Zoals we vorige week al meldden gaat het belastingvoordeel voor milieuvriendelijke auto’s op de schop. Tegen de algemene verwachting in worden de regelingen echter niet afgeschaft, ze blijven zelfs een jaar langer, tot 2014. In dat jaar gaat de hele regeling op de kop.
Het kost de staat (en dus de belastingbetaler) zakken met geld maar we gaan vrolijk verder met het stimuleren van zogenaamd schoon rijden. Er lijkt iets van een overgangsregeling te komen maar het einde van de geldverspilling is nog lang niet in zicht.
Vanaf 1 juli 2012 gaat de maximale CO2 uitstoot voor een auto met 20 of 14 procent bijtelling namelijk omlaag. Een 20% bijteller mag voorlopig dus gewoon maximaal 140 gram (benzine) of 116 gram (diesel) CO2 uitstoten. Benzineauto’s die minder dan 110 gram CO2 uitbraken blijven in de 14% bijtellingsgroep vallen. Voor diesel geldt voor 14% een grens van 95 gram CO2 per kilometer. Deze auto’s zijn ook gewoon BPM en wegenbelastingvrij, dat laatste zelfs tot en met 2014 in plaats van 2013.
Vanaf 1 juli 2012 zal de grens van het aantal toegestane grammen CO2 per kilometer per jaar aangescherpt gaan worden.
Voor 14 procent bijtelling en BPM-vrijstelling:
Nu: diesel: 95 gram en benzine: 110 gram
1 juli 2012: diesel: 91 gram en en benzine: 102 gram
2013: diesel: 88 gram en en benzine: 95 gram
2014: diesel: 86 gram en en benzine: 89 gram
2015: diesel: 83 gram en benzine: 83 gram
Dieselauto’s krijgen daarbij een BPM-toeslag per gram CO2 vanaf 70 gram ter compensatie van de lage accijns.
Voor 20 procent bijtelling:
Nu: diesel: 116 gram en benzine: 140 gram
1 juli 2012: diesel: 114 gram en en benzine: 132 gram
2013: diesel: 112 gram en en benzine: 124 gram
2014: diesel: 111 gram en en benzine: 112 gram
2015: diesel: 110 gram en benzine: 110 gram
Wel is er een leuk nieuwtje voor iemand die 14% nog veel te veel vindt: een auto die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot is bijtellingsvrij te sturen vanaf 1 januari 2012. Kom er maar in Nissan Leaf en Opel Ampera-fans, dat wordt smullen!
alcantara zegt
Wat is dat toch met die bijtelling tegenwoordig, alsof iedereen in een huurauto rijdt. Er zijn ook nog gewoon mensen die hun Bimmertje contant aftikken en dus schijt hebben aan dit soort regelingen.
floryn zegt
@alcantara: Haha mooi punt. Leasen is eigenlijk pas kort gemeengoed geworden, maar lijkt nu de standaard.
gregorius zegt
@floryn: We gaan naar Amerika! Iedereen wil al iets hebben voordat ze t kunnen betalen! Iedereen denkt dat ze handig bezig zijn, maar eigenlijk is het verspilling! Een hoop mensen hadden het anders gedaan als ze de kosten die het een bedrijf kost om je in zo’n bakkie te stoppen zelf op hun rekening hadden
(bij de degelijke 52% betalers zal t misschien weer iets anders zijn)
mashell zegt
@gregorius: het ligt toch iets anders. Voor de netto kosten die ik aan mijn lease auto heb kan niet zelf iets vergelijkbaars rijden. Ook dat het onderhoud en brandstof inclusief is, is erg prettig. Het is gewoon nog altijd een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Het nadeel, het regeringsbeleid dat sneller wisselt veranderd dan je leasecontract en al die kilometers die de baas van je verlangt natuurlijk.
Gregor zegt
Vergeet de Volvo V60 Plugin Hybrid niet, die in 2012 op de markt komt, die heeft ook minder dan 50 grCO2/km uitstoot. Link: http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/03/de-volvo-v60-voor-milieupeeps-en-schrapers.
vanopzij zegt
-edit: check, danku!-
nivado zegt
Wat een teleurstelling zeg! Ik had echt gehoopt (en verwacht) dat er wat meer staffels zouden komen. Dat de wegenbelasting zeg maar op basis van je gewicht én CO2 uitstoot bepaalt wordt. I.p.v. die achterlijke harde grens. Nee jij stoot 1 gram teveel C)2 uit, jij betaald gewoon het volle pond, net als iemand in een hummer…
Idioten!
cesarestevao zegt
Ik rijd lekker F label!!!! lekker snel
Joost1990_2 zegt
@cesarestevao: heeft niks met snelheid te maken. Volgens mij heeft zelfs een Defender een G-label. Maar ja, je zal zelf wel weten of je in een snelle auto rijdt of niet :)
cesarestevao zegt
@Joost1990_2: haha nee ik rijd en irmscher vectra i500!!
quasimodo zegt
@cesarestevao: He, jou herken ik. Jij rijdt af en toe achter me in de file. Hoe doe je dat dan sneller rijden en toch steeds achter mij blijven?
cesarestevao zegt
@quasimodo: haha nee je bent in de waar met iemand anders lol
bobb zegt
Het kost de staat geen geld, ze hebben alleen minder inkomsten.
bigcar zegt
f*ck bijtelling.
