Vandaag presenteert Toyota in Parijs de nieuwe Avensis. Van de sedan hadden we jullie al eens wat beelden, maar nu is de stationwagen er ook. Ik voorspel natte dromen voor de gemiddelde leaserijder vanavond!
Alle Avensissen(?) zullen volgens Toyota voorzien zijn van een A of B label en ze zijn dus heel goed voor het mileu (en de portemonnee). En vanaf januari 2009 staat ie in de Nederlandse showrooms.
Wereldpremière van de dynamische, geheel nieuwe Avensis
Nieuwe ‘Valvematic’ benzinemotortechnologie met uitsluitend A- en B-labels
Meer vermogen en koppel, toch schoner
Nu ook 6-traps automatische transmissie op 2.2 D-CAT 150 dieselmotor
Een krachtig en aerodynamisch design
Dynamisch rijgedrag & superieur rijcomfort, ideaal voor veeleisende zakelijke rijder
Hoogstaande kwaliteit opnieuw gedefinieerd, nog hoger veiligheidsniveau
Panoramadak Wagon mogelijk
Vanaf januari 2009 in Nederland verwachtDe in Europa ontworpen en geproduceerde geheel nieuwe Avensis beleeft zijn wereldpremière op de Paris Motor Show. De derde generatie van de Avensis, het vlaggenschip van Toyota in Europa, borduurt voort op het succes van zijn twee voorgangers en stelt nieuwe normen op het gebied van superieure kwaliteit, dynamisch rijgedrag en rijcomfort.
De nieuwe Avensis zal ook een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot van het modellenaanbod van Toyota tot gemiddeld 140 g/km in 2009. De nieuwe Toyota Optimal Drive-filosofie is bij dit model herkenbaar aan de reeks krachtige, nieuwe benzinemotoren, de verder verfijnde dieselmotoren en de nieuwe, geavanceerde transmissies die voor de klanten het voordeel opleveren van lagere emissies en schone energielabels, zonder dat dit ten koste gaat van vermogen en rijplezier. De ideale combinatie voor de veeleisende zakelijke rijder.
Een krachtig en aerodynamisch nieuw design
Een krachtig exterieurdesign
Meer interieurruimte en comfort
Ontworpen door ED² in Zuid-FrankrijkOntworpen door ED2 – Toyota’s geavanceerde designstudio in Zuid-Frankrijk – straalt de nieuwe Avensis een en al kracht uit, zonder daarbij zwaarlijvig over te komen.
In de 21e eeuw staan autodesigners en -technici voor ongekende uitdagingen. Nieuwe modellen moeten inspelen op de vraag naar krachtiger motoren, die echter minder schadelijke stoffen mogen uitstoten. Klanten willen meer ruimte in het interieur maar tegelijkertijd ook compactere auto’s met een laag brandstofverbruik. En misschien is de grootste uitdaging wel het oplossen van de paradox die gecreëerd wordt door de vraag naar een auto die het milieu zoveel mogelijk ontziet, maar wel krachtig is en volop rijplezier biedt, zonder dat dit ten koste gaat van comfort en veiligheid.
De nieuwe Avensis zal leverbaar worden in twee carrosserievarianten: een Sedan en een Wagon. Deze beide uitvoeringen zijn naast elkaar ontworpen dus in plaats van het eenvoudigweg verlengen en verhogen van het achterste gedeelte van de Sedan, is de Avensis Wagon speciaal voor zijn doel ontworpen en beschikt hij over net zulke elegante en vloeiende lijnen als de Sedan.
De uitstraling van beide modellen is atletisch en gestroomlijnd. De motorkap is verlaagd, de slanke voorstijlen lopen naar voren toe uit en de achterstijl loopt onder een flauwe helling naar achteren toe, waardoor het silhouet gestroomlijnd en aerodynamisch wordt. Door de wielen zoveel mogelijk op de hoeken van de bodemplaat te plaatsen, oogt de auto meer solide en krachtig, zonder onnodig extra gewicht. De uitstekende aerodynamische eigenschappen resulteren in een Cw-waarde van 0,28 voor de Sedan en 0,29 voor de Wagon, waarmee een belangrijke bijdrage wordt geleverd aan het verlagen van de
CO2-uitstoot. De Avensis is 50 mm langer dan de vorige generatie, waarmee de lengte van de Sedan en de Wagon respectievelijk 4.695 en 4.765 bedragen. Beiden hebben dezelfde wielbasis van 2.700 mm. De spoorbreedte is vergroot met 35-40 mm, de breedte met
50 mm.De derde generatie Avensis is ook van binnen ruimer dan het vorige model. Hoewel de hoogte gelijk is aan die van het huidige model, is de al royale hoofdruimte nog verder vergroot. De laadruimte in de Wagon is uitermate flexibel. De slimme achterbank is met één druk op de knop neer te klappen, waardoor er een vlakke laadvloer ontstaat en de bagageruimte in de Wagon en de Sedan vergroot kan worden.
