Originele exemplaren van de BMW M3 E30 als occasion zijn en worden duur. Het kan goedkoper. Of je dat moet willen is een tweede.
We kijken naar een originele BMW M3 E30. Gebouwd in 1989 en ja, het is een originele. Voor weinig geld, trouwens. Dat laatste is niet altijd vanzelfsprekend. De originele M3 wordt duur. Op Marktplaats kun je er nu eentje kopen voor net geen 70.000 euro en in het Verenigd Koninkrijk ben je voor rond de 70.000 pond ook nog niet klaar.
Goedkoper
Daarom is het bijzonder dat wij een BMW M3 E30 occasion getipt krijgen die een heel stuk goedkoper is. We durven het een koopje te noemen: 30.000 pond. Voor een originele BMW M3 uit 1989. Voordeel: hij werkt en is mechanisch in ‘goede staat’. Nadeel: hij ziet er zo uit.
Moe
Er bestaat geen twijfel over: de auto ziet eruit alsof zijn leven al een beetje achter zich is. Een gigantische roestplek op de wielkast linksvoor en vele verrotte plekken over de hele auto. Ook een aantal ietwat twijfelachtige modificaties zijn te zien. De rode lijntjes à la Sport Evolution bijvoorbeeld. Of de zwarte achterlichten. Daarnaast staat de auto op Oekraïense kentekenplaten met een sticker voor de Oekraïense BMW club. Het gaat trouwens wel op een auto die zijn carrière in het VK begon, voordat een avonturier hem meenam naar Oost-Europa.
Mechanisch ‘goed’
Voordeeltje voor zij die geen verstand hebben van het mechanische gedeelte: deze BMW M3 E30 occasion heeft een compleet herbouwde motor. De originele S14 motor (een 2.3 liter grote viercilinder) schijnt te lopen als een zonnetje. Als je het stof even vergeet. Volgens de verkoper ga je daar geen gezeik van krijgen. Ook het interieur is trouwens in ‘goede staat’. We nemen wel even dat ‘goede staat’ met een korreltje zout.
Motor
Je koopt met deze BMW M3 E30 occasion vooral een S14 motor met een rotte koets. Mocht je handig zijn met koetswerk of ergens een originele M3 motor in willen leggen, dan is dit je kans. Of je wil gewoon pochen dat je ergens voor 30.000 pond een spotgoedkope E30 M3 hebt gevonden. Wij houden je niet tegen. Kopen kan op de Britse versie van eBay.
Met dank aan Chris voor de tip!
evdw zegt
Mooi project voor Ant en Mike!
cupsport zegt
@evdw: precies wat ik dacht! Geef jij mij op dan koop ik hem! ;)
evdw zegt
@cupsport: Ja hoor prima :)
Voor 25k kopen (want mike), voor 10k aan verspijkeren bij bevriende ondernemertjes die niet vies zijn van wat commercie, verkopen voor 40k aan jou.
toniominestrone zegt
@evdw: voor 10 k aan verspijkeren? Begin maar met 30 k, ik spreek uit ervaring met zo’n ding.
evdw zegt
@toniominestrone: Ja dat is waar, dat loopt altijd uit de hand en zeker met zulke auto’s.
cupsport zegt
@evdw: Mike kennende koopt hij hem inderdaad voor 25k, wordt er voor 10k aan verspijkerd en wordt hij uiteindelijk voor 36k verkocht waardoor hij 1k winst heeft maar de arbeidsuren even niet meerekent. Maar serieus: voor 36k zou ik hem zo aftikken als hij opgeknapt is!
Fruitcake zegt
@evdw: Die zijn al een tijdje uit elkaar.
tvklarenbosch zegt
Lijkt mij een prima basis voor een restauratie. Lijkt me dat je voor 40k een heel eind moet komen toch?
tortuga zegt
@tvklarenbosch: dan heb je hem gekocht getankt en tot aan de overzet gereden
tvklarenbosch zegt
@tortuga: ik bedoel ex aankoop natuurlijk, alleen restauratie.
moveyourmind zegt
Het stuur zit in elk geval aan de goede kant.
Leuk project als je gouden handjes en tijd hebt.
jeroen82 zegt
@moveyourmind: E30 M3’s zijn enkel geleverd met het stuur aan de goede kant, ook in de UK.
ouwedibbes83 zegt
@jeroen82: ja, ik zie dat zelfs de M3 Ravaglia, speciaal voor de UK gemaakt als tegenhanger van de Cecotto, het stuur links heeft.
mpgc zegt
Zelfs in deze staat vind ik nog een plaatje. Een van de mooiste mooiste voor de racerij ontwikkelde homologatiespecials ooit. Alleen de RS1600 steekt m naar de kroon.
bischero zegt
Ik heb nog een stoffige schuur, zet ik hem 15 jaar in: barnfind. Of werkt dat niet zo?
raoufff zegt
Even door de wasstraat, wat laswerk en technisch in orde maken.
ouwedibbes83 zegt
@raoufff: lijkt wel een matte wrap op de foto met de motorkap open.
strating zegt
Cooooming up..
z4coupe30si zegt
@strating: exact! Al heeft hij net zijn 320i aangeschaft.
Wat mij overigens verbaasde is dat hij – als BMW kenner – niet wist dat de ronde schakelaar voor de verlichting is bij de E30
bassrt zegt
heb begrepen vanuit een paar facebook pagina’s waar deze M3 ook voorbij kwam dat dit een valse advertentie is en ze je proberen op te lichten. Dus kijk uit.
Schijnt een 320i te zijn die ze hebben omgebouwd. Chassis nummer waarschijnlijk verwisseld, want in de motorruimte zie je een grote roestplek waar die zichtbaar zou zijn.
Ik zou er ver vandaan blijven.
ouwedibbes83 zegt
@bassrt: zijn er niet allemaal van die typische kenmerken om vast te kunnen stellen dat t een M3 is? Dacht iets met de hoek vd achteruit enzo. Dat je die bredere fenders erin kunt maken snap ik, die motorswap is al wat meer werk, maar sommige kenmerken zijn we heel specifiek.
ouwedibbes83 zegt
@ouwedibbes83: “The front splitter, the rear apron, sill panels, as well as changes to the body in the area of the rear window (C-pillar) and the bootlid improved the aerodynamics. For aerodynamic reasons, the rear window was flattened and the tailgate was made of light, glass-reinforced plastic raised by approximately 40 mm for better air flow.” Daarnaast zie ik dat een reguliere E30 4 wielbouten heeft, de M3 heeft er 5. Al kun je dat op de foto’s bij dit artikel niet controleren.
coupedriver zegt
De velgen zijn originele BMW/BBS velgen die op een E36 verkrijgbaar waren, dus met 5 bouten.
heer zegt
je zou deze specifieke M3 zo(in deze staat en uitstraling) in het spel cyberpunk 2077 kunnen zetten.