Dev zegt
Zucht, hoe frustrerend is dit. Nog steeds geen besef dat CO2 geen primair broeikasgas is. Man Made Global Warming is een concept dat inmiddels is ontkracht. De grootste boosdoeners zijn waterdamp, ozon en methaan, en bovenal zonne-activiteit. Gezien de biodiversiteit en hoeveelheid water op aarde gaan we daar nul nakkes nada aan doen.
Intussen verspilt zo’n Leaf of Ampera ontzettend veel materiaal en manuren tijdens productie en recycling, moet tijdens de levenscyclus alsnog het “oh zo kwade” CO2 gegenereerd worden om ze op te laden en iemand die gewoon de dagelijkse forens uit hangt in z’n golfje diesel wordt zwaarder belast dan de vertegenwoordiger die de snelweg op en neer ploegt in z’n Prius waar de elektra al niet meer bij te pas komen.
Maakt de liefhebberij voor de heilige koe steeds onmogelijker.
desjonnies zegt
@Dev:
En die andere dan?
De grootste boosdoener – overbevolking –
Brum zegt
Een auto die 1 op 25 of nog zuiniger rijdt blijft natuurlijk interessant, met of zonder fiscale voordelen. Zo’n auto brengt je namelijk goedkoop van A naar B.
Als autogekken zouden we het juist aan moeten moeidgen dat er zuinige auto’s komen, dat zijn namelijk de auto’s die je in de praktijk rijdt. De hele snelle auto’s waar we hier op Autoblog hardop van dromen, zijn niet de auto’s waarmee we ons verplaatsen. En hoe meer autofabrikanten zich gaan richten op zuinige auto’s, hoe groter de kans dat er in dat segment ook echt begeerlijke auto’s komen.
Ik zou zelf graag een hele zuinige (en dan heb ik het over 1 op 30 of beter), mooi gelijnde, strak sturende auto willen hebben. Eén met emotie; gevoel in het stuur en aandacht voor details. Waarbij nog eens extra aandacht besteed is aan het interieur; daar kijk je zelf namelijk het meeste naar.
retetikker zegt
Is die auto op plaatje soms een Audi R8??
Gideon zegt
@retetikker: Correct, een R8 V10 om precies te zijn.
weekert zegt
Waarom worden alle kosten niet doorgerekend in de brandstofprijs.. een auto die in een wegenbelastingvrije categorie valt zal alleen zo weinig uitstoot behalen als er enorm zuinig mee gereden wordt.. wat je op het moment veel ziet is dat er vertegenwoordigers kiezen voor zo een belastingvoordelige auto, en vervolgens vol gas gaan omdat de baas de brandstof toch betaald… dan is die auto ineens niet zo groen meer natuurlijk. Daarbij komt dat de wegenbelasting die ik betaal voor een auto die maar een paar kilometer in het jaar op de weg is even hoog is (of in mijn geval meestal hoger) dan iemand die een ton weg rijdt in een jaar. Als alles wordt doorgerekend in de brandstofprijs worden de zuinige, groene auto’s beloont met een laag verbruik en dus minder kosten en de onzuinige auto’s met een hoog verbruik dus meer kosten. En de auto’s die veel op de weg zitten, hebben meer brandstof nodig dus betalen ook meer. Of is dit te makkelijk?
mashell zegt
@weekert: te simpel, kan alleen als de hele wereld het doet anders krijg je over de grens tanken en brandstof smokkel. Ook hebben de mensen dan te goed door wat de auto kost als ze alles aan de pomp betalen.
BetaArkUser zegt
@bobb dus kost het ze geld
want ze missen toch die centen
en als ze die nou net nodig hebben om rond te kunnen komen
kost het ze dus geld
bobb zegt
@BetaArkUser: In die zin kost m’n baas me ook geld.
nielsvanderweiden zegt
@bobb: Precies. BPM kost de belastingbetaler geld, maar het niet heffen van BPM kost de belastingbetaler ook geld? LOLWUT?
domdom zegt
Het voordeel is toch al dat ze zuinig zijn? Afschaffen die handel
blo3to3t zegt
ik snap al dat gezeur niet zo goed, volgens mij voornamelijk reacties van mensen die dolgraag zo een auto willen rijden maar geen geld er voor hebben en dus veroordeeld zijn tot een ouwe bak. am i right?
mijn ergo: koop zo’n auto als je je ergert aan het feit dat de buurman geen MRB betaalt en jij wel.
koop je bewust niet zo’n auto omdat je persé als eerste weg wilt zijn bij een stoplicht, dan moet je ook niet zeuren.
