De vraag naar DSG versnellingsbakken is fors toegenomen. BorgWarner is de DSG leverancier voor de Volkswagen groep en heeft met het openen van een tweede fabriek in het Duitse Amstadt z’n productiecapaciteit verdubbeld, om aan de toegenomen vraag te kunnen blijven voldoen. Ook concurrent Getrag heeft aangegeven dat de vraag naar dual clutch versnellingsbakken sterk is gestegen.
Cijfers over hoe groot de toegenomen vraag exact is, heb ik niet voor handen, maar de sterke toename wordt volgens de leveranciers veroorzaakt doordat brandstofverbruik en CO2 uitstoot momenteel zo’n hot issue zijn. Ten opzichte van een normale automatische versnellingsbak, is een DSG automaat (uiteraard afhankelijk van de rijstijl) 10 tot 15 procent zuiniger in verbruik. Eerder dit jaar vierde Volkswagen de productie van de miljoenste auto met DSG versnellingsbak. Wanneer de zojuist geopende fabriek van BorgWarner op volle kracht draait, kan het bedrijf jaarlijks zo’n 2,3 miljoen DSG units produceren.
Misschien krijgt Sacha toch een klein beetje gelijk toen hij bijna twee jaar geleden voorspelde dat het einde van het koppelingspedaal in zicht is. Ik zeg “een klein beetje gelijk”, want we weten ook dat velen onder ons altijd zelf zullen willen blijven schakelen. (via: autobloggreen)
Ejay zegt
Tja en een DSG schakelt ook best fijn. Het duurt geen uren voordat een volgend verzet is gekozen en opschakelen gaat snel.
Berton zegt
Ik heb zelf een VW met DSG-bak en na een jaar kan ik er alleen maar vol lof over spreken.
Alles gaat zo vlotjes en soepel. Dit is voor mij gewoon pure luxe en comfort.
Ik vraag me eigelijk af waarom iedere beginnende bestuurder met dat gesukkel van die ambriage en versnellingspook begint.
In de F1-bolides gebruikt men trouwens ook half-automaten.
DSG heeft me in ieder geval overtuigd.
PS: Sommige mensen blijven automatische bakken alleen maar voor 65 plussers vinden, wel ik denk er toch anders over hoor.
Tom zegt
Zoals Berton zegt, ik zou zelf ook niet meer zonder kunnen eigenlijk. Soepel, snel en absoluut ook sportief mee te rijden. Vind het dan ook niet gek dat de vraag steeds groter wordt.
the bugcollector zegt
Welke is nou beter?
De DSG of de dual clutch.
En dan bedoel ik niet welke is het soepelst, maar welke gaat het langst mee.
En welke kan de meeste Nm-tjes hebben?
Sjaaky zegt
DSG is DUAL Clutch dus is gewoon zelfde princiepe maar andere benaming, omdat het een andere fabrikant is. Welke het beste is zal aan het gebruik van de autofabriekkant liggen.
Alain zegt
the bugcollector, DSG of dual clutch is net hetzelfde. Het ligt er aan hoe je je kind een naam geeft : DSG staat voor Double Shift Gearbox of in het duits Direktschaltgetriebe … . Allemaal om dubbele koppelingsschijven te bedoelen !
Gunther zegt
Het zijn niet alleen de dubbele koppelingsplaten die speciaal zijn. Je kan gewoonweg schakelen onder belasting. Dat is speciaal. Bij belasting bedoel ik dan terwijl je gas geeft. De pc van de auto detecteerd je versnelling toerental en snelheid. Hiermee kan hij ‘voorschakelen’ naar de versnelling die volgt op de gene die je op het moment gebruikt.
Heel goed gevonden van de ingenieurs.
the bugcollector zegt
Ok
Ik maar denken dat dat ding van Gretag een ander principe gebruikte dan de DSG van VW.
Is er dan niet nog een derde `droge’ variant die niet vol met olie zit?
(er zit hier echt een hiaat in mijn kennis dus sorry voor de eventuele domme vragen)
Gunther zegt
Die moeten niet prese vol zitten met olie hoor. Je heb ook metaalpoederkoppelingen enz. Meervoudige drogeplaatkoppeling is er ook. Zullen er wellicht nog meer zijn maar kom er even niet op.
