In misschien wel zijn mooiste vorm.
Perfectie moet je niet willen verbeteren. Meestal lukt dat ook niet namelijk. Kijk maar eens naar de oude Aston Martin Vantage. Het ontwerp uit 2003 lijkt in zijn laatste vorm (de V600) nog bijna gloednieuw. Dat is erg knap en geeft de nieuwe Vantage direct een 1-0 achterstand. Al hadden ze hem ontworpen als de bloedmooie DBS Superleggera, het lukt je niet om een ontwerp zo mooi en tijdloos te maken als de vorige V8 Vantage.
Er is één partij die we het vergeven dat ze met hun handen aan de producten van Aston Martin zitten: Zagato. Het Italiaanse designhuis weet van de Gaydonse sportwagens bijna altijd wel iets moois te maken. Ook de vorige Vantage is langs Zagato geweest. Het is niet perse een mooiere auto dan de Vantage of een tijdlozer design, maar het is verder wel een uniek ding. Zo uniek dat er maar een paar exemplaren (150 stuks) van de ‘band’ rolden. Een gemiddeld persoon zal eerder meemaken dat Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen dan een V12 Zagato spotten.
Zagato gaat de kans echter ietsje vergroten. Het designhuis bestaat 100 jaar en viert dat met een soort ‘best of’. In plaats van zich vergrijpen aan de nieuwe DB11, Vantage of DBS, zochten ze de ontwerptekeningen voor de V12 Zagato en hij wordt weer gebouwd! Er komen 19 exemplaren van de V12 Zagato Coupé, als cadeautje komen er ook 19 Speedsters. Een bedrijf genaamd AF Racing AG heeft het project ‘besteld’ onder de noemer ‘R-Reforged’. Zij regelen ook de productie van de auto’s.
De auto is wederom gebaseerd op de oude V12 Vantage en optisch zijn er bijna geen wijzigingen. Er wordt ook niks gezegd over specs, wat mogelijk betekent dat de cijfers overeenkomen met de ‘oude’ V12 Zagato. Dat betekent: 517 pk uit een 6.0 liter V12-blok, 0-100 in 4,2 seconden, topsnelheid van 305 km/u en een handgeschakelde bak. Perfect, toch?
Prijzen zijn niet bekend. Dat betekent of dat Zagato die lekker bewaart voor potentiële kopers, of dat die potentiële kopers allemaal al zijn gevonden en het voor ons al niet meer relevant is. In dat laatste geval: dan hebben we de plaatjes nog. Want bloedmooi, dat is hij nog steeds.
kennone zegt
Deze kan ik wel waarderen zeg??????
v12powerr zegt
Pakt tissues en sluit zich op in kamer*
suzikubelona zegt
@v12powerr: Om te rukken of te janken? Houdt het antwoord maar voor je, ik neem de gok liever niet.
lincoln zegt
Typisch Ford ..
wernerv8 zegt
Ook zagato moet zn handjes thuishouden
suzikubelona zegt
Meh… Ben een beetje uitgezagato’d.
flatsixx zegt
@suzikubelona: hoeveel heb je er nu?
suzikubelona zegt
@flatsixx: Haha! Touché!
gandini zegt
Niet verkeerd, maar mist wel een beetje de scherpere lijnen van de andere AM Zagati. Het ontwerp is op een of andere manier iets te veel afgerond.
Dutchdriftking zegt
Liever toch het origineel.
ghost zegt
Zo’n zagato kan ik zeker wel waarderen!
pindakoning zegt
Prachtig! Maar die Speedster vind ik vooralsnog niet echt mijn ding
Gulli zegt
“Het Italiaanse designhuis weet van de Gaydonse sportwagens bijna altijd wel iets moois te maken.”
Ik zit heel hard te denken maar ik kan me ff niet bedenken wat dan.
Rob zegt
@gulli:
https://www.wsupercars.com/wallpapers/Aston_Martin/1960-Aston-Martin-DB4-GTZ-V1-1080.jpg
Loek zegt
@gulli: ik zal heel eerlijk zijn, Zagati zijn niet perse mooi.
Maar lelijk zijn ze ook meestal niet, bovendien is het meestal wel heel stijlvol. Denk aan de Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake. Niet perse mooier dan de perfect ontworpen Vanquish maar wel een enorm sierlijk ding.
De DB4Z die @rob linkt is ook gaaf, among others.
mats106rallye zegt
Waardeer het! hoop dit stukje kunst ooit nog eens te zien!!
sabrerator zegt
Worden hier nu bestaande auto’s voor opgeofferd of bouwen ze geheel nieuwe? Dan is dit meer een soort “contuniation” versie.
theblazerunner zegt
@sabrerator: ik denk dat laatste inderdaad