Dev zegt
@blo3to3t: In het engels heb je daar zo’n leuke uitspraak voor. “When you assume, you make an ass out of u and me.”
Het punt is nou juist dat 2 vergelijkbare auto’s met vrijwel identieke prestaties toch een compleet verschillend kostenbeeld kunnen hebben. Een auto als zo’n Leaf en Ampera krijgt tientallen duizenden euros belastingvoordeel op basis van valse aannames.
Als mensen plezier, comfort en praktische toepassing hoog in het vaandel heeft staan (hopelijk wel, op een AUTOblog) dan zijn veel van die auto’s waar ongelooflijk met kortingen op wordt gesmeten simpelweg ongeschikt. In plaats dat men marktwerking z’n werk laat doen gaat de overheid dicteren wat je moet kopen.
En dat is kwalijk vooral als de overheid over milieu preekt en dan stiekem erg schadelijke (voor zowel milieu als het wegdek) auto’s bevoordeeld .
lacasitos zegt
Goed nieuws voor Bluemotion-rijders, zitten op 87 gram. Minder goed voor de meeste andere 14%-karretjes…
blo3to3t zegt
@lacasitos: mits je een comfortline heb, een trendline ligt 1 gram hoger.
de Smart ForTwo zit zelfs op 86 gram, maar goed.. daar zou ik nog niet dood in gevonden willen worden (en meerdere met mij, want je ziet ze écht heel weinig in vergelijk tot een 107 C1 Aygo)
boygeorge zegt
Deze post is natuurlijk onder voorbehoud.
In 2012 komen er nieuwe verkiezingen.
De Max.150 KM Partij krijgt 38 zetels.
Ik krijg een extra bonus voor mijn Ford Sierra.
Politiek en langetermijn beloften. Bestaat niet.
Schoon rijden bestaat niet.
Echt autorijden doe je uitsluitend in een Ford Sierra.
Aan de kant aub. Ik verbruik 1 L / 7 km.
* met een glimlach * [kuch]
Megakix zegt
Begrijp het wle, die jaar verlenging; dan zijn alle C1’s, Aygo’s, 107’s, Polo’s, Corsa’s etc aan vervanging toe ! Punt is namelijk dat een zuiniger auto juist meer uitnodigd om zo hard mogelijk te rijden. Let er maar eens op, op de snelweg. De Honda en Prii, Ecodiesels en ‘kleintjes’ rijden allemaal standaard te hard…want, het kost ze relatief toch weinig.
Overheidje, overheidje, overheidje…gij zijt door onzekes verkozen…maar voor deze regering ben ik het hokje niet meer ingedoken ! Kortom, het is allemaal JULLIE schuld ! ;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Megakix: klopt, daarom ben ik ookk voor een extra milieu-boete op de snelheidsovertredingen van muesli-auto’s! Met je dikke V8 te hard: 150,- euro boete, dezelfde overtreding met je Prius: 650,-!
Megakix zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ha, zo had ik er nog niet naar gekeken ! :lol:
Overigens, het gaat weer een beetje beterderder met Saab ! Netjes !
lacasitos zegt
@Megakix: Ja gelijk heb je. Ik kan nog zo als ’n idioot trappen in m’n Bluemotion, het vebruik krijg ik niet boven de 6 liter. Diesel. Echt lachen.
Megakix zegt
@lacasitos: laatst nog ff geschopt in een 107 ! Lekker doorrammen in z’n 2 tot 130km/h !!!! En dan een verbruik dat overeenkomt met een Tibetaanse Monnik die besloten heeft zichzelf niet meer te wassen noch zichzelf te verzadigen met wat gerstennat ;-).
mashell zegt
Dus de hardwerkende Nederlanders waar de regering haar mond altijd zo vol van heeft met een lease auto in de 20% klasse worden al in juli 2012 gepakt maar Henk en Ingrid die werkeloos in hun Aygo zitten mogen daar zelfs tot 2014 van blijven genieten? Sociaal beleid voor de minima ten koste van de werkenden van deze regering, wie had dat gedacht?
blo3to3t zegt
@mashell: een echte hardwerkende nederlander pakt gewoon de volle 25% BAM! ;)
Directeur zegt
Godverdomme, daar gaat mn 20% bijtelling met de Polo GTI. Klote overheid :|
janklaassen zegt
R8 V10 op achtergrond?
E320cdi zegt
@philipzuidijk: jep.