Als autoliefhebber ken je Michiel van den Brink wellicht nog van de Spyker Peking to Paris en Vandenbrink GTO. Misschien heb je ook wel eens een column van zijn hand gelezen. Het nieuwste project van de designer betreft een stijlvolle tweewieler.
Het project heeft voorlopig de rollende naam VanderHeide motorcycle by Michiel van den Brink meegekregen en het betreft een klassiek aandoende fiets met een kuip die doet denken aan de buikschuivers van yesteryear. Dat past wel in de lijn van projecten die we kennen van Michiel. Deze interessante column uit 2007 over coachbuilding, de hang naar het speciale en het historische, blijkt dan ook in retrospect een vooruitziende blik in de toekomst te zijn geweest. Immers bewegen merken als Lamborghini, Ferrari en Rolls-Royce steeds meer in de richting van one-offs en/of in zeer beperkte oplage gemaakte modellen.
Maar even terug naar de motor. De gebroeders VanderHeide hebben er een 1.000 cc blok uit een Aprilia RSV ingehangen, deze unit zal dan ook behoorlijk snel zijn. Rolf van der Heide heeft overigens ook Carver gewerkt, als engineer, evenals bij Spyker. De basis van de constructie wordt gevormd door een volledig carbon monocoque frame uit één stuk. Veel eerdere pogingen om een volledig carbon motorfiets frame te ontwikkelen faalden jammerlijk doordat de frames de neiging hadden om bij het balhoofd te breken. VanderHeide heeft daarom een compleet nieuw ophangsysteem aan de voorkant ontwikkeld, welke het traditionele balhoofd elimineert en de krachten mooi over het frame verdeelt.
Een nieuw volledig instelbaar veer- en stuursysteem met double wishbone en pushrod moet voor een betrouwbaar stuurgedrag zorgen. De opvallend gekleurde voor- en achterdemper liggen in rechte lijn achter elkaar en werken samen om een houten bips te voorkomen. Ook de wielen zijn opgetrokken uit carbon voor nog meer ‘added lightness’.
Leg jij jouw felgekleurde motorpak en helm met een brullende zwarte panter erop al vast klaar voor het moment dat je een blokje om kan gaan met dit ingetogen stijlvolle rijwiel?
Cheape achterlichtje ziet er niet uit
@trbn: Zeg je dat ook over de Pagani Zonda? Of de Lancia Stratos? Of de Lamborghini Miura? Die hebben ook allemaal goedkope achterlichtjes..
@Jochempie: of mclaren f1 Ferrari 250gto etc
@trbn: lijkt van een RS50/125/250 te komen.. Wel verantwoord ten opzichte van het gebruikte blok.. ?
@trbn: snap je toch niet… hoe veel moeite zou het nou kosten om daar een mooi achterlicht in te integreren?!
@2wheeler: Ik denk als je goed kijkt dat je ziet dat het achterlicht precies de contour heeft van de “extrusie” waar hij op gemonteerd zit, dus daar heeft MvdB wel degelijk over nagedacht.
Best een duur grapje… het ontwerpen en goedgekeurd krijgen van lampen is ontzettend duur en lastig.
De kuip om de koplamp vind ik iets te ver overhang hebben, dat komt de stance niet ten goede. Verder een interessante vormgeving, maar als je onderuit gaat zul je de hele kuip moeten vervangen. Motorfiets voor vermogende jongens en meisjes dus..
@Jochempie: Sterker nog; kuip en frame zijn één geheel. De buitenste laag is tot op zekere hoogte repareerbaar, maar bij een vieze valpartij heb je al snel een nieuwe monocoque nodig. Dat is de prijs die je betaalt voor een zo lichte en compact mogelijke motorfiets.
@Michiel_vd_Brink: Ach ja, in dat opzicht verschilt het niets van een beetje redelijke racefiets. Vallen is frame vervangen.
@Michiel_vd_Brink: Gaaf weer iets over je te lezen Michiel! Vet ontwerp, zeker voor liefhebbers van techniek interessant om te zien. Misschien een idee om een gastcolumn over te schrijven? :P
Lekker die veer/demper ter hoogte van je ballen.
@harrie: Daar komt nog een plexiglas plaat overheen.
@Michiel_vd_Brink: Ziet er goed uit Michiel. Alleen waarom heb je gekozen voor de carbon strip/plaat over de voorvork heen? Het ziet er een beetje gek uit en lijkt me niet functioneel. Of heeft het een doel?
@kilum: Er zit geen plaat over de voorvork heen. Die carbon poten zíjn de voorvork. Het is geen telescopisch systeem, maar een multi-link variant.
@Michiel_vd_Brink: Ah, ok. Dat is iets wat ik nog niet eerder heb gezien op motorfiets. Anyway ik hoop dat jullie er een hoop mogen verkopen. Het ziet er goed uit in ieder geval.
@kilum: Dat lijkt denk ik op deze oplossing die BMW gebruikt op de K1300 / K1600 modellen: https://www.tlplanet.com/forum/main-forums/tls-tlr-main-forum/64145-hossack-fior-duolever-front-suspension
@kilum: bmw gebruikt het nochtans al decennia….
