Premium zijn gaat tegenwoordig helemaal niet meer om uitzinnige V12-motoren en baden in luxe. Waar BMW anno 2009 een rechtgeaard hippiemerk is geworden, doet ook Audi zijn uiterste best om auto’s te maken die niet leuk zijn. Maar die dan wel je portemonnee sparen natuurlijk.
Groener dan de A3 1.6 TDI kun je ze momenteel niet krijgen bij Audi. Het autootje produceert 105 pk en stoot slechts 109 gram CO2 per kilometer uit, goed voor het felbegeerde A-label en 20% bijtelling. Het brandstofverbruik blijft ondertussen hangen op 4,1 l/100 km gemiddeld. Kies je overigens voor een Sportback of een Cabriolet, dan jaag je elke kilometer respectievelijk 3 en 5 gram extra de lucht in, viespeuk.
Deze waarden worden mede bereikt door standaard start-stoptechnologie en recuperatie. Dat laatste bekt stuk lekkerder dan ‘Brake Energy Regeneration’ terwijl dat precies is waar het op neerkomt. Mocht je dit in de folder interessant vinden maar op de weg rijden zoals alle andere leaserijders, dan zul je een 0-100-sprint van 11,4 seconden en een topsnelheid van 194 km/h ontdekken. Klinkt goed? Je kunt de auto vanaf juni bestellen, de prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.
Het nieuwe dieseltje past goed in de strategie van Audi om hun motoren te downsizen, zoals we bijvoorbeeld ook al bij de S4 zagen gebeuren. Met de 1.6 TDI erbij kent de A3 inmiddels zeven verschillende uitvoeringen met een groen label, bijna voldoende om hem als muesli-auto te typeren. Laten we hopen dat de RS3 er echt aankomt…
Nieuwe 1.6-liter TDI voor de Audi A3 met 20% bijtelling
• 1.6 TDI standaard met Start-Stop-systeem en recuperatie
• Hoog vermogen (77 kW/105 pk), laag verbruik (4,1 l/100 km)
• 109 gram CO2/km goed voor A-label en 20% bijtelling
• Beschikbaar voor Audi A3 3-deurs, Sportback en Cabriolet
• Bijzonder in het premiumsegment: zeven uitvoeringen met 20% bijtellingLeusden, 2 juni 2009 – Audi introduceert een nieuwe 1.6-liter TDI-motor voor de Audi A3, Audi A3 Sportback en Audi A3 Cabriolet. Deze 77 kW/105 pk sterke motor valt op door zijn hoge mate van efficiency. Dat komt tot uiting in hoge prestaties, maar ook in een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 4,1 l/100 km. De gemiddelde CO2-uitstoot van de Audi A3 1.6 TDI bedraagt slechts 109 g/km voor de 3-deurs, 112 g/km voor de Sportback en 114 g/km voor de Cabriolet. Daarmee zijn deze uitvoeringen allemaal goed voor een A-label en vallen ze voor zakelijke rijders in de 20%-categorie van de fiscale bijtelling – vrij uitzonderlijk voor een auto met TDI-motor in deze klasse.
De 1,6 liter TDI met commonrail-inspuiting maakt deel uit van de downsizing-strategie van Audi. Die strategie houdt in dat er motoren worden ingezet met een relatief kleine cilinderinhoud. Deze motoren zijn echter wel voorzien van turbotechnologie. Daardoor presteren ze even goed als krachtbronnen met meer cilinderinhoud, maar zijn ze tegelijkertijd duidelijk zuiniger. Dat effect wordt bij de Audi A3 1.6 TDI nog eens versterkt door de toepassing van een soepel werkend Start-Stop-systeem en recuperatie. Start-Stop zorgt ervoor dat de motor automatisch afslaat zodra de auto tot stilstand komt. De Audi A3 1.6 TDI verbruikt daardoor geen brandstof als hij stil staat voor (bijvoorbeeld) een rood verkeerslicht. Door het intrappen van de koppeling start de motor weer. Vooral in druk stadsverkeer zorgt het Start-Stop-systeem voor een aanzienlijke verbruiksvermindering. Recuperatie staat voor het in elektriciteit omzetten van de energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen. Deze elektrische energie wordt opgeslagen in de accu. Zodra de auto accelereert, wordt deze elektriciteit weer gebruikt, waardoor de generator wordt ontlast. Dit vermindert het brandstofverbruik met maximaal 3%.
