Kost een enorm dikke motor ook een enorm dik bedrag? Wij zoeken uit voor hoe weinig er een V10 voorin je nieuwe Marktplaats occasion ligt. Vereisten: het moet lekker klinken.
Nederlanders houden van goedkoop. Of stiekem houdt iedereen daar wel van. Je wil immers niet te veel betalen voor iets wat ook goedkoop kan.
Dikke motor
Afgelopen week werd hier de duurste Audi op Marktplaats gedeeld: een R8 met het optionele Audi Sport-pakket. Leuk, zo’n R8: helemaal door het geluid wat de atmosferische 5.2 V10 door zijn uitlaten perst. Sowieso is de V10 een heerlijke motor en bijna alles met 10 cilinders klinkt beestachtig. Check de lijst met de beste tiencilinders maar.
Hoogtijdagen
Het zorgde bij ondergetekende voor een nieuw vraagstuk: voor hoe weinig staat er ‘V10’ op je auto? Dat antwoord werd eerder al gegeven: 5.440 euro, middels het kopen van een Volkswagen Touareg V10 TDI. Geen slechte keuze, maar voor het vraagstuk van vandaag gaan we op zoek naar een V10 in optima forma, dus met een lekker geluid. In een sportieve auto, in plaats van een werkpaard. Het leeftijdskader van de Touareg is trouwens wel goed: in die tijd werd er een V10 in een hoop auto’s gelegd en de meeste klonken heerlijk. Dus zetten we de klok even een jaar of tien, misschien vijftien terug.
BMW M5
De eerste ingeving was BMW. Bij de laatste ‘E-generatie’ van BMW gingen de pk-rellen met Audi en Mercedes helemaal los. Het zorgde voor grote motoren in alle BMW’s. De M3 kreeg een V8 en dat zorgde ervoor dat de M5 interessant werd met een V10. De 5.0 V10 die gekozen werd (de S85) klinkt heerlijk, heeft voldoende pit (507 pk) en zorgt voor lekkere prestaties voor de snelle BMW-sedan van des tijds.
De goedkoopste M5 (E60) met V10 van het moment staat op Marktplaats voor 21.000 euro. Bouwjaar 2005, origineel Nederlands, een NAP-kilometerstand van net geen 220.000 km en lak in het stijlvolle doch ietwat saaie Interlagosblauw. We zouden nu zeggen: kopen! Maar wees erg voorzichtig. De V10 van de M5 kent problemen die niet verschrikkelijk, maar soms wel erg duur zijn. Plus zuipen als een tempelier, maar goed, dat doet elke V10. En ten slotte is de kilometerstand ook niet geweldig.
‘Onsportief’
Waarom we de M5 even benoemden is omdat dat de krachtigste goedkope V10 is, en degene met de beste soundtrack: de reden voor dit artikel.
Als je met iets minder prestaties en brute kracht genoegen kunt nemen, kun je nog minder uitgeven. Da moet je overigens wél een deeltje van het geluid inleveren. Om hem toch even te scheiden van de Touareg: het gaat hier wél om een sportlabel.
Ja: Audi heeft ook een V10-offensief gehad. Dat vertaalde zich in de knotsgekke RS6 (C6) met een 5.0 V10 die 572 pk uitperste. De S-modellen van de A6 en A8 kregen ook een V10, maar dan 5.2 liter groot, zonder turbo’s. Op Marktplaats staat momenteel een S8 van deze generatie, uit 2008. Het gaat om een Japanse import. De S8 is een grotere (en dus zwaardere) auto dan de M5, bovendien leverde het blok zo’n 50 pk minder. Door zijn quattro-aandrijving kan een dragrace nog spannend worden, maar een volbloed driftkanon was de S8 nooit. En hij klinkt wel goed, maar niet zo goed als bijvoorbeeld een R8.
