EV’s uit China komen graag naar Nederland!
Elektrische auto’s zijn heet. Iedereen praat elkaar na over het feit dat de groei niet zo hard doorzet als zou moeten, maar ondertussen gaat de verkoop van EV’s nog gestaag door. In veel gevallen worden ze ook gewoon telkens interessanter. Het heeft niet eens te maken met fiscale maatregelen, een EV heeft ook zonder overheidssteun nog voldoende allure voor de autokoper. Dat Nederland een interessant land is om EV te rijden, staat als een paal boven water.
Naast een klein beetje overheidsinmenging is er een puik laadnetwerk. Ook de rechte wegen met weinig hoogteverschillen en lage snelheden maken de EV een interessante optie. Maar elektrische auto’s zijn niet alleen interessant om naar Nederland te halen voor de eindconsument, ook voor de doorvoer. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
EV’s uit China populair in Nederland
In dit geval gaat het specifiek om EV’s uit China. In dat land worden meer en meer auto’s gebouwd en ook als het om EV’s gaat doen ze goed mee. Wat heet: in korte tijd hebben we een hele waslijst aan nieuwe merken mogen verwelkomen. Die moeten allemaal naar Europa komen en wat blijkt: Nederland is de op 2 na grootste bestemming voor de Chinese merken.
Het overgrote deel van de EV’s uit China die Nederland binnenkomen, worden niet voorzien van gele platen. Ze komen alleen binnen via Nederland en gaan vanuit ons Koude Kikkerlandje naar hun eindbestemming. Met 1 miljard euro aan EV’s uit China staat China op de derde plaats van landen van waar er EV’s uit naar Nederland komen.
Duitsland en België
Logischerwijs zijn de nummer 2 en 1 de buurlanden. Nummer 1 zijn onze Oosterburen. Vanuit Duitsland werd er voor 4,3 miljard aan EV’s verscheept door ons land, een stijging van 50%. België staat op nummer 2, waarschijnlijk door de autohaven in Zeebrugge.
We hebben het nu over elektrische auto’s, maar dat is ‘slechts’ 22% van alle auto’s die doorgevoerd worden in ons land en 15% een (plug-in) hybride. Echter stijgt het aandeel EV’s heel erg hard en leveren de benzine en met name de dieselauto hard marktaandeel in.
Via: Nu.nl
panam1 zegt
Gisteren werd bekend gemaakt dat het netwerk van Duitse fabrikanten gaat stoppen met 3 fabrieken voor accu’s en over een 4de wordt nagedacht. Nu overal in Europa de subsidie kranen / belastingvoordelen worden teruggeschroefd blijkt dat mensen helemaal niet meer zo happig zijn op Electrisch rijden. Verkopen afgelopen maand 23% gedaald en dit gaat volgens prognoses stijgen naar rond de 40 / 45 procent. Je zou er toch van gaan denken dat mensen electrisch rijden gewoon k@@@t vinden en t alleen maar doen voor de portomonnee
gekketurbo zegt
@panam1: Geen consistent beleid van overheden is altijd recept voor tumult in markten. Zie ook de zonnepanelen markt die 95% ingekakt is.
We zitten nu net op de omslag punt waarbij de elektrische auto’s in ieder geval qua prijs interessant worden. i5 en 5 serie zijn bijna gelijk qua prijs. Ook komt Stellantis met een rits aan modellen voor €25k. Nu moet EU breed de overheden ervoor zorgen dat de infra het aankan. Maar ja, dat vraagt weer visie en consistentie, dus reken er maar niet op…
DeWitteCondor zegt
Precies. Ik vind zo’n i5 best een prima auto. Mooie station. Als daily prima. Voor de fun rij ik er wel wat anders bij. Een Exige staat op nr 1 maar ik vind ze knetterduur.
Nitropidi zegt
Je kunt je wel afvragen of de i5 net zo duur is als de 5 omdat de i5 goedkoper is geworden, of omdat de 5 serie door de BPM verhoging duurder is geworden?
