In deze stad betaal je als SUV-rijder aanzienlijk meer parkeerkosten met als doel je weg te pesten.
SUV’s zijn groot en vervuilend. Mensen die erin rijden (ik) zijn asociaal! Daarbij, ze nemen ook nog eens veel parkeerruimte in. Dat moet niet kunnen vinden de bestuurders van de Franse stad Lyon en zorgen ervoor dat SUV-rijders meer afrekenen om te kunnen parkeren.
SUV-rijder heeft hoge parkeerkosten
Alles om de planeet te redden en om dat te doen moeten grote auto’s aangepakt worden. De haat zit diep, want Lyon heeft een nieuw parkeerbeleid vastgesteld dat er voor zorgt dat SUV-rijders worden weggepest.
De prijs van een parkeerkaart voor bewoners is gebaseerd op het gewicht en het motortype van de auto. Normaal gesproken betalen inwoners voor een abonnement 30,- euro om op straat te kunnen parkeren. Dan moet het gewicht wel tussen de 1.000 en 1.750 kg blijven. Zwaardere auto’s moeten 45,- euro betalen, terwijl lichtere auto’s een rekening krijgen van 15,- euro. Oké, oké, het is niet schrikbarend veel geld. Maar het gaat om het principe hé.
Klimaatcrisis
Alles wordt gekoppeld aan de klimaatcrisis, het lijkt wel een verdienmodel te worden. We kunnen natuurlijk de discussie voeren of er überhaupt een klimaatcrisis is, maar daar branden we onze vingers maar niet aan. Het stadsbestuur van Lyon heeft de volgende redenering:
We willen het gebruik van zuinigere en minder vervuilende voertuigen aanmoedigen als antwoord op de klimaatcrisis.
Overigens, elektrische auto’s zijn van nature zwaar door de accu’s. Dat weten ze in Lyon ook en daarom betaal je minder in een elektrische auto. Gewoon dus een elektrische SUV nemen, want dan betaal je pas 45,- euro boven de 2.200 kilo. Daar zit je trouwens al best snel op, maar goed.
Nederland
Dit idee is niet nieuw. In de Duitse stad Tübingen gelden soortgelijke regels al langer. Nederland is altijd het braafste jongetje van de klas, dus onze beleidsmakers zullen best naar omliggende landen kijken. De belastingdruk, zeker voor auto’s, is hier al knetter hoog. Het zal mij benieuwen of Nederlandse steden deze gekkigheid over gaan nemen.
Foto: grijze Mercedes G63 gespot door @toyotafortuner via Autoblog Spots
bunnylebowski zegt
Zit wel heel veel ruimte tussen de titel en de nuance in het artikel.
ericc zegt
Het meerendeel van EV’s zijn SUV en zwaarder. Dit is dus een nieuwe belasting. Als elke stad zijn eigen regels gaat invoeren krijg je een onoverzichtelijke situatie en heb je aparte vergunningen nodig om er te komen. Ik dacht dat wegenbelasting ervoor zorgde dat je eenmaal betaald om overal te rijden. Niet dus. Europa wordt echt klein zielig op dat gebied. Van een verenigd Europa is geen sprake. Iedereen doet maar wat ie wil.
por100 zegt
Probleem is ook wel dat auto’s steeds groter en zwaarder worden (en minder overzichtelijk). Historische plaatsen hebben daar gewoonweg niet de ruimte voor, dan snap ik het wel.
ggj1987 zegt
“Alles wordt gekoppeld aan de klimaatcrisis, het lijkt wel een verdienmodel te worden.”
Joh. Zou het om geld draaien, ja?
zwepp zegt
Ja toch grappig hoe elke overheid het milieu denkt te redden door meer geld te gaan verdienen. Daarom heb ik mijn baas ook om een loonsverhoging gevraagd, dat is beter voor het milieu.
werf76 zegt
Hahaha
gekketurbo zegt
Graag! Suv’s zijn minder efficiënt, gebruiken meer materiaal, verminderd zicht en dus veiligheid op straat en zijn vaak lelijk.
Ik zeg 100% meer parkeer en belasting voor zware auto’s.
Maar dan lagere kosten voor lichtere en kleinere auto’s.
Belasting verlaging voor de kleinere en belasting verhoging voor de zwaardere auto’s. Tevens zou ik Co2 BPM ook aanpassen waarbij gewicht een grotere rol speelt. Nu worden de kleinste auto’s onevenredig belast…
smeck zegt
Even los van al dat klimaat gezeik en het feit dat SUV’s de meest onnodige uitvinding zijn sinds kleren voor huisdieren zouden ze dit overal mogen invoeren. De meeste van die SUV’s, pickups etc zijn gewoon veel groter dan de gemiddelde auto waardoor ze tegenwoordig nog maar met moeite in een parkeervak passen (feit dat de meeste SUV rijders niet kunnen parkeren helpt ook niet) waardoor er minder bruikbare parkeerplekken overblijven. Zie regelmatig dat een deel van de fileparkeervakken niet bruikbaar zijn omdat die hokken niet in 1 vakje passen, zeker in “oudere” buurten waar de parkeervakken al aan de krappe kant zijn.
theghost zegt
De normen voor een parkeervak stammen dan ook nog uit de jaren ’30 van de vorige eeuw….
dawwg zegt
En in parkeergarages hebben ze die normen nog eerst een paar keer flink lang op 90 graden gewassen !
