Ja, nog meer bureaucratie, dat is precies wat we nodig hebben in Nederland.
Een nieuw begin van de week, en dus liggen er ook een aantal nieuwe plannetjes uit de Tweede Kamer, die misschien wel het afgelopen weekend rond de borreltafel gesmeed zijn. De PvdA en D66 willen een gele kaart invoeren, die je na het maken van een kleine overtreding ontvangt, als soort van voor-waarschuwing voor de echte bekeuring. Het idee hier achter is ‘gelijke monniken, gelijke kappen’, de willekeur in het straffen moet zo tegengegaan worden.
Ik zal me inhouden, maar…3 dingen:
1) extra bureaucratie – er moet onderscheid gemaakt worden welke overtredingen wel en welke niet ‘klein’ zijn. Bovendien moet geregistreerd worden of burgers al een gele kaart hebben, wanneer deze vervalt, enzovoort enzodoor. De politie klaagt nu al dat ze het zo druk heeft.
2) gedragingen kunnen op verschillende manieren voorkomen. Je ziet wel eens op TV-programma’s dat mensen die zich een beetje netjes opstellen wat sneller met een waarschuwing weg komen. Gedraag je je als een hufter, dan krijg je de bekeuring ook. Dat zou onder dit plannetje niet kunnen.
3) een van de vaardigheden die bij een baan als agent hoort, is het kunnen beoordelen en inschatten van situaties, en daar naar handelen. Ga je die mensen nog meer in een regeltjescultuur duwen, dan worden ze er niet vrolijker op (Verelendung?). Denk ik. Dan kan je net zo goed robotjes inzetten, die hoeven ook niet na te denken.
Maar een van de initiatiefnemers is D66-Kamerlid en voormalig politiechef Magda Berndsen. En politiechefs gaan altijd secuur en doordacht te werk, of niet soms, Gerda Dijksman? *kuch*
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Eerst een waarschuwing, als een soort van ‘verlaat de gevangenis zonder te betalen’, en daarna onherroepelijk een bekeuring als je je rijbewijs eens vergeten bent? Of toch maar gewoon de situatie laten zoals hij nu is? Of ga je voor optie 3: lekker belangrijk, hebben jullie niets anders te doen daar in de Tweede Kamer à 94.000 euro per jaar? (via AD)
En voor de hardrijders onder jullie: daarvoor wordt wel altijd geschreven, al rijd je 105 waar je 100 mag.
Vreddy_B zegt
Ik ben tegen. te hard rijden is eigenlijk de enige overtreding die ik maak.
Tevens graag niet handsfree bellen opschroeven naar 300 euro. Zijn nog te veel mensen die dit doen. En daardoor de aandacht verliezen in het verkeer.
meneersander zegt
@Vreddy_B: Ookal bel je wel handsfree als je opgaat in je gesprek verlies je alsnog je aandachht dus is op lucht gebaseerd…
timberleek zegt
@meneersander:
dat mag misschien zo zijn, maar met handsfree bellen kun je wel je handen aan het stuur houden.
Vaak zat zie je mongolen van links naar rechts zwalken op de weg, en ze zijn altijd hun oor aan het warm houden oid
RoT___ zegt
@timberleek: Dat zou betekenen dat ik mijn methode ook niet meer gebruik omdat het echt te duur wordt: Telefoon in de hand op handsfree, kan ik nog gewoon sturen en schakelen.
bempi zegt
– Het beste wat je kan doen als je een bordje ziet met volgen, is om het niet te volgen want anders ben je de sjaak.
– Met blaascontroles gewoon doorrijden als je van jezelf weet dat je niet hebt gedronken.
– 2 gele kaarten is pas een rode kaart. Waar je nog in hoger beroep kan gaan indien je het er niet eens mee bent.
– Waarom moet je aardig zijn voor een politie agent. Als hij je aanhoudt of oppakt is dat toch ook niet aardig.
