Bij de officiële lancering van de BMW M3 heeft Inside Line van de gelegenheid gebruik gemaakt om een interview af te nemen met Gerhard Richter, de vice-president van BMW M GmbH. Hierin vertelde hij dat de lichtgewicht-uitvoering van de M3, de CSL (Coupé Sport Lightweight) een blijvertje is.
The last M3 CSL was very successful and fun to drive. From now on, there will always be a CSL version of the M3.
Dat staat!
Elke zichzelf respecterende sportwagenfabrikant brengt een extremere versie uit van zijn modellen. Gewichtsfreaks kunnen kiezen uit een Superleggera, GT3 RS, of een Scuderia om maar een paar voorbeelden te noemen.
BMW bracht van zijn vorige M3 een CSL-versie uit, die 110 kg lichter en 17 pk sterker was dan de normale M3. Die paar extra pk’s kostten trouwens een vermogen, de CSL was bijna de helft duurder dan de normale M3. Toch is de CSL een succes geworden, rond de Nürburgring vind je regelmatig meerdere M3 CSL’s (met 316i-badge).
Deze uitspraak zet de deur open voor speculatie. De nieuwe M3 heeft 420 pk en een drooggewicht van 1555 kg (Curb weight is 1665 kg). Wie waagt zich aan een voorspelling voor de nieuwe M3 CSL?
Het hele interview met Richter is hier te lezen.
Uit de oude doos: Clarkson test de E46 M3 CSL
PeterVanHteV zegt
Licht gewicht? zon 800 kilo? kan die ook gelijk met de helft van de pks verder!
Oly zegt
1550 kg en 450 pk of gewoon die dikke v10 er in en dan lkkr alles zo laten.
FrankH zegt
1600 kg met 450 pk, maar dat is meer te hopen dan mijn verstand gebruiken
Lebastille zegt
Toch bijzonder dat BMW weer voor een CSL versie gaat. Het lijkt me namelijk steeds moeilijker worden een nog lichtere versie te maken. De vorige CSL had t.o.v. de normale M3 een carbonfibre dak en dunnere ruiten. Nu zit dat dak al op de normale M3. Het zou natuurlijk ook kunnen betekenen dat ze de huidige M3 bewust wat downtunen, maar op de testbanken al een sterkere versie van dezelfde motor heeft gedraaid. Waarschijnlijk krijgt de motor niet meer dan 10-15% extra vermogen. Waar ze nu het gewicht vandaan halen, misschien bodypanelen van kunststof/aluminium of misschien zelfs van carbonfibre?
Ron zegt
Zelf zou ik altijd de snelheid/luxe combinatie kiezen van de “normale” M3, maar als BMW iets doet, dan doen ze het goed, dat bewijst die vorige M3 CSL maar weer. (wat een geluid blijft dat toch!)
Anyway, ik denk dat ze niet zoveel extra vermogen meer uit die nieuwe 420 pk 8-cylinder kunnen halen, dus ik ga mee met FrankH: ik zeg ook 450 pk.
werner zegt
met 316i badge? huh? waarom zou je dat nou weer doen?
RA999 zegt
@werner
is stoer man! :P
Luchtloper zegt
@ werber
Wordt ie minder snel gejat?!
M Freak zegt
1590 kg en 460 pk, dat is wat ik denk?
Robin zegt
1500 kg, 450 pk
H.J. Vaesen zegt
Helemaal goed dit soort beslissingen.
Heyhuub zegt
1500kg, 430 misschien 440 pk.
Boven de 440pk is wel heel ambitieus.
Steve11NL zegt
3,25 kg en 12.000.000 pk.
de nieuwste Veyron killer in de maak.
Lekker wachten op officiele statements…. beetje loos raden heeft geen zin.
Knetteraap zegt
Wat een pracht ding die Csl,hoop er nog ooit in 1 te kunnen rijden
Martijn zegt
@robin, dat hoop ik ook alleen denk ik iets boven de 1500 kilo 1520/1540 en iets minder pk’s 440 ga ik met Heyhuub mee !!
Hier zouden we een prijsvraag van moeten maken haha!! ;-)
Ari_M6 zegt
@ Luchtloper
Khoop het. Maar kzou wel het verschil tussen een M3 en een 316 zien hoor.
niet iedereen natuurlijk , maar als k een M3 had zou k het er gwn oplaten zitten
MichaelNizet zegt
Nou, mijn vader heeft gisteren in Duitsland een 3 serie, met 4 knalpijpen gezien. Totaal ingepakt! Perhaps de nieuwe CSL???