Is inderdaad niet meer van deze tijd :/
baardmijt zegt
Geen idee of de inhoud van het artikel wel klopt, maar daar gaat het puur om voertuiggewicht, met verschillende drempels voor EV/niet EV. Dat heeft toch helemaal niets met SUV pesten te maken?
pivavar zegt
Hoe zwaarder hoe meer belasting. Ben benieuwd of er ergens een plaats / land is waar het anders is. Iemand? Los van de verschillende brandstoffen.
maarteno zegt
@Onno Is het niet slim voorsorteren op EV’s die allemaal wel over de 1750 gaan? 😉
pomoek zegt
“We kunnen natuurlijk de discussie voeren of er überhaupt een klimaatcrisis is”. Dude, kom op. Het is 2023. Die discussie ligt echt al een tijdje achter ons.
DAT zegt
Denk dat de auteur in zijn vrije tijd stiekem een klimaat-ontkenner is 😜
waterisnat zegt
Enkel bij mensen die elke zaterdag de astrologe op de beeldbuis raadplegen wat er komende week gaat gebeuren. En nee, astrologie is niet hetzelfde als astronomie. Die twee staan tot elkaar als subsidie-wetenschap tot echte wetenschap. Maar dat weet u natuurlijk allemaal al, want twijfel bestaat er niet bij echte gelovigen.
Hoe dan ook, laat svp de grote mensen nu gewoon weer lachen om de kolder die antropogene klimaatverandering/klimaatcrisis/global warming/etc heet, dat is nog steeds niet verboden.
DAT zegt
ja pappa
Computer Freak zegt
Dit gaat voornamelijk om echt grote SUVs, niet de Captur van de buurvrouw. Zelfs een Tiguan valt binnen het normale tarief. Pas vanaf een Touareg zit je op het hoge tarief.
Gulli zegt
Gewoon in alle grote steden de Keicar bevoordelen. Keiveel korting op je wegenbelasting geven, keilage parkeerkosten en zodra iedereen in een Keicar zit krijg je ook keikorte filetjes. Plus de parkeervakken kunnen kleiner waardoor je weer meer Keicars kwijt kunt. Ik zie alleen maar voordelen.
dree16v zegt
Ik zeg keigoed plan!
imaginenl zegt
Toch vraag ik me af of je dit soort belasting kan heffen. Het gaat hier om parkeren en niet om gebruik. Zolang je auto binnen een vak past lijkt me niet dat je meer moet gaan betalen. Het gebruik wordt al belast via wegenbelasting en energiebelasting (brandstoffen/ electra). Als je vindt dat mensen niet in een grote auto moeten rijden werkt het ook niet want dan kopen ze gewoon een electro SUV.
Volgens mij moeten we minder belastingen willen en minder rompslomp en leg de belasting waar ie thuishoort
crashingduke zegt
In 2004 moest ik in een parkeergarage in San Francisco al het dubbele tarief betalen voor de gehuurde Lincoln Navigator, dus heel nieuw is dit niet.
Robert zegt
Gemeente Amsterdam, gemeente Nijmegen, lezen we even mee?
😜
redneckarie zegt
Dit doen ze hier al jaren in de vorm van wegenbelasting en bpm dus dan kan het ook via je parkeerkaarten er nog wel bij .
dilbert zegt
Als je voor meer geld ook meer plaats krijg, ben ik voor die regeling. Daarbij hoef je dan niet meer naast sneue boodschappenwagentjes te parkeren. Win-win.
O plaat zegt
Ik ben de zelf verklaarde grootste suv hater hier. Ironisch genoeg vallen 2 van mijn 3 auto’s in de zwaardere categorie, ondanks het om een sedan en bestel bus gaat.
avdb55 zegt
Ja hoor een SUV is groter.
Ter vergelijking: een Mercedes C-klasse estate is 4,75 m lang terwijl een daarop gebaseerde GLC niet verder komt dan 4,72 m.
dilbert zegt
het gaat toch helemaal nergens over? Hoe kontroleer je het gewicht? een PHEV in vergelijk met een ICE van de zelfde reeks is een stuk zwaarder. Hoe wordt dit gecontrolleerd?
Verder werkt -naar mijn mening- dit versterkend een 2-klasse maatschappij te laten ontstaan. Laat iedereen rijden wat hij/zij wil. De grotere autos betalen al meer wegenbelasting en belasting bij de brandstof.
Gele vesten praktijken brengen het land echt geen geld, buitenlandse investeerders gaan eerder naar een “ander” land.
Tenzij de mensen echt overtuigt zijn, dat het geld van de printer komt, en er niet voot gewerkt moet worden.
Die mensen die extra inspanningen leveren, en zich wat kunnen permitteren (autos, dure horloges) zijn geen klootzakken die het verdient hebben bestolen of bestraft te worden.
Waar zijn we terecht gekomen? Niet opvallen, iedereen hetzelfde petje op?
stpmkngsnc zegt
Slecht plan om het op gewicht te doen. In Frankrijk hebben ze een critair sticker van 0 t/m 5 verplicht om te zien hoe vervuilend de auto is. 0 is elektrisch 5 een oude diesel. Over een paar jaar kunnen de auto’s onder 2 of 3 dan niet meer de stad in. Ook is bij aanschaf een bonus-malus regeling ingevoerd, met de max malus op 50,000 euro en max bonus voor elektrisch. Als het gaat om een schonere stad kan je je beter daar op richten ipv gewicht aangezien een Tesla ook boven dit gewicht kan komen.