
Gelukkig is er nog voldoende ruimte voor verbetering bij de coureurs.
Te vroeg pieken. De Scuderia Ferrari deed het in Spanje. Tijdens de tests waren ze verreweg het snelste en meest stabiele team. Een getergde viervoudig wereldkampioen (Vettel) en een veelbelovend talent (LeClerc) in combinatie met een snelle en betrouwbare Ferrari, deden velen geloven dat het wereldkampioenschap 2019 slechts een formaliteit was.
Echter: Vettel was getergd, maar maakte wederom iets te veel foutjes. LeClerc is veelbelovend, maar maakte eveneens te veel foutjes. En dan hebben we het nog niet over de auto, de SF-90. Alleen op Bahrein was deze auto snel, voor de rest valt het nogal tegen. Ondanks een uitstekende tweede plek van Sebastian Vettel, was de snelheid er niet echt tijdens de GP van Monaco.
De rijders zullen hun best moeten doen de komende races, want Ferrari verwacht niet dat de auto binnenkort sneller wordt. De Italiaanse renstal heeft al twee keer upgrades meegebracht, eenmaal in Azerbeidzjan en eenmaal in Spanje. Mattia Binotto heeft aan Autosport laten weten dat het voorlopig door ook even blij blijft.
Binotto ziet dat de auto te kort komt, maar kan daar voorlopig niets aan doen. Volgens Binotto zijn het vooral de banden, die maar erg lastig in hun optimale ‘window’ komen. Het team uit Maranello is bezig om dit probleem aan te pakken, maar dat gaat nog wel even duren. Wel is Binotto iets optimistischer over Canada qua baan, die beter moet aansluiten op de kwaliteiten van de Ferrari SF-90.
Overigens maakt Binotto zich geen zorgen dat ze het Mercedes gaan lastig maken. Ondanks de rechte stukken op Canada waar de Ferrari excelleert, ziet Ferrari Mercedes nog altijd als favoriet voor de eerste en tweede positie. Dat is op zich logisch, want voor de GP van Canada krijgen de Mercedessen van Hamilton en Bottas namelijk wél upgrades.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit seizoen niet meer zo interessant vind. Vorig seizoen was het zelfs tot na de zomerstop spannend tussen Mercedes en Ferrari. Dit seizoen is nu al duidelijk dat Hamilton weer kampioen gaat worden (ja ik denk dat Bottas het laat afweten). De races weten me ook niet meer zo te boeien.
@berlinetta: dat is ook een beetje mijn gevoel. Ik vraag me zelfs hoe “echt” de klaagzang van Hamilton is. Hij blijft roepen hoe zwaar het is (zwaarste race ooit) maar hij blijft moeiteloos op kop rijden.
@berlinetta: ik zei het voorafgaand aan de GP van Monaco al, als Mercedes daar wint kun je de rest van het seizoen overslaan. Ze zijn iedereen de baas op elk circuit, triest maar dat is wel hoe de kaarten nu liggen
@berlinetta: Mwah, zo slecht hebben we het niet. Het is alleen vooraan verrekte doodsaai met een schier ongrijpbaar Mercedes. Daarachter is van alles leuks te zien, Ferrari v Red Bull, het middenveld is hartstikke onvoorspelbaar. Het enige echte probleem is dat de meeste tv-regisseurs daar te weinig oog voor hebben.
@Edge: daar heb je zeker een punt
@edge: Heel eerlijk, dat middenveld vind ik niet zo boeiend. Ik kan er niet echt wakker van liggen welk team nu 5e, 6e of 7e wordt. Maar zoals je zegt, wordt er ook veel te weinig aandacht aan gegeven. Misschien dat ik het daarom ook niet zo interessant vind.
@berlinetta: gewoon plaats 1 en 2 overslaan / negeren en vanaf plek 3 beginnen met kijken!
@Edge: Max had Lewis anders eigenlijk te pakken in Monaco. Lewis heeft het niet vaak zo moeilijk gehad qua druk in een race aan kop.