Ik heb een leuke Z4 van 3 jaar oud. Als ik vandaag exact hetzelfde model zou willen kopen betaal ik €15.000,- meer dan 3 jaar geleden… Deze stijging is vrijwel alleen een gevolg vanwege de hogere BPM.
maotje zegt
Waar heb je dit gelezen?
panam1 zegt
Je zou het zelf kunnen googlen – maar ik
ben de moeilijkste niet:
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/ev-battery-maker-acc-halts-german-factory-delays-italy-plant-2024-06-04/
2 fabrieken stoppen en 1 wordt gekeken wat ze gaan doen / productie omlaag. Dacht dat t er 4 waren, 3 dus – mea culpa
steephh zegt
@panam1 99% van de mensen zal het een worst wezen of er een 0.8-1 liter benzine grasmaaiermotor in ligt of een elektromotor. Criteria voor een auto zijn vaak: kosten, betrouwbaarheid en veiligheid. Niet of dat de motor lekker klinkt, je de trillingen voelt of dat je goed voor de dag komt op automeetings (want dat is voor velen de file, supermarkt en de parkeerplaats bij ’t werk)
De 1-3% petrolheads van autorijdend Nederland die vinden elektrisch rijden meestal kut (en dat kan ik me goed voorstellen) en als die elektrisch rijden doen zij dat inderdaad voor de portomonnee en niet omdat ze het fijn vinden.
petroldrinker zegt
“Echter stijgt het aandeel EV’s heel erg hard en leveren de benzine en met name de dieselauto hard marktaandeel in.” uhm, dat is absoluut niet hoe wij dat zien bij ons op het werk, (1 vd importeuren van merken met veel EV’s) de aanvragen storten (gelukkig) hard in voor EV’s…
Feit dat ook diverse fabrieken die gebouwd werden voor EU merken gecancelled, zulke dingen geven niet bepaald het beeld wat de overheid en jullie hier op AB proberen te schetsen..
panam1 zegt
Haha we waren t zelfde aan t typen hier…..en de overheid in deze geloven is als de slager vragen om z’n eigen vlees te keuren. Verder loopt Autoblog al maanden achter met echt nieuws, keer op keer zie ik artikelen/nieuws wat twee uur eerder al bekend was op ‘non-autosites’ notabene. Op de ‘weetjes’ artikelen na heeft Autoblog z’n glans een beetje verloren ivm een aantal jaren geleden, zonde.
mashell zegt
“keer op keer zie ik artikelen/nieuws wat twee uur eerder al bekend was op ‘non-autosites’ notabene”
Het probleem daarbij is niet dat autoblog te traag is maar dat jij teveel zit te internetten. Verslavinkje opgelopen wellicht?
petroldrinker zegt
Het valt mij ook steeds vaker op hoe langzaam AB is met posten van auto nieuws vergeleken met andere (niet auto)websites…
willeme zegt
@petroldrinker:
Bij ons krijgt het keiharde autonieuws uiteraard voorrang. In sommige gevallen is er – zoals nu – autogerelateerd nieuws dat we jullie niet wilden onthouden. Het is altijd een afweging welk van de onderwerpen we voorrang geven. In dit geval vonden we de introductie van de Alpina B3 GT en B4 GT iets heter nieuws dan bovenstaand item, maar wilden ‘m jullie zeker niet onthouden.
petroldrinker zegt
@willeme ik realiseer mij dat ook, net als elk ander bedrijf moeten ook jullie keuzes maken, en ik maak er geen punt van, het valt alleen tegenwoordig meer op dan zeg 3 a 4 jaar geleden voor mijn gevoel,
willeme zegt
@panam1: Bedankt voor de feedback! We zullen het zeker meenemen.
Even ter verduidelijking: Het is altijd een afweging welk nieuws en content we publiceren. Bij Autoblog hebben we al jaren exact dezelfde formule: elk uur 1 artikel. Minimaal. Dat is nooit anders geweest.
Uiteraard zijn er verschillen tussen keihard autonieuws, autogerelateerd nieuws, grappig nieuws, rubrieken, autosport, rijtests en ga zo maar door. Daar moeten wij een goede balans in vinden. Elk uur een rijtest is heel tof, maar niet uitvoerbaar. 10x onderbroekenlol nieuws achter elkaar wordt je ook flauw van.
Overigens is het aantal terugkerende rubrieken van tegenwoordig veel hoger dan een paar jaar geleden en proberen we meer informatie in de artikelen te verwerken. Kijk voor de grap maar even naar artikelen van 8 jaar gelden of 14 jaar geleden.
Tevens is er op het ene moment meer nieuws om te delen dan het andere moment en soms is er zijdelings gerelateerd nieuws dat we jullie toch niet wilden onthouden.