@boomhauwer: grotendeels gelijk, alleen zit bij deze VanderHeide de demper vlak voor het zadel, recht in lijn met de achterdemper, en zijn de ophangpunten verder gespreid en multi-instelbaar.
@michiel_vd_brink: akkoord, maar ik was bezig over de link ophanging. De wijze van schokbreker is inderdaad uniek. Moest 2x kijken hoe het ineen zat. Leek eerst op een gigantisch lange achter schokbreker. Mooi detail!
@Michiel_vd_Brink: Zonder plaat is de Ladies special?
@Michiel_vd_Brink:
Bedankt namens mijn toekomstige kinderen.
Mooie fiets.
Afgezien van het gebruikte blok krijgt dit mijn handen niet op elkaar
Als het met auto’s niet lukt dan maar met motorfietsen.
Worden het straks canta’s
Volgens mij is het falen van carbon frames niet zozeer te wijten aan het barsten, maar aan het feit dat carbon geen feedback aan de rijder geeft. Geloof het of niet, maar figuren als Rossi, Lorenzo en Marquéz hebben het liefst enige flexibiliteit in het frame.
@apriliarsv: Dat is per vierkante centimeter te engineeren. Door meer of minder lagen carbon toe te passen kan je het frame en de vorken op strategische plaatsen erg stijf of juist lekker flexibel maken.
@Michiel_vd_Brink: Ik zou er graag eens foto’s van zien met daglicht gemaakt en uit verschillende hoeken. Hoewel ik over de vormgeving op basis van deze foto’s niet heel enthousiast ben vind ik het erg knap gedaan!
@apriliarsv: klopt, dat was ook het verhaal bij de Britten V1000, te stijf = geen gevoel
@subaru555: Dat is een kwestie van goed nadenken waar je je flexibiliteit ingebouwd wilt hebben. Bij deze VanderHeide kunnen coureurs zelf aangeven hoe ze het willen hebben.
Michiel van den Brink maakt altijd erg toffe designs. De 599 GTO, Fra Mauro, M12 GTO, het zijn stuk voor stuk ontwerpen die zeer prettig op het netvlies liggen, maar het zijn ook dingen waar je na een of twee schetsen nooit meer wat van hoort. Ik hoop dat deze motor een beter leven te wachten staat.
@Edge: Ik hoop het ook! De automotive wereld is nu eenmaal geen eenvoudige business…
Best wel een wijs ding!
Echt een prachtig design! Chapeau @Michiel_vd_Brink. Fijn dat er nog een plaat over de veer heen gaat! Verder wat een waanzinnig cv qua ontwerpen. Veel succes
Kan iemand mij nog eens een cursus onafgeveerd gewicht geven? Het leek mij voor de stabiliteit handig om een beetje gewicht in de wielen te hebben, maar nu zijn ze van Carbon gemaakt. Is dat om tegenwerken in de bochten tegen te gaan oid?
@Gulli: Een zo laag mogelijk onafgeveerd gewicht is in alle omstandigheden en bij alle soorten voertuigen gunstig voor het rijgedrag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onafgeveerd_gewicht
Lichtere wielen accelereren, sturen en remmen ook beter.
@gulli: een tijdje terug heb ik het uitgelegd op deze pagina:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/08/techniek-op-autoblog-onafgeveerd-gewicht
Wel even op je laptop bekijken ivm de flash animaties.
Er zitten mooie lijnen in en mooie details op maar het complete plaatje is mij te veel van het goede. Dingen als de multi-link voorophanging had van mij niet gehoeven.
@michiel_vd_brink in hoeverre is dit bedoeld als te produceren model?of is dit puur een designstudie/vingeroefening? Niet bedoeld als kritiek, vind het een prachtig apparaat,vmaar zie zo vaak prachtige designs langskomen die niets meer of minder zijn dan designs, zonder enkele potentie om het ook daadwerkelijk tot productie te schoppen.. puur nieuwsgierigheid dus.
@kle500: Je kunt het vergelijken met de hoeveelheid spermacellen t.o.v. baby’s. Ieder zaadje heeft de potentie een mens te worden. Ieder design heeft de potentie een product te worden. Beiden hebben iets van een partner nodig en daarna een vruchtbare bodem om in te ontwikkelen.
Meer zaadjes, meer kans op baby’s. Meer designs, meer kans op producten, maar ook een veelvoud aan designs die niet verder komen dan de tekentafel. Vruchtbare relaties zijn schaars. That’s life.
@Michiel_vd_Brink: kun je nog eens wat meer vertellen over de werking van spermacellen?
@papa: lol. Welk merk heeft nu weer ‘Fluid Design’… ?
@Michiel_vd_Brink: drukte me misschien iets ongelukkig uit. Was benieuwd of dit een opdracht voor een merk was oid. Maar wel een mooie filosofische nee als antwoord..
@kle500: Dit project is van VanderHeide Motorcycles. Zij bouwen en verkopen hem.
