Krijgt het voorval tussen Hamilton en Verstappen een vervolg? Nieuwe beelden lijken daarvoor te kunnen zorgen.
Dit jaar is een ware titanenstrijd in de F1. Eentje die beslist gaat worden op details (of een extreem snelle auto, uiteraard). Hamilton en Verstappen zaten tot voor kort dermate dicht bij elkaar, dat een klein detail een verschil kon maken. Denk aan de aggressieve pitstop-strategie in Austin tijdens de GP van Amerika 2021. Op Interlagos was het overigens niet echt spannend. Ondanks diverse straffen was Lewis Hamilton sneller dan wie dan ook op de baan.
De media sprak van een ‘Incarnatie van Senna en een vals spelende Verstappen‘. Men doelt op de felle verdediging op Hamilton van Verstappen. Dat gaat nog een staartje krijgen. Dat melden de heren van The Race. Het zou gaan om de move van Max Verstappen en Lewis Hamilton. Verstappen maakte zich uiteraard erg breed en positioneerde zich naast Hamilton in de vierde bocht van de achtenveertigste ronde.
Voorval Hamilton Verstappen
De raceleiding had het voorval bekeken (‘noted’), maar besloot geen verder onderzoek te doen. Beide coureurs schoten van de baan, de positie bleef gelijk, geen van beide liep schade op. Op basis van de camera’s rond de baan de beelden vanuit de helikopter zag Michael Masi er verder geen groot probleem in. Maar aan The Race geeft Masi toe niet de beelden vanuit Verstappen zijn auto bekeken te hebben. Deze zijn opgevraagd, gedownload en worden bekeken.
Mercedes kan als het wil de zaak heropenen. Omdat bij beoordeling van de eerste uitspraak (no further investigation) de on-board beelden van Verstappen níet zijn gebruikt, kan dat nu wel gedaan worden. De sympathieke Toto Wolff heeft dit weekend al aangegeven dat alle diplomatie beëindigd is afgelopen weekend.
Bezwaar
Het gaat nog wel een dingetje worden om het aan te vechten voor Mercedes. Normaal gesproken maak je bezwaar tegen de uitspraak. Dat wordt dan gedocumenteerd. Omdat men al snel besloot dat er geen onderzoek nodig was, is dat niet gebeurd. Zo’n document wordt alleen aangemaakt als de actie tussen de twee ‘under investigation’ zijn en dat is niet gebeurd.
Theoretisch kan Mercedes het aanvechten en zou Verstappen (wederom theoretisch) een vijf seconde penalty kunnen krijgen. Daarmee zou hij drie punten moeten inleveren omdat Bottas vlak achter hem zat. Overigens ligt de beoordeling van de nieuwe beelden ook bij Michael Masi en de stewards. Pas daarna zou Mercedes beroep kunnen aantekenen.
Dan is het hoge woord nu aan u, waarde lezer! Wat denk jij? Was het een smerige move van Verstappen en hoort daar een gepaste straf bij? Of was het een faire actie die gewoon hoort bij het race? Laat het weten in de comments!
Robert zegt
Tja, en dan? Kriigt – ie met terugwerkende kracht tien seconden tijdstraf en daarmee 3 punten aftrek? Of drie gridplaatsen straf bij de volgende raceopstelling?
Mercedes roept om het hardst ‘de titelstrijd niet aan de jury tafel te willen beslissen’. Het lijkt er anders allerminst op.
Over gridstraffen gesproken, het zal me niets verbazen als Max ook nog eens een nieuwe ICE krijgt en zo vijf plaatsen straf pakt, om vervolgens dat blok maximaal open te schroeven. Het verschil tussen tussen Hamilton en Verstappen enerzijds en de rest van het veld is groot genoeg om die plekken nog voor de eerste pitstop dicht te rijden.
eirmakk zegt
Waar blijft de BREEK van Alfa Romeo?
nicolasr zegt
Hierzo.
https://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-neemt-afscheid-van-giovinazzi-en-dit-is-zijn-opvolger-2949255
berlinetta zegt
Die is al geweest.
nicolasr zegt
Sowieso de schuld van Hamilton. Alles is toch de schuld van Hamilton? Shelly Sterk zei het zelf bij Ziggo en Bart Chabot knikte heel fanatiek mee. Dus dan is het zo.
Johanneke zegt
Ik heb een analyse ervan gezien, het lijkt erop dat Verstappen eerder van de rem af ging dan Hamilton. Hij had hierdoor een voorsprong, en dus de bocht. Gewoon breed maken, je hebt de bocht, niks aan het handje.
Maarrr, Verstappen ging er zelf ook af. En dat betekend dat hij dus een fout maakte, controle niet meer had, dat soort dingen. En dan is het toch echt wel forcing another driver of the track. Ik vind dat er een straf had moeten komen.