Panoramadak
Het nieuwe dashboard accentueert de interieurbreedte en benadrukt de ruimte in het interieur. In de Wagon kan het ruimtelijke gevoel nog verder worden vergroot met het panoramadak, waardoor een naadloze overgang naar de buitenwereld ontstaat.De gebruikte materialen in het interieur stralen prestige en dynamiek uit. Het dashboard is bekleed met zacht aanvoelend, generfd materiaal, leverbaar in zwart of in een combinatie van grijs en beige. De middenconsole is er in verschillende versies, van zwart metallic lak tot een versie met titaniumkleurige accenten, afhankelijk van de uitvoering. Op de meest luxueuze uitvoeringen is de middenconsole van de Avensis voorzien van een warme grafische afwerking, geïnspireerd op Takesumi (houtskool, vervaardigd van bamboe).
Het instrumentenpaneel heeft een hoogwaardige uitstraling met zijn helder verlichte snelheidsmeter en toerenteller met verchroomde ringen. Het Optitron-instrumentenpaneel zorgt voor een optimale afleesbaarheid, ongeacht de hoeveelheid omgevingslicht, en zorgt ervoor dat uw ogen zo min mogelijk hoeven om te schakelen als u na een korte blik op uw meters weer naar de weg kijkt.
Nieuwe ‘Valvematic’ benzinemotortechnologie met uitsluitend A- en B-labels
Nu ook: 6-traps automatische transmissie op dieselmotor
Verder verfijnde D-4D motoren met lage CO2-uitstoot (Euro V)
Nieuwe Multidrive automatische (CVT) transmissie bij de benzinemotorenValvematic: meer vermogen, lagere uitstoot
De nieuwe Toyota Optimal Drive-filosofie is toegepast op het nieuwe motorenaanbod voor de Avensis, waarbij een zo gering mogelijke invloed op het milieu en optimaal rijplezier door een hoger vermogen en koppel centraal stonden. Een van de beste voorbeelden van deze filosofie is de nieuwe Valvematic-serie benzinemotoren met een uitstoot van schadelijke stoffen die 10 – 26% lager is, afhankelijk van het type motor waarvan ze zijn afgeleid, terwijl tegelijkertijd het vermogen met 3 – 20% is toegenomen. De nieuwe Valvematic-technologie zorgt voor een lager brandstofverbruik, een hoger vermogen en koppel, een betere reactie van de motor en een lagere uitstoot van CO2 door zowel de kleptiming als de lichthoogte te regelen.De nieuwe 1.6 liter Valvematic is uitgerust met een geheel nieuwe handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen, die een verbeterd schakelgevoel biedt. Het vermogen van de 1.6 Valvematic is toegenomen tot 132 pk en het koppel bedraagt nu 160 Nm bij
4.400 omw/min. De CO2-uitstoot is gereduceerd tot 152 g/km* (Sedan) wat resulteert in een
A-label.Multidrive automaat
De nieuwe 1.8 liter Valvematic is leverbaar met een nieuwe handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen of met de geheel nieuwe Multidrive automatische transmissie, de nieuwste CVT (Continu Variabele Transmissie) van Toyota. Het vermogen van de
1.8 Valvematic is toegenomen tot 147 pk en het koppel bedraagt nu 180 Nm bij 4.000 omw/min. De CO2-uitstoot is gereduceerd tot 154 g/km* wat eveneens resulteert in een
A-label.De top wordt bij de benzinemotoren gevormd door de 2.0 liter Valvematic, die eveneens leverbaar is in combinatie met de handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen of de nieuwe Multidrive automatische transmissie. Het vermogen dat deze motor levert is 152 pk, het koppel bedraagt 196 Nm bij 4.000 omw/min. De CO2-uitstoot is gereduceerd tot
163 g/km* wat resulteert in een B-label. Met deze nieuwe benzinemotoren geeft de nieuwe Avensis de toon aan in zijn klasse voor wat betreft de verhouding tussen vermogen en
CO2-uitstoot.De introductie van de Multidrive automatische transmissie van Toyota is een belangrijke ontwikkeling in het D-segment. De Multidrive schakelt ongelooflijk soepel en verfijnd en zorgt automatisch voor het juiste koppel en een zo laag mogelijk brandstofverbruik doordat de motor altijd met het optimale toerental draait. Als de motor wat zwaarder belast wordt, gaat de transmissie zich gedragen als een automatische transmissie met 7 versnellingen.
