De Alfa Romeo’s krijgen weer een fraaie voorzijde, aldus de Alfa Romeo topontwerper (die er verantwoordelijk voor is).
Iedereen heerft zijn eigen auto-OCD. Ja, jullie weten wel wat wij bedoelen. Een eigenschap aan een auto waar je simpelweg niet tegen kunt. Voor wandelend moreel kompas @jaapiyo is dat voorwielaandrijving. Als een auto dat heeft, is het bij voorbaat niets voor hem.
Dan hebben we @machielvdd, die echt niet tegen auto’s kan die geen kleurtje hebben (ja, die zilveren Mercedes en witte BMW begrepen wij dus ook niet). @Wouter houdt niet van auto’s met minder dan 400 pk en @MartijnGizmo heeft iets tegen standaardauto’s.
Maar er zijn ook mensen die symmetrie belangrijk vinden, zoals de legendarische en veel te vroeg overleden Jan de Bouvrie. Deze toparchitect was helemaal bezeten van symmetrie. Wat dat betreft was zijn auto een bijzonder: een Alfa Romeo 8C. Die had namelijk de kentekenplaat uit het midden. Dat is niet symmetrisch!
Voorzijde Alfa Romeo’s worden weer mooi!
Sterker nog, er zijn wel meer Alfa Romeo’s die een asymmetrisch geplaatste kentekenplaat hadden. De eerste moderne Alfa Romeo met die feature was de Alfa Romeo 156. De 147 had het eveneens en ook bij de 159 zat de plaat linksvoor. Ook de huidige Giulia heeft het daar zitten. Goed nieuws voor mensen die daar helemaal kriegelig van worden: Alfa Romeo stopt daarmee.
Dat meldt Alfa Romeo’s hoofdontwerper Alejandro Mesonero-Romanos. In een interview met Autocar geeft hij aan dat het over en uit is met de fraaie neuzen met de eigenwijze positionering van de kentekenplaten. Het is overigens geen vrije keuze. Nee, deze designfeature van Alfa Romeo wordt om zeep geholpen door – zoals wel vaker – de Europese Unie. Yu: de Club van Ursula heeft het weer gedaan.
Alfa Romeo moet namelijk voldoen aan de General Safety Regulations en die stellen dat een kentenplaat aan de voorzijde geheel in het midden moet zitten. Dat is namelijk de positie waar deze het minste schade aanricht. Uiteraard roept zo’n beslissing van de EU meer vragen op dan dat het vragen beantwoordt. Uiteraard zullen het GSR-rapport, woudlopershandboek, fabeltjeskrant en 1984 van George Orwell lezen om een goed antwoord te kunnen geven.
Junior is de eerste
De Alfa Romeo Junior heeft zo’n centrale plaat. Meteen zie je dat deze eigenlijk een beetje detoneert met de typisch Alfa Romeo-neus. Maar ja, het kan natuurlijk ook wennen zijn. De Alfa-ontwerper Mesonero-Romanos bevestigt dat ook de nieuwe Giulia en Stelvio ook de kentekenplaat in het midden krijgen.
Overigens – als we tussen de regels doorlezen – is het niet alleen de EU die de schuld krijgt. Ja, de EU heeft het onmogelijk gemaakt. Maar Alejandro Mesonero-Romanos heeft schijnbaar óók een auto OCD en dat is als de kentekenplaat uit het midden zit. Hij rijdt dan ook geen Land Rover Discovery in zijn vrije tijd, denken wij.
Fotocredit: Rosso Competizione Alfa Romeo 8C op gele platen door @spotcrewda via Autoblog Spots!
Meer lezen? Dit zijn de 13 gaafste moderne Alfa Romeo’s!
Dutchdriftking zegt
Nou dat kan ik oplossen voor Ursela hoor, gewoon helemaal geen plaat voorop de 159, iedereen tevreden.
drime zegt
Nu met de Milano/Junior vraag ik mij wel af of dit door de EU komt of dat Peugeot (PSA) gewoon geen afwijkende mallen wilt maken maken/hier in de engineering rekening mee wilt houden..?
rulefollower zegt
“Voorzijde” is enkelvoudig. De correcte kop zou dus moeten zijn:
“Voorzijde Alfa Romeo’s wordT weer heel erg mooi”.
okdoei zegt
Maar ze hebben verschillende modellen dus verwacht niet dat ze allemaal dezelfde voorzijde hebben.
Dus was misschien “Voorzijdes Alfa Romeo worden weer heel er mooi” beter beweest?
#Taalblog
rulefollower zegt
Alfa Romeo als containerbegrip werkt ook.
jjcp zegt
Een sticker aan de voorzijde zou nog minder schade aan brengen. Maar dat mag dan weer niet, blijkbaar toch niet alles voor de veiligheid.
JelmerS zegt
Ik vraag me af als er überhaupt iets van een onderzoek is gedaan om dit te verbieden. Vroeger in het begin wel eens last gehad met parkeergarages met kenteken herkenning dat ze de Alfa GT niet konden scannen, maar dat issue is toen wel opgelost. Misschien dat er nog een paar EU flits kastjes niet werken zodat dit USP van alfa de nek om wordt gedraaid?
mashell zegt
Uiteraard is er ook onderzoek gedaan maar met logisch nadenken, als je een voetganger raakt is dat vaker aan de flank dan midden voor, kom je er ook wel dat middenop inderdaad veiliger is dan uit het midden. En nog esthetischer ook.
Elise zegt
De McLaren F1 is het enige juiste vervoermiddel voor mensen die per se een symmetrie willen.
rollingstoned zegt
Nee hoor, naast de McLaren F1 heb je o.a. de:
– Gordon Murray T.50
– Yamaha OX-99
– Czinger 21C
– Ferrari 365 P Berlinetta Speciale
– Citroen Karin
– Renault Twizy
– BAC Mono
– McLaren Speedtail
En ik ben er vast nog een paar vergeten ;-)
lekkerlinksrijden zegt
De Carver
rrk147 zegt
De Fiat Multipla
smokin zegt
De voorzijdes waren al mooi. Nummerplaten zijn lelijk.
LoutervanPlezier zegt
Jan de Bouvrie is precies op tijd overleden, heeft hij ook niet dat afschuwelijk getouwtrek om zijn erfenis hoeven mee maken.
Alfa Junior is niet mooi aan de voorzijde, als dat de voorbode is van wat gaat komen, nou dan wordt het waarschijnlijk niet heel mooi. Dat de man het mooi vindt, wil niet zeggen dat het mooi is, over smaak valt niet te twisten, maar de 156, 159, 8C, Giulia en Giuletta zijn wel geslaagd en dat vinden veel mensen. Ik, als niet Alfa Romeo fan, wil in de eerder genoemd Alfa’s nog wel levend, als dood gevonden worden. En dat is een goed teken.
HZW zegt
De voorkant van Alfa’s worden pas weer mooi als de kentekenplaat weer een fatsoenlijke plek in het midden krijgt.
Een kenteken plaat uit het minden vandaan, is een no go.
gforce zegt
Gvd wat blijft zo’n 8C toch een mooie auto!
Ik ben niet geheel neutraal, maar ze missen hiermee weer een stukje onderscheidend vermogen. Het was juist uniek, en ik vond het ook nog eens mooier met de Scudetto in het midden als centraal aandachtspunt om je auto mee te designen.