De verkoopcijfers van dit jaar, die we tot nu toe hebben gezien, vallen behoorlijk gunstig uit qua aantallen, en het ziet er naar uit dat we in 2011 de meeste autoverkopen sinds topjaar 2000 gaan halen. En natuurlijk met dank aan de ruime keus aan mueslimodellen die onze regering actief aan het bevoordelen is.
Het is inmiddels wel bekend. De zuinige auto’s waarover je geen BPM en MRB betaald, en ook nog eens in de 14% bijtellingscategorie vallen, zijn bijzonder populair en haast niet aan te slepen. En dan met name de dieselverbranders. De marktanalisten van van Aumacon verwachtte eerst nog dat er dit jaar 525.000 nieuwe auto’s verkocht zouden worden, maar dat getal is inmiddels bijgesteld naar 565.000. Daarmee is Nederland de vijfde automarkt van Europa geworden, twee plekjes hoger dan normaal.
Ter vergelijking: in 2009 werden er krap aan 387.699 auto’s verpatst, en in 2010 werden er 483.164 voertuigen aan de man gebracht. 2011 ziet er qua absolute aantallen rooskleurig uit, maar zoals eerder bekend werd, de winstmarges op de onderlaag van de autosamenleving zijn beduidend minder. Het is de vraag hoe blij de dealers & importeurs met de explosie verkoopstijging van belastingvrije modellen moeten zijn.
Trouwens, vandaag werd bekend dat bijna één op de drie nieuwe auto’s zo’n belastingvrije milieuridder is. We zijn eigenlijk best benieuwd hoe lang de regering deze voordeelregelingen nog in stand kan houden.
supercarwaar zegt
dan koopt ca. 1 op de 15 een auto
Esprit_de_Flandre zegt
@supercarwaar: Aan een gemiddelde van 3 personen per gezin is dat zelfs 1 op 5 gezinnen. Optimistisch, dat wel…
Megakix zegt
Guitig…als je inderdaad het geldvolume binnen de autobranche als maatstaf neemt, dan is er eerder sprake van een ‘ruïne’ dan van een tempel…
Stel dat men eerst 500.000 auto’s verkocht met een gemiddelde waarde van 25.000,- euro = 12,5 miljard omzet.
Nu dus 1/3e verkocht wordt tegen gemiddeld 12.000,- daalt de omzet naar = 10,3 miljard omzet.
Gelukkig stijgt het aantal auto’s, zodat de omzet in totaal toch stijgt.
Esprit_de_Flandre zegt
@Megakix: 500.000 auto’s met een gemiddelde waarde van 25.000 euro? Hmm, ik denk eerder aan een gemiddelde van (belastingen inbegrepen) 18.000 (in Belgique) of 20.000 (NL)…
tarquesh zegt
Als dat zo doorgaat heb ik straks aan mijn auto een heuse hete sportsedan , met om mij heen al die 60 pk wegenbelasting vrije a segment auto’s.
Esprit_de_Flandre zegt
Dealers en importeurs niet blij?? Het is toch beter kleine bakskes verkopen, dan niets verkopen?
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: op kleine auto’s zit namelijk 0,0 marge. Daar verdien je als dealer/importeur zo goed als niks op. Zeker niet als je ook nog eens van alles gratis moet weggeven.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Ach, daar gaan ze wel een oplossing voor vinden. Uiteindelijk vinden ze altijd wel een manier om hun klanten erop te leggen…
Megakix zegt
@robbie: nou, als je kijkt naar de ‘afleveringskosten’, dan verdienen ze zeker wel goed, de dealers. De marge op de auto’s is inderdaad nihil. Maar relatief gezien zijn de afleveringskosten natuurlijk superieur hoog !
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik zou de omzetcijfers wel eens willen zien ten opzichte van pak hm beet 2008… Die zijn niet zo best, trust me!
PS: het mag toch algemeen bekend zijn dat de wegenbelastingvrij-actie van de overheid duurt tot 2013??? Dan wordt het systeem ‘herzien’, dus ga er maar van uit dat het dan op zn minst flink ingekrompen wordt…
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dan gaan ze het systeem dus gewoon omkeren. Gewone belasting voor zuinige auto’s, extra hoge belastingen voor vervuilend…