Een en ander helpt te voorkomen dat de transmissie een als negatief ervaren gierend geluid maakt, dat kenmerkend is voor eerdere generaties CVT. Voor een sportievere rijstijl kan de bestuurder met een druk op de knop de Sport-stand inschakelen. In deze stand is het schakelgedrag levendiger en de overbrengingsverhouding meer op een zo hoog mogelijk vermogen afgestemd doordat de transmissie het gedrag van de bestuurder ‘leest’. Voor een nog actiever gevoel tijdens het rijden heeft de transmissie een stand waarin sequentieel 7 versnellingen handmatig kunnen worden geselecteerd. Het schakelen vindt plaats met de selectiehendel of – exclusief voor de 2.0 liter Valvematic – met schakel-paddles aan weerszijden van het stuurwiel.Drie dieselmotoren
Een ander voorbeeld van de Toyota Optimal Drive-filosofie is te zien bij het dieselaanbod voor de nieuwe Avensis. De drie krachtige en verfijnde dieselmotoren voor de nieuwe generatie van de Avensis zijn verder geperfectioneerd, zodat ze nu meer koppel leveren bij lagere toerentallen, hetgeen een positieve invloed heeft op de emissies. Alle motoren voldoen aan de Euro V-emissienormen. De D-4D motoren zijn uitgerust met nieuwe piëzo-injectoren en de common raildruk is verhoogd tot 2.000 bar. Deze nieuwe dieseltechnologie resulteert in een CO2-uitstoot die 2,5 tot 10% lager is, afhankelijk van de aandrijflijn, dan bij het vorige model.De 2.0 liter D-4D dieselmotor, standaard met roetfilter, levert zijn vermogen via een handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen die een beter gevoel geeft tijdens het schakelen. Het vermogen van de motor is 126 pk en het koppel bedraagt tussen 1.800 – 2.400 omw/min 310 Nm. De emissies zijn gereduceerd tot 139 g/km. Daarmee heeft de Avensis met deze motor een B-label.
De 2.2 liter D-4D dieselmotor is een uitgebalanceerde combinatie tussen vermogen en een laag brandstofverbruik. Het vermogen dat deze motor levert is 150 pk en het koppel van deze motor is maar liefst 340 Nm en beschikbaar bij 2.000 – 2.800 omw/min. Daarnaast zorgt de vlakke koppelkromme ervoor dat onder de meeste rijomstandigheden het maximumkoppel beschikbaar is, zonder dat er veelvuldig geschakeld hoeft te worden. Deze motor is voorzien van een handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen. Deze combinatie is standaard uitgerust met een roetfilter. De CO2-uitstoot bedraagt 147 g/km* (Sedan) wat de Avensis met deze motor eveneens een B-label oplevert.
Nieuw: 6-traps automatische transmissie op 2.2 D-CAT 150 dieselmotor
Een primeur voor Toyota is de 2.2 liter D-CAT Automaat. Deze automatische transmissie met 6 versnellingen schakelt snel en zorgt tegelijkertijd voor veel comfort doordat schakelschokjes geëlimineerd worden.De transmissie is uitgerust met een Sport-stand waarbij op een intelligente manier het gedrag van de bestuurder wordt ‘gelezen’ en het schakelpatroon wordt aangepast. Deze nieuwe automatische transmissie is verder voorzien van een stand waarin sportief handmatig sequentieel geschakeld kan worden. Door de selectiehendel in stand M te zetten, kan de bestuurder sequentieel schakelen met behulp van de selectiehendel of met de schakel-paddles aan het stuur.