Wat ik eveneens raar vind, ik had vorig jaar F1TV pro. Kon van iedere rijder alle onboards zien. Waarom zijn die beelden er nu niet? Ik kan ze zelf ook nergens vinden.
SpeedGeek zegt
Eens met je conclusie.
Probleem voor ons is dat bij het ingaan van bocht 1 en 2 de F1TV camera positie bij Verstappen naar voren was gericht. Uitkomen bocht 3 sprong de camera van Verstappen plots naar achter gericht en bleef zo. De kijkers van F1TV konden onboard dus niet zien wat Verstappen met zijn stuur deed helaas.
De FIA is dus de enige die die beelden wél heeft.
Johanneke zegt
Aah okay. Duidelijk dan. Overigens vind ik het complete onzin om nu achteraf nog straffen te geven. Dan hadden ze het maar beter moeten beoordelen. Overigens is eerder van de rem af of naar rechts sturen precies hetzelfde, je auto gaat naar buiten / je haalt de bocht niet. Kan beiden gebruikt worden om je breed te maken / forcing someone of the track.
En met naar rechts sturen bedoel ik niet het stuur letterlijk naar rechts gooien, maar minder naar links.
SpeedGeek zegt
De beelden die we willen zien, vanuit Verstappen zijn auto, staan nu op de site van F1 en volgens mij ook op de social media kanalen van F1 zelf. Kijk en concludeer of Verstappen wat fout doet.
Na het zien van de beelden denk ik niet dat Verstappen nog een straf verdiend.
chrisvis zegt
@SpeedGeek: net wel…heeft alleen oog voor Lewis en doet geen enkele moeite om de bocht te halen. Max draait pas volledig aan zijn stuur de moment dat hij al buiten de baan reed. @johanneke om nu nog een straf uit te delen zouden het idd vijgen na Pasen zijn maar hebben de FIA – zelfs bij banale dingen – al ronden lang zien twijfelen over een straf en nu is het ineens van laat ze maar racen, dit allemaal na een belletje van Horner aan Masi??? Had het Toto geweest dan had het weer Mercedes geweest die onder één hoedje speelt met de FIA
Henkie zegt
Op de onboard beelden (Reddit) is niks te zien dat Max terug stuurt. Max stuurt in en houd zijn stuur in die positie de gehele bocht. (uitzondering van wat overstuur ten ze naast de baan zaten)
Max drukte dus niet moedwillig Hamilton van de baan.
Rest alleen nog de vraag kon Max verder insturen in de bocht. Of zou de dat evt tot meer onderstuur geleid hebben.
berlinetta zegt
Ik ben er absoluut geen voorstander van dat dit soort dingen nog achteraf kunnen worden uitgevochten. Doe het dan tijdens de race zelf en niet nog dagen later.
gwnbmw zegt
Een 5 seconde penalty zou de grootste onzin ooit zijn. Verstappen had hoogstwaarschijnlijk harder gereden als hij een penalty had waardoor bottas niet binnen 5 seconde had gezeten.
bernoulli zegt
Hebben de stewards geen F1TV Pro?
Formule 1 is nu echt veel leuker dan vroeger. Toen had je 1 x in de zoveel weken een race ergens ver weg en las je een dag later in de krant wie er gewonnen had. Tegenwoordig duurt een race gewoon 24/7 omdat er op elk moment weer wijzigingen kunnen komen in uitslagen.
mashell zegt
Verstappen heeft 0.0 strategisch inzicht, die gaat er altijd vol voor en neemt risico’s die eigenlijk onverantwoord zijn. Dat maakt hem zowel een volidioot als de held van de sport.
Als Mercedes niet tijdens de race heeft aangegeven dat dit gevaarlijk was vind ik dat ze er geen woorden meer een vuil moeten maken. Op naar de volgende race.
ecknine zegt
De US GP niet gezien toevallig? Strategische meesterklasse van Max.
ar156sw zegt
@mashell: Onzin natuurlijk. Hij zoekt heel bewust de rand op. En soms gaat hij erover, meestal ook bewust, soms door een net verkeerde inschatting. Hier ging hij, mijns inziens, bewust iets over de rand. Op een manier die voor beide partijen weinig risico betekende. En hij is daar niet uniek in. Zowel Hamilton als diens held Senna deden dat ook. Schumacher (senior) had er ook een handje van. Je zou haast denken dat om echt om de knikkers mee te kunnen doen, je die rand regelmatig moet opzoeken. Dat is, totdat je een dusdanig dominante auto hebt dat de rest toch kansloos is, dan kan je opeens heel netjes rijden.
dees zegt
Olav Mol zei dat er niets aan de hand was, dus dan heb ik toch zo mijn twijfels en denk ik dat Verstappen hem van de baan duwde.
