Verkeerslichten: ze zijn irritant en staan te kort op oranje. China heeft daarom besloten ze maar helemaal te negeren, maar er is een ander idee: vóór oranje het groene licht bij wijze van aankondiging even laten knipperen. In het Franse parlement ligt een dergelijk voorstel.
Als automobilist heb je dagelijks onvermijdelijk met verkeerslichten te maken, tenzij je in een negorij woont en hier nooit uit komt. Voor sommige mensen is een oranje licht niet genoeg, vandaar dit (lumnineuze?) idee.
Het idee er achter is dat een oranje licht een weggebruiker anders te veel ‘overvalt’, en deze misschien rare dingen doet, zoals keihard remmen zonder in de spiegels te kijken, of het tegenovergestelde: proberen hem nog ’te halen’, maar door rood rijden.
Nuttig? Zelf heb ik hier een vrij duidelijk mening over: als je niet met een normale driekleur om kunt gaan, dan hoor je niet in het verkeer thuis. Met oranje heb je tijd zat om adequaat te reageren, mits je zit op te letten. Dat gezegd hebbend: als er een roodlichtcamera naast staat, voel ik me nooit op mijn gemak.
Ik zou daarom eerder pleiten die gevaarlijke rotdingen te verwijderen, want zij zorgen juist voor twijfel en angst om geflitst te worden, en werken gevaarlijk gedrag in de hand.
Omgekeerd (bij rood oranje, en dan groen, zoals ze in Duitsland doen) kan ik het begrijpen. Als je vooraan staat bij het verkeerslicht heb je tenminste nog even de gelegenheid je auto in de versnelling te zetten. Beter nemen we deze generatie verkeerslichten, dat lijkt me een stuk nuttiger. Of deze smartphone-app. Daarnaast werken fabrikanten ook al aan mogelijke oplossingen.
Maar terug naar de vraagstelling: zie jij heil in een knipperend groen licht? En waarom wel/niet? (via Le Blog Auto)
lincoln zegt
verkeerslichten gehoorzamen is uberhaupt al voor sukkeltjes ..
potver7 zegt
@lincoln: O, u woont in Rusland?
paulaner zegt
Vraag me al jaren af waarom wij niet het zelfde systeem als onze oosterburen hebben.
MartijnGizmo zegt
@paulaner: ik las eens ergens dat onze lichten meer overlap hebben, waardoor het netto niets scheelt voor de doorstroming. Qua gevoel lijkt het natuurlijk wel sneller te gaan.
ben_bauters zegt
@paulaner: jullie hebben in nederland al veel ‘slimmere’ verkeerslichten dan bij ons hier in belgie. Als wij groen krijgen en geven gas tot max snelheid dan staan wij steeds voor het rood bij het volgende licht. Onze lichten zijn niet afgestemd op elkaar en al zeker niet op het verkeer. Als bij jullie veel mensen naar links willen dan blijft jullie licht langer branden naar links. Heb ik al dikwijls ondervonden.
jrk68 zegt
@paulaner:
Zeker nu steeds meer auto’s een start stop hebben is het duitse rood,oranje een uitkomst. Dan kunnen ze da rem vast loslaten. Ook handig voor de kneusjes die hem in zijn vrijzetten voor rood.
nibor zegt
@jrk68: dat zijn geen kneusjes, maar mensen die weten hoe het hoort… Ik doe het als ik niet vooraan sta ook altijd. Is ook beter voor je druklager + drukgroep.
flippert zegt
@RRenault: kneus, taas op met drukgroepdruklagergelul van je benepen kneuzenautootje, je houdt het verkeer op!
nibor zegt
@flippert: lezen: ik zeg daarom ook dat ik dat alleen doe als ik niet, ik herhaal: NIET, vooraan sta. Dat bevordert inderdaad de doorstroming niet nee… Zo duidelijk?
