
Vanwege vorstschade zijn de snelwegen minder goed toegankelijk tijdens de vrieskou.
Het winterweer laat zijn sporen na op de Nederlandse autowegen. Niet alleen moeten mensen voorzichter rijden, ze mogen blij zijn áls ze al kunnen rijden. Daarmee doelen we niet op de vermeende wijsheid om winterbanden of allseason-rubber te monteren, maar vanwege de vele files die het land teisteren.
Vorstschade
Het hele land staat namelijk vol met files op het moment. Dat meldt Rijkswaterstaat Verkeersinformatie. De reden is uiteraard het koude weer. Of beter gezegd: het resultaat van het koude weer. Vanwege vorstschade zijn veel snelwegen namelijk beschadigd geraakt. Volgens Rijkswaterstaat zijn met name de A1 en A27 ernstig beschadigd geraakt. De A1 snelweg tussen Hoevelaken en Kootwijk is zelfs gesloten. Hetzelfde geldt voor de A50 (tussen Apeldoorn en Oss) en de A58 (tussen Breda en Tilburg).
Koud asfalt
Er is niet onmiddellijk een oplossing voor het probleem. Koud asfalt gieten schijnt een mogelijkheid te zijn. Deze oplossing biedt echter maar tijdelijk soelaas. Echter, voor een goede reparatie dient de temperatuur weer boven het vriespunt te zijn. Dus het koud asfalt gieten is enkel voor de komende dagen een manier om de snelwegen weer begaanbaar te maken. Daarna kan de vorstschade daadwerkelijk permanent gerepareerd worden door Rijkswaterstaat.
De reden dat de vriesgaten ontstaan heeft te maken met het Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB). Normaal gesproken is dat top-asfalt in natte omstandigheden, maar in de winter dus iets minder. Het water in het asfalt (gesmolten sneeuw en ijs) bevriest en zet zich iets uit. Daardoor kunnen scheurtjes ontstaan. Als het weer bar genoeg is, ontstaat er vanzelf vorstschade in de vorm van gaten. De gaten kunnen volgens Rijkswaterstaat dermate groot zijn dat je je wielen kan beschadigen. Nog meer redenen om dus goed op te letten op de snelweg.
Via: NOS.nl
met dank aan al het zout wat voor het ontdooien heeft gezorgd.
Zout maakt meer kapot dan je lief is…. laat die sneeuw toch liggen en schuiven die bende!
beetje naief om met -10 dom zout te gaan strooien. In de koudere buurlanden hebben ze niet voor niks gekozen voor een andere afwerklaag dan zoab. anders kun je elk voorjaar een nieuwe afwerklaag gaan leggen.
Een polsen of ze geen slim zout meer in voorraad liggen hebben… ?
slim zout is toch maggi….?
….. is ook beter dan kun je zien of ze langs zijn geweest
Altijd zo grappig dat mensen het denken beter te weten. Want ja, ze zijn echt zo dom daar bij RWS…
Hier regent het waarschijnlijk vaker dan in die koudere buurlanden die je noemt.. Dus omdat het hier nu ineens koud is moeten wij ook voor minder goed asfalt kiezen voor tijdens een vaker voorkomende situatie…
jij bent wel erg reactief zeg…..
ik pleit er al jaren voor dat we veel minder moeten strooien.
Als iedere weerman al hard schreewt dat we enorm koude temperaturen krijgen moet je dat witte poeder lekker laten liggen…. ijs is namelijjk veel gevaarlijker!
we hebben al code rood en daar bovenop ook nog eens een lockdown. Ik snap dat er toch mensen de staat op moeten maar sneeuw is tenminste duidelijk te herkennen
En waarom denk je dat je het zoveel beter weet? Is het jouw tak van kennis? Verdiep je je regelmatig in de onderzoeken?
Hier bij mij voor is de sneeuw gewoon gelaten voor wat het is trouwens. Drie keer raden wat het ondertussen is geworden.. Een witte blinkende ijsbaan…
De wegen verderop die wel gestrooid en geschoven zijn, zijn echter netjes berijdbaar zonder gladheid…
Dus vanuit de praktijk kan ik je melden dat het hier in mijn regio in ieder geval niet werkt zoals jij al jaren roept dat ze het moeten doen.
“De wegen verderop die wel gestrooid en geschoven zijn, zijn echter netjes berijdbaar zonder gladheid…
Dus vanuit de praktijk kan ik je melden dat het hier in mijn regio in ieder geval niet werkt zoals jij al jaren roept dat ze het moeten doen”
—–
Ik kan je vanuit de praktijk melden dat er met de straat die bij jou voor de deur ligt en mooi wit is, niks aan de hand is als we een week verder zijn. Alle ZOAB wat we geprobeerd hebben zwart te maken met veel zout kun je nu al niet meer fatsoenlijk op rijden en zal opnieuw geasfalteerd moeten worden/gerepareerd moeten worden….. wat heb je dan eigenlijk bereikt?
Velen overzien de gevolgen niet denk ik, maar alleen al de natuurschade van zout is enorm. En daar komt alle gevolgschade van vervangen van asfalt bij. Kijk maar een paar afleveringen van Zembla en je ogen gaan open wat betreft RWS…..
Daar bovenop heb je weer een berg stikstofuitstoot extra met al die wegwerkzaamheden, daar zitten we de rest van ons parijs akoord weer mee dwars en zo gaat het cirkeltje maar door.
Simpelweg redeneren uit het mom van werkverschaffing is leuk maar dat is enorm korte termijn denken!
maar al die kosten zijn het dan toch waard als je er een leven mee kan sparen, die door niet strooien anders van de weg in de sloot zou schuiven?