ghini zegt
Dit is toch gewoon racen? Die stewards hebben zelf ook race ervaring en snappen ook wel hoe sturen en achterkant opvangen ed werkt. Als Max zn niet ook had tegen gestuurd hadden ze er ws allebei af gelegen. Daarnaast ging hij zelf ook over gras dus zo gepland was het echt niet. Hoeveelheid voordeel er uit viel ook mee. Het zou toch ook raar zijn dat als iemand aanvalt die geen risico loopt, dat de verdediger altijd meer moet inleveren, dan is het geen racen meer.
chrisvis zegt
Zelden de Fia zo snel een beslissing weten nemen en zelfs over banale dingen duurt de beslissing dikwijls rondenlang alvorens een uitspraak volgt. Nu doet Horner een belletje naar Masi en direct volgt een beslissing???? Zou niet de eerste keer zijn dat er pas een oordeel valt NA de race. Als je niet beter zou weten zou je zelfs denken dat ze het WK spannend willen houden ten koste van alles….
sportevo zegt
Bij de inhaalactie kon Hamilton nergens anders naar toe dan de baan verlaten. Verstappen stuurt wel in maar ging gewoon te hard de bocht in.
Moeilijk verhaal omdat het over ‘controle’ over de auto gaat en Verstappen voordeel heeft gehaald doordat zijn rivaal van de baan werd gedwongen en hij met een grotere afstand weer de baan op kwam.
Als ze nu 5 seconden geven komt het argument dat op dat moment een P2 veilig was maar omdat er toen niets mee gedaan werd hij zich tot minder dan 5 seconden van Bottas heeft laten terugzakken wat misschien niet nodig was geweest qua snelheid.
Kortom lastig om hem nu nog te gaan bestraffen anders dan 2 penalty punten en/of een gridstraf voor de race.
bernoulli zegt
Hier, speciaal voor Toto:
https://www.youtube.com/watch?v=5rl0Mt9PmQM
maferick74 zegt
Gaan we de straf van hamilton in gb dan ook nog aanvechten? Die straf was nl een lachertje, hamilton moet daarvoor een zwarte vlag hebben gekregen ipv 10sec…. dus verliest hij 25 punten. Dan mag max 3 punten in mindering krijgen omdat euh nou ja omdat het kan.
omarrs6 zegt
Het wordt steeds gezelliger op en naast de baan😁
bernoulli zegt
Lewis en Max zijn er we relaxt onder.
https://www.youtube.com/watch?v=oTHYW7-7fAM
Kunnen Wolff en Horner een voorbeeld aan nemen. :)
dragspert zegt
De beelden staan al een uurtje of 2 op internet. Sowieso op Reddit zag ik het al voorbij komen. Verstappen slipt gewoon wat door. Niks aan de hand en een straf zou echt onzin zijn.
HZW zegt
Het maakt helemaal niet uit of Max nog een straf krijgt en in welke vorm.
Deze raket snelle Mercedes met Hamilton aan het stuur, is waarschijnlijk de komende 3 races ook nog te snel voor de rest van het veld.
Dus vermoedelijk 3 overwinningen van Hamilton in de 3 laatste races, en Kampioen met minimaal 7-10 punten voorsprong, als Max 3x 2de weet te worden.
Als Bottas er ook nog voor weet te komen in de laatste 3 races is het zo ie zo gedaan met nog 9 punten meer voor Hamilton.
Max moet zeker nog één keer winnen en dan 2x 2de worden om kampioen te worden, alles minder dan dat en het is klaar, en pakt Hamilton zijn 8ste Kampioenschap.
Mercedes heeft nu echt alle zandzakken uit de auto van Hamilton gehaald.
por100 zegt
Als je nu nog een tijdstraf uitdeelt krijg je ook nog weer een tegenprptest van red bull want max ging redelijk rustig aandoen nadat hamilton hem inhaalde.
Daarbij had max, als hij derde zou zijn geworden zelf ook nog naar de pits gegaan om de snelste raceronde te halen.
Het is dus ridicuul om het bezwaar toe te wijzen en dat weet toto ook heel goed. Maar toto weet ook dat hij hiermee de druk extra verhoogt voor volgende twijfelgevalletjes. De 26 punten van silverstone zijn allang uit het geheugen gewist. RB moet nu op haar tellen passen. Goede scheidsrechters weten dit te herkennen. Hopelijk is Masi er daar één van
harrie zegt
Hamilton heeft al aangegeven dat ie er zelf ook niet zo’n moeite mee had.
Het leek er na de race ook verdomd veel op dat ze beide ouderwets genoten hebben op de baan. Net als de kijkers.
Dus, geheel in je eigen stijl: Fuck you, Toto.