Deze voordelige Bentley Flying Spur is goedkoper dan de goedkoopste Golf. En je krijgt nog best een nette Nederlandse auto met niet al te veel kilometers.
Afgelopen week introduceerde Hongqi de Guoya. Een enorm slagschip met meer dan een paar Bentley-invloeden. Om heel eerlijk te zijn, die Guoya is een geweldig toffe auto, maar het blijft natuurlijk een Bentley-kopie. Waarom ga je dan niet voor een echte Bentley? Nou, misschien vanwege de prijs. De Hongqi zal met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid goedkoper zijn dan ’the real deal’.
Maar je kunt ook kiezen voor een auto die én goedkoper is én waar Bentley op staat. Check deze Bentley Continental Flying Spur die wij – niet geheel ontoevallig – vonden op Marktplaats. We vallen maar meteen even met de deur in huis, ze zijn tegenwoordig echt goedkoop aan het worden. Dit exemplaar dat je op deze pagina ziet, is niet eens de goedkoopste. Het is wel een origineel Nederlands exemplaar met een bescheiden (NAP) kilometerstand.
Voordelige Bentley Flying Spur
Nu zullen er kwade tongen zijn die zeggen: “Ja, maar dit is gewoon een Volkswagen met een Bentley-logo”. Dat is A. niet zo erg en B. niet helemaal waar. Ja, de basis is het platform waar Volkswagen ook gebruik van maakte voor de Phaeton. Dat was destijds ongeveer de beste auto ter wereld, dus waar zeuren we over?
Het is overigens een typische Audi-layout met de motor iets voor de vooras, de transmissie op de as (transaxle) en dan middels een Torsen-differentieel permanente vierwielaandrijving. Deze auto is niet bedoeld voor trackdays, maar voor hele lange ritten (en een tankpas van de zaak).
De configuratie is niet eens verkeerd. Het is een donkerblauw exemplaar met ivoor-kleurig leder erin. Verder zien we mooi hout en donkerblauw tapijt. Het geheel wordt afgemaakt door de kostbare en optionele BBS-wielen. Ja, deze Bentley Continental Fying Spur rolt op de lievelingswielen van vele redactieleden (in elk geval de gene die dit schrijft). Leuk weetje, de 5X112 wielen passen ook op een Audi of Volkswagen.
Instap- en topmodel in één
Het mooie is dat je vroeger geen instapper had. Een Flying Spur had gewoon die biturbo W12 of helemaal niets. Dat betekent een 6.0 W12 met twee turbo’s, goed voor 560 pk en 650 Nm. De 0-100 tijd is niet zo bijzonder met 5,6 seconden. Het is natuurijk een enorme massa die in beweging gezet moet worden. De topsnelheid is wel hilarischL 312 km/u!!!
Al dit moois kost je slechts 29.995 euro tegenwoordig! 30 mille! Voor een toplimousine met twaalfcilinder motor en alle mogelijke luxe die je toen kon krijgen. Kortom, pak de trein naar Schoorl en rij terug met deze schitterende Flying Spur! We leven in tijden dat een crisis-Golf 1.0 met handbak al 35 mille kost, dus wat dat betreft is het een koopje. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Uiteraard moet je wel eventjes luisteren naar Ome @wouter om te zien waar je op moet letten:
Meer lezen? Dit zijn 13 zeer coole en onbekende limousines!
petroldrinker zegt
Uhm goedkoper dan de goedkoopste golf?? ik kan voor een rooitje al een golf oppikken hoor op marktplaats… of bedoelen jullie een NIEUWE golf? staat nergens namelijk…
Blijft aanlokkelijk om er 1 te kopen voor zulke prijzen, heerlijke daily driver heb je dan (of de GT gewoon heb de achterbank niet nodig) maar de potentiele kosten doordat alles zo marginaal (kwa ruimte) in elkaar zit, heeft mij altijd afgehouden
William zegt
Destijds ook gebouwd in de VW fabriek (Glaserne Manufaktur) in Dresden dacht ik. In ieder geval de eerste jaren. Mooie sedan, als je er genoeg geld voor preventief onderhoud in gooit een zeer leuke en nog behoorlijk rationele aankoop.
rotjeknor66 zegt
Nooit maar dan ook nooit aan beginnen, ik ben anderhalf jaar bezig geweest met een S500 W221 met nog niets eens zoveel kilometers <150000 en ook Nederlandse auto en altijd “dealer” onderhouden, wat dus echt hélemaal niets zegt!! Dit soort auto’s zijn enorme moneypits, mijne gaat as zaterdag gelukkig de deur uit en stap over op een iets meer modale Lexus met nog jaren garantie erop.
Variomatic zegt
Ja, leuk voor je, als je het niet kunt betalen moet je ook niet aan zulke auto’s beginnen. Een W221 is ook niet meer de jongste. Bij aankoop moet je het ding eerst helemaal doorlichten (snap je het zelf niet dan een expert zoeken en die minstens voor twee uur betalen) en idd zeker niet blind vertrouwen op ‘dealer onderhouden’. ‘Nederlandse auto’ is al helemaal geen extra garantie op een betere auto en beperkt je onnodig enorm in de keuzemogelijkheden bij dit soort exoten. Leuke auto’s mogen best geld kosten. Een Lexus is niet leuk, louter rationeel.
schaap zegt
De aanschafprijs is leuk. Maar ik woon in België en de fiscale lasten me veel te hoog om zoiets rijdend te houden.
