Afgelopen week werd de Nationale Business Succes Award getorpedeerd. Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, was juryvoorzitter bij de Award die doorgestoken kaart bleek.
Donderdagavond wist het VARA-programma Rambam met een niet bestaand bedrijf een ondernemersprijs te winnen. Rambam onthulde dat deelnemende bedrijven aan het RTL-programma De Succesfactor tegen betaling van 12.750 euro gegarandeerd een prijs konden winnen in hun categorie. Als die categorie al vergeven was, werd er wel een nieuwe categorie bedacht. Storm in een glas water? Don’t think so, want RTL maakte bekend dat De Succesfactor per direct stopt.
Je vraagt je af wat dit met auto’s te maken heeft? Dat is eenvoudig. In het programma De Succesfactor strijden ondernemingen om de Nationale Business Succes Awards. Alhoewel het dus om gekochte prijzen gaat, was er ook een jury. Tot afgelopen jaar was Steven van Eijck de juryvoorzitter. En Steven van Eijck is ook voorzitter van de RAI Vereniging.
Niet pluis
Je zou kunnen denken dat de RAI Vereniging overbodig is nu de AutoRAI niet meer bestaat. De RAI Vereniging is echter ook de club die de belangen behartigt van de aangesloten fabrikanten en importeurs — niet alleen van personenauto’s, maar ook van vrachtauto’s, aanhangwagens, opleggers, carrosserieën, speciale voertuigen, motorfietsen, scooters, fietsen en brom- en snorfietsen. Dat zijn er alles bij elkaar 700. Het is dus bepaald niet niks dat de voorzitter van die club betrokken is bij een dubieus handeltje in nepprijzen.
Zelf tilt Steven van Eijck daar echter wat minder zwaar aan. Hij voelt zich als juryvoorzitter namelijk niet verantwoordelijk of zelfs maar mede-verantwoordelijk. ‘De jury oordeelde uitsluitend op basis van informatie over tien nominaties die door een speciale selectiecommissie in het voortraject waren geselecteerd,’ zegt hij. ‘Daarin werd de jury ondersteund door een notaris. De jury is niet betrokken geweest bij het voortraject.’
Van Eijck beweert verder dat de juryleden niet wisten dat het om een gekochte verkiezing ging. ‘De jury oordeelde uitsluitend op basis van de informatie die de selectiecommissie aan hen verstrekte. Om de onafhankelijkheid van de jury te bewaren was er een strikte scheiding tussen de taken van de selectiecommissie en de jury.’ Toch kwam Van Eijck erachter dat er iets ‘niet pluis was’. Daaraan deed hij niets, maar hij besloot zich wel terug te trekken uit de jury. Wanneer was dat eigenlijk? ‘In november 2016.’
Extra branche-categorieën
Er zijn ook bedrijven binnen de voertuigbranche die branchewinnaar werden — bedrijven die er kennelijk geld voor over hadden om deze prijs te krijgen. Vier voorbeelden daarvan zijn Burton, Kroon Oil, Kavo en klassiekerhandelaar Cars Cola Coins. Volgens Automotive Management heeft Kroon Oil zich inmiddels teruggetrokken uit de verkiezing. Datzelfde geldt voor Kavo, een leverancier van onderdelen voor Japanse en Koreaanse auto’s. Dat bedrijf werd genomineerd in de categorie Automotive. ‘Later werd ons verteld dat dit was gewijzigd tot de categorie Aziatische auto-onderdelen. Achteraf blijkt dat het Nbsa zoveel mogelijk extra branche-categorieën in het leven heeft geroepen om meer geld binnen te halen,’ zegt Peter Bloemberg van Kavo tegen AM.
Raadsel
Beijvert de RAI Vereniging zich om deze bedrijven hun geld terug te geven? Van Eijck: ‘RAI Vereniging is geen partij in deze kwestie.’ Betekent dat ook dat een juryvoorzitterschap van een dubieuze verkiezing geen gevolgen heeft voor de positie van Van Eijck? ‘Het juryvoorzitterschap van Van Eijck staat los van zijn activiteiten en functie bij RAI Vereniging. Dit juryvoorzitterschap deed hij op eigen titel.’ Waarom Van Eijck in de derde persoon enkelvoud over zichzelf praat is ons overigens een raadsel.
draadloos zegt
Sjoemelprijs!
lincoln zegt
Prijzen zijn per definitie nep ..
Leuk voor voetbal dart of F1 kijkers ..
Kunnen ze een “mening” hebben enzo ..
vonklausenburg zegt
@lincoln: Dus dit! Het is niets meer dan betaald veren in je reet krijgen. Niets is oprecht en niets is gratis. Naïeve mensen zijn naïef.
lincoln zegt
@vonklausenburg:
Als ik een schouderklopje krijg ..