Hoog prestatiepotentieel
De efficiency van de nieuwe 1.6 TDI-krachtbron komt ook tot uiting in een hoog prestatiepotentieel. De topsnelheid van de Audi A3 1.6 TDI bedraagt 194 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt 11,4 seconden. Met de Audi A3 1.6 TDI toont Audi dus wederom aan dat rijplezier en gunstige waarden voor brandstofverbruik en emissies wel degelijk goed samen kunnen gaan.
Bestelbaar vanaf juni
De nieuwe 1.6 TDI is beschikbaar voor de Audi A3 (3-deurs), Audi A3 Sportback en de Audi A3 Cabriolet. Alle versies zijn standaard uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De Audi A3 1.6 TDI is ook leverbaar in de extra luxueuze en complete Pro line en Pro line business-uitvoeringen. De nieuwe motorisering is vanaf juni bestelbaar. Op dat moment worden ook de prijzen bekend gemaakt.
7 uitvoeringen met 20% bijtelling
Inmiddels biedt het modelgamma van de Audi A3 al 7 uitvoeringen die in aanmerking komen voor 20% bijtelling. De benzineversies zijn de Audi A3 (3-deurs) 1.4 TFSI handbak, de Audi A3 (3-deurs) 1.4 TFSI S tronic, de Audi A3 Sportback 1.4 TFSI en de Audi A3 1.4 TFSI Sportback S tronic. De dieselversies zijn de Audi A3 1.6 TDI, de Audi A3 Sportback 1.6 TDI en de Audi A3 Cabriolet 1.6 TDI. Een bijzondere prestatie in het premiumsegment.
SjaakydeSjaaky zegt
Ja dag grappenmakers. 194 met 105 pk zeker
maarten zegt
waarom niet? mijn astra met maar rond de 70 pk haalt ook 170 hoor..
Laurens zegt
Ik begrijp de toon van het artikel wel, maar wil toch opmerken dat de Passat diesel van het vorige type met “slechts” 90 pk aan boord, snel genoeg was in de Nederlandse omstandigheden om collega’s het idee te geven dat ik een undercover politieauto was. Een 318 TDS Touring met ook slechts 90 pk, maar veel minder koppel had geen moeite met links rijden op de duitse autobaan (en de duitse automobilisten vonden het ook prima).
Maar als je levensdoel burnouts maken in leenauto’s is, kan ik me de teleurstelling voorstellen :-)
Hardleers zegt
Haha op de teller zeker met wind mee en berg af….
Ik vind het ook een redelijk hoge topsnelheid, maar vast mogelijk; alleen je zal het nooit halen aangezien het waarschijnlijk tergend lang duurt. Ik haal trouwens ook 200 op de teller in mijn 21 jaar oude jetta met 90pk. Heuvelaf de tunnel in, vol gas, met plattere banden en een 16v teller erin. Kortom met een tellerafwijking van heb ik jou daar.
OverSoft zegt
@SjaakydeSjaaky:
Waarom niet? Mijn vorige auto (een Alfa 156 1.9JTD) deed ook tegen de 200 met 105pk. Zo boeiend is dat niet.
mrtn zegt
105 pk en dan 190 km/h halen is geen moeilijkheid hier hoor.
tt zegt
heren, topsnelheid is meer dan pk’s alleen….
Lan_Evo zegt
Wat is nu nog het verschil tussen deze A3 en de Golf. Enkel de ‘premiumheid’ of heeft VW niet zo´n zuinig model in het aanbod zitten?
jeroen zegt
Ik snap ook niet wat mensen moeilijk doen over de topsnelheid. Ik kan ook nog een voorbeeld geven: een Golf 3, 66 kw met een topsnelheid van 180.
R8 zegt
De 1.6TDI zal binnenkort heus wel te vinden zijn in het algemene VAG-schap. Premium is het om eerder dan de rest van je concullega merken iets in het assortiment te hebben.
@tt:
Dat snappen ze pas na een examen natuurkunde of proefondervindelijk als ze eindelijk eens een auto mogen rijden…
zoomzoom zegt
Ik denk dat pk-gewichtsverhouding en de versnellingsbakverhoudingen ook wel een rol spelen.
R8 zegt
cW-waarde, vlakke bodem, laag zwaartepunt.. etc
Jesper zegt
Ach, als ie in de lease lager uitkomt dan, ik noem maar wat geks, een Golf 2.0 TDI, dan zullen daar best wat klantjes voor zijn.
