Hier in Europa zitten we met merken als Ferrari, Lamborghini en Porsche niet bepaald verlegen om rappe sportauto’s. Toch zijn deze merken van eigen continentale bodem behoorlijk aan de prijs, zeker wanneer je ze vergelijkt met de Corvette Z06. En zo’n Z06 kan na een krachtkuurtje van tuner Vortech ineens een leuk speledingetje worden.
Voor eigenaren van een Z06 die geen genoegen nemen met de “lullige” 505 pk die het 7,0 liter LS7 blok levert, heeft Vortech een oplossing. Vortech geeft de Z06 voor een vanafprijs van 6.695 dollar, maar liefst 635 pk.
Dit vermogen wordt bereikt door te spelen met zaken als een supercharger, intercooler, compressor bypass valve, high-flow fuel pump, oversize fuel injectors en reflashed ECU with optimized settings. Het zou een stuk minder cool staan wanneer ik deze termen naar het Nederlands zou vertalen. De supercharger is overigens erg stil, waardoor het potente geluid van de V8 in tact gebleven is.
De accelaratie tot 100 km/u duurt na de ingreep 3,9 seconde. Je trekt ‘m door tot 160 in slechts 7,4 seconden. De voor de Amerikanen zo belangrijke quarter mile wordt afgelegd in 11.5 seconden. Op zich hele nette prestaties, maar als puntje bij paaltje komt, is Lingenfelter met 800 pk toch de baas boven baas (via: motortrend.com).
Fred zegt
3,9 seconden? Gaat een standaard Z06 al niet zo snel?
Brecht zegt
635pk komt wel héél fel in de buurt van een mercie lp640.
maar zo te zien aan de cijfers kan hij toch de vierwielaangedreve mercie nie bijhouden.
Maja dat zou zkr geen concurrent zijn voor de lambo.
En hoeveel zou dit beest nu zuipé?!
FlorisFerrari zegt
ziet er niet verkeerd uit..:)
Murcielago zegt
3,9 naar 100? Lijkt me traag…
Murcielago zegt
En daarmee wil ik zeggen dat een “gewone” Z06 ook 3,9 doet;)
Greg zegt
Aaaaaah, eindelijk weer een topic over de fraaie Corvette! De coupe der coupe’s…de Z06. I’m so in love!
De 0 naar 100 had ik zeker wel op ongeveer 3,5 sec. ingeschat. Standaard doet de Z06 het namelijk al in 3,9 sec…
Deze bak kan zich meten aan de allersnelste auto’s die er bestaan op deze planeet.. Carrera GT, Ferrari Enzo.. Hij houdt ze allemaal gewoon bij. En dit alles voor een fractie van wat die andere auto’s kosten.
Dennis zegt
De ingreep heeft de auto ook zwaarder gemaakt, waardoor een deel van de winst in de acceleratie weer wordt teniet gedaan. De winst komt wel weer tot uiting in de acceleratie tot 160 km/u in 7,4 seconden. Het zou leuk zijn wanneer Vortech ook naar wat andere (lichtere) onderdelen had gekeken en zich niet zuiver had beperkt tot het vermogen.
w0o0dy zegt
@Dennis… de carrosserie is al van kunststof, de achterwielophanging deels van kevlar/carbon…. heel veel gewicht bespraren is dan niet erg eenvoudig en bovendien erg duur.
p.s de Wiesmann bij TopGear…
w0o0dy zegt
oh en de Maserati Bora! nice!!