RoT___ zegt
@bempi: Met die instelling kom je er wel jongen, braveau.
RoT___ zegt
@bempi: Met die instelling kom je er wel jongen, braveau.
vwally zegt
dit gaat dus niet op voor snelheidsbekeuringen? Dan maakt het voor mij niet zo veel uit, want als ik een overtreding bega het waarschijnlijk een snelheidsovertreding is. Dingen als door rood rijden, bellen achter het stuur of bv over een doorgetrokken streep inhalen doe ik toch niet.
Ik denk wel dat als dit ingevoerd wordt, mensen sneller een overtreding begaan, omdat ze denken van; och ik krijg toch eerst een waarschuwing, dus één keertje mag.
jelmer zegt
Sir Smokalot is naar mijn mening de beste en meeste redelijke blogger, maar hij slaat nu de plank mis.
1. bureaucratie
Bij een ‘gele kaart’ hoeven er minder gegevens verwerkt te worden dan bij een boete. De bureaucratie daalt dus.
2. mogelijkheden agent
De agent kán nog steeds een boete geven of helemaal niets! Het is een extra mogelijkheid, waardoor agenten een extra sanctie krijgen voor overtredingen waarbij een boete te zwaar is en laten wegkomen te makkelijk.
3. beoordeling
Omdat het een extra instrument is, kunnen agenten juist beter een beoordeling maken wat passend is.
Kortom; op basis van verkeerde veronderstellingen wordt een prima mogelijkheid afgekraakt.
sir_smokalot zegt
@jelmer: Dank. Inhoudelijk:
1) Nee, want die boete komt vanzelf daarna. Het is dus uitstel van executie. Voor al die mensen die al dan niet een kaart hebben moet je een complete database opzetten, en tijdens een grootscheepse controle bij het niet kunnen tonen autopapieren eerst gaan uitvogelen of iemand al een kaart heeft. Bij 22 voetballers gaat dat nog, bij 16,7 miljoen Nederlanders wordt het lastiger.
2) Waarom nou weer een grijs gebied gaan toevoegen? De regels zijn toch duidelijk? En voor wie niet altijd naar de letter van de wet wil handelen is er nu al een uitwijkmogelijkheid in de vorm van een waarschuwing.
3) Ze hebben nu toch al de keuze tussen wel of niet bekeuren? Waarom zou er een derde optie bij moeten komen dan?
dennisr zegt
aardig zijn tegen een agent ? zolang je er ‘ik vind’ voor zegt mag je alles eruit gooien toch ? :D
ze moeten kleine overtredingen sowieso vaker door de vingers zien, en ze moeten die verkeers agentjes leren dat er verschillende situaties zijn, en dat ze situaties ook begrijpen.. bijvoorbeeld dat je als enige op de weg best wat harder kan rijden..
maar een gele kaart ? ach als me dat een boete bespaard geven ze die maar..
lincoln zegt
whahahahahaha .. dan heb je heb over 130 euro administratie kosten ..
jack_abarth zegt
2) gedragingen kunnen op verschillende manieren voorkomen. Je ziet wel eens op TV-programma’s dat mensen die zich een beetje netjes opstellen wat sneller met een waarschuwing weg komen. Gedraag je je als een hufter, dan krijg je de bekeuring ook. Dat zou onder dit plannetje niet kunnen.
Ben ik het niet mee eens. Nu schatten ze in of je een boete krijgt ja of nee. Straks schatten ze in of je een gele kaart krijgt ja of nee.
