We zijn een stapje dichterbij de nieuwe GT-R gekomen met de Nissan Hyper Force.
Elke keer als een autofabrikant het woordje hyper gebruikt in een modelnaam lees ik dat in de stem van Scooter op in mijn hoofd. Hyper, hyper! Ik ben vast niet de enige. Goed, naast deze persoonlijke introductie gaan we verder met het nieuws van de Nissan Hyper Force.
Het concept werd aan de wereld voorgesteld op de Japan Mobility Show in Tokio. Zoals veel andere automerken ook hebben gedaan. Toyota bijvoorbeeld, maar ook Lexus en Honda zelfs met een nieuwe Prelude. Enfin, stiekem best belangrijk nieuws op de show ook al zijn het concepts en kan dat het nieuws soms een beetje abstract maken.
Nissan Hyper Force
De Nissan GT-R gaat al sinds 2007 mee in zijn huidige vorm. Door de jaren heen is het product steeds beter geworden, maar in de basis is het nog steeds diezelfde GT-R. Knap overigens hoelang ze het model relevant weten te houden. Maar we zijn ook wel weer toe aan wat nieuws, toch?
Dat nieuws krijgt geen geblazen V6 onder de kap, maar zal een volledig elektrische auto worden. Dat moge duidelijk zijn. We zijn nu een stapje dichterbij de nieuwe GT-R gekomen met de presentatie van de Nissan Hyper Force. En hoewel dit concept niet de naam GT-R draagt zijn invloeden van de Japanse supercar duidelijk te zien.
De eerste details van de Nissan Hyper Force klinken veelbelovend. Het merk spreekt over een solid-state batterij met een systeemvermogen tot 1.000 kW. Dat zijn 1.359 ouderwetse pk’s. Nu zijn solid-state accupakketten in productieauto’s zeker niet de norm, de Hyper Force is dan ook nog toekomstmuziek. Dit staat volgend jaar of het jaar erop zeker niet in de showroom bij Nissan.
Nissan spreekt verder over een lichtgewicht body, krachtige downforce, een snelle acceleratie en een geavanceerde vorm van 4ORCE vierwielaandrijving. Kortom, de nieuwe generatie GT-R gaat weer een technisch hoogstandje worden. Net als dat de huidige GT-R al was in 2007, toen Nissan vriend en vijand wist te verbazen. Weten de Japanners dit trucje te herhalen met deze nieuwe elektrische supercar?
Het concept is ontwikkeld in samenwerking met Nismo raceteam. Ook is Polyphony Digital, de studio achter de game Gran Turismo, betrokken bij het project. Dat laatste was bij de huidige generatie GT-R ook het geval. Het ziet er allemaal lekker extreem uit. Dan weet je ook meteen dat dit alles behalve productieklaar is. Het lijkt wel een geëvolueerde vorm van de GT-R 50 by Italdesign.
De Nissan Hyper Force is nu te bewonderen op de Japan Mobility Show in de hoofdstad van het land. Meer informatie over een eventuele volgende stap, zoals productie, ontbreekt.
HZW zegt
Een heel gaaf ding om te zien, maar ook heel ver weg van de realiteit. misschien dat we in 2050 in dit soort auto’s rijden.
drdre1 zegt
Beetje te Cyberpunk. Ik houd er niet van.
sanki zegt
Nee doe maar niet.. ziet er niet uit zo hoekig
julez zegt
Is het GTR logo in de neus geblurd?
Aon zegt
Let them come.
Wolflow zegt
Hoezo een stapje dichterbij?
Met een elektrisch hok in gedachten ben je juist veel verder van huis!
kniesoor zegt
Nou, ‘veel verder van huis’, zo groot is de actieradius van een EV doorgaans niet 😬
flyerbunch zegt
Lijkt wel een concept voor in GT de videogame ofzo.. eventueel productiemodel zal er ook niet hetzelfde uit komen te zien.
JelmerS zegt
Modulair te bouwen in LEGO