Vandaag stuurt staatssecretaris Wiebes waarschijnlijk zijn bijtellingsplan voor 2016 naar de Kamer. In een ultieme poging het tij te keren komen diverse actoren uit de autobranche nu met een alternatief, dat geen 5, maar 4 schijven telt.
Eigenlijk is de hele discussie te bizar voor woorden: Eric Wiebes heeft officieel nog niets gepresenteerd, maar via diverse lekkages menen we te weten dat Nederland afstevent per 2016 (zodra er mogelijk weer wat geld is nadat u uw naheffing van de belastingdienst hebt betaald) op een systeem met deze 5 categorieën.
Op basis hiervan sloegen de auto-industrie samen met Natuur & Milieu en Milieudefensie de handen ineen, en werkten dit weekend aan een alternatief plan, dat ze vandaag naar Wiebes sturen. Dit lijkt wat laat te zijn, want de stas. presenteert als gezegd vandaag zijn eigen plan aan de Tweede Kamer, maar als je je realiseert dat er officieel nog niet eens een plan is, is het juist zeer snel. Bovendien: als op je handen gaat zitten gebeurt er in ieder geval niets. Dus; o.a. de BOVAG, RAI Vereniging, VNO-NCW en MKB Nederland opperen twee bijtellingscategorieën boven de 4% (elektrisch) en 15% (semi-elektrisch):
21 % voor auto’s met uitstoot van 51 gram CO2/km tot 106 CO2/km
25 % bijtelling voor alles daarboven
Dit staat tegenover Wiebes’ mogelijke 18 % voor auto’s met uitstoot tussen 51 en 79 gram en 22 % voor auto’s die tussen 80 en 106 gram CO2/km zitten. Een Porsche Panamera Hybrid (71 gram) zou in dit scenario dus geen 18, maar 21% bijtelling betalen.
Met deze tweaks hopen de initiatiefnemers het gat tussen een sub-50-grams plug-in en een iets minder zuinige (maar nog steeds zuinige) auto op te rekken naar 6 procent, om zo de totale verkoopdood van de modale plug-in, en een Wiebes-effect, te voorkomen. Hieraan moet ook een MRB-halftarief voor de 15%-categorie bijdragen.
Overigens draait de autoverkoop in Nederland als vanouds kwantitatief uitermate teleurstellend: ook oktober was slap, en de teller staat met nog 2 maanden te gaan op slechts 319.534 verkopen.
Update: Even wachten nog… In het licht van bovenstaand verhaal presenteert Wiebes zijn plannen toch nog niet. Hij kijkt naar het alternatieve plan en komt dan alsnog met een belastingplan.
sacha zegt
Dat moet natuurlijk zijn “kwantitatief uitermate teleurstellend” in de laatste alinea.
sir_smokalot zegt
slip of the keyboard, aangepast!
parker zegt
Waarom niet gewoon de bijtelling opheffen en de MRB fors verhogen? Dat is veel prettiger voor de leaserijder.
lekbak zegt
Gewoon 2 tarieven. Één voor volledig electrische auto’s die aanzienlijk lager is en één voor alles met een verbrandingsmotor van ongeveer 22/25%. Mensen met een zuinige auto hebben al lagere aanschafkosten door co2-tax en de grootste besparing zit in de brandstofprijs. Als auto’s niet daadwerkelijk zuinig zijn hebben ze in dat geval dus ook minder voordeel. Verbruiker betaalt immers…
michiel_vandelft zegt
@lekbak: inderdaad. Laat ze het voordeel maar eens ecologisch halen ipv met subsidies. Als een auto daadwerkelijk zuinig is, moet dat met brandstof (ohja minder) beloond worden. Maar dat krijg je weer niet in een leasemodel geplakt, wantja, tankpas…
mazdarx zegt
Ik vind het allemaal prima, als mijn leasecontract straks afloopt in Februari 2016 koop ik een 2e hands Honda Civic, een Toyota Starlet or iets anders Japans onder de 1000kg.
xiran zegt
@mazdarx: Mitsubishi colt 930 kg
roppp zegt
Wat een gelul. Zolang die elektrokarren zijn voorzien van verschrikkelijk vervuilende accu’s en niet worden opgeladen met zonne-energie is het geen alternatief voor fossiele brandstoffen en moeten ze onder dezelfde bijtelling vallen als andere brandstoffen. In dat geval zou ik zeggen: iedereen dezelfde bijtelling en een BPM-korting op basis van uitstoot.
launchcontrol zegt
@roppp: helemaal mee eens!!!!
widodh zegt
@roppp: Wat een populistische reactie. Lees je aub in de materie in alvorens een dergelijk ongefundeerde opmerking te maken.