De krachtigste diesel is de 2.2 D-CAT. De unieke combinatie van een lage compressieverhouding en een hoge turbolaaddruk resulteert in een opmerkelijk hoog vermogen en motorrendement. Met een vermogen van 177 pk en een koppel van 400 Nm over een toerengebied van 2.000 – 2.800 omw/min is dit een van de sterkste diesels in het
D-segment. Hij accelereert van 0 – 100 km/h in slechts 8,5 seconden en heeft een
CO2-uitstoot van 157 g/km* (Sedan), waarmee hij tot de diesels met de laagste CO2-uitstoot in het high power-segment behoort die vandaag de dag op de markt zijn. Dit vertaalt zich in een C-label voor deze krachtige dieselmotor.Beide 2.2 dieselmotoren zijn uitgerust met de unieke emissieregeltechnologie, Toyota
D-CAT, waardoor de CO2-uitstoot lager is dan gebruikelijk. De Toyota D-CAT technologie reduceert tegelijkertijd de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en roetdeeltjes. De technologie is onderhoudsvrij en er hoeven geen onderdelen periodiek vervangen te worden.Alle uitvoeringen van de Avensis zijn uitgerust met controlelampjes die helpen zuiniger te rijden. Bij de uitvoeringen met automatische transmissie met 6 versnellingen en met de Multidrive S-transmissie is de boordcomputer uitgerust met een ECO-indicator. Deze ECO-indicator laat de bestuurder zien hoe zuinig zijn rijgedrag is. De handgeschakelde versies van de Avensis zijn uitgerust met een schakeladviesindicator, die de bestuurder adviseert wanneer hij het best kan schakelen.
Dynamisch rijgedrag en superieur rijcomfort
Nieuw platform
Gemodificeerde voor- en achterwielophangingBij de productie van de nieuwe Avensis stonden een soepel rijcomfort en een dynamisch rijgedrag voor maximaal rijplezier centraal.
Het gebruik van het nieuwe platform zorgt voor een perfecte balans tussen stabiliteit op hoge snelheid en een grote mate van wendbaarheid bij lage snelheid. Om het rijgedrag op een nog hoger plan te brengen, zijn zowel de MacPherson-voorwielophanging als de double wishbone-achterwielophanging gemodificeerd voor een hogere torsiestijfheid en minder overhellen van de carrosserie. De schokdempers voor en de zijdelingse geleiding van de achteras zijn eveneens gewijzigd.
Nieuwe, grote velgen en brede banden leveren een verdere bijdrage aan de stabiliteit en het dynamische rijgedrag. Het vlakke ontwerp van de onderzijde optimaliseert de stabiliteit op hoge snelheid, reduceert het windgeruis en levert een bijdrage aan een lager brandstofverbruik doordat het de aerodynamische eigenschappen verbetert.Deze ingrijpende wijzigingen zijn bedoeld voor een optimale combinatie tussen ontspannen rijcomfort en dynamische en stabiele rijprestaties.
Superieure kwaliteit opnieuw gedefinieerd, nog hoger veiligheidsniveau
Nog hogere veiligheidsniveaus, voor een score van 5 sterren bij de Euro NCAP-test
Opnieuw een van de stilste auto’s in zijn klasse
De constructiekwaliteit stelt de norm in het D-segmentIn 2003 was de vorige Avensis de eerste auto die een score behaalde van 5 sterren bij de bescherming van volwassen inzittenden volgens de nieuwe en strengere Euro NCAP-normen die toen van kracht werden. De nieuwe Avensis moet ook bij de opnieuw aangescherpte Euro NCAP-normen die met ingang van 2009 gaan gelden 5 sterren gaan scoren.
Het actieve en passieve veiligheidsniveau van de nieuwe Avensis licht nu op een nog hoger peil dankzij nieuwe high-tech veiligheidssystemen. In het eerste ontwikkelingsstadium van de nieuwe Avensis was een belangrijke eis dat we weer zouden komen met een auto die het begrip ‘veiligheid’ opnieuw zou definiëren. De nieuwe Avensis is uitgerust met zeven airbags, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder, frontairbags voor de bestuurder en de voorpassagier, twee side airbags voor en twee curtain airbags voor en achter. Er worden nu actieve hoofdsteunen op de voorstoelen toegepast die de kans op een whiplash bij aanrijdingen van achteren verminderen.
Nieuw is de stuurhulpfunctie van het Vehicle Stability Control-systeem (VSC+). Dit rijdynamische systeem vergroot de bescherming die de Vehicle Stability Control (VSC) bij uitwijkmanoeuvres of op een gladde ondergrond biedt, door een stuurkoppel te genereren dat de gierbeweging tegengaat als er in reactie op een noodsituatie gevaar voor onderstuur of overstuur dreigt. In de praktijk betekent dit dat in een extreme situatie de bestuurder in het stuur een lichte, draaiende beweging kan voelen in een bepaalde richting om onderstuur of overstuur te compenseren, waardoor hij het effect van het ingrijpen van de Vehicle Stability Control (VSC) nog verder kan vergroten.