De belasting op in verkeerstelling is hiervoor € 13.249,15, en daarnaast elk jaar € 6.474,85. Dit maakt zo’n auto in België quasi onverkoopbaar. Wie wilt er nu een auto van 30000 euro kopen, en dan een paar maand later een belastingbrief in de bus vallen van een kleine 20000 euro voor het eerste jaar omdat je er een nummerplaat op zet. Nog los van het verbruik en onderhoud. Dus ik zou dan toch maar voor de saaie Golf gaan.
fiscaal zegt
Wat een geld dan in België. Dan hebben we het nog niet zo slecht in Nederland. Is er ook een soortgelijke website als marktplaats in België?
cossiekiller zegt
2ehands.be of autoscout.be zijn de meest bekende
Joris24 zegt
Alweer bijna 20 jaar oud en nog steeds een statige verschijning. Imposant zonder te schreeuwen. Zoals audi ook de RS6’jes enzo van weleer maakte. Het is dat je ook gewoon een flinke zak geld apart moet houden voor onderhoud, belasting en verzekering, maar als je gewoon echt luxe en comfort wil hebben voor hetzelfde geld als een nieuwe middenklasse en een paar centen achter de hand houdt, is dit toch wel super.
Heb ooit in de W12 mogen rijden in de A8L, dat was ook een schitterende motor. Wat ik vrij sterk vind aan deze specifieke auto is dat hij sinds januari 2017 in bezit is van de huidige eigenaar, dus dat is iemand die hem ook lang heeft gehouden en waarschijnlijk daarmee ook goed verzorgd heeft.
En met zo’n vermogen uit zo’n motor zul je altijd veel reserve hebben. Denk dat de motor weinig te lijden gehad heeft. Maar als het tegenzit dan ben je ook enorm aan de beurt, gezien de leeftijd kun je gewoon ook een keer vette pech hebben met motorschade of dure reparaties. Interessante gok!
Otua zegt
Of hij heeft hem juist niet goed (laten) onderhouden maar wilde hem ècht niet weg doen totdat de monteur zei dat het preventieve en/of noodzakelijke onderhoud economisch total loss zou betekenen. Altijd door de dealer onderhouden betekent niet dat ie altijd OP tijd is onderhouden.
pjotr zegt
Een auto die niet mooi oud wordt. Of eigenlijk nooit mooi was?
Robert zegt
Als ik toch voor luxe en (spreekwoordelijke) kwaliteit ging, kocht ik z’n Duitse evenknie met een meer ‘modale’ V6 of V8. Als ik op Marktplaats zoek naar Phaeton op benzine met minder dan 2 ton op de teller vind ik er vijf, variërend van 8 tot 10 mille voor een vroege versie, tot enkele frissere exemplaren (2012-2014) voor 22, 23 mille.
petroldrinker zegt
@robert is toch kwa imago etc niet te vergelijken met elkaar, sure the Pheaton was DE VW om te hebben kwa luxe etc, maar het heeft nog niet 1/1000e vd uitstraling die een Bentley wel heeft… Daarbij zijn aan beide autos de reparaties enorm duur, de een is een bentley en de ander een VW, ik zou eerder moe worden van grote kosten aan een VW want het is een VW dan als er kosten aan een Bentley zitten…
Al bij al, alleen maar redenen om de Bentley over de Pheaton te kiezen in mijn ogen
mjpamsterdam zegt
@petroldrinker : imago is een hersenspinsel welk opgebouwd is door leden van een bepaalde af te kaderen sociale klasse (sommige noemen het p..meltjesmeten). Dus dit argument is niet heel sterk.
Robert zegt
Precies.
petroldrinker zegt
@mjpamsterdam dat scheelt per persoon dan. Als ik een auto koop houdt ik daar zeker rekening mee, wil geen kapitaal uitgeven om dan in een normaal merk wat op elke straat staat zoals met de pheaton het geval is met overal andere VW’s die er staan, zou voor mij enorm veel afbreuk doen aan de beleving vd Pheaton tegenover de Bentley
DeWitteCondor zegt
De W12 was niet zonder problemen meen ik? Verder een verweerd logo wat opvalt, niet binnen gestaan? En het interieur ziet er heel erg afgeleefd uit voor deze km stand. Reinigen en behandelen zal het maar deels oplossen want het leer is uitgezakt her en der. Ik snap de appeal maar deze zou ik skippen. De GT is bovendien veel mooier.
Otua zegt
In 18 jaar ruim 207k afgeschreven. Dat is ruim €11500 per jaar, dus ongeveer elke 2 jaar een knappe 7 GTI met een beetje ervaring mee kopen. In plaats daarvan ben je waarschijnlijk ongeveer hetzelfde kwijt elke 2 jaar aan het onderhoud van deze sloep. Het is een mooie wagen en zal vast ook heerlijk rijden maar voordelig zou ik hem zeker niet noemen