Dennis zegt
@w0o0dy: Ik geloof je meteen als jij dat zegt. Jammer dat een dergelijke upgrade dan effectief niet zo heel erg veel toevoegt, anders dan dat je stoer kunt roepen dat je 635 pk onder de kap hebt.
w0o0dy zegt
@Dennis…. paar carbon wielen eronder, carbon ceramic remschijven…. scheelt misschien maar 30kg op de hele auto maar het ziet er cool uit, heeft een functie en het rijdt beter…. Als je dan toch je Z06 gaat tunen doe het dan gelijk goed!
bartholomeo zegt
welke achterophanging ? die dwarsgemoneerde bladveren noem ik geen ophanging. Een tractor is nog beter afgeveerd :)
niettemin, puike prestaties zolang het rechtdoor blijft gaan
Greg zegt
Jammer dat er niet meer foto’s te zien zijn van de tuning door Vortech…:-(
Olleh zegt
Het blijft een amerikaan he, gooi er wat extra vermogen in en je krijgt nog minder grip. Waarschijnlijk heb je zoveel wielspin in begin dat je gewoon niet sneller kan dan de standaard tijd.
De 0-160 sprint zal al wel een heel stuk sneller zijn dan de standaard. Ook al is het origineel al een beest, het kan altijd beter :P.
steven zegt
typische amerikaane, kan er geen groter motor in dan maar een supercharger,
scherpere nokas…… wat is dat, geflowde kop (of 4 klepskop) nog nooit van gehoord of gezien, :)
L-M zegt
altijd maar die pk’s. Ben benieuwd dat hij de nurburgring kan afrijden zonder al driftend
uit de bocht tegaan. Maarja typisch Amerikaans.
Rick zegt
In een hummer zit toch ook een vortech? worden toch geleverd door GM?
w0o0dy zegt
@Steven: nogal een onderschatting van het corvette-blok. Deze draait minder hoge toerentallen en daarom levert het wiskundige rekensommetje een laag vermogen op, niet omdat de motor technisch niet goed werkt. GM heeft zoals altijd bij de Corvette gekozen voor een hoog koppel gedurende een groot toerengebied en relatief laag in de toeren trekt deze motor dan ook als een beest. Deze motor levert 20 jaar lang dit soort vermogens zonder motorrevisie…. dat wil ik de europese topproducten wel eens zien doen.
Er zijn niet zoveel atmosferische V8 motoren te krijgen met meer dan 500 pk…
@L-M: de Corvette heeft hele snelle tijden neergezet op heel veel circuits en is op vrijwel iedere baan sneller dan de 997 turbo…..(4wd, hoog koppen en 480pk)
Dus is typisch Amerikaans bedoelt als een compliment of mag je die woorden inslikken?
w0o0dy zegt
@voor alle onweteneden die hierboven domme dingen hebben geschreven, even wat tijden:
Kevski Style zegt
@ Dennis en Wooody:
Gewicht zal er absoluut zijn toegevoegd, maar als het 20kg is is het ook veel. Dat maken de ruim 100pk meer ruimschoots goed. Ik denk dat je het ergens anders moet zoeken: banden en versnellingsbakverhoudingen.
Als allereerste moeten je banden het vermogen op de weg krijgen. Dat is al iets waar het vaak fout gaat. Ten 2de heb ook te maken de lengte van je versnellingsbakverhouding. des te langer deze is des te trager accelereer je. Des te korter, des te sneller, maar je moet eerder schakelen. Maar langere verhoudingen bieden weer meer grip, dus kan het zomaar eens zo zijn dat een langere bakverhouding zorgt voor een snellere acceleratietijd. Ik denk dan ook dat de huidige bakverhoudingen van de Z06 niet meer echt geschikt zijn voor dit vermogen….
w0o0dy zegt
@Kevski: deze Corvette zou in ieder geval een 2 moeten hebben die tot over de 100km/u gaat….als je naar de banden achter kijkt dan weet je dat er niet heel veel breder onder past, dus dan zouden het zachtere banden moeten zijn…. maar die rook je wel snel op ben ik bang. Simpele oplossing: instelling voor de TC zo dat die in de eerste versnelling helpt bij het wegkomen en daarna uit gaat…..
Kevski Style zegt
@ Wooody:
Tja, wat is daar speciaal aan? Dat heeft mijn mini ook. Zijn eerste versnelling zou ideaal gezien al over de 100kmh moeten gaan. Schakeltijd win je dan al. Kijk anders maar naar veel van de lambo’s enz. Daardoor wordt ook de grp op de achterwielen weer beter. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet weet wat er onder de Z06 ligt aan rubber, maar ik vermoed 335 of 315. tegenwoordig zijn er al banden in 365 als maximum breedte voor op de weg, dus er zijn altijd mogelijkheden.