Als je het echter aandurft om een S8 V10 in Cherry Black Pearl, in Japanse (maar toch linksgestuurde?) specificatie te kopen, kan dat op Marktplaats voor 11.500 euro. Deze heeft 185.234 kilometer gelopen. Dan heb je écht de goedkoopste. Heb je iets meer te besteden, kun je ook de ietwat probleemrijke, maar wel heel lekkere en lekker klinkende M5 kopen. De keuze is aan jou.
opgooier zegt
Mocht ik ooit de loterij winnen dan is een M5 E60 de eerste auto die ik koop, Top Gear aflevering over deze auto was ook top!
erazor zegt
Wow…die S8 klinkt wel echt waanzinng!
Oopelkadet zegt
Beste V10 die ik ooit gehoord heb: Lexus LFA! Waarom ze er zon lellikke bak van gemaakt hebben God knows. De prijzen van die LFA’s zijn ook echt niet normaal meer.
buildtolast zegt
@Oopelkadet: Leuk feitje, Lexus maakte in de productie op iedere auto verlies. Men wilde winst maken op het onderhoud van de LFA.
knapzuur zegt
Kan me niet voorstellen dat ze dachten het verlies per auto in de levensduur van de auto terug te verdienen aan onderhoud.. dus waar is je bron?
monsieurleloure zegt
@buildtolast ,
In tegenstelling tot die duitse meuk blijft een Lexus wel heel, dus jouw bewering kan naar het land der fabelen.
rolov zegt
@monsieurleloure: heel blijven en onderhoud zijn 2 verschillende dingen. Dus niet zo snel met je conclusies . Zulke auto’s hebben elke jaar onderhoud nodig.
monsieurleloure zegt
@rolov
Onderhoud of een halve motor vervangen is een substantieel verschilletje, dus ik blijf bij mijn conclusie ?
grasvreter zegt
Die M5 kent juist wel enorm erge problemen. Zou ff moeten opzoeken wat het precies was, maar er was iets dat ieder moment kapot kon gaan, en dan was de hele motor klaar.
Gekopieerd uit reacties op autoblog:
De SMG bak gaat heel snel kapot en is een reparatie van richting de 10.000 euro. Het blok is ook absoluut niet betrouwbaar. Zware motorschade is heel gangbaar (problemen met lagers, VANOS, zoek maar op).
Doug demuro heeft het er in een video ook over, dat het de tofste auto is die je niet wilt hebben.
bimmerfan zegt
@grasvreter: zelf eentje in bezit gehad? Of alleen maar verhalen van een ander gehoord?
speedygonzalez zegt
@bimmerfan: zo te lezen enkel gehoord.
De M5 kent echter een probleem met olietoevoer op ik meen cilinder 7. Deze slibt dicht en veroorzaakt dan lagerschade. Of althans, dit kan gebeuren. De rest is allemaal prima te onderhouden, gooi er een RS6, RS4 of wat dan ook naast en de onderhoudskosten zijn ineens niet meer uit de orde hoor.
grasvreter zegt
Geen in bezit gehad. Jij wel?
woertquattro zegt
@bimmerfan: klopt wel wat grasvreter zegt . Nee , ik rijd zelf in een 2cv6
rolov zegt
@grasvreter: versnellingsbak idd. Het was goedkoper om die onder garantie te vervangen dan opnieuw te ontwerpen. Maar zo te zien mag je alleen meepraten als je er een gehad hebt. Mooi is dat he. Dan zal het wel stil worden op autoblog.
E34M5Touring zegt
Linksgestuurd zie je zeer veel bij Dure Euro auto’s. Status dingetje in Japan.
marc94 zegt
ik kan wel reclames kijken maar geen filmpjes. misschien de youtube link erbij doen?
Maarten123 zegt
Je vergeet Dodge die lange tijd een V10 in haar pick-ups heeft gehad. Doen zo’n €7500 op Marktplaats.
Dizono zegt
Dat, of een Ford Excursion of E350. In Dld deze lekkere achtzitter met 6.8 V10 voor zeven mille: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=287932373
SNDR zegt
@Dizono: plus nog 10% invoerrechten en 21% BTW dus
Dizono zegt
Neen, slechts rest BPM en administratieve kosten, maar die zijn nihil.
pa045 zegt
@sndr: jij bent een poosje weg geweest. Invoerrechten tussen eu landen zijn er niet meer en ook BTW die al in een eu land is afgedragen, hoef je niet nogmaals te betalen bij import. Enkel betaal je in NL BPM.