Is gewoon doorschuiven, laat de agent maar bepalen of de boete terecht is.
dennisr zegt
@jack_abarth: en toch zijn er agenten die niet eerlijk handelen.. het staat ook in de tekst, maar op tv zie je gewoon dat ze soms wel een boete geven, en soms niet.. voor dezelfde overtreding.. met zo’n gele kaart gebeurd het tenminste eerlijk..
jack_abarth zegt
@dennisr:
Dan hebben ze toch nog steeds de keuze om deze wel of niet te geven…
dennisr zegt
@jack_abarth: ja klopt, dat bedacht ik me later ook :lol: ik zie het nut er idd ook niet meer van..
mashell zegt
Gele kaarten horen niet thuis op het voetbalveld (want overtredingen horen nou eenmaal niet) en al helemaal niet bij een politie agent. Straks gaan we foutparkeren nog buitenspel noemen. Laten we eerst de echte problemen oplossen en dan met leuke speeltjes bezig gaan. Ik kies optie 3.
dennisr zegt
@mashell: huh optie 3 ?
mashell zegt
@dennisr: “Of ga je voor optie 3: lekker belangrijk, hebben jullie niets anders te doen daar in de Tweede Kamer”
dennisr zegt
@mashell: aah, misschien moet ik de laatste alinea ook eens lezen.. :P
kaasboerin zegt
Hangt er gewoon puur vanaf wát voor overtreding.. Naar mijn mening wordt een snelheidsovertreding veel te zwaar en te snel beboet, immers vaak gaat het niet eens opzettelijk, gasten die 90km/h op een 50 weg gaan moeten natuurlijk onmiddelijk aangepakt worden omdat die het erom doen.. Maar een boete voor 105km/h waar je 100 mag omdat je een vrachtwagen in wilt halen, nah. Door rood, afsnijden en dergelijke, dat moet juist zero-tolerance style aangepakt worden. Maar goed, dat kost natuurlijk teveel moeite, en levert te weinig op..
lincoln zegt
dus als de agent te bang is om een boete te geven ..
dan geven ze een waarschuwing ..
verandert er dus geen kloot ..
karreman zegt
Ja dat zou helemaal geweldig zijn maar waar zal de grens gelegd
of te wel wat is een kliene overtreding en wat niet
lincoln zegt
@karreman:
ik denk dat bij geld-transport overvallen een beetje de grens ligt ..
sebasjuhh zegt
Optie 3, lijkt me logisch. Ga nou eens echte problemen aanpakken ipv een beetje met hun piemeltje spelen.
sir_smokalot zegt
10 points. We zagen hem al eerder in een i10 ev: http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/09/klein-lelijk-elektrisch-ding-van-hyundai
dennisr zegt
@sir_smokalot: huh ?
kaasboerin zegt
@sir_smokalot: Verkeerde topic.. :)
wimmm zegt
uhhh, we hadden toch al een puntensysteem? Nu eerst een gele kaart, dan een punt, dan een gele kaart, dan nog een punt etc…
Right…
Ach, ik kan wel ff kleven, heb toch nog geen gele kaart! Ow, nu heb ik r wel een… wacht, ik heb ook nog geen punten! Nja, kan ook nog wel ff wat harder gassen dan..
Owjee, nu heb ik een puntje.. pff heb r nog 2 over. He wat een vervelende gast, laat ik ff inhalen langs de doorgetrokken streep, daar had ik nog geen kaart voor!
Owjee nu wel…
Owjee nu rijd ik iemand plat…
Was ik nu maar eerder mn papiertje kwijt geweest…
norge zegt
Dat wordt een zooitje met al die gele kaarten langs de snelweg.
SimonMc zegt
You will respect my authoritah!
dennisr zegt
was ook nog op het nieuws, ze zeiden daar nog wel iets nuttigs..
Nu kan een agent je een waarschuwing geven.. maar de waarschuwing van de ene agent is niet bekend bij de andere agent.. en dat word op deze manier dus wel bekend bij elke agent..
En volgens mij heeft het hier en daar wel een voordeel.. je word eerlijk behandeld.. al hoewel.. en agent kan je nog altijd matsen..
bozewolf zegt
Wat een onzin, kleine overtreding is gewoon een vrije trap, geen kaart.
Gele kaart geef je voor ernstiger overtredingen, spelbederf, hard spel etc.
Wat?