Hoeveel autoruiten moet Geert Wilders nog wassen alvorens ons kabinet van mening verandert over een nieuwe verhoging van de brandstofaccijnzen?
We hebben in Nederland de duurste benzine van de EU, en in Europa, ja zelfs wereldwijd, is alleen Noorwegen duurder, maar daar hebben ze ook (behoorlijk) wat meer te besteden dan hier.
Kennelijk is het de ambitie om ook op diesel– en LPG-vlak deze ranglijst aan te voeren, want per 2014 worden de accijnzen met respectievelijk 3 cent en 7 cent per liter opgeschroefd. Dit is op zichzelf (heel) oud nieuws, want dit was vorig jaar al in het regeerakkoord opgenomen, maar in het licht van de actuele discussie over accijnzen en de hiermee gepaard gaande tankvlucht in de grensstreken halen we het nog een keer aan.
Want als je in Duitsland tankt, dan koop je daar ook meteen je kratje goedkoper (en lekkerder) bier, en als roker wellicht ook je kankerstaafjes. Al met al levert dit een aardig risico op een averrechts effect op, waardoor de overheid geen extra inkomsten genereert, maar juist belastinginkomsten misloopt. Schattingen van de BOVAG zitten momenteel op 1,1 miljard euro derving per jaar.
Zou de regering er verstandig aan doen de volgende ronde accijnsverhogingen te schrappen, en onze prijzen meer in de pas te laten lopen met die van onze buurlanden? Het is wellicht een retorische vraag, en het antwoord hierop vanuit Den Haag kennen we eigenlijk ook al.
Bezuinigen staat in Nederland namelijk gelijk aan lastenverzwaringen, wat wel een heel creatieve interpretatie van het begrip is.
rob68 zegt
Die Noren moeten ook altijd overal beter in zijn…
volvo-s60-adept zegt
Dit soort maatregelen zijn cocaïne van een spenderingsverslaafde overheid, die middels krampachtig bezuinigen de witte restjes onder de neus probeert te verbergen.
barney zegt
@volvo-s60-adept: En wat doen wij? Wij staan daar keurig met onze broek op de knieën. Klaar om voor de zoveelste keer genomen te worden. Wat houden wij toch van Oranje!
motoragent zegt
Ik ga voortaan over de grens tanken, kost me een half uur enkel dus qua kosten zal het me niet veel schelen. Ik voel hun keuzes in mijn portemonnee, dan mogen ze mijn keuzes ook in hun portemonnee voelen… vicieuze cirkel, ik weet het, is gewoon een principekwestie.
2800cc zegt
Staats-pooiers zijn het, met ons als staats-hoeren.. niets meer niets minder.
towi1989 zegt
Ik ga nu al wekelijks mijn tank volgooien in België. Het prijsverschil is voor dieselrijders nu waarschijnlijk nog niet interessant genoeg, maar na deze verhoging misschien wel.
sjeppie156 zegt
Ik heb uitgerekend en ik ben als ik over de grens tank vanaf mijn huis echt net iets goedkoper uit. Alleen heb ik dan wel een leuk ritje want ja ik rij graag in mijn auto. Plus ziek ik daar lekker de overheid mee. Natuurlijk schieten we daar niks mee op maar het is inderdaad een principe kwestie. Mijn ouders rijden beide op gas omdat ze giga afstanden afleggen. Ze worden al met de wegenbelasting gepakt terwijl het schoner is. En met je op gas moet je koken vind ik dan een loze opmerking. Dieselen is duurder voor mijn ouders trouwens.
Volgens mij is de enige partij die hier iets aan wil doen de PVV. Maar om daar op te stemmen heb ik eigenlijk ook geen zin in dat ligt niet aan wilders maar aan de rest van de kortzichtige pannekoeken die daar rond lopen.
flutterby zegt
@sjeppie156: gas is altijd goedkoper als diesel.. Wegenbelasting is lager en per liter ook. Wel rij je er iets minder zuinig mee, maar dat is hooguit 20%.
lohran zegt
@flutterby: Zuiniger rijden ligt geheel aan de modellen natuurlijk.
Overigens is de wegenbelasting alleen lager als je G3 hebt, bij gewone LPG betaal je helemaal veel wegenbelasting.
flutterby zegt
@lohran: Een diesel rijdt zuiniger als benzine en benzine (schijnt) zuiniger te rijden als lpg.
