Een Ferrari hoeft helemaal niet schreeuwend duur te zijn. Dit heerlijke exemplaar van een Ferrari 612 Scaglietti is voor een Ferrari helemaal niet onbetaalbaar.
In 2011 bracht Ferrari ons de FF. Die naam stond voor ‘Ferrari Four’. Het is namelijk een Ferrari met vier zitplaatsen en, redelijk uniek voor een Ferrari, vierwielaandrijving. Baanbrekend, maar de auto had een voorganger.
Ferrari 612
Sterker nog, de auto heeft veel meer voorgangers. Een luxe GT op zijn Ferrari’s, het recept veranderde pas zo drastisch bij de FF. Want met vier personen toeren in alle luxe in een product uit Marannello, dat kan al jaren. De auto vóór de FF was de 612 Scaglietti. Ferrari noemde het een 2+2. Stiekem was ‘ie iets minder goed gelukt dan zijn voorganger, de 456. Dat terwijl hij technisch wel een stuk beter was, met een nog betere versie van de V12.
Ferrari 612 voor weinig
Gelukkig is dit niet het type auto wat je moet zien als een investering. Afschrijving heeft dusdanig zijn werk gedaan dat het helemaal niet schreeuwend duur hoeft te zijn om een Ferrari 612 uit 2006 te scoren. We vinden op Marktplaats dit exemplaar.
Deze al weer vijftien(!) jaar oude Ferrari 612 is uitgevoerd in Nero Daytona. Ietwat saai wellicht, maar wel bijgestaan door de vijfspaaks stervormige velgen met rode remklauwen en een prachtig beige lederen interieur.
Het interieur is duidelijk niet ultramodern, maar door de standaard layout van alle Ferrari-interieurs tot op het heden valt het mee. Je krijgt in ieder geval naast de centrale toerenteller nog zo’n mooi schermpje met allerlei multimedia. Of rondetijden, maar dat lijkt onwaarschijnlijk in een auto als deze.
Bijpassend bij wat de Ferrari 612 is, is deze uitgerust met de F1-bak in plaats van een handbak. Oké, nou schreeuwt deze auto niet Formule 1, maar een automatische bak boven een handbak verkiezen past bij het karakter van de 612.
Motor
Voor wie het even kwijt is: de motor van deze Ferrari 612 is de 5.75 liter grote V12 waaraan de iets eerdere 575M zijn naam dankt. In de 612 is deze goed voor 540 pk en een topsnelheid van 315 km/u.
Kopen
Dan over naar hoe weinig deze Ferrari 612 kost. Goed, als je koopjes aan het jagen bent is een Ferrari sowieso geen goed idee, maar 79.950 euro is toch niet gigantisch voor deze net-youngtimer. Voor een auto met V12 die 315 km/u kan is het in ieder geval schappelijk. Terugreizen naar betere tijden doe je op de Marktplaats advertentie van de Ferrari 612.
Donstil zegt
Met de koplampen als uitzondering heb ik dit altijd een fraai ding gevonden. Vooral de achterkant vind ik prachtig clean.
lithiumion zegt
Als ik het geld had, direct
tinnemans zegt
@lithiumion; Als ik het geld had, was ik je voor. 😁
lithiumion zegt
@tinnemans: 😂 gelijk heb je!
tmenges zegt
Vraag me af wie zijn Ferrari ingeruild heeft op een Volvo😂
adyton zegt
Qua rijeigenschappen weet ik niet of ze bij deze een steek laten vallen hebben, maar ik vond hem altijd heel mooi. En nog steeds. Ook mooier dan de voorganger. Dus heb nooit de teleurstelling begrepen.
Dit is een heel net exemplaar.
redneckarie zegt
Bij dit soort auto’s is de aanschaf niet het probleem totdat ie naar de garage moet voor een beurt en er nieuwe remmen nodig zijn dan heb je ineens 2 pasjes nodig om af te rekenen eer dat je hem weer mee krijgt.
kniesoor zegt
Zelfs een reguliere beurt is een grote aanslag op de bankrekening, zeker als die bij een officiële Ferrari-dealerT gedaan wordt.
kareljansen zegt
@amghans: Met een als deze (gaat echt niet zomaar in een museum eindigen) zou ik gewoon lekker een goede ferrari specialist zoeken. Minimaal net zo goed en fors goedkoper.
alcantara zegt
Is het onderhoud ook een beetje te betalen? Vergelijkbaar met een 320i oid?