Een EV is OOK als deze rijd op electriciteit van een kolencentrale nog steeds schoner dan een Prius! Een kWh produceren met een kolencentrale levert 400 gram CO2 op, maar op één kWh kan een Tesla Model S zo’n 5 kilometer rijden. Effectief dus 80 gram CO2 per km.
Dat haalt een Prius niet op zijn benzine en dan hebben we het hele proces van kraken van olie niet mee genomen.
Accu’s zijn verder allang niet zo smerig meer tijdens de productie en worden ook gewoon gerecycled.
JA, een EV is ALTIJD schoner dan een benzine/diesel auto, welke bron de electriciteit ook heeft.
Stop eens met dergelijke onzin uitkramen en kijk eens naar de feiten.
C6_R zegt
@widodh: Want CO2 is het enige dat er toe doet…
widodh zegt
@C6_R: Het is wel de maatstaaf. Maar als we verder kijken, een EV heeft geen lokale uitstoot, significant minder slijtage van de remschrijven en andere fijnstoffen.
Remschijven zijn ook verantwoordelijk voor een groot deel fijnstof uitstoot en zeker in een stad is dat wat je niet wil.
lekbak zegt
@widodh: zo hee, slechts 80 gram per kilometer! Dat doet een schone oliestoker ook… En hoe zit het met de verliezen van het transporteren van stroom en de verliezen van het opladen?
Daarbij, ja het produceren van accu’s is minder belastend geworden maar dat was ook niet zo moeilijk. Het is nog steeds een vreselijke belasting voor het milieu.
Een vergelijking met een prius is niet correct, zodra die door zijn stroom is is het een gewone oliestoker die helemaal niet bijzonder schoon is.
De hoeveelheid co2 is totaal geen probleem in de wereld, planten leven erop weet je wel? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat voor de natuur de co2 nog behoorlijk kan stijgen voordat het zelfs maar schadelijk wordt. Overbelasting van de grondstoffen van de aarde is wel een probleem en juist daar zijn de groenen bijna niet mee bezig. Ook is fijnstof en de vele gekke gassen die er uitgestoten worden door industrie en transport een probleem maar de oplossingen daarvan zijn vaak anders of zelfs tegenovergesteld van de oplossingen van het co2 ‘probleem’
Ik heb niet voldoende kennis in huis om te weten wat schoner is maar die argumenten die jij gebruikt zijn volkomen ruk!
Ook wil ik graag nog even vermelden dat ik bepaald geen groene hippie ben, mocht dat zo overkomen ;)
widodh zegt
@lekbak: Neem je ook het hele proces van het verkrijgen van de olie er nog in mee en daarna tot diesel of benzine verwerken?
Dan zit een Prius snel op >140 gram CO2 per KM. Niet gaan meten met twee maten.
lekbak zegt
@widodh: kolencentrale heeft ook voeding. Windmolens bouwen, plaatsen en onderhouden is ongelooflijk belastend voor het milieu en zonnepanelen zijn zelfs tegenwoordig nog zwaar inefficiënt.
Als je alles goed zou doorberekenen denk ik niet dat ev’s er zo goed uitkomen. In de toemomst wel en daarom ben ik niet volledig tegen ev’s. Ik ben wel tegen oneerlijke stimulatie van bepaalde markten
widodh zegt
@lekbak: Bij een EV kan je morgen de bron vervangen en direct een resultaat hebben op uitstoot.
Bij een ICE gaat dat niet. Daar duurt het jaren alvorens deze auto van de weg verdwenen is. De winst die je daar kan boeken is dus veel langzamer.
Maar nogmaals, het proces van olie verkrijgen en verwerken kost gigantisch veel energie, echt, héél veel.
schuimbekje3 zegt
@widodh: Heb je zelf wel een EV gereden? Ik heb er inmiddels al 3 versleten en geloof me, de Metsubsidie Outlander PEHV is NIET zuiniger dan “gewone” prius,
In real-life reed ik met de Outlander 1:9, terwijl mijn Prius plugin in real life 1:22 reed. Vreemd genoeg reed de Outlander PEHV wel 1:10 als ik tegen de auto vertelde dat hij via de motor de accu moest opladen (helaas kon dat niet bij de prius-plugin. De ritten die ik met beide auto’s reed waren dezelfde, dus vergelijkbaar, 5km stad, 5km buitenweg, 80km snelweg, 5km buitenweg, 10km stad. Nu rij ik een Volvo, ook 1:20 maar dan met diesel ipv benzine.