Zelf heb ik dat met mijn oude e36 nog ondervonden dat gas minder zuinig is. Enige wat het meten stoort is dat je start (koude motor) op benzine.
lohran zegt
@flutterby: Dat klopt! Maar bedoelde dat er geen percentage te gebruiken is, omdat het zo afhangt van de modellen. Als je bijv een Polo TDI met een M5 op LPG vergelijkt ;)
Ben blij dat m’n TDI’tje vrij zuinig is, rijd ook vaak lekker rustig naar huis, scheelt dan 3 min. ofzo.
sjeppie156 zegt
@lohran: Ouders hebben allebei een g3 en toch is dan de wegenbelasting prijziger natuurlijk niet zoveel als bijvoorbeeld een diesel. En ja met gas rij je minder zuiniger bijvoorbeeld normaal op benzine 1/12-1/14 rij je dan op gas 1/10 (moeders auto) . Maar ja mijn vader vertikt het om om een kleine auto te nemen dus die rijd in een voyager uit 2006 met een 3.3 liter v6 (en ja dan maar 174pk…)
Dus super zuinig zal het niet zo zijn maar benzine is alsnog bijna 3 keer zo duur op het moment.
Tis dat er met JTS geen gas mogelijk is anders was ik ook over.
lohran zegt
@sjeppie156: Ja klopt, G3 is alsnog duur. Ik haal met mijn Audi A4 B6 Avant 1.9 TDI quattro (gechipped naar ong. 160/170pk) en 1515kg op kenteken vaak boven de 1 op 16. Stadsritjes geven veel verbruik, maar met lange afstanden haal ik over de 1 op 17. Soms rijd ik ook achter een vrachtwagen naar huis (als ik voor werk bijv. heen en terug naar Zuid Frankrijk ben geweest) en dan haal ik nog 1 op 19,5. Erg netjes voor een 4×4. Dan maar wat rustiger rijden soms om iets te besparen..
sjeppie156 zegt
@lohran: Ik merk ook dat als je gewoon rustig achter de vrachtwagens aan kachelt naja ik rij dan wel 100-105 dan zit mijn 2.0 JTS gewoon op 1/18 want als ik 120-130 rij rijd ik weer 1/13. Dit is tevens wel op de cruise control. op een 60-80 weg red ik zelfs met gemak 1/20-1/25
Al met al voor een 18 jarige jongen op de snelweg nog een best zuinig bakkie. Want een maat van mij rijd in een panda uit de jaren 90 0,9 vierpitter en die rijd overal zoon beetje 1/14 1/15
amgpower63 zegt
@sjeppie156: nee heb je de andere leden van de vvd en de pvda gezien, lijken net een paar hippies van de pvda.
Geef mij dan maar de pvv.
tupperware zegt
Gisteren nog bij de oosterburen getankt, minder betalen voor betere benzine (ultimate 102) en gelijk weer een paar sloffen gescoord.
Ik heb mijn steentje weer bijgedragen….
motoragent zegt
@tupperware: Fijn spul hé, dat Aral Ultimate? Alleen daarom vind ik het al de moeite waard.
tupperware zegt
@motoragent:
Yep, zeker in een motor die standaard al niet met minder dan 98 genoegen neemt en waarvan de turbo druk is opgeschroefd naar 1.5bar.
Die heeft het voelbaar beter naar zijn zin op Aral ultimate. Over twee weken wordt hij daar weer mee verwent, dan moet ik weer die kant op.
sjamp zegt
Tanken over de grens. Wordt zelfs vanaf mijn woonplaats (bijna) interessant.
’t is jammer dat er niet meer peut in de tank past van m’n 1 op 10 stokertje!
In Luxemburg stond van de week de teller op 1,36 eu/l. En dat was langs de snelweg. Kan de Tinq/Tango niet tegenop!!
kaasboerin zegt
Gewoon alle belastingen bij de benzineprijs gooien, BPM etc.
Dan betaald de gebruiker, zoals het hoort.
10x duidelijker
100x eerlijker.
yerrie zegt
@kaasboerin: het gaat de overheid helaas niet om eerlijk en duidelijk het gaat om zoveel mogelijk geld uit onze zakken te kloppen.