Nee helaas de dood hoort bij het leven, je zult het om je heen ook meemaken. Mensen overlijden dagelijks aan kanker, als we netjes zoals andere landen om ons heen elk jaar preventief gaan controleren op kanker kun je veel meer doden voorkomen, maar we hebben besloten om ergens een gulden middenweg te kiezen vanwege betaalbaarheid/ economische redenen.
Zo zijn er mensen die in een privé kliniek jaarlijks een pre-scan doen. En anderen monteren winterbanden voor die ene keer dat het slecht weer is.
Eigenlijk een beetje hetzelfde als wat we nu doen met Covid, iedereen in lockdown met een enorme gevolgschade waarover een jaar al de eerste onderzoeken zullen volgen…. om te concluderen dat we het helemaal verkeerd hebben aangepakt en er veel meer gevolgschade is dan dat we mensen hebben kunnen redden van overlijden aan Covid.
“Hier regent het waarschijnlijk vaker dan in die koudere buurlanden die je noemt.. Dus omdat het hier nu ineens koud is moeten wij ook voor minder goed asfalt kiezen voor tijdens een vaker voorkomende situatie…”
nee natuurlijk niet hier regent het vaak, ons zoab asfalt is prima!!
Maar met de gladheidsbestrijding moet je dan wel rekening houden met je type weg en weertype.
Domweg doen wat je altijd doet en gewoon zoveel mogelijk kilo’s zout uitrijden is niet zo slim bij dit soort extreme winterse temperaturen.
Je weet dat wij de rekening indirect weer gepresenteerd krijgen en dat niet alleen in financieel opzicht maar ook in hinderlijke wegwerkzaamheden met rijbaansluitingen en wegafsluitingen tot gevolg.
@dutchneon: zoab is top. Dit is alleen het nadeel ervan. Maar je wil toch niet voor die paar keer in de zoveel jaar hetzelfde asfalt als in koude landen? Voordelen van zoab (in NL) wegen veeel zwaarder wat mij betreft.
Hetzelfde geldt voor de discussie dat de NS niet voorbereid is. Ook onzin. De NS kan net als Zwitserland ed overal verwarmde wissels etc aanleggen, maar die kosten zijn enorm en staan niet in verhouding met die paar keer dat het echt nodig is.
Het gaat om keuzes afwegen..
@dutchneon: alleen schuiven heeft alleen maar zin als er nog niemand over de sneeuw heen heeft gereden, anders wordt het een ijsplaat welke aan de bodem hecht. En laat dat nou net niet haalbaar zijn.
Gisteren heeft een shovel bij ons pand de boel ook schoon geschoven. De parkeerplaats, waar maandag en dinsdag al auto’s op hebben gereden (en ik zondag al een paar donuts heb gemaakt) kon niet goed schoon geschoven worden waardoor het nu helemaal een ijsbaan is.
Een andere plek bij onze roldeur waar normaal vrachtwagens kunnen laden/lossen is prachtig schoon geveegd omdat daar nog geen enkel voertuig op heeft gereden.
Top dat RWS het meteen oppakt. In andere landen blijven de gaten nog jaren in het wegdek….
rws repareert niks… die geven alleen opdracht en staan er bij te kijken
Zolang zij de rekening betalen is dat prima.
we betalen die rekening met zn allen… en mensen die 1 of meerdere auto’s hebben wat meer. maar dat hoef ik je neem ik aan niet uit te leggen
@dutchneon: Toch fijn dat er een overheidsorganisatie is welke belastinggeld goed besteden? En dat aannemers daar werk van hebben is dan weer mooi meegenomen.
Amai,
Moar u hoeft zelfs nu nie te kloagen, hadden wij in België moar van dat schone ZOAB in ploats van ons ZOBA, dat zijt van dat Zeer Open Belgisch Asfaltbeton.
Hahaha :)
A12 tussen Duiven en de Duitse grens was ook aardig stuiteren, vanochtend. Vmax van 70 km/u. Ik waande me even in Wallonië.
Al is men in 2020 met een inhaalbeweging begonnen (althans de trajecten waar ik wekelijks kom)
100% zeker dat de Belgen momenteel denken ‘Amai, wa zitten die Nhollands nou te zeuren, wij weten nie beter’
Grappig, die harder foto: Deze foto is al eerder gebruikt door Autoblog, aangezien ik op die rode vrachtwagen links heb gereden, en al een jaar of 6 niet meer rond rijdt…
De A12 tussen Beek en Duiven is echt een kraterlandschap. Echt hele flinke gaten. Rond de 30/50cm doorsnee en echt wel een cm 6/7 diep.
Vorstschades zijn er elk jaar. Dit jaar wat meer vanwege het achterstallig onderhoud aan de wegen. ZOAB is overigens de beste oplossing voor Nederland. Het slijt alleen stukken sneller.
Als er in NL net zoveel sneeuw en winterdagen zouden zijn als in Duitsland, dan zouden we gewoon DAB en Wegenverkeerswet gebruiken. Dat is niet het geval, dus we gebruiken ZOAB ok
stuifwater tegen te gaan bij regen en omdat het vele malen stiller is dan DAN. En we gebruiken hier thermoplast (die lekkere dikke witte strepen). En dat maakt onze wegen enorm veilig.
Beetje makkelijk om het nu aan de sneeuw en kou te koppelen en niet in te gaan op achterstallig onderhoud. Terwijl dat laatste het nu juist het geval is. En dat geld wat afgelopen bespaard is aan onderhoud kan nu dubbel gebruikt worden: eerst spoed schadeherstel om het dan alsnog definitief te hersteld .