Niet dat de meeste autoliefhebbers een reden nodig hebben om een stukkie te gaan rijden, al is de combinatie van E10 en thuiswerken wel een goede reden.
Dinsdag 1 oktober 2019 was voor oldtimer-liefhebbers, youngtimer-bestuurders en deze schrijver een nogal slechte dag. Sinds die datum is de E10-brandstof namelijk verplicht geworden voor (zo goed als) alle tankstations in Nederland. Dit is een benzine-mix met maximaal 10 procent bio-ethanol, bij E5 was dit maximaal 5 procent. Voor praktisch alle auto’s die na 2000 zijn geproduceerd is dit geen probleem. Bij auto’s die voor de millenniumwisseling zijn gemaakt, is dat wat minder vanzelfsprekend.
Dit artikel heeft echter effect op alle autoliefhebbers. Naast liefhebbers met diesel-, LPG-, waterstof- en elektrische auto’s, dan. De RAI Vereniging waarschuwt namelijk over deze brandstof. Bio-ethanol is namelijk ‘hygroscopisch’. In normale-mensen-taal: het trekt water aan, bijvoorbeeld uit de lucht. Als je veel rondrijdt is dat niet zo’n probleem, omdat dat ethanol dan niet de tijd heeft om dat water aan te kunnen trekken. Maar aangezien praktisch heel Nederland nu thuiswerkt, wordt er een stuk minder gereden. En dus minder getankt. Dat betekent dat er sinds het thuiswerken veel E10 in brandstoftanks is blijven zweven.
Maar goed, een beetje water in je tank, wat voor kwaad kan dat nou? Nou, roestvorming, bijvoorbeeld. En de benzine krijgt een lager octaangetal, waardoor je motor minder lekker zou kunnen lopen. Volgens de RAI Vereniging is de houdbaarheid van de benzine voor nu nog voldoende. Maar als de coronacrisis nog veel langer duurt? Dan zou het zomaar eens voor problemen kunnen zorgen, zo vreest de vereniging.
Wat is de remedie? Een stukje rijden. Dan heb je minder ophoping van waterige alcohol onder in je tank en voorkom je de eerder genoemde problemen. Sowieso is een langdurig stilstaande auto nooit een goed idee, een lege accu kan dan bijvoorbeeld voorkomen. Goed nieuws dus voor de petrolheads. Al is te veel rijden echter ook niet aan te raden, dan zou je wel eens ruzie kunnen krijgen met de politie…
Foto: XJR575 van @Spotcrewda, via Autojunk.nl.
jesper_schouten zegt
Echte petrolheads tanken 98 ?, heb je sowieso geen last van het probleem.
wimbers zegt
niet bij alle pompen,
kijk in dit overzicht waar ze nog “echte” brandstof leveren.
https://vanderworp.org/nl/transport-benzine-e5-e10-ron95-of-ron98/#Wat_wordt_er_aan_de_pomp_geleverd
vondick zegt
@jesper_schouten: ik wou net zeggen. Wie tankt er nou E10. Ik heb dat tot nu toe nog niet getankt, zelfs niet voor mijn scootertje.
maotje zegt
@vondick: tank gewoon e10. Geen enkel probleem. Mensen gooien alleen maar hororverhalen de wereld in van horen zeggen.
vondick zegt
@maotje: ok, los daar van. Wie tankt er nou 95? Beetje performante motor loopt lekkerder op 98 of hoger.
lekkerlinksrijden zegt
@vondick: met je scooter NOOIT E10 tanken
vondick zegt
@lekkerlinksrijden: Ik was er van op de hoogte. Ik tank mijn auto en scooter met E0 om verschillende redenen. Bij de scooter om hem heel te houden, bij de auto omdat de N55 ook lekkerder loopt op hogere octaangehaltes.
toniominestrone zegt
@maotje: kom eens kijken bij ons in de garage, ik kan je brandstofslangen laten zien die er nu uitzien als trekdrop.
maotje zegt
@toniominestrone: de meeste auto’s kunnen er gewoon tegen. Dr is duidelijk van te voren gecommuniceerd dat niet alle auto’s hier op kunnen rijden. Als je t dr dan toch in gooit heb je gewoon een plaat voor je kop. Dat heeft niks met e10 te maken maar met verstand.
toniominestrone zegt
@maotje: Blijf het geloven we zien ook bij nieuwere modellen dat het fout kan gaan.
maotje zegt
@toniominestrone: welke garage werk je ?