Stel je voor dat we net als die misselijke babyboomers (de oorzaak van bijna alle problemen) geld over houden op onze oude dag, dat kan niet de bedoeling zijn
sdk16420 zegt
@kaasboerin: Gaat niet werken. Als hier de brandstof 10x zo duur is tankt niemand hier, of gaan ze het zwart verkopen.
motoragent zegt
@kaasboerin: Dan kunnen we hier in de grensstreek belastingvrij rijden en goedkoop tanken in het buitenland, goed plan, ik stem voor!
yerrie zegt
tja ik heb nog een paar cent in mijn zak dus als de overheid mij nou op mijn kop houd en een beetje schud misschien komt er nog wat uit vallen
mout zegt
Laat ik maar niet beginnen over de hoogte van brandstofaccijnzen in het algemeen.
Maar wel dit: 7 cent extra op LPG is ruim 8% duurder rijden. Hoe kan je nou als burger of bedrijf keuzes voor de toekomst maken – financieel maar ook ecologisch – als er geen enkele lijn in de beprijzing door de overheid zit?
Als jij overstapt op LPG help je de overheid met het halen van CO2-doelen. Of het financieel kan, ga je van te voren netjes uitrekenen. Afschrijving van de installatie, hogere houderschapsbelasting, extra kosten onderhoud: het is allemaal terug te verdienen aan de pomp. En dan komt er zomaar even een rekening van 8% extra aan de pomp. En hop, daar gaat je berekening.
autogek123 zegt
@mout: LPG is maar 10% schoner dan dezelfde motor op benzine. De meeste LPG’s zijn 2 liter motor of meer. Dus LPG is helemaal niet zo schoon als je ziet dat de gemiddelde motorinhoud tegenwoordig ronde de 1.4 liter ligt. Mensen die op LPG rijden doen dat puur voor de kosten en niet voor hun ecologische gevoel. :-)))
guidoberbers zegt
t scheelt dat ik van de baas een tankpas heb ..
maar moet ik een privetank hebben? ik sta in 5 minuten in Duitsland!
een maatje van me doet het met zijn seat ibiza die benzine stookt ..
per tank scheelt het € 10,- en dat gewoon bij een duitse Shell!
nederland waar gaat het heen …
johannes79 zegt
@guidoberbers: waarom dan niet met de tankpas van je baas over de grens tanken?
desjonnies zegt
@johannes79:
Terugvorderen der BTW is moeilijker in het buitenland.
Nu trekt zijn baas 21% af.
mashell zegt
Als de regering slim is compenseren ze het verlies dat ze lopen met “over de grens” tanken door ook de accijns op benzine te verhogen. Want waarom zijn het altijd de veelrijders (diesel en LPG rijders) die de prijs moeten betalen, die doen dat immers niet voor de lol maar omdat ze werken en zo een bijdrage aan de economie leveren!
sdk16420 zegt
@mashell: Op naar de magische €2 grens dus :)
flutterby zegt
@mashell: Wie zegt dat benzine rijders geen veelrijders kunnen zijn? Het omslagpunt van sommige auto’s ligt momenteel tussen de 40k en 50k per jaar! Helemaal nu het “wegenbelastingvrij” afgeschaft wordt.
autogek123 zegt
Grlukkig gaatn de accijns op benzine niet omhoog. Komt er eindelijk een beetje gelijkheid aan accijns op brandstoffen. Al mag er dan nog steeds meer accijns bij voor diesel en LPG of verlagen op benzine.
Iedereen hier maar klagen over lastenverhoging. Maar dat moet wel omdat we nog steeds in een verzorgingsstaat wonen. Ik ben er helemaal voor om dat te laten vervallen hoor, maar dan heeft 80% van de Nederlanders het nog veel slechter dan dat ze het nu hebben. Klaag klaag, maar slechts 20% betaald daadwerkelijk netto meer aan de staat dan dat ze ontvangen via andere wegen. Ohh, dat mag de media natuurlijk niet vertellen. Want dan breek echt de pl…is uit in NL.
kaasboerin zegt
@autogek123: Slechter dan dat ze het nu hebben?