In combinatie met de als optie leverbare bi-xenon gasontladingskoplampen krijgt men een Adaptive Front Lighting-systeem. Door de snelheid van de auto en de mate van verdraaiing van het stuurwiel te meten, kan dit systeem voorzien welk gedeelte van de weg voor de auto verlicht moet worden en de koplampen alvast in die richting verstellen, bijvoorbeeld als de auto bij duisternis een bocht neemt.Standaard is de nieuwe Avensis uitgerust met een noodstopremsignaal. Dat is een functie die de kans op aanrijdingen van achteren moet verkleinen doordat de remlichten automatisch gaan knipperen tijdens een noodstop.
Leverbaar op 2.2 D-CAT Automaat: Pre-Crash Safety-systeem
Exclusief op de 2.2 D-CAT Automaat is als optie een nieuw Pre-Crash Safety-systeem leverbaar dat dreigende aanrijdingen signaleert en actie onderneemt om de schade bij een aanrijding zoveel mogelijk te beperken. Het systeem waarschuwt de bestuurder als het gevaar voor de auto signaleert. Als het systeem oordeelt dat een aanrijding onvermijdelijk is, worden automatisch de gordelspanners geactiveerd en wordt automatisch maximaal geremd om de gevolgen van de aanrijding te beperken.De adaptieve cruise control (ACC) werkt samen met het Pre-Crash Safety-systeem omdat het gebruik maakt van dezelfde geavanceerde technologie. ACC maakt het mogelijk de afstand tot de voorligger constant te houden op de ingestelde waarde, ook al varieert de snelheid van de voorligger. Als de weg weer vrij is zorgt de ACC ervoor dat de snelheid weer wordt verhoogd tot de eerder ingestelde waarde.
Om de lijst met geavanceerde veiligheidssystemen waarmee de nieuwe Avensis kan worden uitgerust te completeren, noemen we nog het Lane Departure Warning-systeem (LDW) en het Lane Keeping Assist-systeem (LKA), onderdelen van het Pre-Crash Safety-systeem. Deze systemen helpen onbedoelde rijstrookwisselingen te voorkomen door het geven van een geluidssignaal en door een uiterst klein corrigerend stuurkoppel uit te oefenen om ervoor te zorgen dat de bestuurder op zijn eigen rijstrook blijft.
De kwaliteit van de nieuwe Avensis komt eveneens tot uiting in het terugdringen van het geluidsniveau in de auto met maar liefst 5 dB. Het nieuwe model is een van de stilste auto’s in het D-segment en doet nauwelijks iets onder voor auto’s uit het premium D-segment. Dat is niet alleen gerealiseerd dankzij het stijve onderstel en de toonaangevende aerodynamica maar ook door de zorgvuldig gekozen plaatsing van geluiddempende materialen, zonder gewichtstoename door een te royaal gebruik van geluiddempend materiaal. Dat houdt het gewicht van de auto binnen de perken en levert een bijdrage aan de reductie van de
CO2-uitstoot.De Avensis staat bekend om zijn uitstekende en terechte reputatie op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. De auto eindigt altijd hoog bij onafhankelijke klantentevredenheidsonderzoeken – zoals dat van JD Power. Verder is de Avensis talrijke malen onderscheiden door automobieltijdschriften en automobielorganisaties, bijvoorbeeld met de Best in Segment-onderscheiding van de ADAC, de grootste automobielclub in Europa.
De nieuwe Avensis zal geproduceerd worden in de Toyota Motor Manufacturing UK-fabriek in Burnaston, waar de productiekwaliteit gegarandeerd is dankzij het wereldberoemde Toyota Production System (TPS). De Toyota Motor Manufacturing UK-fabriek in Deeside levert de 1.6 en 1.8 Valvematic motoren, de 2.0 en 2.2 D-4D motoren zullen worden geproduceerd door Toyota Motor Industries Poland (TMIP). Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) levert de nieuwe handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen aan TMUK.
* De in de tekst genoemde CO2-waarden zijn een voorlopige opgave.
Dennis zegt
achterkant is wel leuk, voorkant is… nou ja typisch Toyota en weinig vernieuwend
Ton zegt
Jemig, dat is een beste loeier!
Toyota lijkt met opzet de stationversies van de Avensis mooier te ontwerpen dan de sedans/hatchbacks.
Geeft niet verder. Deze station mag er best wezen.
