zegt
@benja01
Helemaal mee eens. Ik begrijp daar dus hélémaal niets van.
Net als dat sommigen zich gigantisch opwinden over het feit dat AB over EV’s schrijft. Terwijl het helemaal geen brandstofautoblog heet, maar autoblog. Allé typen aandrijving qua auto’s dus.
boomhauwer zegt
Er zijn weinig ev’s die echt goed rijden en sturen. Maar dat geldt ook voor ice’s. Alles is te zwaar geworden en dat voel je overal aan.
coupedriver zegt
Omdat een EV absoluut emotieloos is… En vooral ook de EV rijders bijna allemaal bloedirritant zijn, vooral op fora. Punt.
waterisnat zegt
Ze hebben het juichbericht van Mei li Vos en de GroenLinks smurfen over de armoede en overlijden van ouderen door de hoge energieprijzen, en het dientengevolge lagere gebruik een ander sausje gegeven bij nu.nl?
Monagast zegt
https://youtu.be/Vqs0_3M-18c en https://youtu.be/fsnkPLkf1ao
Volgens Tony Seba gaat het allemaal wat sneller.