Inderdaad, NL sterft van de armoede. Sommige mensen hebben maar 1 auto voor de deur i.p.v. 2!!!1, en ik zag laatst zelfs iemand met een 30″ tv.. Straatarm!
melkkoe zegt
@autogek123: Waarom zijn hybride- of musli-auto bezitters altijd zo hypocriet?
autogek123 zegt
@melkkoe: Wat de ene hypocriet noemt, noemt de ander realist. :-P
mashell zegt
@autogek123: als 80% meer ontvangt van de overheid dan dat ze inleggen dan breekt niet de pleuris uit maar een groot straatfeest waar de Nationale Postcodeloterij en het Tros muziekfeest jaloers op zouden zijn. Ik ben dan ook bang dat je geen gelijk hebt, dat is met een begrotingstekort van pakweg 5% niet eens mogelijk.
autogek123 zegt
@mashell: Wel als de andere 20% zich blauw betaald. :-(((
lohran zegt
Gaat weer lekker zo. Ik rijd diesel en dan ook nog een redelijk grote auto. Ik betaal al een asociaal bedrag aan wegenbelasting (127 per maand) en dan blijven ze de dieselprijzen ook nog verhogen.
motoragent zegt
@lohran: 127.- per maand aan wegenbelasting? Ik hoor de heren in Den Haag al gniffelen..
lohran zegt
@motoragent: Ik hoor ze ook, hopelijk horen ze mij huilen ;)
Naja, dat wist ik van te voren al. Maar sinds ik diesel rijd zijn de prijzen flink gestegen.
melkkoe zegt
@lohran: daar teken ik voor, ik betaal ondertussen 158,- per maand voor mijn A4. Op zich vind ik dit niet zo’n ramp, maar als ik zie hoeveel bluemotions e.d. er tegenwoordig rondrijden, krijg je toch het ****gevoel
lohran zegt
@melkkoe: Gelukkig moeten die ook weer betalen. Watvoor type heb jij dan? Ik heb expres voor de 4 cilinder gekozen vanwege de lagere kosten (en de wat slechtere reputatie van de 2.5 V6). Ik woon overigens wel in de ‘goedkoopste’ provincie Noord Holland.
melkkoe zegt
@lohran: een 4-cilinder is rationeel gezien altijd een betere keuze. Toch heb ik een 3.0tdi gekozen in de b8. Zolang dit soort auto’s betaalbaar zijn, moet je er van genieten.
lohran zegt
@melkkoe: Ah, dat is zeker een lekkere uitvoering!
midasracer zegt
Gewoon doorgaan VVD en PvdA! Er kan nog veeeel meer accijns bij. De spons is nog lang niet uitgeknepen. Liefst nog veel meer lastenverzwaringen tot de nieuwe verkiezingen. Dan blijft het hopelijk lang genoeg hangen in het geheugen om de PvdA en VVD volkomen van het Haagse politieke veld te vagen. Met dit soort landverraders zal het met ons land nooit meer goed komen. Ik begrijp nog steeds niet dat men dit bij de laatste verkiezingen niet door had. Rutte 1 was al een teken aan de wand.
melkkoe zegt
Ik ga straks lekker over de grens tanken. Dit doe ik terwijl ik whats-append achter het stuur zit, midden in de spits na het werk zodat het vrachtverkeer flink last van mij heeft.
Verder rem ik hard af wanneer er op de andere strook of naast de weg iets te zien is, zodat er kijkersfiles ontstaan.
Wie kaatst kan de bal terug verwachten
Frankypanky zegt
@melkkoe:
Wat heeft het vrachtverkeer met de accijnsverhoging te maken? Dit kost juist Nederlandse banen in de transport!
En hoop meteen dat een dikke 35 tonner jou ‘eventjes over het hoofd ziet’…Leer je het meteen af.
melkkoe zegt
@FrankypankyV8: was niet gericht tegen het vrachtverkeer, maar tegen de staat in het algemeen. Files kosten de staat indirect ook meer geld dan het opbrengt.
stijnl zegt
Wát een verstandelozen daar. Ga idd mooi naar Duitsland of België
Alfarobert zegt
Het is ook de bedoeling dat we in Duitsland of Belgie gaan tanken en meteen een slof sigaretten meenemen.Dat is goed voor de Duitse economie.Het land van het vriendinnetje van Rutte(Merkel).Nederland is nog niet genoeg naar de KLOTEN.