VeniVidiVici zegt
@maotje: Gooi maar e10 in een e46 M3… wedden dat dan die horrorverhalen waar zijn!
maotje zegt
@venividivici: een m3 is ook 98 voorgeschreven he. Dat is geen e10. Dus komt eigenlijk weer op t zelfde neer dat je dan niet de juiste benzine tankt. Pleur je dan toch e10 in ben je gewoon een ui!
Heb zelf een e36 m3 en een mondeo als daily. De mondeo is uit 2003 en doet t meer dan prima op e10. De m3 gaat gewoon bp ultimate in.
rhellema zegt
@maotje: klopt wat je zegt, maar jij bent wel diegene die zegt “tank gewoon E10, geen problemen mee” echter zijn die problemen er wel degelijk. E10 is gewoon meuk, E98 is gewoon veel beter voor motoren.
maotje zegt
@rhellema: ervaring met problemen? Of ook weer alleen van “horen” zeggen.
rhellema zegt
@maotje: als niet iedere motor op E10 kan lopen maar wel op E98 dan is de E10 gewoon absoluut de meuk brandstof. Heeft niets te maken met ervaring, is gewoon logisch nadenken.
maotje zegt
@rhellema: als die er prima op kan draaien volgens de fabrikant en in de praktijk wat is dan je probleem ermee?
rhellema zegt
@maotje: dat je het niet in iedere motor kan gooien. Dat is het probleem terwijl jij zegt gewoon tanken, nooit problemen ermee en dat is dus bullshit. E10 is gewoon de meuk onder de benzines, dat jij het maar probeert te verdedigen zegt helemaal niets. Als die E10 zo goed is waarom kan het dan niet in mijn 3.0 zelscilinder lijnmotor?
joost1234 zegt
@vondick: juist scooters kunnen heel erg slecht tegen e10, binnen maanden kan alles van binnen al verlsleten zijn. Auto’s tank ik e10, is al verschrikkelijk duur
vonklausenburg zegt
@jesper_schouten: De echte benzinehoofd tankt gewoon 100.
vondick zegt
@vonklausenburg: Zou het liefst alleen maar 102 tanken. Loopt echt heerlijk op deze brandstof. Maar moet zo’n rotend rijden naar een tankstation die dat aanbiedt. Prijs maakt me nog niet eens echt uit.
stuko zegt
@jesper_schouten: mijn 1.0 tsi leasekanon krijgt gewoon e10 in z’n mik hoor ;)
spence zegt
De 98 heeft in België 5% ethanol en de 95 heeft 10%.
Met de motor heb ik amper 1500km gereden in de laatste 3,5 jaar, met een stilstand van ten minste 6 maanden elke winter. Dat wil dus zeggen dat ik gemiddeld nog geen twee keer per jaar E95 tank. Tot op heden niet het minste probleem gehad.
Met de auto (traditioneel 95) heb ik een tijdje 98 gereden gezien de BMW-dealer vertelde dat ik minder zou verbruiken en de haperingen rond het stationair toerental zouden verdwijnen.
Geen verschil in gebruik en geen verschil ivm die haperingen.
kennone zegt
@spence: volgensmij ook bij de Shell in België is de E5 V-Power ethanol vrij.
shaguar zegt
@kennone: “E5” suggereert dat er toch maximaal 5% Ethanol in zou kunnen zitten.
felixff zegt
@shaguar: Ja omdat E0 als classificatie niet bestaat. E5 is max 5%, maar dus ook 0%.
racerx zegt
Sinds ik m’n vriendin aanraad om 98 te tanken is die motorstoring die telkens terugkwam ook verdwenen, Peugeot 206CC 1.6.
In m’n eigen auto en motoren tank ik sowieso 98, ook al voor de E10 switch.
christian85 zegt
@racerx: ach een storing in een 206 hoort erbij
vonklausenburg zegt
Ik gooi er 100 in, is er geen 100 komt er 98. In oktober en november de E10 getankt en mijn actieradius ging van 1200 kilometer bij een volle tank (100liter) naar een 750 kilometer. De motor liep niet meer mooi, bij elk dotje gas zat ik ineens op de 1 op 5 (was 1 op 8).
viezefreddyw zegt
@vonklausenburg: 100 liter tank? Moet een aardig bedragje zijn als je 100 tankt haha.
vonklausenburg zegt
@viezefreddyw: Breek me de bek niet los… als ik octaan 100 tank tijdens de vakantie is het an sich fijn om zo’n grote tank te hebben. Maar met het dagelijks gebruik (1 op 10) doet het soms wel even pijn…
Een paar jaar geleden had ik een bijna lege tank, alarmlampjes en alles. Ik was in Roemenië waar ze bij sommige stations nog voor je vullen. “Als je denkt dat ‘ie vol zit heb je nog even!” Zo luidde de roep van mijn zwager naar de bediende.
viezefreddyw zegt
@vonklausenburg: Jep, dat doet pijn. En dat voor een Hybrid. Maar ach, je zoeft wel heerlijk over de weg.
