Waar het dak daadwerkelijk open gaat tenminste.
Blijkbaar was de Formule E weer toe aan een nieuwe safetycar. Heel veel wijzigingen in vergelijking met het vorige model zijn er niet. Aangezien BMW verantwoordelijk is voor het leveren van de safetycar en dat duurzame shizzle een thema is blijft er weinig keuze over. De Duitse autofabrikant kan moeilijk met een vuile gore M5 komen aanzetten.
Een BMW i8 Roadster vervangt de ‘oude’ i8 coupé. Afgelopen weekend werd in Monaco de eerste race gereden met de i8 Roadster als inzetbare safetycar. Volgens BMW is de i8 Roadster de eerste open safetycar in de racerij. Met open doelt BMW op het feit dat er een voorruit ontbreekt. In het verleden werden vaker cabrio’s als safetycar gebruikt, maar zoals in deze vorm is inderdaad uniek te noemen.
Om de i8 Roadster extra op te laten vallen is de BMW wat gepimpt. Er is een achtervleugel geïnstalleerd, aan de voorkant zit een splitter en er is een rolkooi aanwezig. Volgens het automerk hoefden er geen keiharde structurele aanpassingen aan het chassis te gebeuren, omdat de i8 gebouwd is met een carbon fiber monocoque.
BMW levert niet alleen een safetycar aan de Formule E. De organisatie van het emissievrije racekampioenschap rijden onder andere in de i3s en de medische staff maakt gebruikt van een 530e.
pomoek zegt
Is er nog een reden waarom de auto open is anders dan, omdat het kan?
autospotterkerkrade zegt
@pomoek: nee
kenner zegt
Gelukkig leveren ze wel nog een fatsoenlijke safety-car aan de MotoGP.
Arnoud zegt
@kenner:
Een i8 is een prachtige auto. Past ook heel goed bij BMW. Mensen die dat niet vinden zijn hetzelfde als zogenaamde fans van een band die het niet kunnen hebben wanneer die band een nieuwe sound uitprobeert. Zoals Achtung Baby bij U2. Het zegt meer over de ‘fan’ dan over de band. In dit geval zegt het meer over de fanboy dan over het merk.
Mee zegt
Wordt een safetycar niet regelmatig gebruikt voor als het (te hard) regent?
Daar is niet over nagedacht…
ukbob zegt
@Mee: dacht ik ook gelijk..!
Of wordt er met motoren dan niet gereden?
ukbob zegt
@ukbob: daar is ergens het woord ‘elektrische’ weggevallen!
berlinetta zegt
@mee: Toevallig laatst in de Quest gelezen dat je in een cabrio niet nat hoeft te worden zolang je maar boven een bepaalde snelheid rijdt. Die snelheid is afhankelijk van het model, maar gemiddeld was 70 km/u al voldoende. Moet toch wel lukken denk ik zo.
koffiekopje zegt
@berlinetta: Inderdaad. Met 90 km/h over een B-weg in een zomerbuitje is het heerlijk vertoeven in mijn cabriootje. Ruikt vooral heel lekker, regen op het warme gras, en zelfs de achterbank wordt niet nat.
dirkv zegt
@koffiekopje: Lijkt me heerlijk om dat een keer mee te maken zoals jij dat beschrijft.
Maar hier in de omgeving van Woerden zijn bijna alle B wegen omgetoverd tot rotonde linten, dan krijg je toch wel nattigheid binnen.
Gulli zegt
@dirkv: vaak ben je te bang ?
koffiekopje zegt
@dirkv: Wat @gulli zegt. Als ik de cabrio lekker aan het uitlaten ben kom ik niet onder de 50, zolang er maar ruimte is op de rotonde :-) En ik moet zeggen dat een dieselmotor dan niet zo sportief is, voor rotonde crossen is het koppel best wel lekker. Lekker in 3 eroverheen hoeken, en dan nét te vroeg je voet neerzetten zodat de neus ineens naar binnen rukt als de turbo erin komt. Erg leuk :-)
dirkv zegt
@koffiekopje: Ik ben groot fan van de karaktereigenschappen van een diesel, heerlijke motoren!
Maar om met 50 km/u enkel baans rotondes te gaan nemen… dat is mij een beetje te gek, daar ontspan ik niet van;) Ik hou van varen op golven van koppel, vandaar mijn liefde voor (snelle) diesels.
koffiekopje zegt
@dirkv: Ik raak m’n spanning juist wel kwijt van een lekker vlot bochtje. Weet niet hoe ervaren je bent met snel rijden, maar de juiste lijnen rijden scheelt heel veel in de bochtsnelheden die je kan halen. Ziet er minder spectaculair uit, maar voelt wel lekker :-)
Qua golven koppel: Dan zou ik niet naar een diesel kijken, maar naar elektrisch. Als je het motorgeluid niet kan missen dus een ActiveHybrid 3 of Infiniti Q50h zo. Onze snelste diesel (~400 Nm) gaat best lekker, maar die snelle hybrides zijn van een ander niveau qua koppel.
koffiekopje zegt
@berlinetta: Denk overigens wel dat de lage voorruit van die i8 hier niet helpt.
berlinetta zegt
@koffiekopje: Hoe platter de voorruit, hoe hoger die snelheid moet liggen. Denkt dat het wel goedkomt met die i8. En anders houdt de coureur maar een parapluutje vast. Hij hoeft toch niet te schakelen ;)
BaRa zegt
@berlinetta: een matige regen is geen probleem. Een stortregen hou je niet tegen, ook niet aan 120 op de snelweg. Been there, done that. Gelukkig is de kap van de MX-5 op een paar seconden dicht.
roquez zegt
Volgend jaar te zien in Eindhoven dus :)
hallokroket zegt
“Volgens het automerk hoefden er geen keiharde structurele aanpassingen aan het chassis te gebeuren, omdat de i8 gebouwd is met een carbon fiber monocoque.”
Van een chassis is hier geen sprake.
berlinetta zegt
@hallokroket: Daarom hoefden er ook geen aanpassingen aan te gebeuren ;)
Dutchdriftking zegt
Ik zie er naast publiciteit niet echt het nut van in. Maar dat is slechts mijn mening.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Tja, je kunt je sowieso afvragen wat het nut is van een safetycar.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Spanning in de race:P
berlinetta zegt
@dutchdriftking: De spanning eruit halen bedoel je? ;)
ghost zegt
Formule 0 E(motie)
camber24 zegt
Was er niet eerder ook al eens een Shelby die als safetycar reed? Ding is ook open.