Het is goed raak na afgelopen winter. Ons wegennet ligt behoorlijk aan diggelen en de gemeenten merken dat nu in de portemonnee. Had dit voorkomen kunnen worden? De grotere gemeenten zijn dit jaar ongeveer vijf keer zoveel geld kwijt aan onderhoud van het wegdek. Dat komt door het extra onderhoud wat nodig is om de gaten te vullen die de strenge winter veroorzaakt hebben.
Groningen komt er het slechtst vanaf. Vorig jaar had Groningen voor onderhoud zo’n 50.000 euro nodig, dit jaar is dat maar liefst 750.000 euro. De hogere schadepost is een probleem voor de gemeenten, die veelal minder begroot hadden voor onderhoud en die met een beetje pech ook nog eens fors moeten gaan bezuinigen. De vraag is echter of de gemeenten niet meer hadden kunnen doen om e.e.a. te voorkomen. De gaten die namelijk bij lage temperaturen ontstaan zijn vaak het gevolg van oudere schades onder het wegdek. Schades die niet direct overlast veroorzaken maar die wel waarneembaar zijn en onderhoud vereisen. Asfaltdeskundigen bevestigen dat de schade zo groot is omdat de gemeenten bezuinigd hebben op het onderhoud van de wegen.
Dit alles is gebleken uit onderzoek van RTL Nieuws. Hoe de begrotingstekorten van de gemeenten opgelost gaan worden is nog niet duidelijk.
John zegt
Dat had mij in ieder geval een voorruit gescheeld.. Vallen die kosten, eigen risico, eigenlijk te verhalen op de gemeente?
Megakix zegt
@John: nope, op Rijkswaterstaat.
zdev zegt
@John: ik had vorig jaar €5000 schade aan opspattend grind. De verzekeraar heeft alles verhaald op RWS. Maar ja, dat betalen we uiteindelijk allemaal weer zelf. Ambtenaren en leveren van kwaliteit, zucht…
Laurens zegt
Normaal gesproken reserveert een gemeente voor onderhoud. Maar dat levert weinig stemmen op, een buurthuis wel…
KUYL zegt
Ach ze moeten niet zo mekkeren, via de auto`s word op vele manieren meer dan genoeg geld opgehaald. Alleen nu balen ze gewoon allemaal dat het naar de plek moet waar het hoort en niet naar een of ander vrienden projectje.
Robert zegt
Kunnen ze eindelijk eens die provinciale opcenten van de MRB goed besteden…
timberleek zegt
ja en ik durf te wedden dat het 9/10 keer een beetje aan elkaar gelijmt wordt (bij wijze van spreken) zodat we voortaan over een slechte weg mogen blijven rijden.
En natuurlijk de lasten omhoog, want de wegen zijn ‘gerepareerd’
en niet te vergeten. met een paar maanden gaan de wegen wel weer kapot door ‘extreme warmte’ en een half jaar daarna vriest het wel weer kapot.
goed plan, dat zoab!
Dimglor zegt
Ja hier in België op de baan die ik elke dag neem is de baan op sommige plaatsen in een barslechte staat…. En dan vernieuwen ze een stuk die naar mijn mening nog het beste stuk is van de hele baan…. De logica ontglipt mij hiervan….
timberleek zegt
@dimglor
dan lijkt het alsof ze aan het werk zijn terwijl ze wel kunnen blijven zeuren dat het geld op is en dat er nog zoveel slechte stukken zijn
snap dat dan :twisted:
Ramshoek zegt
Correctie:
Vorstschade IN COMBINANTIE MET SLECHT ONDERHOUD aan wegen kost gemeenten vijf keer zoveel…
zdev zegt
Ja, Groningen. Het is hier zo’n socialistisch bolwerk dat er twintig luilakken als ambtenaren worden aangesteld om het asfalt op te warmen, dertig om het te storten, veertig om het plat te rollen en zestig om het te coördineren. Oh en dan zijn ze de strepen vergeten. Meerkosten voor de verf en de mannetjes die lijntjes mogen trekken.
rob zegt
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-milieu/nid7885-toyota-brengt-elektrische-auto-in-2012–prius-wordt-reeks-.html
Toyota prius lijn..
Sietse Vliegen zegt
Ik heb met mijn winterbanden helemaal geen last van al die kuilen hoor!
timberleek zegt
@sietse vliegen
wat is dat nou weer vol onzin. Tegen kuilen helpt geen enkele band (tenzij deze enorm is zodat je er gewoon overheen rijdt)
Cantago zegt
Tuurlijk is het wel duidelijk hoe dit opgelost gaat worden, de autorijder gaat gewoon veel en veel meer betalen.
dyslectieboy zegt
epic fail: Dat komt door het extra onderhoud wat nodig is om de gaten te vullen die de strenge winter veroorzaakt hebben. (veroorzaakt heeft)