En wat betreft je simpele oplossing: Die is voor mietjes! Je kan rijden of je kan het kan het niet….
Alwood zegt
met een corvette zou ik áltijd naar lingenfelter gaan :) en dan niet perC de 800pk versie maar ik zou ze het bestaande blok laten optimaliseren. Geen turbo’s of superchargers erop.
Prachtwagen trouwens :P sinds de Z06 er is ben ik weer van de Corvette gaan houden! :D altijd al fan geweest van de C3/4/5
Alwood zegt
@Kevski
Ik heb ff gekeken :P er zit 325 onder :) een upgrade naar bugatti wielen dan maar?
w0o0dy zegt
@Kevski: je hoeft geen TC te gebruiken…. maar als je een echt snelle tijd wil neerzetten met 635pk onder je gaspedaal is het waarschijnlijk een goede oplossing.
Roepen dat TC voor mietjes is, lijkt misschien wel stoer maar 635pk in een auto van 1450kg is gewoon erg veel. Ik heb nog geen sprintjes gedaan met 635pk, jij wel?
Kevski Style zegt
@ Wooody:
Yep! Om precies te zijn met 1124Pk (aan de krukas, niet de wielen) op Methanol. Maar goed, das alleen quartermile drag. Ook een chevy en ook een 427, maar wel een veel oudere. Ook nog eens zelf opgebouwd trouwens. En wat ik van mijn neef hoor is dat ze nog steeds goed rijdt.
Verder hier in NL met een shelby GT500KR met een iets aangepast motortje gereden die er 551Pk uitperste op zandvoort. gewicht daarvan was 1440, dus bijna gelijk.
Dus in dat opzicht denk ik dat ik wel recht van spreken heb….
L-M zegt
@ WOoOdy
Ik had het over de Aflevering van Top Gear Toen Clarkson zei dat het geen wagen is voor op de gewone baan te rijden. En dat bv een Farrari dat wel is…
Greg zegt
Good afternoon…
Ik denk dat Kevsky inderdaad goed weet waar hij het over heeft, maar ik kan me uitstekend vinden in Woody’s standpunt. Als je in een Z06 rijdt ben je echt geen mietje als je de TC inschakelt. Zelfs met de TC aan, zal je moeten bewijzen dat je echt kan autorijden in de Z06. Iedereen die de Z06 rijdt en de grenzen van die auto opzoekt, mag voor mij geridderd worden.
Kijk maar hoe Jeremy Clarkson laat zien hoeveel power de auto heeft. Vanuit stilstand raced hij tot 175 mph in de 5e versnelling!!
http://www.youtube.com/watch?v=7HZp0vIQsm8
(wel snel kijken want ze zijn agressief met t weghalen van die TopGear videos… BBC doet moeilijk)
Greg zegt
@L-M
Volgensmij heb ik ‘m net gepost hier ;-)
Greg zegt
Indrukwekkende acceleratie tot 190 mph van de Z06:
http://www.youtube.com/watch?v=I6EiNFiLhV0
Jesko zegt
Check dit!
http://www.youtube.com/watch?v=pVoxxHKR-PM&mode=related&search=
Jesko zegt
sorry, ik vergat deel 2
http://www.youtube.com/watch?v=pVoxxHKR-PM&mode=related&search=
V-power zegt
@ Greg
Eerste filmpje van jou (met Jeremy Clarkson) is de teller in Km per uur
Dus 176 km per uur kijk maar ff naar het filmpje en stop deze als je de teller ziet.
RScosworth zegt
@ Alwood zegt;
Ik heb ff gekeken er zit 325 onder een upgrade naar bugatti wielen dan maar?