Hoewel ik persoonlijk liever een 1.4 TSI 160pk zou leasen…
En wat die snelheid betreft, dat heeft meer met de stroomlijn en de rolweerstand van de auto te maken dan die paar pk’tjes hoor. Stelletje koters :P
mrtn zegt
@ Jesper
Je least liever een benzine?
mashell zegt
Dit is toch gewoon een nieuwe motor die oeroude 1.9 TDI gaat vervangen? Natuurlijk is die zuiniger en komt er dus minder CO2 uit.
Relief zegt
Het is duidelijk dat hierin de 1.6 TDI van de Golf 6 Bluemotion in zit. Alleen de Blue-motion heeft een co2 waarde van 99 gram; 4 gram teveel om in de 14% bijtelling te komen. Dat is dus het verschil.
arjontje zegt
109 pk is ruim genoeg om in Nederland van file tot file te racen.
Oja mijn vec uit 1999 en 115 pk haalt de 210.(benzine)
Dit komt alleen door de vrij lage cw waarde die deze auto heeft.
Vind dus 190 met 105 pk vrij normaal.
arjontje zegt
Moet natuurlijk 105 pk zijn.
Huin zegt
Lijkt me ook een prima leasertje, niet al te spannend maar bijna 1:25 in een Audi is gewoon prima, dat is zelfs in een Smart niet zo makkelijk.
Kost zoiets eigenlijk?
Sjef_Soepstengel zegt
En wanneer zal de 1.6TDI voor de A4 worden aangekondigd? In Frankfurt? Daarmee komt een passat ook vooruit (daar lag in de vorige editie nog een 90pk diesel in), dus de A4 ook wel :)
Tommy zegt
Waarom zo hysterisch? Deze 1.6 TDI is gewoon de vervanger van de 1.9 TDI met dezlefde waarden (150 pk, 250 Nm). Veel verschil behalve een lager verbruik/uitstoot en een stillere motor zal er dus niet zijn.
ZOEF zegt
uitstoot m’n reet.
Premium gaat natuurlijk nog altijd wél om twaalfcylinders.
Wat is daar “uitzinnig” aan en wat is er fout met baden in luxe?
GerreLekker zegt
190 met 105pk is niet zo moeilijk, loopt mijn Octavia 1.9TDI ook en inderdaad topsnelheid is niet alles. Ik vraag me wel af hoe het rijdt zo’n 1.6TDI. Heb een tijdje rondgetuft met een 1.5dci, ook met 105pk en dat was echt niet aangenaam: veel te groot turbogat…
Woette zegt
Iedereen die hier smijt met hun behaalde topsnelheden en hun weinige pk’s, is dit gemeten via een gps of via de kilometerteller want zo haalt mijn civic ook 230 hoor…
de sjonnies zegt
@ GerreLekker – idd hoe smeuïg loopt dat motortje, daar gaat het om, heeft ie genoeg koppel of zit je heel de tijd met kromme tenen te wachten tot je Turbo ’toeslaat’
Guido zegt
Wat een onzin over topsnelheden. Het wordt toch een degelijk leasehok die met 80 rond tuft omdat je amper sneller kan in de spits..
Bob zegt
Een A3 met 60Pk heb ik ook wel genoeg aan, sta toch de hele dag in de file.
KoFFiE zegt
105pk is me toch net iets te weinig – zeker met een vrij zware auto als een A3 – die toch bijna 1,4ton weegt (ok – met de 2.0TDI, daar gaat een beetje af door de lichtere motor). Om daar vlot mee te rijden heb je daarom geen bommetje nodig, maar wel toch minstens 120pk naar mijn mening… Nujah – voor leasing zou ik eerder naar een ‘minder premium’ wagentje gaan met een iets leukere motorisatie :D
Toms zegt
Zelfs met 20% bijtelling is een A3 niet concurrerend in de lease. Dat zie je nu ook al bij de 20% bijtellingbenzineversies. Het voordeel van lagere bijtelling wordt weggehaald door de hoge aanschafprijs en de leaseprijs in het algemeen.
kevinw zegt
mijn vorige auto was een ALTEA 1.9 TDI vn 105 pk.
me mijn gps derbij had ik een top van 185.
en aangezien da die A3 beetje heel veel gestroomlijnder is moet da makkelijke lukke.
OverSoft zegt
@R8:
En natuurlijk bakratio’s en eindoverbrenging.
@Woette:
Alfa 156, 105pk, 1255kg, TomTom gemeten: 194km/u
(Lagen wel 17″ers onder ipv de standaard 16″ers)
SimonMc zegt
Had al een advertentie van deze zien staan in de P-magazine van vorige week, had zoiets van een 265Nm koppel dacht ik?
