De komende jaren is er geen perspectief voor VDL Nedcar en dus blijft er voorlopig niets te doen in Born.
Het was al even stil vanuit de fabriek van VDL Nedcar in Born. Helaas gaat hier het adagium van “geen nieuws is goed nieuws” niet op. Er worden de komende jaren geen nieuwe grote opdrachtgevers verwacht en dus wordt nu definitief het wegennet rondom de fabriek in Born niet uitgebreid.
Gedeputeerde Stephan Satijn meldt dit aan de Provinciale Staten in Limburg. Na overleg met de VDL Nedcar is duidelijk dat er geen grote klant in de pijplijn zit en de komende jaren zit dat er ook niet in.
Geen perspectief voor VDL Nedcar
Eind 2020 had de provincie Limburg er nog zin in en trok 50 miljoen euro uit om het wegennet rondom de fabriek in Born flink aan te pakken. Met een betere ontsluiting van het terrein moest de fabriek aantrekkelijker worden voor potentiële opdrachtgevers.
Voorwaarde was dan wel dat er zeker 6.500 arbeidsplaatsen in Born bleven bestaan. Die hoop is inmiddels wel vervlogen en de arbeidsplaatsen zijn inmiddels ook weg.
Er was goede hoop op een opdrachtgever die in de Limburgse fabriek elektrische auto’s wilde gaan bouwen. Maar ondanks de hoge importheffingen voor bijvoorbeeld auto’s uit China, bouwen die merken liever eigen fabrieken in bijvoorbeeld Hongarije dan dat ze gaan produceren in ons kikkerlandje. Kortom geen perspectief voor VDL Nedcar.
Defensie en politie
Nadat de laatste Mini van de band rolde vlogen 3.500 medewerkers de laan uit en nu wordt er op het terrein van VDL Nedcar op kleine schaal gewerkt aan de ontwikkeling en productie van batterijen. Daarnaast bouwt het bedrijf er momenteel voertuigen voor defensie en politie.
De provincie Limburg is nog in gesprek met het bedrijf zo lezen we bij de regionale omroep, want er staan nog wel een paar dingetjes open. Zo werd bijvoorbeeld begin 2022 het Sterrebos naast de fabriek volledig gekapt voor die nu niet doorgaande uitbreiding. Dat leverde veel protest op en het bos lijkt nu ook nog eens voor niks gerooid. Het waren er geen 500 duizend zoals in Berlijn, maar de natuur moet nog wel even gecompenseerd. Dat zal de provincie dan wel weer mogen gaan betalen.
pomoek zegt
Nedcar is ooit opgericht om het verlies aan banen door de sluiting van de mijnen in zuid Limburg te compenseren. Voor zover ik kan nagaan heeft het in de jaren 10 redelijk goed gedraaid toen de mini’s daar werden gemaakt. En uiteraard in de periode dat de 343 daar van de band reed. Maar verder komen, als ik aan nedcar denk, vooral de woorden, stakingen, ontslagen, verlies en bodemloze put in mijn hoof op. Maar ik kan het mis hebben.
Richmond zegt
Wikipedia:
– DAF: 33, 44/46, 55, 66
– Volvo: 66, 300 serie, 400 serie, S40 en V40
– Mitsubishi: carisma, colt, Outlander , space star
– Smart: forfour
– BMW: X1
– Mini: 3d, 5d, cabrio en Countryman
dilbert zegt
Nedcar was een goede werkgever voor velen in die 90-iger jaren. Veel die even niet wisten wat ze gingen doen kon met de ploegentoeslag OK geld verdienen. Ik heb er van 1994-1997 vakantiewerk gedaan en 1 middag dienst op vrijdag, later onderhoud op zaterdag naast mijn studie. Vanaf 1997 mijn afstudeeropdracht en 1998 mijn eerste baan in Helmond (PD&E). Dat was een hele goede start, omdat ik het hele proces van tekenkamer tot produktie heb leren kennen. Ik heb dus wel hele goede herinneringen.
Ik weet niet hoeveel minis er gebouwd zijn, maar in de tijd van de S40 / V40, Charisma en Spacestar was het in de peak 1000 autos per dag op 3 ploegen.
kniesoor zegt
Normaliter horen we alleen maar jammerverhalen vanuit Born, dit is een hele mooie afwisseling daarop. Hulde !
DeWitteCondor zegt
Het jammere van VDL is, hoe aantrekkelijk het ook is voor de Nederlandse werknemer, zo onaantrekkelijk is het voor mogelijke klanten. Die kijken niet naar hoe prachtig wij VDL vinden, maar die vangen vooral de systematisch negatieve berichtgeving daarover op. Zonde, want het concept was mooi. Misschien kunnen ze nog een geinig Chinees merk laten aanhaken om de importheffingen te omzeilen.
kareljansen zegt
Ik geloof toch dat vooral chinezen weinig ophebben met de “ik heb deze week een kwartier overgewerkt” mentaliteit hier.
zjos zegt
Nederland is niet meer in de markt voor dit soort productie. Te hoge lonen, hoge energie- en netwerk kosten. Zeker vergeleken met andere landen en zeker buiten de EU.
tenaci zegt
Toch zonde. Mijn Daf 66 is er in 1974 nog van de band gerold. Toen zat het er voor Daf bijna op want Volvo was al bezig met de overname, maar de tijd die volgde was minstens zo succesvol natuurlijk. Man wat zijn er na de Volvo 66 en 343 veel Volvo’s geproduceerd daar! Maar denk ook nog aan Mitsubishi, Smart en natuurlijk BMW en Mini. Ik zie het somber in. Nederland is gewoon te duur geworden voor zulke productie. Misschien een Chinees die importheffing wil voorkomen, maar dat weegt misschien niet eens op tegen de hogere kosten die ze hier moeten maken.