Nee upgrade naar Viper wielen :D die rijd als enige productiewagen op sloffen van 345 breed. de veyron moet het samen met de carrera gt en de murcie doen met ‘slechts’ 335
Alwood zegt
@RScosworth
da zijn de voorbanden van de veyron :P
Achter is het 365 :o ;) maar de vette doet het ook niet slecht! Overigens vind ik de wielen op de viper niet zo heel dik lijken, terwijl de smallere wieltjes op de z06 wel heel breed lijken?! hebben ze toch knap ontworpen :)
Alwood zegt
naujah… ietsje smaller vooraan
sizes 265-680 ZR500A (front) and 365-710 R540A (rear)
w0o0dy zegt
op de site van Michelin nl staat dat de Veyron “slechts” 335 banden achter heeft.
Pirelli heeft trouwens banden in de maat 355 op een 19 of 20 inch wiel
Greg zegt
@Vpower
Zeer oplettend van je! ;-)
De speed-o-meter heeft idd een schaalverdeling van km/u, maar grote vriend Jeremy Clarkson vergist zich dan ook dik in de snelheid waarmee hij rijdt. Als het filmpje op 02:32 is, spreekt hij namelijk over de top van 175 MPH in de 5e versnelling en daarop baseerde ik mijn comment. Jeremy haalt dus Miles/u en Km/u door elkaar…
Classic red zegt
@L-M
Clarkson had het over het gebrek aan comfort op niet zo glad asfalt, niet over de wegligging. Wanneer je op de ring een 997 turbo kan bijhouden ermee, zit het met de wegligging wel goed.
Bovendien moet je niet alles wat Clarkson zegt serieus nemen. In TopGear mag schreef hij ooit: “het enige wat mij ervan weerhoudt een Corvette te kopen is mijn vrouw. Aangezien u niet met haar getrouwd bent, zou ik er een kopen als ik u was”
Alwood zegt
kee… nu weet ik het niet meer zeker van de veyron
ik had http://www.rsportscars.com/eng/cars/bugatti_veyron.asp ff opgegoogled…
maar er zijn ook idd sites die 335 beweren. Wat ik niet erg veel vind voor 1001pk. Ik had ook (in de tijd van de concept) eens iets gelezen van 355/360/365 oid… maar misschien zit er op de uiteindelijke veyron idd ‘maar’ 335, kan je tenminste nog een beetje driften! ;)
one4theroad zegt
Betreft filmpje van Clarkson in topgear. De schaalverdeling is inderdaad in km/h. Echter kan je het dashboard omschakelen naar miles en dan geeft hij miles/h aan op de kilomterschaal.In de head up display geeft hij dan ook miles /h aan. Dus het is wel degelijk 175miles/h. Trouwens moet je hem hiervoor nog niet in 5de zetten, bij 7000tr/min rijdt je 280 in 4de.
steven zegt
over die veyron, het is wel 1001 pk over 4 wielen he, over twee zou 335 echt te weinig zijn
Greg zegt
@one4theroad
Kan idd… het beeld is te onduidelijk om te zien of er Mph of Kph staat… Wat wel vaststaat is dat de Z06 in elke versnelling genoeg trekkracht heeft om de baas op de weg te zijn.
RScosworth zegt
@ Alwood
hmm dat wist ik nog niet. bij de ’toptiens’ in de koopgids van topgear (Juni 2006) staat een sommetje met breedste sloffen waar volgens hun de veyron het af moet leggen tegen de viper met 10 mm.
corvette zegt
3.9 s naar de 100, dat is te traag. Dat zou die standaart al doen, zie link: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=-1&id=37410&cache=no&ref=atag
met zo een dikke 120 pk meer, moet je makkelijk wel wat sneller kunnen tog ;)
Danny DW zegt
ik ben van belgie ik heb zelf een Z06 meet 22000km op teller vind dit een bangelijke wagen zeker voor die prijs en het verbruik is ook niet zo hoog dit zeker niet voor een 7 liter
alleen heb ik nu de peg dat ik men motorblok aan dingelen gereden heb maar er word een nieuwe motor ingelegd op kosten van de Fabriek maar zie er naar uit dat ik er terug kan mee gaan rijden
groeten ddw