BaRa zegt
@flippert: is ook beter voor je knie en rug. Iets wat je nu nog niet kan begrijpen, daarvoor heb je nog niet genoeg met de auto gereden.
flippert zegt
@BaRa: slecht voor je knie en rug is die honkbalknuppel die je daar op mept omdat je het verkeer op houdt met je ‘vrijstand bij stoplicht’ onzin. Hufterig gedrag in het verkeer is dat, alleen maar aan je eigen k*tkoppeling denken. Ik wil drie miliseconden eerder thuis zijn en dat belet je me daarmee!!
lincoln zegt
@flippert:
goedzo ..
keihard aanpakken die mongolen die je kostbare autoblog-tijd ontnemen ..
geen genade mee hebben ..
bungabungastig zegt
@paulaner: is hier destijd niet ingevoerd omdat NL-ers over onvoldoende discipline bleken te beschikken om dan nog te wachten op groen alvorens gas te geven.
arnoferrari zegt
Laat het nou maar gewoon zo, al moeilijk genoeg voor sommige mensen
norge zegt
Hang er ook gelijk een disco bol onder.
E34M5Touring zegt
Ik rijd altijd door groen. Helaas verschilt mijn idee van groen nogal is met die van agenten.
ferrari94tr zegt
@E34M5Touring: stoer joh
E34M5Touring zegt
@ferrari94tr: Niet zo serieus menneke
mmot05 zegt
Ik kan geen minpunt verzinnen, dus als sommige mensen dit prettiger vinden waarom niet
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mmot05: omdat het geldverspilling is?
nickmercedes zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Het is een kwestie van 1 klein dingetje in de algemene software veranderen. Kost dus (bijna) niks..
bartjuh zegt
@nickmercedes: kleine softwarematige aanpassingen in nederland lopen al snel in de miljoenen. En hoogstwaarschijnlijk komen er dan nog onvoorziene omstandigheden bij, hop nog een paar miljoen. Ik ben opzich voor, ze kunnen alleen beter aandacht besteden op het doorrijden en niet 50 meter weer voor het volgende stoplicht stoppen. Daarmee haal je pas winst.
mmot05 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: administratie kosten? :p
MAB zegt
of gewoon een teller der bij.
rsvbf1 zegt
@MAB: zoals bij de fietsstoplichten met die aftellende ledlampjes die als die bij de laatste een minuut lang blijven staan voordat het licht groen word
MAB zegt
@rsvbf1: ik snap heel je zien niet, en heb nooit zoiets gezien bij fiets stoplichten?
rsvbf1 zegt
@MAB: hier in Veenendaal heb je bij sommige stoplichten voor fietsen een soort klokje dat aftelt voor wanneer hij op groen gaat
rsvbf1 zegt
@MAB: hier in Veenendaal heb je bij sommige stoplichten voor fietsers een klokje dat aftelt voordat het licht op groen gaat
hahahi20 zegt
@rsvbf1: In Zaandam zaten er vorig jaar nog gewoon digitale tellers op, die dus echt met cijfers het aantal seconden aangeven.
Maar ze hebben ze vervangen door die rotdingen met die circel van ledjes. Die idd aan het einde langzamer gaan. Ik snap het wel, maar het blijven kunt dingen.
rsvbf1 zegt
@hahahi20: gewoon naar groen kijken en wedstrijdje wie als snelste weg is, train je ook nog je reactietijd mee
reactief zegt
Is oranje niet al bedoeld als overgang van groen naar rood?
Compleet overbodig dus… Zometeen krijg je groen, knippergroen, oranje, knipperoranje, knipperrood en dan rood!
Oranje gebruiken bij de overgang van rood naar groen vind ik altijd wel fijn… Maar laat t lekker zoals het is! Scheelt knaken en werkt prima!
rsvbf1 zegt
@reactief: mensen hebben weer werk, goed voor de economie
reactief zegt
@rsvbf1: goede schijn economie…
4991 zegt
ik heb liever dat ze oranje aan laten gaan voor dat ie op groen springt.
CL65 zegt
In Tehran (Iran) werken ze met timers boven elke stoplicht, ideaal.
lincoln zegt
@CL65:
tis daar alsnog een constante file ..
dheep zegt
Le blog auto, klinkt goed.
alassad zegt
Zelfs in Syrië zijn er gewoon tellers bij de stoplichten. Daarbij gaan de lichten, vlak voor ze op groen gaan, op rood en oranje. Ideaal! Iedereen let op en is snel weg. En dat schijnt onmogelijk te zijn om hier te implementeren
lincoln zegt
@alassad:
yep ..
op wegen waar het constant vol staat van alle kanten is dat idd makkelijk ..
zie je ook veel in Azie .. werkt ideaal ..
hier in NL is dat niet altijd zo ..
dus liggen hier “lussen” onder het asfalt ..