Kijk eens op http://www.howstuffworks.com daar vind je veel over koppelingen. ( zoek het wel in het engels he :))
Alain zegt
Verder is er ook geen koppelomvormer meer, zoals dat bij eerdere automaten het geval was. Toen gaf je eerst gas en de auto “trok bij”. Er zijn twee DSG-varianten : de eerste generatie met een oliebad, waarbij een zuigfilter, oliekoeler en oliedrukleidingen moesten aanwezig zijn in de DSG-box. Met de allerlaatste nieuwe “droog verlopende” koppelingen is dit niet meer nodig, en kon de noodzakelijke olie beperkt worden tot 1,7 liter i.p.v. 6,5 liter. De “droge” DSG weegt 70 kilo, de “natte” 23 kilo meer. Dit alles wat Volkswagen betreft.
the bugcollector zegt
@Gunther
Coole site! THNX!
@Alain
Dus de nieuwe zijn eigenlijk allemaal al `droog’, man wat ik loop achter.
Alwood zegt
zowiezo rijdt een automaat meestal lekkerder… als het dan ook nog lekker soepel schakelt als in een DSG… én het verbruik verbetert!
Alleen als je wil scheuren blijft een versnellingsbak leuk… en lekker terugschakelen en met de koppeling spelen voor een bochtje. Maar op de snelweg, bij tussenacceleraties en in fileverkeer is een automaat hemels.
Alleen de meerwaarde van sequentiele bakken tov ouderwetse automaten heb ik nooit gezien.
sacha zegt
@Alwood: Die is er ook niet. Een sequenciële bak is voor op het cirquit, niet op de weg.
kjevn zegt
droog kan perfect, maar dan wel voor beperkte koppels of enorm grote platen…
rider zegt
DSG-6 (6 verzetten vooruit) is een natte versnellingsbak en de DSG-7 (7 verzetten vooruit) is de droge variant. het verschil zit hem er ook in dat de DSG-7 lichter is (-23kg) en minder zwaar belastbaar is (max 170pk/250Nm) terwijl de DSG-6 (max 300pk/400Nm) kan verwerken.
welke is nou hoger belastbaar? de DSG of de getrag versie? voor zover ik dat nu kan zien de DSG. Bugatti gebruikt immers ook een DSG en die belast dat ding met 1001pk en 1250Nm! is welliswaar niet helemaal te vergelijken met de DSG bakjes die in de golfjes en passaatjes liggen maar het geeft wel aan hoe ver de ontwikkeling op dit moment al is bij VW. overigens is die bak van de bugatti 255kg zwaar en teld 7 verzetten vooruit.
floryn zegt
ja de handgeschakelde bak gaat idd verdwijnen en dat is gewoon omdat de altenatieven tegenwoordig beter zijn dat is dan maar jammer
Adnan Sabir zegt
“Ten opzichte van een normale automatische versnellingsbak, is een DSG automaat (uiteraard afhankelijk van de rijstijl) 10 tot 15 procent zuiniger in verbruik.”
maar dan is het dus nog niet zuiniger dan een handbak onder dezelfde omstandigheden, toch?
Yellomello zegt
Mijn Seat Leon 2.0 TDi DSG moet volgens fabrieksopgaaf 5,7 liter per 100 km verbruiken maar als ik 100 op de snelweg rij met cruisecontrol aan is het verbruik 6,23 liter per 100 km.
Overigens, Seat claimt dat de DSG het zelfde verbruik heeft als de handbak.
Ik was vroeger een automaat-hater maar de combinatie file en DSG heeft mijn mening flink veranderd. Ik rij +- 60.000 km per jaar en bespaar mezelf een knie-operatie over 20 jaar.
dekster zegt
“….oorzaakt doordat brandstofverbruik en CO2 uitstoot momenteel zo’n hot issue zijn.”
Om even terug te grijpen naar een vorig artikel:
“dekster schrijft,
12 March 2008 om 23:08
Als compensatie een week geen groen gezaag?
”
“autoblogger schrijft,
12 March 2008 om 23:16
@Klassiekerrally: het jaarboek ja, juist! good thinking;)
@Jan: of wij zitten in een datacenter… je weet het niet…
@dekster: ik ga mn best doen, dat moet lukken!
@Citrofiel: yep, hele artikel hoort op de frontpage.
”
Jullie kunnen het niet laten eh? ;)
Danny zegt
DSG is de max.
afsama zegt
kan iemand voor mij de voor en nadelen van dsg versn. geven. ?