Als je gewoon naar de BOVAG garage gaat.
powerblue zegt
@alcantara: als je 5k per jaar reserveert, zit je goed. Het ene jaar zit je er onder, het andere jaar misschien niet. En bij deze specifiek heb je een keer nieuwe keramische remmen nodig. Je bent dan €15k verder.
kniesoor zegt
5K per jaar voor onderhoud ? Da’s toch wel een enorme berg geld. Ik ben dat nog niet kwijt voor twee oto’s (een snelle en een hele snelle) samen. Dat is toch wel een beetje een bezwaar bij het hebben van een Ferrari, zou anno 21e eeuw niet meer nodig moeten zijn.
tinnemans zegt
@amghans; De meeste Ferrari eigenaren zullen er niet zo mee zitten denk ik. En dan moet je nog bedenken dat het bedrag omhoog gaat als je ‘m als daily driver wilt gebruiken.
powerblue zegt
@amghans: ik ga bij elke auto op jaarbasis uit van 2 tot 3% van de nieuwprijs aan reparaties, onderhoud en banden. Het klopt eigenlijk altijd en wanneer het meevalt is het “onderhoudspotje” mooi gevuld voor een tegenvaller
powerblue zegt
@alcantara: reserveer jaarlijks 5k en je zit aan de goede kant. Het ene jaar zit je er onder, het volgende jaar er boven. Dit specifieke exemplaar heeft keramische remmen, die zijn ook een keer aan de beurt. Je bent dan 15k verder.
tinnemans zegt
@alcantara; Je bent een optimist. :) Mijn E65 740i wil elke keer zo’n 8 a 9 liter motorolie, dat zal bij die grote motor van de 612 vast nog wel meer zijn. De banden zullen ook flink prijzig zijn, want gespecificeerd voor 300+, en ze gaan vast ook niet zo lang mee als de banden die je onder een 320i kunt hangen. En dat zijn dan nog de eenvoudige zaken.
Dure auto’s zijn helaas ook niet heel goedkoop om ze rijdend te houden.
nore zegt
Terug gedraaide kilometerstand inclusief?
Had begrepen dat dat bij een ferrari standaard procedure is.
kniesoor zegt
Kwestie van heel goed naar de documentatie van de oto kijken. En waar mogelijk natrekken. Als dat geen eensluidend overtuigend beeld geeft : oto laten staan.
Sempiternal zegt
@nore Elke 2e hands Ferrari heeft een kilometerstand tussen de 80,000 en 89,999 toch haha. Slinger AutoScout24 maar eens aan.
Voor onderhoud weet @viezefreddyw vast het een en ander te vertellen. Heb je m eigenlijk nog?
Overigens kan je al een 456 krijgen voor ~50k. En heb je ook die v12 en 442pk (al is het altijd maar de vraag hoeveel paardjes dr nog op stal staan bij Ferrari)
viezefreddyw zegt
@sempiternal: Sorry voor de late reactie, ik ben hier niet meer zo actief.
Onderhoud is gewoon duur, punt. Als je dat mee calculeert dan is er niets aan de hand, maar soms heb je wel eens een spontane reparatie of onderhoud en die kunnen in de papieren lopen.
De auto heb ik niet meer. Na 5 jaar er veel plezier aan hebben beleefd hem voor een mooi prijsje kunnen verkopen. Laatste jaar werd er amper mee gereden door drukte met andere zaken zoals werk, en het stilstaan van zo’n auto vind ik zonde.
petroldrinker zegt
Nooit begrepen waarom velen dit een lelijk model vinden/vonden, altijd een mega mooie GT gevonden dit!
powerblue zegt
Dit ding stond vier jaar geleden ook al te koop toen ik in de markt voor een 612 was. Ik heb uiteindelijk een ander exemplaar gekocht. Deze had (heeft?) een issue met de transmissie.
mondial zegt
@powerblue: hoe bevalt je eigen 612 ?
powerblue zegt
@mondial: 3 jaar enorm van genoten en recent verkocht.
mondial zegt
@powerblue: Ha, goed om te horen. Iets anders in gedachten als waardige opvolger?
powerblue zegt
@mondial: die is er reeds. Hoewel het een opvolger is, is het niet echt een waardige opvolger. 4 cilinders minder, 2 deuren meer en wel uit Modena. Onze kinderen kunnen nu ook mee en rijdt een stuk anoniemer. Wat rijdt jij?