Dat tanken in Roemenië ken ik nog ja. Zeker als er een West-Europeaan komt als klant zijn ze er als de kippen bij om je te helpen in de hoop dat je gul bent.
volvoturbo zegt
Zit vol met V-power. Dan heb je dat probleem niet (want nog ethanolvrij).
ghost zegt
@volvoturbo: v-Power is alleen geen 98…
mglopez zegt
V-power is 98 sinds 2018, in NL tenminste.
kennone zegt
@mglopez: in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en waarschijnlijk nog wat landen is deze zelfs 100!!
poursuivant zegt
Sinds E10 is euro 95 voor mijn C-Max uit 2012 geen optie meer. Mijn volgens de instanties toch vrij moderne auto rijdt als een hikkend paard met drie poten met die meuk in de tank. Met 98 is dat probleem significant minder groot. Zijn accijnzen op hoger octaan brandstoffen hoger? Ik zoek namelijk nog een alu-hoedje verklaring waarom E10 écht verplicht werd.
kennone zegt
@poursuivant: om al het oude spul van de weg af te krijgen?
307-2.0-chipped zegt
Moet minimaal zo’n 4 a 5 x per week 22 km naar m’n werk rijden.
Dit is 95% snelweg.
Sinds ik 98 tank, merk ik dat de motor rustiger loopt en ook wel iets zuiniger.
(307 2.0)
Voor mij geen 95/E10 meer….
Dutchdriftking zegt
Tja, ten tijde van de VR6 altijd BP Ultimate (of in Duitsland bij Aral de Ron102, dat was nóg fijner) nu met de Passerati maakt het mij helemaal niets uit. Hij rijdt nog elke week, en vermogen zit er toch niet in. Dus lekker goedkoop tanken. Natuurlijk niet bij de Tango, ik hou niet van extra onderhoud…..
De motor gaat uiteraard wel gewoon BP ultimate in. Loopt hij een stuk fijner op, en als deze in de wintermaanden een poosje stil staat is het gewoon een stuk beter.
MrSelected zegt
Ik tank altijd BP 98 E5. Die andere rommel hoef ik niet.
(Leasebak wel, maar die is niet van mij)
michiel_vandelft zegt
Mijn nieuwe Polo GTI met 2.0TSI, echt 0,0 verschil gemerkt tussen E10 en het oude 95
kennone zegt
@michiel_vandelft: laat je inlaatkanaal van je auto maar eens checken op vervuiling. Zal waarschijnlijk al helemaal aangekoekt zijn
michiel_vandelft zegt
@kennone: Ach, deze is lease, dus het zal m’n tijd wel deze
michiel_vandelft zegt
En wie zegt dat ethanol zorgt dat je meer koolafzetting heeft, dat is nieuws voor mij dan iig
HyperTeHK zegt
Met mijn e90 met n52 motor op lpg tankte ik ook altijd BP Ultimate of 102 in Duitsland. 98 in Belgie. Deed ik ook al voor de lpg inbouw.
Maarrrr. Ik merk dat onze focus II 1.6 vct daadwerkelijl beter loopt op e10. Dat viel in belgie al op voordat het in Nederland doorgevoerd werd.
Uiteindelijk is het allemaal troep en is de elektriscglhe auto hier nog het beste met de stilstand en nu veel korte stukjes.
Moet er echt aan denken de Focus eens in de 2 weken van stal te halen nu.
corsapower zegt
Ik gooi na elke 220km weer lekker 40 liter 98 in mn corsa. En rij dan weer met een dikke grijns mn tankje leeg ?. E10 is troep
sabrerator zegt
Eind vorig jaar nog E10 getankt met mijn bejaarde motorfiets.
En toen lekte een carburateur.
Het was einde seizoen en ik heb nog een motor, dus niet meer naar gekeken, ik dacht een vlottertje dat vast zat.
Recent weer even gestart, nu lekken alle carburateurs. Alle pakkingen weg.
Grrrrr.
Pakkingsetje kast ruim €50,-
Per stuk. Moet er dus 4 hebben. Balen. Hierna alleen nog minimaal 98, liefst dan V-Power, als dat geen ethanol heeft.
kennone zegt
Gewoon lekker op Aspen 4 rijden
Yzord zegt
euro98 voor 1.15euro haha. Blijft feest dat Corona