Donderdag zie ik de foto’s, ik zal ze posten op autojunk
GeeJee zegt
1535 kg zal ze wel lukken. En als het dezelfde vermogensstijging is als tussen de E46 M3 en E46 CSL, dan wordt het 440 (oké 441) pk. Zal mij benieuwen :-D
Snoepie zegt
Hammer Geil Michael, looking forward to that!
Nick_BE zegt
1513,12kg en 453pk!
Wat was eigenlijk het gewicht van een E46 M3?
Want ondanks alle gewichtbesparende maatregelen lijkt me de nieuwe M3 toch relatief zwaar te zijn in vergelijking met de vorige.
CSL zegt
Wat raar dat er 1665 kg staat. want die is echt fout. De drooggewicht van de nieuwe M3 is 1555kg! en niet 1665kg!
check het zelf maar.
http://www.autojunk.nl/pix/show/131793/1
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx
ik denk dat de nieuwe CSL zo’n 1400kg gaat worden bij zo’n 450pk.
smoke zegt
@CSL
Volgens de brochure heeft de M3 een ‘kerb weight’ van 1665 kg.
RDW zit er dus naast.
CSL zegt
@Sir Smokalot
wat? RDW zit er naast? Het klopt als een bus.
die 1665kg is gebaseerd op een volwassenen van 78kg en een halve tank benzine.
Als het zo is, dan klopt er geen 1 BMW op RDW!
Nick_BE zegt
‘Kerb weight’ is dan ook niet hetzelfde als leeggewicht. Normaalgezien is dit leeggewicht + 68kg voor de chauffeur + 7kg bagage + 90% volle tank benzine.
Ben te lui om uit te tellen of dit klopt voor de cijfers van de M3 die net gegeven zijn.
Bmw München zegt
Ze moeten gewoon stuk lichter maken bijv . m3 420 pk v8 dan moet de csl 460 470 pk worden en ongv 200/300 kilo wat lichter worden
smoke zegt
@BMW München
200-300 kilo maar? Doen ze toch in een handomdraai, is zo gepiept.
@CSL
Ere aan wie ere toekomt, je hebt gelijk. Curb Weight is inderdaad wat anders dan drooggewicht, dus die 1555 kg kloppen aardig. Heb ’t aangepast.
CSL zegt
@Sir Smokalot
juist :)
dus ik denk dat die 1400kg wel te halen is, als je ziet hoe lux en zwaar die dingen steeds worden. Vermogen is ook nooit een probleem geweest voor BMW. Ik denk dat die een hele snelle M3 gaat worden.
Ramshoek zegt
Mooi ! Zo’n CSL !
Een procentje of 4 á 5 meer vermogen, een paar dozijn kilo’tjes minder, wat aerotweaks. Daarmee geven ze bij de Bayrische Motor Werke aan veel meer passie voor auto’s te hebben dan de toch een beetje vals spelende Stuttgarters met hun C-klasse AMG met ietwat hufterige 6,3 liter V8…
GOD zegt
de E46 was denk ik de laatste echte M3 en CSL
vind de nieuwe wel mooi maar is niet agressief genoeg en te rond en te zwaar
en een te gewoon interieur niet echt waar een M3 voor staat
en voor de CSL versie:
ik zeg strippen die handel 200 kilo eraf en pk’s boeit niet echt gewicht is belangerijker
Simba zegt
Kijk is aan nou is de bal rond.
BMW m3 vs. Audi s5
BMW m3 csl vs. Audi rs5
MrSelected zegt
@Simba
De CSL is een op het circuit gerichte lichtgewicht versie van de M3, terwijl de RS5 simpelweg een turbo of 2 extra krijgt (lees: meer vermogen krijgt toebedeeld). Niet te vergelijken dus. :)
Mystery_M zegt
Misschien wel een BMW M3 maar dan met turbo erop zoals ze ook met de 330 gedaan hebben dus dan gaan we denk ik algouw naar de 500 pk.
boelie zegt
@ Simba
ik neem aan dat je ervan op de hoogte bent dat een s5 354pk heeft en hij waarschijnlijk nog niet eens zo snel is als de vorige m3 (E46).
w0o0dy zegt
Ik denk dat het vermogen inderdaad niet ver boven de 440 uit zal komen. Dat is overigens helemaal geen probleem want alleen het eruit laten van de zware electrish verstelbare stoelen zal rond de 50 kilo gaan schelen. Ik gok dan ook dat BMW het rijklare gewicht van de auto wel met 150 tot 200kg kan terugbrengen en dan is er niet zoveel dat in de buurt kan blijven.
CSL zegt
@w0o0dy
precies :)
DennieFR zegt
Meer als 80-100kilo eraf lijkt al onmogelijk,maar een prijsverhoging van 40 a 50.000euro sluit IK niet uit ;)