SNDR zegt
@pa045: het staat zelfs in de advertentie vermeld. De auto is uitgevoerd naar Noorwegen, en moet nu weer ingeklaard worden in de eu. Noorwegen heeft dan wel douane-technische afspraken met de EU, maar er zijn wel degelijk invoerrechten verschuldigd. Met een EUR1 is dit eventueel terug te brengen naar 0%, maar alleen als de auto door een bedrijf in Noorwegen is verkocht. Bij invoer uit Noorwegen is altijd BTW verschuldigd. Zit al 14 jaar in het vak, dus weet wel waar ik het over heb.
SNDR zegt
@sndr: nog een toevoeging, de Excursion is een Amerikaan, dus een EUR1 gaat hier niet op. Gewoon 10% rechten dus.
Dutchdriftking zegt
Een S8, maar dan wel een knapper exemplaar. Compressor er op en gaan!
macz46 zegt
Ik koop liever die M5 met 200k km omdat het een Nederlander is. Die import bakken worden toch vaak “gecorrigeerd” in kilometers
ferryfast zegt
Beetje achterhaalde gedachte, zeker met auto’s uit Japan. Ik importeer regelmatig europese wagens uit Japan en die zijn in een uitstekende staat met documentatie van km-standen en jaartallen.
raoufff zegt
Ze mogen met die S8 wel eerst even naar Rikkert langsgaan, wat ziet dat ding er vunzig uit vanbinnen!
jaggie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kniesoor zegt
Kennelijk is er op enig moment al een andere motor in de M5 gelepeld (een ‘nieuwe’ met 90.000 km – die moet ik ff op me laten inwerken . . . ?) en is dat bij Koopman Racing gebeurd. Koopman heeft ook nog aan de bak gewerkt. Voor zover ik in de gauwigheid kan nagaan heeft meneer Koopman een behoorlijk indrukwekkend cv waar het op knutselen aan snelle BMWs aankomt. Als dit verhaal na verificatie blijkt te kloppen, zou ik (veel) liever de M5 hebben dan dat japanse importhok, ondanks het prijsverschil.
audiA41.8TFSI2013 zegt
M6, ook fijn!
https://www.autotrack.nl/a/bmw-m6-benzine-2005-45659524
mennok zegt
@audiA420fsi: Oh no! A drugsdealer is here! (Om even Clarkson te quoten)
vaakbenjetebang zegt
Oei… zo gaaf als ik een E60 M5 vind, zo wanstaltig vind ik een E63 M6. Die auto was al ‘fout’ toen hij uitkwam en wordt alleen maar ‘fouter’ – wat een prestatie op zich is.
harryb zegt
Waar is de tijd ? onze e60 M5 in onyx blau metallic met volleder interieur, wat mis ik die auto
sjonniestoeptegel zegt
Ooit een paar keer meegereden in zo’n M5. Was van mijn baas. Bizar apparaat. Ze schijnen boven de 320 te kunnen lopen.
Fun fact: ze hebben itt de normale E60’s geen sleutelgat in de klep van de kofferbak om gewicht te besparen.
peke zegt
Staat hier sinds 2 weken een S6 / C6 erbij op de oprit.
Die gaat eerst lekker liefde krijgen (groot onderhoud, grill vervangen naar origineel, poetsen, etc). Maar zo’n V10 klinkt wel heel fraai hoor.
Is niet extreem vlot of sportief, maar het geluid maakt een hoop goed!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik kijk af en toe filmpjes op YT van Samcrac. Hij vond laatst ook een M5 met de V10. Samenvatting: met een grote boog om deze auto’s heen lopen tenzij je leeg wil lopen op dure reparaties. Alle motoren gaan uiteindelijk kapot, en niet pas bij hoge kilometerstanden.
jmeverts zegt
@F36GC: hij had dan ook de cheapest van het land
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Het gaat niet zozeer om zijn specifieke auto, maar om alle info die hij heeft verzameld over ’t blok en de ervaring van de monteur op ’t einde. Het is gewoon een hele onverstandige investering en er zijn betere alternatieven.