En om verder te kunnen rijden, hoef je niet eens een nieuwe Porsche Taycan te kopen.
De EV-tiendaagse op Autoblog is voorbij, maar dat betekent niet dat we dan ook maar direct stoppen met het brengen van nieuws over elektrische auto’s. Die zijn namelijk de toekomst en ook in het heden nemen ze al een flinke hap uit de taart.
Vandaag is er nieuws over mijn allerfavorietste EV aller tijden en nog langer; de Porsche Taycan. Die kan namelijk vanaf nu een stuk verder komen op 1 batterijlading en daarvoor hoef je niet eens iets te veranderen aan de hardware. Nee, Porsche krijgt het voor elkaar door alleen de software in de Taycan aan te passen.
Verder rijden op 1 lading met je Porsche Taycan
En al lijken de winsten op het eerste gezicht mee te vallen, het is toch best een prestatie die Porsche heeft neergezet. Onze Amerikaanse naamgenoten van Autoblog.com hebben het voor ons op papier gezet, kijk maar.
Dit zijn natuurlijk mijlen, dus het resultaat moet nog eens met 1,6 worden vermenigvuldigd, om de winst in de getallen te zien die normale mensen ook begrijpen. Maar resumerend kunnen we zeggen dat de instap-Taycan er 12,8 kilometer bijkrijgt en de Taycan Turbo Cross Turismo kan 46,6 kilometer verder rijden. En alle andere Taycans zitten daar tussenin.
De update zorgt er dankzij een slimmer management van de voorste motor (die wordt afgekoppeld als die niet wordt gebruikt) niet alleen voor dat je verder kunt rijden, je kunt ook sneller laden. Dat komt omdat de accu beter wordt voorverwarmd dan nu het geval is.
Update is beschikbaar voor elke Taycan
Porsche heeft laten weten dat elke Taycan deze update kan krijgen. Helaas is het geen Over The Air update, en moet je er voor langs de dealer. Het uploaden van de nieuwe eentjes en nulletjes is alleen niet zo snel gedaan, het kan je zomaar een hele dag kosten.
Maar ach, dat is natuurlijk helemaal niets als je daarna bijna 50 kilometer verder kunt rijden én sneller kunt laden.
Allemaal aan de Porsche Taycan dus!
KOOP DAN!!1!
rulefollower zegt
Vandaag met de etron 55 voor een beurt geweest.
Zelfde update, 35 km meer, zeiden ze.
Mag ook wel, want 300 km voor een 87 kwh batterij is beroerd.
pindakoning zegt
Wat kostte de ‘beurt’ als ik vragen mag? Er werd eerder namelijk ca € 330,- gerekend voor een inspectiebeurt. Vrij bijzonder vond ik dat.
rulefollower zegt
326,45 en met wat andere dingen erbij 535,63 excl. btw
Nog een paar maanden afzien en dan houdt de financiering op en mag hij weer terug naar de dealer.
4 jaar / 80.000km / CHF 925 per maand.
Hoog tijd voor wat anders.
singer zegt
Taycan Cross Turismo GTS bestaat toch helemaal niet? GTS is toch alleen leverbaar als normale Taycan en als Sport Turismo en niet Cross Turismo? Dus moet alle Cross varianten Sport zijn en is er bij de Cross geen verandering of enkel de GTS?
gamma81 zegt
Heb vanmorgen geconstateerd dat het een monsterlijk lomp geval is van achteren, wat een dikke lelijke kont. Getverderrie. gelukkig had ik nog niet ontbeten. Een brevet van esthetisch onvermogen als je zoiets aaanschaft.
rogerzz zegt
Ik snap dat smaken verschillen, maar ik ben dan zo benieuwd wat je zelf rijdt en mooi vindt. Zou er goed om kunnen lachen als je vanuit je (bijvoorbeeld) Prius denkt ‘poeh wat lelijk’ – dat zal de Porsche meneer ook ongetwijfeld gedacht hebben toen hij jou inhaalde dan? Persoonlijk vind de Taycan van elke hoek erg goed gelukt.
Overigens heb ik geen Taycan, maar staat wel op mijn elektrische top-5 lijstje ooit nog eens kopen, samen met onder andere de i4 m50 en Audi A6-etron. Stuk beter aan te gluren dan een Kona, I-pace, model Y of andere vergelijkbare plastic boomer-nep-SUV’s.
gamma81 zegt
Panda Young 1.1
gamma81 zegt
Maar zag hem vanochtend vanuit mijn Ducato, en die is functioneel groot, kunnen 4 pallets boeken in voor handel, waarom moet een personen vervoermiddel zoveel stuk aarde in beslag nemen? Mijn Lancia Thema, in de jaren 80 toch een aardige zakensedan, past er 2 x in. Je hebt toch ook geen vrouw van 2,5 bij 2? (meter).
gamma81 zegt
Op smaak kunnen ze jou dan ook niet betrappen
Lynkesoep zegt
Die kont zou voor mij de reden zijn om het ding te kopen. Prachtig vind ik het. Krijt kleur buiten. Braam leer binnen.
Jammer dat de bagageruimte echt klein is. En het ding überhaupt vrij prijzig is.
718s zegt
Mag ik even zeggen dat die donker groene kleur met die gouden velg accenten er geweldig uitziet! wat een dikke bak zo!
gamma81 zegt
Als hier een Porsche artikel 4 uur geleden geplaatst is en er zijn 10 reacties, waarvan 3 van mij, dan moet Porsche zich zorgen gaan maken.
rutgerg zegt
Of jij ;-)
quincy zegt
Mooie update natuurlijk. Maar naar mijn mening is het al schandalig dat dit niet via OTA kan. Maar dat je de auto dan een dag kwijt bent voor die update is gewoon niet meer van deze tijd.