Uiteraard staat het jullie altijd vrij om te zeggen wat je ervan vindt ;-).
lekkaah zegt
Prima website, vind ik. Mis wel soms nieuws over bijv. de 24h van nurburgring (alleen al de totale raceduur van slechts 9 uur) of LeMans of andere WEC races. Hoeven geen 3 artikelen zijn, maar 1 samenvatting na de race ofzo.
814Diecast zegt
Mooi voor de NL economie!
Voor mij “de particuliere autokoper” is de EV, helaas, nog altijd niet interessant.
– te duur in aanschaf
– te onzeker qua restwaarde
– in grote delen van Europa onbruikbaar, door gebrek aan infrastructuur. Ik wil niet langzaam laden of op laadpaalspeurtocht.
– ik wil niet in de wachtrij staan met de verplichte “kop koffie”
– We hebben 1 auto, ik wil geen woon-werk plus vakantiekar op de oprit
– De designs zijn (op een paar na) oerlelijk (smaak…)
deeeef zegt
ik zeur dus ik besta
814Diecast zegt
Zei hij, zeurend over anderen hun reacties.
Gefeliciteerd met ons beider bestaan!
En nu door naar je geweldige, doordachte argumenten.
maotje zegt
Wat een onnozele argumenten zeg.
Zeuren om maar wat te zeuren.
814Diecast zegt
Weerleg ze eens dan? Of is het zeuren om het zeuren?
degrotemuis zegt
– Te duur? Wel eens gekeken wat een nieuwe brandstofauto tegenwoordig kost? Het verschil is intussen aardig verdwenen.
– Restwaarde is inderdaad onzeker, maar dat geldt door nogal zwalkend overheidsbeleid ook voor ICE. En vergeet ook niet dat de EV prijzen ook een tijd kunstmatig hoog waren, want bijtellingsknaller. Een Ioniq EV van 2 jaar oud in 2020 kostte in 2022 als 4 jaar oude auto nog hetzelfde.
– In steeds grotere delen van Europa wel bruikbaar. En er komen nog steeds laadstations bij. De populaire vakantiebestemmingen zijn zeker geen probleem met een beetje moderne EV.
– Wij gaan buiten de zwarte weekends en nooit langer dan 5 minuten moeten wachten om aan te sluiten. Inderdaad wel erger tijdens een zwart weekend. Het laden zelf duurt wel langer, maar anderhalf uur wachten om te laden zoals je wel eens hoort hebben wij nog niet meegemaakt.
– Zo lang je geen Tabbert meeneemt op vakantie kan dat met een moderne EV prima. De range met een caravan neemt wel stevig af, maar anders heb je tegenwoordig genoeg keus waarbij je 300-400 werkelijke snelweg km red tussen laadstops. Ik vind een EV als daily en een echte fun auto voor de leuke kilometers wel echt een fijne combinatie. Een E85 Z4, S2000, Elise of zo naast een daily, of bijvoorbeeld een Jimny, Samurai of oude LaRo als je het weekend graag het terrein in gaat, perfect toch?
– Over smaak valt niet te twisten, maar je ziet wel langzamerhand steeds meer reguliere ontwerpen terugkomen, zoals de amper van elkaar te onderscheiden i5 en 5 serie.
Als je tevreden bent met je brandstofauto is daar niets mis mee, lekker van genieten dan. En een EV vergt soms inderdaad nog wat aanpassingen, snelladen onderweg duurt nog steeds minimaal een kwartier-20 minuten bijvoorbeeld, maar zo dramatisch als je stelt is het al lang niet meer. En het rijdt wel enorm soepel voor de gewone dagelijkse kilometers.
herve11f zegt
Helemaal eens!
Je hebt er nog een vergeten zijnde dat je niet wegkomt met een EV in geval van oorlog.
Ik lach niet, hé. Een oorlog staat dichter dan ooit.
mashell zegt
“Logischerwijs zijn de nummer 2 en 1 de buurlanden”
Dat vind ik helemaal niet zo logisch. Ik had Noorwegen op 1 verwacht, EV land bij uitstek, geen nationale merken of fabrieken en dus geen chauvinistisch koopgedrag.
lekkerlinksrijden zegt
Eind vh jaar lopen veel leasecontracten af van voornamelijk de model 3 die toen in de havens werden opgehaald om te genieten vd bijtelling. Ik ben erg benieuwd wat die mensen nu gaan leasen voor de komende jaren. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die Chinese auto’s die er dan nog steeds staan worden gedumpt op onze markt via leasecontracten voor weggeefprijzen.