Dan weet ik .. die heeft goed aan mij kunnen verdienen ..
oprecht en terecht ..
vonklausenburg zegt
@lincoln: De verkoper van mijn auto ook: “U gaat nu een geweldige auto krijgen. Hele mooie auto heeft u nu. Fantastische keuze meneer!”
Ik heb direct weken zitten wenen…
eklasse zegt
@lincoln: en nu allemaal een Fiat kopen..
vonklausenburg zegt
Qbuzz had hetzelfde probleem. Misschien moeten we stoppen te denken dat zaken eerlijk zijn en dat alles te koop is. Het is een beetje naïef te denken dat alles oprecht en gratis is.
rijbewijzer zegt
(Commerciele) Televisie is bij voorbaat nep..
Certificaten van Rob Geus z’n Smaakpolitie programma worden ook gewoon verkocht ;)
e21e30 zegt
Is hier iemand serieus verbaasd over?
mashell zegt
De struisvogel stak haar hoofd uitsluitend in zand dat de zandselectiecommissie aan haar verstrekte. Om de onafhankelijkheid van de struisvogel te bewaren was er een strikte scheiding tussen de taken van de zandselectiecommissie en de struisvogel.
lekbak zegt
Juist ja…
roberto zegt
Wij werden onlangs opgebeld door een enthousiaste vent die mij vertelde dat we een business award hadden gewonnen, gelijk maar bedankt en dat hij de prijs mag opsturen. Maar meneer moest adresgegevens etc. hebben terwijl hij deze had anders heeft hij ons niet kunnen bereiken.
Wel mooi om te zien dat RamBam een paar weken later deze man(nen) heeft ontmaskerd.
rolo zegt
Wat ik me nu afvraag; wast RTL haar handen nu in onschuld door het programma De Succesfactor per direct stop te zetten? Ik ben geneigd om te stellen dat RTL fraudeert! Of kregen ze enkel afleveringen van De Succesfactor aangeleverd en hadden ze geen idee wat daar achter de schermen gebeurde?
snorrie zegt
@rolo: alles op RTL is nep en in scène gezet.
thisguy zegt
@rolo: Min of meer. RTL is gewoon een commercieel bedrijf. Betaal je genoeg zenden ze gewoon uit wat je maar wil. De Succesfactor heeft dus gewoon zendtijd ingekocht bij RTL en betaalt dus daarvoor. Nog steeds een beetje twijfelachtig verhaal, maar RTL is dus niet direct betrokken bij de opzet van het programma
josvanrey zegt
Ik wil de RAI Vereniging wel adviseren, hoor. Voor een taxi-declaratie ben ik de man die de RAI Vereniging redden kan!
toyotafortuner zegt
>prijs uitreikingen die doorgestoken kaart zijn.
Surprise! ~ helemaal niemand.
moveyourmind zegt
Rambam is gewoon een studentikoos nepprogramma…
Beetje de RAI in een kwaad daglicht stellen. En het beroerde is dat zulke programma’s het kijkvee nog weten te manipuleren ook. Straks komt er geen sterveling meer naar de Autorai, omdat niemand de RAI meer vertrouwd. Net zoals Marcel van Dam het in de jaren zeventig voor elkaar wist te krijgen dat niemand Exota vertrouwde en het merk roemrucht ten onder ging.
Dit is trouwens niet de eerste keer dat Rambam het flikt om een organisatie of bedrijf in een kwaad daglicht te zetten. Neem de politie, niemand vertrouwt ze meer dankzij de jaarlijkse Rambam portemonneetest… Het imago van de meest betrouwbare organisatie ooit, gewoon kapotgemaakt… Net als de reputatie van het tot de uitzending van Rambam meest betrouwbare en gerenommeerde autobedrijf van Nederland, JetCars… Niks meer van hun goede naam over na deze nepuitzending:
https://www.youtube.com/watch?v=AuFftpzkZAw
pinut187 zegt
@moveyourmind: ja en ik ga ervan uit dat dit pure sarcasme is..
moveyourmind zegt
@pinut187: Uiteraard! Ik vind het schitterend waar die jongelui van Rambam iedere keer weer mee komen. Geweldige televisie!
pinut187 zegt
Bam bam Rambam, Sister Nancy. Gewoon dikke rulers die Rambam bam bam mannen en vrouwen..
maurits123 zegt
Jezus wat een mooie foto, je zal het maar vinden.
hartman zegt
Is dat hoe het moet, TWEE elastiekjes per pakje bankbiljetten? Ik gebruik altijd een. Gaat ook prima.
gregorius zegt
@hartman: Als je straks met de grote jongens meedoet, zal je zien dat het minder gaat flapperen met 2 elastiekjes. Dan is het wat makkelijker opstapelen in de sporttas.
mashell zegt
@hartman: daar zit het verschil tussen gewoon geld en premium geld.
mrrallycross zegt
Hij kan zo bij VW aan de slag