Alwood zegt
Fuck dat, een oranje licht voor het op groen springt, daar zou Nederland eindelijk eens aan mee moeten doen. Stoplichtsprintjes houdt men toch wel, verandert zo’n makkelijker verlichting niks aan.
mercedesclk350 zegt
Volgens mij heeft degene dit dit heeft bedacht de toekomst gezien… De auto gaat weg en we worden allemaal voetgangers (althans, dit systeem word bij voetgangers gebruikt (?)).
faalhaas zegt
Je hebt van die stoplichten, die vrij snel op oranje springen.
Dan kan je nog vrij vlot stoppen door het anker uit te gooien, alleen die whiplash als gevolg door de nono achter je..
Denk dat het niet eens zo gek is.
Tommy2 zegt
Liever oranje licht voor groen zodat ik hem in de versnelling kan rammen en gelijk weg ben bij groen licht.
laulau zegt
is idd heel gevaarlijk als een auto plotts voor je op zijn rem trapt, verder vind ik ook dat ze de Amerikaanse manier van als je naar rechts gaat dat je door rood mag rijden hier ook moeten toepassen.
potver7 zegt
@laulau: Koop een fiets!
laulau zegt
@potver7: wrm?
rsvbf1 zegt
@laulau: boete is minder duur
imaginenl zegt
Lijkt mij eigenlijk geen gek idee om een LED stoplicht te maken met 1 rond vlak waarin oranje wordt vervangen door knipperend rood of knipperend groen. Mochten de lichten uitgeschakeld worden dan kan er alsnog oranje knipperend tevoorschijn komen. Lijkt me zo dat deze stoplichten veel goedkoper zijn in uitvoering, ook wel belangrijk in deze tijden.
potver7 zegt
@imaginenl: Leg dat maar eens uit aan een kleurenblinde, die ziet dus met een beetje pech alleen maar een knipperende of constant brandende grijze bol.
ar156sw zegt
van mij mag de Nederlandse overheid hier over gaan nadenken zodra ze alle, maar dan ook alle andere problemen hebben opgelost…
CRX zegt
Mmm, 80 km weg, stoplicht met flitsding er naast… Toch hard remmen als hij dan op het verkeerde moment naar oranje gaat. Dan zou het wel fijn zijn om iets eerder een waarschuwing te krijgen, kan de snelheid er vast een beetje uit.
Hoeveel moeite (en geld) zou het kosten om dat te programmeren?
stnectaire zegt
Hier in Dubai hebben we het ook, en het werkt ideaal: Bij knipperend groen keuze maken om gas bij te geven of te remmen. Oranje (kort) gebruik je om het laatste stukje te remmen of om door oranje te rijden als je de knipperend groen periode verkeerd ingeschat hebt. Als het dan rood wordt staat iedereen stil of is inmiddels doorgereden. Rij je dan nog door rood, is het opzettelijk en wordt dus ook je auto in beslag genomen….
Het grote voordeel is dat wanneer het stoplicht op rood gaat, een ander licht gelijktijdig op groen springt. Er is niet die paar seconden marge, om het kruispunt vrij te maken van doorrijders. Het wegvlak van het kruispunt kan dus veel intensiever gebruikt worden, wat de wachttijd voor het verkeerslicht verkort.
p993 zegt
missch is het een idee om er RGB leds in te zetten en dan gradueel van groen naar oranje naar rood te gaan ;-)
max147 zegt
Ik blijf in landen zoals Thailand, de secondeteller naast het stoplicht toch ideaal vinden. In rode letters een countdown hoe lang nog op rood en in groen, hoe lang het stoplicht nog op groen blijft staan. Enorm duidelijk en volgens mij echt niet heel veel extra qua inverstering. Hiermee voorkom je tevens dat mensen niet zo zitten op te letten, bij groen blijven staan, etc Omdat de kans dat indien je ziet, ok, 10, 9, 8 dat je tevens alerter bent. Plus men kan eindelijk eens met de hele rij tegelijk gas geven zoals het hoort, ipv eerste de 1e, dan de 2e, dan de 3e pfffff. Groen is met 100 man tegelijk optrekken, dat zou tevens enorm veel tijd schelen (moet je alleen wel alle stoplichten opnieuw inregelen denk ik ha ha)…