@michiel_vd_brink: dank voor de info. Die miste ik nog..
@kle500: ps. Ik hoop dat het wat wordt!zoals gezegd een schitterebde machine!
@jaapiyo Dank voor de CC-referentie
Prachtige Achterbrug ..
Chique voorvork ..
Stoer paardenzadel ..
Maar .. Die achtervering is te prominent aanwezig ..
Begrijp wel dat je de schokbreker ergens kwijt moet ..
Raar idee misschien ..
Wel eens gedacht aan Carbon bladveren ??
Dan heb je ineens ook echt een meerwaarde voor de motorbladen ..
Poeh, hier zitten een paar erg originele elementen in. Vooral de rear-shock natuurlijk. Ontzettend gaaf geïntegreerd in het geheel.
@poes: de voorkant denk ik. Achter is vrij concentioneel?
@kle500: inderdaad, de achterdemper zit op een normale plek. De voordemper zit daar recht boven.
Kunnen we anders eens stoppen met de Michiel altijd maar “voormalig Spyker ontwerper” te noemen, en steeds weer in te leiden met P2P en vdB GTO?
Maw: “Michiel van den Brink doet een motorfiets.”
Zij die bij die naam nog steeds “huhwie?” denken, gebruik Google. Of gewoon een search op AB…
@Esprit_de_Flandre: Tsja, zo gaat dat soms… Wel fijn dat je dit zegt!
Ze zeggen altijd: “You are as good as your last achievement”, en in mijn geval was dat de Spyker. (Wat nu niet echt een toonbeeld is van mijn geliefde tijdloze, eleganfrfrrrfrfdfte stijl.) De GTO was wel helemaal mijn stijl, maar zoals jullie allemaal weten is dit project nooit van de grond gekomen. Ik heb alles van de GTO aan mijn compagnon overgedragen en ben alleen verder gegaan, wat geen makkelijke weg was…
Nu is deze VanderHeide motorfiets mijn ‘last achievement’. Moeten jullie mij vanaf nu dan maar VanderHeide designer noemen? Nèh, doe maar niet. Ik ben gewoon Michiel, freelance designer.
Ondanks de mooie elementen zoals de schokbreker in de tank, carbon voorvork en café racer zitje kan ik me toch niet van de indruk ontdoen dat ik naar een Bmw r1100s aan het kijken ben. Alleen het blok heeft het weg en de achterbrug, anders was het een café racer project geweest van de r1100s.
Doet die beter nooit meer pppfffff
Nette nororfiets!
De vormen van deze VanderHeide zijn beter te beoordelen bij daglicht. Zie hier een paar foto’s van Goodwood: http://www.ateliervandenbrink.com/#!VanderHeide-Motorcycle-pictures-from-Goodwood-FoS/ab76g/5773e64e0cf2c8c6f2c73360
@Michiel_vd_Brink:
Mooie foto serie Michiel, leuke innovaties in het design maar ook in de techniek.
Ik neem aan dat de voorvering normaal wordt afgedekt, moet er anders niet aan denken dat je ooit met de kinderbijslag in die veer verstrikt raakt.
De kleurstelling vervaagt wel de details, maar de klant heeft altijd gelijk, ook als hij dat niet heeft.
Zou hem graag in een lichtere kleur gezien hebben.
@alibombali: ja, er hoort een transparant plexiglas cover over de voordemper. Je ziet de schroefgaatjes daarvoor al zitten.
@Michiel_vd_Brink:
Wowowow ..
Komt ie effe 100X beter uit de verf ..
Smooth dude ..
Mooie motor!
Hij doet mij denken aan de Hunwick Hallam’s X1R Superbike die voor het eerst getoond werd in 1997
Meer te lezen op
http://www.odd-bike.com/2014/07/hunwick-hallam-hunwick-harrop-aussie.html
[IMG]http://4.bp.blogspot.com/-Ck8N-ZwiU58/U8L5r-A5C4I/AAAAAAAAFnM/Ke1nfXsCo6c/s1600/Hunwick+Hallam_X1R-003.jpg[/IMG]
http://4.bp.blogspot.com/-Ck8N-ZwiU58/U8L5r-A5C4I/AAAAAAAAFnM/Ke1nfXsCo6c/s1600/Hunwick+Hallam_X1R-003.jpg
[IMG]http://www.motorcyclespecs.co.za/Custom%20Bikes/Hunwick%20Hallam%20XIR.%20%201.jpg[/IMG]
http://www.motorcyclespecs.co.za/Custom%20Bikes/Hunwick%20Hallam%20XIR.%20%201.jpg
Of google op: Hunwick Hallam
Ik heb een artikel geschreven over het designproces van deze VanderHeide motorfiets. Enjoy!
http://www.ateliervandenbrink.com/#!VanderHeide-carbon-fiber-motorcycle-Design-process-Part-I/ab76g/57c405adc750095fcaa1093c
Deel twee van het designproces staat nu ook online: http://www.ateliervandenbrink.com/single-post/2016/09/05/VanderHeide-carbon-fiber-motorcycle—Design-process—Part-II