Igor zegt
Opzich wel een verstandige keus voor de leaserijder maar over uiterlijk ben ik niet helemaal over te spreken. Ik vind de koplampen er veel te groot uitzien en van zijkant doet hij mij een beetje aan een Honda Accord denken. Het word waarschijnlijk wel een succes onder de leaserijders.
ripjans zegt
Mooie wagen wel, past prima in zijn straatje
a_tomba zegt
niet echt mooi, bijna al z’n concurrenten zien er strakker/beter uit, maar ’t is in ieder geval een mooiere auto dan de seat exeo
a. zegt
wat een amerikaanse voorkant
automofiel zegt
Ik vind hem wel geslaagd. Hij lijkt me wel kort t.o.v. zijn concurrenten die qua lengte 10 cm extra hebben (opel insignia ford mondeo) en de wielbasis is ook een beetje van de vorige generatie. Niet groeien kan natuurlijk ook zijn voordelen hebben.
mercedesfan zegt
Saai en lelijk
Steven zegt
Ben normaal niet zo’n fan van dit soort auto’s, maar dit is toch wel een van de betere modellen die ik sinds lange tijd heb gezien! Gaat vast goed verkopen.
Erikje zegt
ruimte gebrek = ruimtegebrek
V8 Vantage zegt
Voorkant lijkt wel op die nieuwe Chevrolet, niet veel goeds dus.
En ik dacht dat Toyota met de vorige Avensis het saaiste van het saaiste al had uitgevonden, ze hebben zichzelf gewoon weer overtroffen!
cartman zegt
mooie kar niks aan veranderen
Een betere ontwerper zegt
Dat front wordt flink wennen anders, maar verder netjes hoor.
Hanico zegt
Precies wat je van een toyota verwacht, degenlijk en ingetogen. Als leasewagen zou ik hem zeker overwegen.
René zegt
Grappig, ik vind dat front juist wel wat hebben! Maar dit gaat absoluut weer een value for money auto worden en het dus uitermate goed zal doen in de lease.
Citrofiel zegt
Vergeleken met de andere recente aanwinsten in het D-segment is dit een verschrikkelijk saaie bak. Maar ja, als dat nou gewoon is wat de Toyota-rijders zoeken… :?
INSIDEMAN zegt
Eindelijk voor toyota ook een diesel-automaat:D:D:D…
nu dus ook voor de taxi-chauffeur
DockVenom zegt
Netjes, Netjes.
Opeltje zegt
Best leuk zo’n japanse Opel Insignia Tourer!!
En goedkoper.
Emerald Green Jag zegt
Ik vind stationwagens/breaks/estates he-le-maal niks. Ik heb er altijd van die paps-en-mams-met-kinderen-en-zoveel-mogeloijk-rotzooi-inproppen gevoel bij. Not my cup of tea…
Toyota in het algemeen en de Avensis in het bijzonder vind ik sowieso niks en heb de ervaring met die bak om mijn bewering te staven. Ik rijd namelijk voor woon werkverkeer tijdelijk een Toyota Avensis (de sedan welteverstaan). Alles zit erop en eraan hoor, maar ik vind de auto emotieloos en lelijk. Om maar van de dooie hoeken te zwijgen…
GerreLekker zegt
Toen ik de foto’s zag: de zijkant: best aardig, de achterkant: ook zeer aardig maar wat hebben ze met die neus gedaan? Echt lelijk :(
Patrick zegt
Idd,,die neus is vaag.. De grote vierkante koplampen… Maar de achterlichten vind ik ook een beetje vreemd ogen… En die kleine raampjes voor de achterpassagiers.. Dat zie je steeds meer bij de stations!
Roadronner zegt
enkelvoud – meervoud:
crisis – crises
basis – bases
avensis – avenses? ;)
Markus zegt
1 Avensis, 2 Avensissy’s?
René zegt
Kwibus – kwibici
phantom zegt
oei wat een kleurverschil zeg
Esprit_de_Flandre zegt
Mja neus is niet echt aantrekkelijk. Voor de rest wel. Maar wil hem wel eens in het echt zien voor ik die neus helemaal afkraak.
Vliedje zegt
In elk geval mooier dan zijn saaie voorganger. Jammer alleen dat de auto en profil niet goed toont. de mooie lijn wordt lelijk onderbroken door het gedeelte tussen voorbumper en A-stijl. Zit een opwaartse knik in. Grille is – eveneens en profil – daardoor ook een ontsierend deel van deze verder wel mooie auto.