En met deze benzine-Octavia met 20% bijtelling heeft Amsterdam wel mooi een wereldprimeurtje te pakken.
Hoewel ik me er niets bij kan voorstellen dat een zakelijke rijder in een auto op benzine rijdt, ziet Skoda dit kennelijk wel zitten, want deze Octavia Greentech wordt prominent als 20%-bijteller gepromoot. Dit lagere tarief wordt bereikt door een 1.4 TSI’tje met 122 pk onder de motorkap te steken, in combinatie met de wat soepelere CO2-regels voor auto’s met benzinemotor.
Het muesli-submerk Greentech is herkenbaar aan het groene i’tje in de motoraanduiding. Dankzij technologieën als start-stop en terugwinning van remenergie worden wat CO2’tjes weggefilterd, waardoor er in dit specifieke geval 134 per kilometer overblijven, net genoeg voor het 20%-predikaat dus. Het torretje verbruikt gemiddeld 5,7 liter per 100 kilometer, geen verkeerde prestatie voor een niet-oliestoker.
Overigens is dit niet het kleinste blokje dat Skoda in de Octavia lepelt, ze presteren het ook om een 1.2 TSI met 105 pk onder de motorkap te stoppen. Lang leve de drukvulling zullen we maar zeggen.
RickB zegt
En voor de mensen met haast: :lol:
ferrarikiller09 zegt
@RickB:
Nice:D
Dat is wat ik wil zien…
dawwg zegt
@RickB: Je kan de 2.0T ook gewoon laten tunen tot 450~460pk; zie b.v.: http://www.autoevolution.com/news/skoda-octavia-combi-rs-gets-451-hp-28588.html
RickB zegt
@dawwg: Dat is “te gewoontjes” in Tsjechië rijd ook een Octavia met 3.2 VR6 rond :)
mashell zegt
Met de huidige dieselprijzen is zakelijk benzine rijden helemaal zo gek nog niet. Bij mijn werkgever kan dat al weer een paar jaar.
Als een Octavia met de 1.4 TSI motor het niveau van de wereldprimeurs op de Autorai is hebben ze bij de Rai het lek nog altijd niet boven.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
DE auto voor Nederland: simpel, goedkoop, weinig belasting, no nonsense imago…
Deze gaat scoren!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
PS: nog een mooie quote gelezen laatst: ‘Lage CO2 uitstoot is zoiets als de nicotine uit sigaretten halen, blijven 768293923 andere giftige stoffen over’…
Griffin zegt
“Hoewel ik me er niets bij kan voorstellen dat een zakelijke rijder in een auto op benzine rijdt”… sir smokalot, ge zoudt eens wat van de pot af moeten blijven en wat meer je grijze celletjes moeten laten werken. Een zakelijk gereden auto is een auto waarbij het financieel (lease-) plaatje optimaal is. Voor iemand die < 20k/jaar rijdt (en dat zijn de meeste leasertjes) is benzine vaak de enige oplossing.
baasbas zegt
Euh.. en waarom ookalweer zou je hier een Ford Focus station met 1.6 van 150 of zelfs 182 pk voor laten staan? (ervan uitgaande dat je per se in de 20% klasse wilt shoppen)
civiced zegt
@baasbas: tja. Bijvoorbeeld omdat dit een ijzersterk model is, die heerlijk rijdt, voordelig is in aanschaf (geeft ook weer voordeel in bijtelling), en in tegenstelling tot de focus, en bijna alle andere Fords, niet na 2 jaar verouderd is, maar nog steeds modern en fris oogt? Uiteraard is dat laatste persoonlijk, maar voor mij bijvoorbeeld is dat wel zo :). Er is meer in het leven dan pk’s…