Jipino zegt
Premium hou op met dat woord… alsjeblieft.
vagman zegt
Wat is die dorpel rommelig, heeft audi zijn oog voor detail verloren?
Tombnolz zegt
Toch even stilstaan bij het (bijna) overlijden van de 1.9 tdi, het blok dat dieselen cool maakte, met het rode i-tje. Een niet stuk te krijgen blok, dat nog meer lawaai produceert dan een W123 diesel :) Wij hebben er één gehad, dus ik lieg niet.
Een zestienhonderd is fiscaal gunstiger in België, dus een goede zaak.
Wat de 105 pk betreft, dat is echt wel meer dan voldoende om meer dan vlot te rijden. Uiteraard is meer beter, maar genoeg is genoeg, dat moet je kunnen toegeven.
kcoupe24 zegt
ik word een beetje moe van dat audi gedoe!
wimbers zegt
doe niet zo moeilijk,
mijn vorige auto was een ford focus station tdci met 115 pk en 240 nm, die liep op de gps 195 zowel heen als terug op het traject nijmegen dusseldorf.
later had ik een seat leon cupra in de lease en die liep met 240 pk krap 230 op gps, haalde dus de topsnelheid niet. een audi a4 2.0t met 211 pk loopt harder dan de seat. lijkt dus aan heel wat meer factoren te liggen dan alleen brute kracht mensen
Citrofiel zegt
Het grootste deel van de A3’tjes verwacht ik in de lease, dus zo’n 20%-editie zal zeker goed gaan verkopen in Nederland. En dan zal hij zeker niet op de rechterbaan te vinden zijn…
mashell zegt
“1.9 tdi, het blok dat dieselen cool maakte, met het rode i-tje. Een niet stuk te krijgen blok”
Hmm, ik heb een TDI met rode I gehad (Seat Toledo) en 3 (ja, drie) motorrevisies gehad, dus stuk gaan ze ook wel. Dat 1.9 blok was trouwens al oud toen het die directe inspuiting kreeg (door Audi).
Gekko zegt
Ai, een fiat blokje in een VAG. Vele onder ons zouden zeggen dat dit vloeken is in de kerk en de rest vind natuurlijk dat de 1.6 TDI beter is dan de 1.6 JTD.
SimonMc zegt
@Gekko: dat is toch juist goed?Kunnen al die mensen eindelijk ’s morgens wat langer slapen ipv dat ze wakker worden geschud door een hels gekletter waar menig camionet nog wat van kan leren.
sebastianchubasco zegt
verdient fiat nou indirect ook hier iets aan?
B zegt
Volvo doet beter: 110pk en maar 3.9l/100km verbruik (104g/km). In België goed voor 15% korting.
lowlow zegt
“Dat laatste bekt stuk lekkerder dan ‘Brake Energy Regeneration’ terwijl dat precies is waar het op neerkomt.”
Dat bekt net even goed hoor…?!
Leuke motor, ik zou ‘m kopen; eindelijk gedaan met dat ‘ruttelende’ 1.9TDI blok
Gekko zegt
@ SimonMc: Idd ikzelf wordt ook elke werkdag gewekt door mevrouw met de golf. Snap niet hoe je in zo een schuddebak kunt rijden.
Waarom fiat dit doet snap ik niet, als het aan mij zou liggen zou ik de motor voor de eigen groep houden en laat de rest “die al jaren zeggen dat ze de besten zijn” gewoon sukkelen. Dat VAG de motor krijgt heeft ook zijn voordelen, kunnen de VAG mensen eens proeven van een echte diesel. Nu zullen de echte VAG fans zeggen dat die weer snel stuk zal gaan, elke motor gaat stuk het ligt er gewoon aan hoe je hem mishandeld.
KOE zegt
De Rover 214 Si van mijn moeder uit 1997 draait ook met gemak 190 Km per uur, en dan is er nog genoeg reactie op het gaspedaal om de teller nog veder omhoog te helpen. En dat met een 1.4 Liter (K-)motorblokje met 103 Pk..
Dus, wat is het probleem?
Tommy zegt
@Gekko: Hoe kom je er bij dat er een Fiat-blok in ligt?? Komen de boring x slag-gegevens overeen ofzo? Volgens mij niet want die zijn nog niet eens bekend, altans niet vindbaar… Lijkt me allemaal zeer onwaarschijnlijk trouwens.
BananaFlip zegt
Slim van Audi.
Net voor de vervuilende en niet-groene RS3 nog eventjes een zuunig groen ding de markt in pompen.
Zolang de RS3 er maar komt.