JaxDryke zegt
Dus omdat om en nabij de 300.000 mensen hun wekelijkse tankbeurten in Duitsland doen, moet heel Nederland boeten ?
En daarbij:
De overheid begraaft ons onder spotjes en campagnes over hoe we goed met het milieu om moeten gaan, maar straffen ons vervolgens als we de schoonste varianten van brandstof willen gebruiken, door juist DAAR de accijns achterlijk hoog te laten oplopen.
Wat een schijtland …
xytras zegt
WAT!? Zijn wij Belgen ergens goedkoper in dan onze buurlanden! *belt Guinness book of Records*
VeniVidiVici zegt
Wat een ongelofelijk sukkels die coalitie!! Er staat maar 1 bovenaan op het lijstje en dat is de 3% van Brussel willen halen en alle schade en slachtoffers die daarmee gemaakt worden interesseert ze geen reet!
I.p.v. alles goedkoper te maken dan de buurlanden zodat de Belgen en Duitsers hier hun geld komen inleveren.
Maar nee hoor, vooral niet naar het volk en economen luisteren eigenwijze brilsmurf Jeroen Dijsselbloem…
desjonnies zegt
We kunnen lopen zeuren over onze huidige regering.
Ben er ook niet van onder de indruk
Maar dat ben ik al twintig jaar niet.
Vergeet niet dat Balkenende en Bos slechts op de winkel hebben gepast en dat de BV Nederland lekker verdiend heeft aan de vastgoed boom in Nederland.
Tijdens het gouden decennium onder B&B hadden zij de stappen kunnen nemen om ons te hoeden, zoals de kinderbijslag, de hypotheekrenteaftrek en meer van dit soort zaken.
Iedere bankier hoorde te weten dat er in de VS iets niet in de haak was met die casino hypotheken en beleggingen, men heeft geprobeerd het me uit te leggen, ik begreep het nooit en dacht dat ik stom was; wat blijkt, ze begrepen het zelf ook niet.
Maar ze stonden erbij en ze keken er naar.
Inmiddels schijnt de Politie de grootste werkgever van Nederland te zijn, curieus want ons politiebureau is ’s avonds om 8 uur gesloten en we schijnen 2,2 politiewagens te hebben op een dorp van 42000 inwoners.
Ik ben iedere morgen blij verrast dat ik nog levend kan opstaan !
Wil je eens aangifte doen, moet je een afspraak maken.
Maar zaligen van geest, weescht blij, over een tijdje mag u wederom nieuwe dictators gaan kiezen, schijnt democratie te heten.
porsche928 zegt
De LPG accijns wordt doorgaans per KG berekend. Is 1L LPG ook 1KG of gaan er meer liters in 1KG?
tstile zegt
Het ging al niet zo best met LPG doordat veel verkooppunten in de bebouwde kom verdwijnen omdat het zo onveilig zou zijn.
LPG G3 is vooral interessant in vederlichte auto’s. De korting op de wegenbelasting is een vast bedrag tov normaal lpg. Hoe lichter de auto, hoe kleiner het verschil in wb tov benzine, en hoe groter tov diesel.
Erg voordelig dus om een Cuore op gas te rijden(ja dat bestaat).
WB 28,- per maand, dus wat zal het zijn, een tientje meer dan benzine. Dat is wel terug te verdienen in een maand;)
Een lichte diesel kost al gauw 60 per maand.
Maargoed, de 3 cent op de diesel zal het concurrentievermogen van de Nederlandse transportsector geen goed doen momenteel. Al is het misschien de geheime agenda dat dat werk naar andere landen moet gaan? Lijkt er wel op iig…
Frankypanky zegt
@tstile:
Waarschijnlijk willen ze inderdaad geen Nederlandse transporteurs meer, of de huidige moeten vollopen met Polen of Roemenen.
En maar roepen dat Nederland haar concurrentiepositie moeten kunnen handhaven, dus dat Nederlandse chauffeurs te duur zouden zijn!
En WAT doen ze vervolgens? Accijns verhogen…Pfffffffffffffff
gt4202r zegt
Het valt wel mee hoor. We zijn niet #2 maar #3 op de wereldranglijst :)
http://www.bloomberg.com/visual-data/gas-prices/20133:Netherlands:EUR:l
(#2 is Turkije)