Ok, Max weer het maximale: 3e
Niet de rijders maken teveel fouten, vooral Ferrari zelf maakt teveel fouten. Een getergde Leclerc begon inderdaad te gehaast aan de inhaalrace, maar juist doordat Ferrari inschattingsfouten maakte. Het team kan niet kiezen en lijkt chaotisch, daarom denk ik dat even rust in de tent goed is. Geen updates, eerst die fouten maar eens wegwerken
@nlbuurman: Inderdaad, als ze alle fouten weg werken worden ze zelf sneller. Vettel moet zich gaan herbronnen en de stress weg leren laten. Hij maakt te veel fouten onder zijn eigen druk. Leclerc moet nog groeien in het team. En het team moet nu eens stoppen met denken dat het altijd genoeg is. De hoofd-strategist mogen ze daar zeker al eens serieus buiten gaan gooien en iemand anders van buiten ferrari op dat postje zetten.
@royaledeluxe: Van mij mogen ze Vettel eruit gooien. Die druk gaat alleen maar groter worden bij de Scuderia en daar kan Vettel niet mee overweg, honestly. Als ik Ferrari was, zou ik Ricciardo proberen te strikken als tweede rijder naast Leclerc. Ricciardo raakt ook al langzaam op leeftijd en ziet zijn kansen op een titel toch steeds kleiner worden. Dan zou het mooi zijn als hij toch nog kan meevechten aan de top.
@berlinetta: hahaha vooral dat honestly
Als Leclerc Bahrein, Baku en Monaco had gewonnen dan was hij nu 2e geweest in het kampioenschap. (107 punten vs de 120 punten van Hamilton). Leclerc staat nu 80 punten achter Hamilton. Dat is dus een beetje het verschil tussen een team dat draait als een klok, met een zeer ervaren rijder, en Ferrari met een jong broekie achter het stuur.
I know, Het was sensationeel geweest als Leclerc drie races had gewonnen, maar het was niet onmogelijk.
@pomoek: En als Lucas Moura niet was geboren en Liverpool afgelopen zaterdag speelde als een natte krant, had Ajax de CL gewonnen. Als, als, als.
@berlinetta: ik weet het, ik weet het….
@pomoek: Ben het verder met je eens hoor. Had het Leclerc ook wel gegund.
Het ligt altijd aan de banden als het niet helemaal goed loopt.
@thomasthomas: het ligt eerder aan de korte bocht waar mensen doorheen gaan
@thomasthomas: Volgens mij zijn de banden wel een van de grootste ergernissen van de teams en de coureurs. Max heeft ook al eens gezegd dat hij de banden als eerste zou willen wijzigen als die kans zich voordoet.
2002: Schumacher wint 11 races en staat na elke race op het podium. Ferrari scoort 9 dubbele podia. Van de 17 races. Na 11 races had hij de titel in de pocket.
Eens kijken hoe snel Hamilton het voor elkaar krijgt en of hij dit record van Schumacher kan verbreken?
Dat maakt dit seizoen dan nog een beetje spannend…
@pomoek: Dat gaat lastig worden. Ten opzichte van Vettel, LeClerc en Verstappen zal het wel lukken. Het nadeel is dat zijn teamgenoot Bottas hem vlak op de hielen zit.
Fijn nieuws voor Redbull, maar verder maakt het niet uit. Mercedes halen ze niet meer in, en Haas gaat Ferrari echt niet inhalen….
Ik denk dat Don Enzo het hele zooitje bij de Scuderia zonder pardon de straat op had geschopt…. het lijkt alsof ze bij Ferrari nu al de handdoek in de ring hebben gegooid….. met zo een instelling wordt ‘t ook niks!
@bennyweisz: Don Enzo heeft wel slechtere jaren gedraaid.
@bennyweisz: Nou, dit dus. Als Ferrari zich al net als Red Bull gaat verontschuldigen dat ze alleen nog maar om de kruimels racen “Canada ligt onze auto iets beter dus misschien maken we daar meer kans”, dan kunnen we tv wel uit laten.
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1484/de_villepin_de_villepin/
Het is Le Clerc of Leclerc, maar aangezien hij zelf op zijn website dat laatste gebruikt, zie ik weinig reden waarom je hiervan zou afwijken.
;)