Ik heb ook een Tesla gereden en een gewone prius, afgezien dat de Tesla heel erg “Apple” aanvoelde (dat is niet goed dus) rijd je met die auto echt niet zo zuinig als met een prius, outlander of v60… 0-80km/h acceleratie hoor je gewoon de electronen uit de accu zuigen en met rijden boven de 110km/h gaat dat ook weer verder. “Tanken” met 2 adapters en dan vervolgens uren moeten wachten om verder te gaan, terwijl je met de plug-ins elke tankstation kunt pakken waar je over struikelt is mijns inziens geen positieve verandering.
Als je mensen iets wil laten veranderen, zorg je dat het nieuwe beter wordt, niet dat wat ze hadden slechter wordt.
Mensen hebben geen moeite hun zwart wit cathode kanon in te wisselen voor een 4k oled 64 inch screen. Waarom, omdat het beter is, zelfs als ze alleen maar zwart-wit films kijken.
Waarom rijden mensen geen electrische auto’s? omdat mensen niet 2.3 kinderen hebben, en dus ook niet ‘allemaal en altijd” 37km per dag. Dat gemiddeld komt door de gewone mens die 70-120km moet rijden en daar tegenover 10 uitkeringtrekkende huismoeders die 400m rijden naar de creche, omdat fietsen zo bla is.
Zet daar tegenover dat bij de 20 bedrijven die ik een gratis laadpaal heb aangeboden er GEEN EEN ‘ja’ zei.
Bedrijven die minder dan 10 cent per kwh betalen en via de laadpaal makkelijk 180 cent per kwh zouden kunnen vragen. En de antwoorden die je krijgt van de toko’s die op hun website wel propanderen met ‘wij gaan voor duurzaam”. “ja, dat kunnen we niet doen. dan zouden we auto’s stimuleren als we een laadpaal gaan plaatsen”. of “nee, we hebben al electrische fietsen gestimuleerd en mensen laden gewoon op aan hun bureau”. tot “nee, dat zou betekenen dat we een parkeerplaats moeten reserveren voor puur alleen electrische auto’s, dat zou discreminerend zijn voor mensen met benzine auto’s”…
widodh zegt
@schuimbekje3: Ik heb zelf een Tesla Model S en er inmiddels al 54.000km mee gereden in 1 jaar.
Een PHEV is geen EV! Ik spreek over 100% elektrische auto’s, niet over de plugin hybrides die puur voor de lage bijtelling die PHEV gekocht hebben.
Mijn Model S laad ik thuis met groene stroom, helaas staat mijn huis niet goed voor zonne panelen.
Het probleem is nog dat 100% EV’s te duur zijn, dat ben ik volledig met iedereen eens, alleen dat probleem lost zich vanzelf op, binnen een paar jaar zijn ze een stuk betaalbaarder.
Je moet hierbij een langere adem hebben en niet continue kijken naar wat er NU is.
roppp zegt
@widodh: ik zou je zeker willen adviseren naar de feiten te kijken en niet alles te geloven wat o.a. de milieulobby je wil doen laten geloven.
OT: het is ‘rijdT’ en niet ‘rijd’
widodh zegt
@roppp: Ik weet goed waar ik het over heb. Gewoon gezond verstand en voldoende bronnen raadplegen.
Iedereen negeert de hele keten van olie tot benzine/diesel, verdiep je daar bijvoorbeeld eens in.
tupperware zegt
@widodh:
Ach, hij zit hier alleen om te trollen.
Nog even en hij gaat je nog vertellen dat benzine volledig recyclebaar is..
roppp zegt
@tupperware: hahaha, natuurlijk weet ik ook wel dat onze huidige brandstoffen buitengewoon inefficiënt zijn, maar als je dan een alternatief wil, zoek dan een goede en langdurige oplossing en niet iets als elektrokarretjes. Daarvan weet iedereen dat dat ook voor de langere termijn geen oplossing is.
Plus: waarschijnlijk is die oplossing er al wel, maar houdt de olielobby dit tegen. Shell en consorten moeten ook nog even leren omdenken.
tupperware zegt
@roppp:
Steeds meer energie wordt al groen opgewekt, de wereld is groter dan het kortzichtige Nederland met zijn kortzichtige inwoners.
Accu’s uit EV zijn prima te recyclen, dit in tegenstelling tot dat prehistorische ding waar jij je auto mee start.
Probeer je eens te verdiepen in de materie voordat je weer met je populistische gel*l komt.
w0o0dy zegt
Kan iemand een photoshopje maken van Wiebes met de witte make-up van een clown?
xiran zegt
@w0o0dy: zoals the joker?
w0o0dy zegt
@xiran: ja of als Bassie of zo… Maar in ieder geval als de clown die hij is…